{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.309 visninger | Oprettet:

hvor længe kan en kanin kun leve af hø og vand {{forumTopicSubject}}

Siden midt januar har min kanin haft diaré. Han har fået zoolac og fibreflex. Har talt med vetarinær sygeplejerske pr telefon gange 2 og har været til dyrlægen gange 2. Pga Nico var i narkose for 6 gang d 7 januar så mente dyrlægen at hans tarmflora var kommet i ubalance fordi kanoners tarm står helt stille under narkose(modsat f.eks mennesker) og bagefter kan der også være nedsat peristaltik. Nico fik antibiotika i nakken som ville dræbe 80 procent af tarmfloraen og zoolac og fibreflex ville genskabe en sund tarmflora.
Intet hjalp. Nico har helt normale pølser fra ca kl. 14 til km. 05-06 om morgenen. Fra kl. 6 til kl 16-18 der spiser han ingenting, med mindre jeg tager ham ud på altanen ved 14 tiden så spiser han det hø og halm jeg har lagt en bunke af ude på vores lukket altan som jeg opvarmer inden han kommer derud. Hvis jeg ingenting gør så lægger han sig under vores sofa i stuen og her ligger han fra kl.7 til mellem kl.16-18. Når han kommer ud så går han på toilettet og så spiser han hele aftenen og en del om natten.
Det sidste lange stykke tid har han haft tynd klistret afføring v numsen og på bagpoten eller bagpoterne men kun strøj af afføring på gulvtæppet under sofaen. Før hvor Nico var lukket inde i buret om dagen der var der jokket tynd afføring ud i høet og strøelsen og noget i numsen. Nogle dage sad der en klump klistret afføring på størrelse med en golfbold v numsen og i pelsen op ad maven.
Min dyrlæge sagde at fysiologisk så kunne kaniner ikke have diarre om morgenen og til tidlig eftermiddag og så normal afføring resten af døgnet så han fik ordineret Karm fordi dyrlægen mente han fik stress af at være i bur. Nu er han aldrig lukket i bur og Karl virker ikke.
De sidste dage har han igen haft de store mængder (som en golfbold)af klæg klistrende afføring som kun yderst lidt smitter af på gulvtæppet.
Min teori er at han har fået alt for lidt fibre da han altid har været småtspisende mht hø. Nu har jeg funder urtegræshø fra skovly og det er det hø han gider spise.
I forgårs var der kun en mikroskopisk smule men i dag var der igen klistret afføring i pelsen og på posten, men han havde ved et uheld spist en stor basilikum som burde havde givet ham nok til 2 dage.
Jeg har læst og set billeder om blindtarmsafføring og genkender klart dette hos Nico med deres lidt klistret lidt aflange størrer og indimellem flere pølser klistret sammen. Blindtarmsafføring kan også være klumpet klog og klistret helt ind i pelsen så derfor tror jeg det er det Nico har. Jeg har læst det mest forekommer om natten men at nogle kaniner kan have det 2 gange i døgnet og når kaninen får perfekt kost så spiser kaninen afføringen enten direkte fra numsen eller som sagt de lidt aflange lidt større pølser da kaniner skal spise denne type afføring det kaldes koprofagi som pølserne staves cecotrofer eller cecopher (hvis du vil finde noget om det). Cecotrofer kan være et problem for kaninen hvis den er tyk for så kan den ikke vaske numsen ordentlig og min DV vejer 3 kg.
Min plan er kun hø og halm og profibre 10 ml og critical vare 20 ml altså i alt 30 ml hvilket betyder Nicos mave er halvt fyldt 1 gang om dagen. Critical vare pga de essentielle næringsstoffer og fibre indhold på 23,5.
Profibre der får han en døgndosis fordelt på 3 gange i døgnet.
Hvor længe synes i jeg skal fortsætte med det før jeg går over til også at give foder ?
Jeg har købt Selektive foder fordi der er 25 procent fibre i og Nico kan ikke lide Oxbow eller Burgess Excel.
Han spiser næsten intet grønt kun basilikum, citronmelisse, bredbladet persille, mælkebøtte blade og kløver om sommeren. Har i forslag til grønt som jeg burde prøve med højt fibre indhold
Puha det har været en hård tid for mig men endnu mere for arme nico


