1.830 visninger
|
Oprettet:
Dyrs ret til at leve {{forumTopicSubject}}
Hvorfor er det, at vi partout vil holde liv i vores dyr uanset??
jeg undrer mig gang på gang over at møde folk, som holde deres dyr i live trods det har et alvorlig handicap. Hunden som både er blind og døv, katten med alle kræftknuderne, marsvinet som pga en dårlig opvækst ikke kan fungere i en flok, som den ellers ville leve i ude i naturen.
hvorfor er det så forfærdeligt at give vores den lilla sprøjte?? Ingen af mine dyr har nogensinde måtte lide unødvendigt, de skal ikke holdes i liv på grund af min egoisme.
apr 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Gnavere: 22 Emner: 12 Svar: 182
Og så synes jeg, det er en meget dårlig sammenligning; dyr og mennesker.
Vi kan skåne vores dyr for mange lidelser, som vi desværre ikke kan skåne mennesker for.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Jeg mener ikke det er etisk forsvarligt at holde noget i live bare fordi man kan - hvis ikke man samtidigt kan sikre at livskvaliteten osse er iorden.
apr 2010
Hvornår skal man så stoppe?? Hvornår er det så tid til at sige farvel?? Når dyret dør af sig selv??
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Og hvordan måler man så liiiige at dyret ikke lider psykisk?
Sorry, men realisme koster gratis.. og der er lidt for meget flysserøde barbiebriller over det her.
apr 2010
Følger: 40 Følgere: 36 Gnavere: 11 Emner: 10 Svar: 496
Hvis du nu havde en hund der f.eks. fik amputeret tre af sine ben af så den ikke kan gå men kun bæres rundt på, samt ligge og kigge, og længtes efter at komme ud og lege med de andre hunde der løber rundt udenfor - ville du så lade leve? Synes du det ville være et værdigt liv for den? Bare fordi den ikke har ondt fysisk?...
Sådan en hund vil lide psykisk, så jeg vil give ret i at det er livskvaliteten det kommer an på...
Selvfølgelig vil man gøre alt for at redde sine dyr, og have så meget tid med dem som muligt... MEN - man skal lære at stoppe mens legen er god!...
apr 2010
Følger: 62 Følgere: 62 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 265
apr 2010
Jeg siger ikke at man skal kappe hovedet på alle handicappede dyr - men jeg siger at det ikke er 'nok' at holde det i live, blot fordi det er muligt.
apr 2010
apr 2010
Men som jeg skrev i mit tidligere indlæg, ja det er bestemt livskvaliteten det kommer an på..
TotteMor: Der er ingen der siger at du skal ændre mening, men nogle gange er det meget fornuftigt at tage hvad andre siger til sig også, det kan jo være at der er noget om det de siger
apr 2010
apr 2010
Mit ? udspringer af en annonce, jeg har set, hvor jeg synes, man overhovedet ikke tager hensyn til dyret og dyrets levemåde, men holder det i live af egoistiske årsager
apr 2010
Derfor går jeg heller ikke ind for at dyr som er flokdyr lever alene eller dyr som er kolonidyr partout skal gå sammen fordi vi synes det.
Livskvalitet er i høj grad at varetager dyrets behov, og give det fred, hvis den ikke kan leve livet optimalt.
Nå ja sådan ser jeg nu engang på det :o)
apr 2010
-tottemor det er helt iorden , jeg dømmer ingens meninger
- ja det er nu en fin debat den her
- og vi valgte at få katten aflivet fordi den var ude kat og altid aktiv og den ville aldrig kunne affinde sig med et ben
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Følger: 48 Følgere: 48 Gnavere: 4 Emner: 16 Svar: 1.298
Vi har taget dem ind og givet dem nogle helt andre miljøer at leve under. En blind hund, en døv kat, en svækket rotte var alle døde ret hurtigt i naturen. Men det har vi forhindret.
Visse ting kan og skal hjælpes, men jeg er også typen, der afliver mine dyr, inden de lider for meget, for det er bestemt ikke ordentlig livskvalitet at blive mere og mere svag og bare vente på at dø...
Afliver også dyr, som har slået klik og er blevet aggressive. En aggressiv rotte er ikke en glad rotte og min erfaring viser mig, at det bestemt ikke gør tingene bedre ved at lade den flytte. Så hellere aflive.
En rotte/hund/kat ved ikke at den dør/er død - den lider ikke - det er ikke synd.
apr 2010
Følger: 21 Følgere: 19 Gnavere: 9 Emner: 41 Svar: 281
Har set mange hunde og katte som har et helt normalt liv med leg, løb og sådan nogle ting, selvom de mangler et ben.
