{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
680 visninger | Oprettet:

Hjælp. Kaninunger. {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Har lige hentet 2 små kaninunger på 5-6 uger. De skulle have været slange foder men heldigvis ville slangen ikke spise dem.
Og hvis ikke vi havde hentet dem havde de fået et gok i hovedet og i skraldespanden...
Hvilket foder er bedst når de er så små?
Skal de have ekstra vitaminer?
Det er 2 drenge, skal de neutraliseres? Hvis ja hvornår?
Andet jeg bør vide mht de er så små.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp. Kaninunger.
  • #1   26. maj 2015 Har de været brugt som levende foder, for så at slangen ikke ville æde dem og det så "bare var ærgerligt"?
    Det kan give slemme adfærdsmæssige men, desværre.
    Lige så vel, som at de er tager for tidligt fra moderen - men det kan man jo på ingen måde klandre dig for. smiley

    Umiddelbart skal de have et godt grundfoder, eks. kaninpiller af god kvalitet, samt et varieret udvalg af grønt som dog de nok højst sandsynligt skal vænnes til i begrænsede mængder starten - andet ville give dem dårlig mave.

    Pillerne fodres typisk 25g. Pr. Kg. Egenvægt, altså i begrænsede mængder. Overfodring af kraftfoder er desværre et meget typisk problem hos kælekaniner.

    Godt hø er et must, hvilket de skal have adgang til i ubegrænsede mængder døgnet rundt.

    Når det så er sagt, kan alt hvad der kaldes kalk- og vitaminsten (-og tilskud i dråber eksempelvis) nemt spares væk. Disse er nemligt mere skadelige end til gavn.


    Hvis de skal gå sammen kan det anbefales at du sætter dig i forbindelse med folk fra frikanin.dk (der findes en nyttig Facebookside til).
    Der kan du få hjælp til hvordan, hvor og hvornår man neutraliserer kaniner, og skaber et bånd mellem dem så de kan leve fredeligt og få gavn af hinanden.
    Jeg har ikke selv forstand på den slags da vores kaniner går hver for sig og det fungerer bedst for os og vores formål, men jeg er sikker på at du kan finde god hjælp og rådgivning i den gruppe, hvis du vil have kaninerne til at gå sammen. smiley

    Undlader man at neutralisere to hankaniner der har adgang til hinanden, vil det ende i sår og slåskampe, i værste fald til døden, da kaniner er territoriale dyr og beskytter hvad der først bliver anset som værende "deres".

    Når alt dette så er sagt, vil jeg ønske dig held og lykke med ungerne. smiley


  • #2   26. maj 2015 Helt enig med Aias
    du kan dog muligvis støde på et problem med deres maver når de ikke har fået det tilskud af mælk deres mor producere sidst i dieperioden, så evt et lille tilskud af Zoolac, kan være til gavn smiley og så altid have noget Procolin på lager smiley derudover skal du gå forsigtig frem med grøntfoderet når de ikke er ældre og ikke har haft mulighed for at vænne deres maver til det gennem deres mor smiley


  • #3   26. maj 2015 Stenene skal være faldet ned før de kan nautraliseres.. Jeg kan ikke huske hvor gammel Kris han var, men vil skyde på han vejede omkring 1 kg (eller også var det 1,5 kg, han vejer idag ca. 2 kg som fuldvoksen)

    Sørg for det er en dyrlæge der ved hvad de laver..


  • #4   26. maj 2015 Kan se du har fundet gruppen på Facebook smiley
    På gruppens hjemmeside kan du i øvrigt også finde en liste over kaninkyndige dyrlæger, just in case, hvis nu ikke andre havde nævnt det.


Kommentér på:
Hjælp. Kaninunger.

Annonce