hvad er dette. øje problem og nys {{forumTopicSubject}}
min veninde har nogle chinchilla'er og hun bøvler med lidt problemer.
hun har haft dem til dyrlægen hvor hun fik noget imod det men det har ingen virkning haft
de lyder snottet når de trækker vejret og de bøvler med øjenbetændelse.
hun vil gerne høre jeres forslag så vi kan få det videre til dyrlægen
det er ikke lungebetændelse og skulle slet ikke have noget med lungerne og gøre overhovedet. det er heller ikke stress. dyrlægen er selv blevet lidt fortvivlet over det ikke går væk.
så i samråd med dyrlæge håber vi at I gnaverfolk kan hjælpe os videre.:)
Vi ved det smitter og hun behandler selv med kamillethe og det virker men ikke godt nok.
dec 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det der kunne meget vel være tandrødderne der er op vej op i øjenhulen på dyret.
Hvis det kommer og går kan det være en irritation i øjet, og så skal der ses på om den evt. har nogle ridser i hornhinden.
jul 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 3 Emner: 2 Svar: 140
maj 2010
Det er faktisk ret normalt at rødderne i chinchillaers tænder vokser vildt, og begynder at vokse op i øjenhulen, men det er ikke almen viden, slet ikke blandt dyrlæger. Mange dyrlæger tror fejlagtigt at det ofte er nok bare at kigge dyret i munden, og så konstaterer hvordan det ser ud, ud fra det.
Så jeg synes det er rigtig godt at man prøver at spørge ind til ideer om hvad det ellers kunne være der er galt, og så tager det op med dyrlægen efterfølgende.
jul 2014
jul 2014
Nogengange kan dyr (ligesom mennesker) få infektioner fra bakterier der ligger udenfor listen af det som standard medicin kan kurere
maj 2010
Stort set al den viden der er på området, kommer fra pelsfarmere, og dem snakker dyrlægerne sjovt nok ikke ret meget med. Så kan man lige så godt trække på dem der har erfaring på området, så det er da i den grad kompetent at dyrlægen siger god for at ejer går ud og prøver at undersøge tingene.
Der er ikke nogen garanti for at dyrlægen kan ringe til kollegaer og få et fornuftigt bud på hvad der er galt med chinchillaen alligevel.
Det er desuden normen at give baytril til chinchillaer. Baytril er noget af det der bruges til at slå bakterier ud med, som meget andet antibiotika ikke kan tage.
dec 2013
furry:
jeg er bare lidt "uviden" eller hvilket ord man lige kan bruge i denne sammenhæng.
Det er dem alle der har det og hun har to små som ca er 1 år. så tænker at det umiddelbart ikke er tænder altså ja nu ved jeg det jo ikke men altså jeg tænker det ikke kan nå at komme i så tidlig en alder? og ved så mange som hun har, det kommer og går så når den ene er ved at være rask så bliver den næste syg. og nu er det jo desværre dyr man ikke rigtig kan skille ad.:( så vi er virkelig på bar bund.
maj 2010
Er det blevet podet?
Det kan jo også være ridser i hornhinden. Hvis det er, kan det være sandet, det kan være bundmateriale eller hø de på en eller anden måde får i øjnene.
Hvis det går på omgang, ville jeg nok overveje at forsøge med en tissebakke med bundstrø, og droppe alt andet bundmateriale og sand i en periode. Her ud over ville jeg nok prøve at købe de der høkuber man kan få til heste, frem for løst hø. Så kan dyrene ikke få noget i øjnene, og man kan bedre holde det sådan nogen lunde sterilt.
Overvej evt at få vasket bur/bure godt ned med noget desinficerende.
dec 2013
Hun var afsted med den værst ramte og den på billedet og den mindst ramte og det viste sig at være noget med hjernen en prop,svulst eller hjerneblødning. på den ene. og de andre to var bare snottet så dyrlægen gik ud fra de andre også var snottet og de har fået noget andet med hjem til dem. den første fik fred og hun er nu igang med at skifte alle vanddunke skåle osv ud. og koge det der kan koges. og så håber vi det ikke bliver ved med at smitte.:)
maj 2010
Håber de andre kommer sig hurtigt
hvad er dette. øje problem og nys