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor længe kan en kanin kun leve af hø og vand
  • #2   1. mar 2015 jeg tror, at du er endt i en blindgade, hvor din kanin er holdt op med at samle sin blindtarmsafføring op - alle folk bliver sure, når jeg skriver om årsagen, der oftest er overvægt og overfodring med kraftfoder og deraf følgende manglende struktur og fylde. Selv om kanin så taber sig, er det ikke altid, at den genoptager opsamlingen, og derved bliver den egenskab, som er unik for kaninen, at den p.g.a. sit særlige fordøjelsessystem kan udnytte meget tungt fordøjeligt foder, ødelagt.
    Man kan ikke skifte fordøjelsessystemet ud, så derfor er der en risiko for, at din kanin må leve med kun at lade foderet passere én gang.
    Du kan tale med din dyrlæge om bedst mulig fodring under disse omstændigheder.


  • #3   1. mar 2015 Måske også relevant med information om hvorfor kaninen har været i narkose 6 gange?

    Fremfor pillefoder, hvad med fx Grünhopper - som er tørrede urter og grønt mv - det kan måske også give fibre til maven at arbejde med, samt det giver jo vitaminer/mineraler.

    Men ellers kan den vel med godt hø og vand klare sig længe, - er der ikke begræsning på hvor meget cc de må få? Kan ikke huske det, mener det - fordi det er lidt 'intenst'?!


  • #4   1. mar 2015 Her er hvad jeg ville gøre:
    Give kaninen adgang til vand, hø, halm og tørret urter. OG give fibreplex samt profibre, hvis den spiser dette af sig selv er der ingen grund til at give CC.
    Der er heller ingen grund til zoolac og fibreplex på samme tid, da det er det samme.
    Både hø og halm indeholder masser af fibre, så jeg ville ikke fjerne halmen.

    Hvilken dyrlæge har du brugt?


  • #5   1. mar 2015 Fejl min kanin har været i narkose 5 gange
    1.gang tand stifter på kindtænder som desværre kun kan ses af en dyrlæge med et specielt apparat så jeg kan desværre ikke selv tjekke de 22 kindtænder
    2. Gang bæresten
    3-5 gang tandspidser på kindtænder

