{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
982 visninger | Oprettet:

Hvordan gør i - Avl, øremærkning, dyrlæge, spring osv. {{forumTopicSubject}}

Hej alle i glade kaninejere og avlere smiley

Jeg sidder ofte og læser forumer og annoncer igennem og jeg er kommet til at tænke på et par ting, som jeg ikke helt ved hvordan foregår smiley jeg har derfor en række spørgsmål jeg godt kunne tænke mig at få svar på smiley

- hvordan forgår øremærkning?
- er unger fra jer tjekket af dr. dyr før salg?
- hvad er max og min alder for avl?
- hvad er max og min alder for spring?

På forhånd tusinde tak for hjælpen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvordan gør i - Avl, øremærkning, dyrlæge, spring osv.
  • #2   14. apr 2015 Mange tak smiley
    I må endelig komme med flere svar smiley

• #3   14. apr 2015 Jeg kan da godt komme med et par svar smiley

- hvordan forgår øremærkning?
    Jeg øremærker selv, og gør det når ungerne er 7-8 uger, jeg sætter avler nr, i højre øre, og så startede jeg fra 001 i venstre øre, og er så gået opefter smiley
    Jeg har en bog, hvor alle dyr bliver skrevet ind i, så jeg altid har styr på hvem der er mor/far, køn, fødselsdato, farve, og alle søskende i kuldet.

- er unger fra jer tjekket af dr. dyr før salg?
    Kun hvis de har været syge, ellers ikke. Jeg gennemgår kaninen med den nye ejer, inden overdragelse. Det vil sige køn, tænder, øjne, ører osv.

- hvad er max og min alder for avl?
    Mine hunner kommer i avl fra de er ca. 1 år, og gerne 1,5, jeg har hopkaniner, og får de unger for tidligt, så går de for tit i brunst smiley Første kuld falder altid inden kaninen er fyldt 2 år.
    Jeg har ingen alder for hanner, men venter gerne så længe som muligt, for at de ikke skal snuse for meget smiley

- hvad er max og min alder for spring?
    Mine begynder seletræningen som 8-10 uger gamle, alt efter hvor store de er, og hvordan deres temperament er, de begynder at springe når de er omkring 3 måneder, når deres seletræning er i orden, det vil sige, at de skal kunne stop, start, højre og venstre, inden de begynder at hoppe smiley
    Maks alder for at hoppe er helt op til den enkelte kanin, mine de ældste er 6 år, og de springer med stor lyst til stævner (hopper veteran)

• #4   14. apr 2015 Også tusinde tak til dig slald wind smiley det er rart at vide at jeg ikke er den eneste der springer med en ældre kanin, dog kun i haven smiley

Kom endelig med flere svar alle sammen smiley

Er der også nogle der ved hvorfor hunkaniner normalt senest kommer i avl som 2 årige?
    - det er for at undgå komplikationer under fødslen, men hvilke? Og er der andre ting der tages højde for? (gerne en faglig forklaring)
    På forhånd tak smiley

• #7   14. apr 2015 For det første, så er det utrolig svært at få dem drægtige, når de kommer op i alderen, det er i hvert fald min erfaring..
    Kan da give et eksempel:
    Jeg har en hunkanin (Cera), som jeg begyndte at parre op som 1½ årig, og dette tog lidt længere tid end forventet, da jeg bor på Sjælland, og hannen på Fyn smiley
    Efter hun fik det kuld, så har jeg prøvet lige siden (3 år!!) at få unger efter hende igen, med flere forskellige hanner.. Hun går fint i brunst, men der kommer absolut ingenting smiley
    Har haft flere efterspørgsler på unger efter hende, da hun er mor til Anakin smiley

Hvis hunnen får sit første kuld i en høj alder, så kan man risikere at ungerne sidder fast, at hun simpelhent ikke kan få dem ud, og derfor kræver et kejsersnit..
    Jeg har dog hørt om en rigtig dygtig (svensk) hopkanin, som i en alder af 6 år, aldrig havde haft unger, og blev parret ved et uheld.. Hun fik 5-6 unger, og klarede det uden problemer, ingen døde unger, ingen problemer under drægtighed eller fødsel, og ungerne blev store og fine, som var det en erfaren hun smiley

Så det går altså ikke galt, bare fordi hunnen bliver over 2 år smiley Men risikoen er jo større, jo ældre hun bliver..
    Hvis det er, så skriv til Jørgen Larsen, han er også medlem herinde. En skøn ældre herre, som har avlet kaniner i en menneske alder, og er pensioneret dyrlæge smiley
    Han har super meget erfaring indenfor kaniner, der kan du helt sikkert på svar på mange af dine spørgsmål smiley

• #8   14. apr 2015 Jeg synes ikke man kan sætte nogen alder på at være for gammel til at hoppe generelt. Det handler jo bare om at se på den enkelte kanin og vurdere hvad den kan. Altså der er jo ingen, der siger, at en kanin skal hoppe elite eller deltage i højdespring eller lignende, men man kan jo også sagtens hoppe lavere.