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 8 Gnavere: 3 Emner: 20 Svar: 169
apr 2010
Følger: 41 Følgere: 38 Gnavere: 3 Emner: 18 Svar: 185
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
apr 2010
Nogle vil måske give op, og tænke at livet ikke er værd at leve, mens andre er optimistiske og vil finde en løsning på problemet. Nogle hunde er ude og lege allerede dagen efter de har fået amputeret et ben, mens andre er mere usikre og lige skal bruge et par dage på at vænne sig til kun at ahve 3 ben.
apr 2010
apr 2010
- Tror altså en fugl kunne have svært ved det, de de jo så skulle gå rundt på ét ben hele tiden, men jeg ved det ikke. Har ikke rigtigt forstand på fugle (Har godt nok opfostret to duer, men hvis de manglede et ben, kunne de bare trille rundt :-D)
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 23 Gnavere: 1 Emner: 16 Svar: 690
jeg kender også flere mennesker som ville ønske at aktiv dødshjælp var tilladt i DK... For de mener bestemt at de "overlever" ift. det liv de levede fuldt ud før.
samt jeg kender til flere mennesker hvor jeg tænker - "hvorfor skulle de holdes i live? Det havde været bedst hvis naturen havde gået sin gang..."
der er STOR forskel på at blive "holdt i live" og så på "at leve" i min verden...
at overleve er ikke = at leve!
Jeg mener til en hvis grad at dyr skal have samme "rettigheder" til livet som mennesker, men samtidig mener jeg også der er forskel!
Et blindt menneske kan man forklarer sammenhængen - et blindt menneske kan lære at have et kvalitetsliv, med de rette hjælpemidler, som den blinde lærer at bruge og derved kommer mennesket til at leve og have kvalitet i sit livsindhold...
De samme muligheder har man bare ikke med dyr, og derfor vil et blindt dyr let blive et ultra stresset dyr, som overlever - ikke lever!
Jeg synes ALDRIG det er synd for dyret at blive aflivet. Den lider ikke af at blive aflivet - jeg synes til gengæld det er synd, hvis dyret bliver tunget til at "overleve" af ejerens egoistiske behov for at holde det i live....
maj 2010
Kan vi ikke sikre det pga. fysiske skavanker hos dyret - så er det ikke synd at aflive - tværtimod!
apr 2010
Læste et forum på en anden hjemmeside, om en anden der ville aflive sin marsvin fordi hun ikke var så interesseret i dem mere, og hun vil ikke have at andre skulle have dem...
Det er godt nok egoistisk!
apr 2010
Amanda J: Det ved jeg nu ikke om det er - hun ved hvilket liv de har levet hos hende, men hun kan jo ikke garantere at de får et godt liv hos en ny ejer.
Dyr lider ikke af at blive aflivet og hvor tit hører man ikke om at avlere/tidligere ejere har erfaret at deres dyr vanrøgtes i nye hjem - nogle henter dem hjem og forsøger at rette op på skaderne. Andre kan kun se stiltiende til. Tror nu nok de fleste ville ønske de havde været "egoistiske" dengang.
apr 2010
Jeg ville da aldrig tage livet af mine dyr, fordi jeg ikke havde tid til dem mere! I mine øjne er det mord...
Til gengæld ville jeg gøre alt for at finde de rette ejere til dem, og hvis ikke jeg kunne finde nogle som jeg vidste med garanti ville passe ordentlig på dem, ville jeg tage mig sammen og beholde dem, eller aflevere dem til et internat. De folk der får dyr fra internat, er nogle der passer ordentligt på dem, og det er da bedre end at aflive dem.
Det er i hvert fald min mening.
Man afliver jo heller ikke børn der har mistet deres forældre, og hvis man kunne, ville man heller ikke gøre det... Ved godt det ikke er den bedste sammenligning, men alligevel.
Jeg syntes det er synd at aflive sunde og raske dyr, som intet fejler.
apr 2010
Og nej, bare fordi man henter dyr på internat, er det ikke ensbetydende med at man passer dem ordentligt...
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Men ud over det, så er der helt klart grænser.
F.eks. kan man nu få sat et kraftsygt kæledyr på kemo. Det er så klamt, og er bare ikke i orden.
Mit udgangspunkt er blevet, at jeg skal kunne forsvare over for dyret hvorfor det har ondt. Har dyret unødig ubehag eller ondt i længere tid, og kan jeg ikke være garanteret at det overhovedet vil gå over inden for en rimelig tid, så skal det ikke lide.
Det er et pivilegie at man kan aflive dyr når de ikke har det godt mere, og det bør man gøre. Det er egoistisk at holde et dyr i live, fordi man ikke kan give slip, og man bør altid se på hvad der er bedst for dyret, og ikke hvad der er bedst for en selv.
Jeg ville så ikke have noget imod at have en blind eller døv hund. Nogle gamle hunde bliver blinde, og klare sig ganske udmærket på den måde, med en rigtig god livskvalitet. Det kommer an på hvordan det enkelte dyr takler det.
Men f.eks. ved kræft sætter jeg grænsen. Jeg har set det. Jeg har haft det helt tæt på, og set hvordan dyret måtte lide fordi LIFE tidligere KVL fandt det meget interessant, og mente at dyret skulle holdes i live, indtil ejeren måtte sige at nu var det for langt ude, og nu skulle den altså aflives.