    Min dyrlæge er Dan Herlev Jørgensen Frihedens dyreklinik og hvis du læser på google anmeldelserne så er der ingen negative erfaringer der er berettet her.
    Han er meget dygtig og behandler mange kaniner og har stor interesse for kaniner en af de andre dyrlæger i klinikken (de er 3) har selv kaniner.
    Da Nico var unge ringede jeg til alle de dyreklinikker jeg kunne finde mellem Karlslunde og Valby og spurgte om deres erfaring og interesse indenfor kaniner og flere sagde ligeud at de ikke kunne tilbyde så meget behandling til kaniner. Da Nico skulle opereres var Dan i USA og jeg måtte ringe til flere dyrlæger som sagde nej til operation pga manglende erfaring. Nico blev opereret på Fasanvej ens dyreklinik som også er dygtige til kaniner.
    Udover jeg er tilfreds med Dan så er han billig og 3 gange har jeg slet ikke betalt for konsultation en og alle kontroller er gratis modsat andre dyrlæger hvor det koster 500 kr hver gang man går ind ad døren.
    Jeg har en aftale med Dan at når han siger stop så afliver jeg Nico men han er en glad kanin super tam og jeg er næsten sammen med ham 24 timer i døgnet. Jeg elsker ham højt og jeg har aldrig været så knyttet til et dyr.
    CC må gives svarende til 20 ml pr kg da det er en fuld kaninmave og så må man give det hver 2 time indtil kaninen spiser og når kaninen spiser lidt så 4 til 6 gange om dagen.
    Jeg har kun i 2 dage givet ham 20 ml for at føle mig tryg ved at han fik essentielle næringsstoffer og pga det høje fibre indhold.
    Hvis jeg skal redde Nicos tarm så skal jeg sørge for han under ingen omstændigheder får foder med korn og han får foder med højt fibre indhold.
    Han har lige fra han var unge nærmest ikke spist hø og derfor ordinerede Dan profibre det spiser han heller ikke og derfor får han det opløst i sprøjte.
    Hans mad har tidligere været halv rabbit royal og halv Burgess Excel men Burgess går han udenom spiser noget af det når der ikke er andet.
    Som sagt spiser han næsten ikke grønsager.
    Jeg havde en tråd herinde hvor jeg spurgte om hvad folk synes det bedste hø var med den højeste kvalitet og 6 ud af 7 svarede urtegræshø fra skovly og det hø spiser Nico. Før dette havde jeg været 12 hø mærker igennem uden synderlig resultat Nico spiste kun lidt.
    Jeg har halm fra en veninde fordi jeg har fyldt halm, hø fra en høballe fra Maksø og skovly urtegræshø under halvdelen af sofaen ude på min lukket altan og det er 10 cm højt og Nico holder fest derude han tramper det ned og lægger sig i det, bygger huler og spiser af det. Når han går ud på altanen så kan jeg høre ham i en hel time hvor han gnasker rasler rundt med høet/halmen og bagefter lægger han sig og tager en lur.
    Der er ingen tvivl om at jeg har givet ham for meget mad og for mange drops i hans intelligente legetøj og han har fra starten haft et sart tarmsystem og nu er det brudt sammen så hans blindtarm så føring måske ikke virker. Jeg overvejer at ringe til Landbohøjskolen og hører deres vurdering.
    I øjeblikket sover jeg med Nico inde i stuen og både aften og nat er der gang i ham han hopper op og ned fra hans kanin moderniserede katte træer, løber, hopper over eller vælter spring med snuden, hopper op i sofaen og vil nusses følger med mig ud i køkkenet og på toilettet og laver de der sjove kanin spring (jeg kalder dem badut spring) han bider og løber igennem de papkasser jeg har lavet til ham og han løber igennem tunneller og når han slapper af så ligger han helt udstrakt med bagbenene helt strakt. Dette synes jeg ikke er et billed på en smerteforpint kanin og afføringen er kuglerund og normal. Men fra tidlig morgen f.eks. hvis han sidder på sit træhus så kommer der afføring som ligner bremsespor og dem kommer der flere af og indimellem slikker han det væk, så kommer der afføring som bliver siddende på numsen og så kommer der klog afføring som bliver smurt ind i pelsen. Selvom det kan være på størrelse med en golfbold så sidder det så fast og er åbenbart af en sådan konsistens at det kun sætter overfladiske strøj på gulvtæppet når han har ligget her. Fra om eftermiddagen kommer der atter kugle runde pølser igen.


  • #9   1. mar 2015 Havregryn = korn = skidt, og bør undgås, som hun selv skriver. smiley

  • #10   1. mar 2015 Demens starter tidligt ?? Nico har været i narkose 6 gange for han startede med at blive kastreret pga han bed og var burterritorial

  • #11   1. mar 2015 Hver gang jeg er til dyrlægen uanset årsag, så får jeg Dan til at tjekke kindtænder. Han fik sidst slebet kindtænder den 7 januar og den 15 februar var der ikke vokset nye tandspidser ud. Men fra den 27 juli 14 til den 7 januar 15 har han fået slebet kindtænder pga tandspidser.
    Hende der passede ham i sommerferien hendes tandlæge ordnede hans tænder første gang og her var en tandspids vokset fra overmunden helt ned i undermunden men han kunne ikke se det før Nico lå i narkose. Han havde også et sår i kinden pga en tandspids der rev. Anden gang havde han en 1 mm hul i tungen igen pga en tandspids. Jeg tager Nico til dyrlægen hver 3 måned til tand kontrol og nu må vi se om tænderne slebes pænere nu når jeg har ændret alt.
    Nico har altid fået æblegrene og Dental sticks for kaniner og dem er han glad for at tygge på.
    Det er fuldstændig korrekt at tandproblemer giver diarre og Dan har fortalt at man skal holde øje med om kaninen pludselig tygger op og ned i stedet for at kværne/drøvtyggere maden for det kan være tegn på kindtandsproblemer, da kaninen tygger sådan fordi normal tyggeteknik gør ondt, så prøver de op og ned men det påvirker selvfølgelig fordøjelsen.
    De 2 sidste gange Nico har haft tandspidser der har jeg været klar over det var dyrlæge-tid for han var ikke sig selv, han var irritabel.