Jeg har 2 kaniner som er hhv. 6 og næsten 6.5 år gamle. Ham, der er omkring 6.5 år, er bestemt ikke gammel, svag eller noget og han kan sagtens hoppe, også højere spring. Vi bor dog i lejlighed, så han hopper kun, når han er med mig/os i Jylland hos mine forældre, hvor alle mine spring står.
    Ligeledes med unge kaniner, de må jo starte konkurrencer, når de er 4 måneder gamle (hvis ikke noget er ændret siden jeg stoppede i DK), og altså det kan man jo også sagtens, hvis man bare starter lavt.

Børn og ældre mennesker må jo også gerne motionere smiley

• #9   14. apr 2015 Hvis du stadig mangler svar.

Jeg øremærker selv mine unger. Bedøver deres øre med bedøvende creme som de har på en time, tapet ind i englehud, herefter sætter jeg mit avlernummer i højre øre og kuldnummer i venstre. (jeg har en facebookgruppe, hvor jeg har lagt en video ind af, hvordan jeg gør det Stjernholm Kaniner hedder den).
    Jeg har kun gjort det 10 gange, så jeg er stadig ny i det.

Mine unger kommer til dyrlægestuderende når de er 6-7 uger (jeg har en aftale med en dyrlægestuderende der gennemgår dem alle sammen med mig og så snakker vi om, hvad vi ser mhp. læring for os begge og først og fremmest at sikre, at det er sunde kaniner jeg "sender ud i verden".

Hunner er min. 10 mdr. når de får første kuld - hanner har jeg ikke tænkt så meget over endnu, men har lige skaffet mig en god gammel avlshan på 4 år som skal nyde sit otium her og nok også lave et par unger inden han pensioneres helt.

Spring er her kun hygge med børnene, så det er ikke så ambitiøst, men alle plejer at komme i sele inden de flytter her fra.

• #10   14. apr 2015 Tusinde tak for svar alle sammen smiley det er rart at se at der er en form for enighed, og nogle mulige retningslinjer man kan gå efter hvis man en dag vil avle smiley

Jeg tror at jeg vil prøve at skrive til Jørgen og se hvad han kan fortælle mig smiley

Hvis der er andre der har lyst til at skrive hvad de mener/gør er i alle meget velkommende, i behøver ikke kende til alle spørgsmålende smiley

Og et spørgsmål til... Er der flere forskellige måder at mærke på?
    jeg har set din video Anette og det ser jo helt okay ud smiley

og så er det da på tide med et lille billede af min smukke Eishi på hyggehop i baghaven, næsten syv år gammel smiley

profilbillede
  • #12   14. apr 2015 ja hun er virkelig dejlig smiley

• #13   15. apr 2015 Der er forskellige måder at holde kaninerne på, når man mærker, ellers ikke smiley

• #14   16. apr 2015 Hej alle sammen. Jeg har siddet og læst alle kommentarer igennem, synes det er en rigtig konstruktiv tråd smiley

Da jeg ikke har Facebook, har jeg et par spørgsmål jeg håber I vil hjælpe mig med smiley

- Hvordan mærker I ørerne? Det må være et bestemt redskab I bruger, men hvilket? .. Og hvor kan man evt. købe det? smiley
    På forhånd tak og god aften til alle

• #16   16. apr 2015 Malene, det som sker på anettes video er at en kanin med lokalbedøvet øre bliver mærket, dette forgår med en 5 mm tang der nærmest "klipser" ind i øret, og derefter smøres øret med farve til at fylde hullerne, og så er det overstået. Det tager meget få sekunder der.

jeg kan desvære ikke hjælpe dig med hvor du kan anskaffe en sådanne tang smiley

og ja det er rart med noget konstruktiv og ny viden, dog er mine spørgsmål mes af interesse, da jeg ikke har mulighed for at avle, og egentlig bare nyder en hopdag i haven frem for et stævne smiley

• #17   16. apr 2015 Mange tak Lea smiley
    Jeg googlede lige udstillinger og fandt et sted at købe tangen, så det kan sagtens opdrives smiley

Jeg har dog svært ved at gennemskue om man må øremærke sine unger uden at udstille..
    Både min han og hun er øremærkede, men ved ikke om jeg må øremærke ungerne når jeg har meldt mig in i DK?.. Måske der er nogen hér der ved det? smiley

• #18   17. apr 2015 Det må du gerne, faktisk bør du gøre det nu hvor du er medlem synes jeg, så kan man finde frem til dig via de kaniner du evt. sender ud i verden

• #19   17. apr 2015 Super, mange tak for svar smiley

Kommentér på:
Hvordan gør i - Avl, øremærkning, dyrlæge, spring osv.

Annonce