    Til Bjørk selvfølgelig vil jeg prøve det du anbefaler jeg vil gøre alt for Nico og ja han koster mig en formue, men jeg elsker ham og vil hellere spare på andet end lade være med at købe noget som kan hjælpe ham. Håber inderligt at jeg kan få hans tarmsystem til at fungere som det skal og jeg ikke kronisk har ødelagt det??


  • #12   1. mar 2015 Til Simse: Hvor anbefaler du at jeg køber tørret urter henne og hvilke mærke og variant synes du er bedst ?
    Til Rollos dyr: Hvor kan jeg købe Grunhopper henne kan kun finde tyske forhandlere med 40€ i fragt. Kan se der er mange forskellige slags har du noget du vil anbefale til en kanin i Nicos situation ?

    Til alle tak for jeres kommentarer, forslag og henvisninger


  • #13   2. mar 2015 Tak for en rigtig god beskrivelse af et forløb med et godt samarbejde mellem dig og din dyrlæge. Jeg er sikker på, at I får det bedste ud af det på nuværende tidspunkt.
    Men må jeg ikke som "håbløst mosefund" have lov til at kritisere den trend, der er i øjeblikket, at næsten alt foder skal købes i pose og sæk - og at primitivt foder som ukrudt af forskellig slags, tørt hø og halm samt gulerødder og fodersukkerroer er no go.
    Hvis man opfyldte kaninens krav til foderets struktur og fylde kunne man have en NORMAL fordøjelse og ikke bevæge sig på grænsen af forrådnelse i tarmen mede behov for diverse probiotika som Zoolac og Fibreplex.
    Med tarvelgt foder kan man opretholde en for kaninen normal fordøjelse og holde kaninen i normal foderstand.
    Og der vil kun opstå tandproblemer, hvis kaninen er arveligt belastet for forkert tandstilling.


  • #15   2. mar 2015 Til Jørgen
    Dejligt at du på 68 år også kommer med din livserfaring, så vil har lidt alders spredning herinde.
    Hvis jeg afleverede Nico til dig hvad ville du så gøre ved ham fodermæssigt.
    Som jeg vist har skrevet så køber jeg skovly urtegræshø og til maj lukker de op for nye kunder hvor jeg kan købe en miniballe til 5,5 kr. Pr. Kg og så lige 75 kr i transport men de 10 kg er billigere end de 59 kr jeg p.t. giver for 2,5 kg hø hos dyrehandleren. Jeg bruger altså det bedste hø jeg som vestegns borger kan få fat i.
    Om sommeren går jeg turer med ham hver dag i 1 til 1,5 time på et areal med masser af græs, kløver og mælkebøtte blade og det er et område jeg har fået adgang til hvor der ikke sprøjtes eller går hunde. Her kan Nico og jeg gå uforstyrret. Så snart det bliver 15 grader så skal vil ud og gå.
    I øvrigt så tror jeg også som du skriver at Nico er disponeret til de tandproblemer han har.


  • #16   2. mar 2015 Urterne købes her http://gruenhopper.de/

    Jeg vil anbefale den der hedder Plantago. Fragten er på 9,90€ , men netop Plantago er vidst kornfri og "selvfølgelig" også den dyreste.


  • #17   3. mar 2015 Hej Simse jeg har været inde på Grünhopper og bestilte forskellige lækre ting, men så kunne man ikke bestille med dankort og bankoverførsel på tysk var for kompliceret for mig, må prøve at få nogle til at hjælpe mig. Men og at det skal være så kompliceret troede alle net butikker tog visa men typisk tyskere siger min mand??

  • #18   3. mar 2015 Jeg er meget glad for at læse Bjørks og Vinnies indlæg - så er der da 2 mennesker, der har forstået, hvor jeg vil hen med fodring af kaniner.
    Bjørks spørgsmål er hurtigt besvaret: Hvis sukkerroer er FODERsukkerroer, føler jeg, at det er et egnet vinterfoder. Selvfølgelig sammen med godt stråfoder, kraftfoder med ret højt proteinindhold - og meget gerne med et grønt blad en gang imellem. På Lolland/Falster dyrkes der fabriksroer, som har et langt højere sukkerindhold end fodersukkeroer - og de er ikke specielt egnede som kaninfoder, men når landmændene ligefrem taber disse roer foran vore huse, er det nærliggende at forsøge at bruge dem også. Her må man så lappe på fodringen ved at give langt mindre kraftfoder, men med højt proteinindhold, f. eks. 10-15 % sojaskrå oven i det sædvanlige kraftfoder. Ikke optimalt, men brugbart.
    Vinnies situation er langt vanskeligere: Jeg tror, at din kanin er ophørt med anden del af fordøjelsen - og så kan den ikke udnytte vitaminindholdet i dens foder. Andre næringsstoffer går også tabt. Men fodringen må tilrettelægges med et lavt kalorieindhold og med rigeligt vitamintilskud. Prøv at drøfte det med din dyrlæge, som kender kaninen og helt sikkert er en velkvalificeret samarbejdspartner.
    Du har vist ikke skrevet, hvor gammel din kanin er - nogle "enmavede" kaniner kan godt blive 9-10 år, men kræver rigtig god pasning.
    Jeg sidder lidt med en fornemmelse af, at alt det importerede foder blot er en modesag, hvor smarte forretningsfolk snyder "Die dumme Dänen" - i hvert fald bidrager den trend ikke til at mindske CO2 - udslippet.
    Men jeg er er ikke i tvivl om, at du, Vinnie, vil fodre din næste kanin på en helt anden måde.
    Held og lykke...


  • #19   3. mar 2015 Du har helt ret Jørgen, Nico er min første kanin eller rettere sagt min teenagedatter kanin han er kun 2,5 år gammel så jeg håber hans tarmsystem kan restituere sig.
    Mit problem fra starten er at han aldrig har spist hø selv da jeg i 6 uger fik ham ferie passet på bunnysantuary som er en dame som bla. får mishandlet kaniner og syge kaniner fra Dyreværnet så hun har set meget og ved meget om raske og syge kaniner. Hun sagde jeg skal nok være skrap og nedsatte fodermængden og sørge for at han nok skal få spist hø i tilfredsstillende mængder. Da jeg hentede Nico var svaret han er fandme en bestemt herre der kun gør hvad han selv vil.
    Jeg har prøvet alt grønt som der er på listen på kaninliv.dk og det eneste Nico vil spise er citronmelisse, gulerodstoppe (ikke guleroden), basilikum, kløver og mælkebøtteblade om sommeren det bekymrer mig enormt for det er jo i det grønnr der er mange vitaminer.
    Nu skal jeg til dyrlæge Dan i morgen og nu har jeg fået profeed, urter og ny foder så debatterer vil hvad jeg skal gøre og hvornår vil går i gang for nu har Nico jo kun fået hø og vand i 7 dage


  • #20   3. mar 2015 Du må hilse.


  • #21   3. mar 2015 Hmm jeg forstår ikke at du ikke kan købe med dankort.

  • #23   8. mar 2015 VInnie R - Skulle du ellers bruge hjælp til bestilling på tyske sider siger du bare til. Jeg taler flydende tysk, og hjælper gerne med de der trælse bestillings- og betalingformularer smiley

Kommentér på:
hvor længe kan en kanin kun leve af hø og vand

Annonce