Problemet er at meget syge dyr, kan virke helt normale på folk der ikke kender dem. Men når man ved at den er helt gal, så har man altså en pligt til at slå hånden i bordet, og sige hvad der er bedst for dyret.
Som udgangspunkt vil jeg aldrig aflive et dyr, hvis jeg ikke kan have det mere, MEN!
Vi havde en chinchilla (der nu er aflivet), og hun brød sig ikke om mennesker. Jeg brugte 2 år på at få hende nogen lunde håndtam, men da hun kom hjem og stå hos min kæreste, blev hun helt anderledes og meget mere tillidsfuld, selvom hun aldrig blev rigtig glad for håndtering.
Hvis vi ikke havde haft tiden til hende, så ville jeg have fået hende aflivet. Ikke fordi der ikke var andre der måtte have hende, men fordi hun havde så mange mentale men pga. tidligere ejere.
Det kan måske virke egoistisk, men hun ville ikke have haft det godt hvis hun blev smidt videre, og man kan jo aldrig garanterer at den nye ejer kan beholde dyret resten af dens liv.
Jeg har også set mennesker, der har haft chinchillaer hvor rødderne i kindtænderne har vokset vildt. Men dyrene blev holdt i live, for de kunne jo komme på smertestillende. Det er simpelthen for langt ude. Det samme gør sig gældende, hvis dyret med 3-4 månedes mellemrum skal i fuld narkose, fordi der er et eller andet galt der skal rettes til.
Det er bare ikke et værdigt liv i mine øjne.
maj 2010
Det er verdens bedste argument, når man ikke har flere gode argumenter tilbage
Selvfølgelig ska man da ikke bare aflive for et godt ord, hvs dyret i stedet kunne få et fantastisk liv med lidt hjælp i form af dyrlægebehandling eller f.eks. bare et nyt hjem. Men det er vist ikke "essensen" af denne tråd, at man "bare" skal aflive sine dyr, når man ikke gider/kan have dem mere - det er i hvert fald ikke sådan jeg forstår trådstarters første indlæg.
Det er mere alle de dyr som får div. fysiske skavanker, som gør at dyret faktisk havde haft det bedre med sprøjten - i stedet for at overleve fordi ejeren partout vil gøre alt for at holde det i live.
Nogle mennesker tror desværre, at gør man ALT for at sit kæledyr overlever er det = godhed.
Det er misforstået godhed i min verden!
Det er et misforstået egoistisk behov for, at bevise overfor omverdenen, hvor "god" man er, ved at smide mange tusind kroner efter et sygt dyr, som kun med nød og næppe overlever bagefter og har svære handikaps af det efterfølgende.
Men desværre står der jo så også nogle dyrlæger derude i DK og tjener FEDT på et dyrs manglende livskvalitet efter at h*n har udført et stort og dyrt stykke arbejde.
Jeg er godt nok glad for, at min dyrlæge altid råder ud fra, hvad de mener er etisk korrekt at slæbe et dyr igennem ift. den mængde livskvalitet der kommer efterfølgende.
f.eks har min 5½ år gamle hunkat gigt i hele bagpartiet! Det er stort set lige kommet, og i samråd med dyrlæge vælger vi at smertedække hende og give hende lidt tilskud til leddene (samt omrokering i lejligheden, så hun ka komme op, uden at hoppe ret meget)
om 3-7 år vil en operation højst sandsynlig være nødvendigt for at hun kan holde ud. Men til den tid er hun mellem 8½ og 10½ - og så rådede min dyrlæge mig faktisk at det ville være mere humant for hende at få fred, når vi ikke kan holde gigten nede - frem for en 10.000,- operation, som kun vil give hende ½ i smerter og så kun måske ½-2 års "forbedring" :S
Mange ville have opereret på sådan en kat
maj 2010
Det er faktisk ikke bare misforstået godhed, det er direkte ulovligt
"
Kapitel 1
§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe
[...]
Kapitel 2
§ 14. Operative indgreb, der kan påføre dyret lidelse bortset fra uvæsentlig smerte af forbigående beskaffenhed, må kun foretages af en dyrlæge, medmindre indgrebet er uopsætteligt. Lidelse og smerte skal begrænses i videst muligt omfang.
Stk. 2. Operative og lignende indgreb, som har til formål at ændre et dyrs udseende, må ikke foretages
[...]"
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2714#Kap5
Så dem der gør alle mulige og umulige ting for at holde deres dyr i live, og hvor dyret lider, uden der er nogen realistisk mulighed for at dyret vil få et ordentligt liv igen, bryder faktisk loven.
Det er der så bare nogle dyrlæger der også burde få ind på lystavlen.
apr 2010
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 13 Gnavere: 3 Emner: 11 Svar: 216
apr 2010
Vi har alle ret til vores holdninger om jeg stiller mig ikke til dommer for hvad der er rigtigt og forkert, jeg stiller blot ? Og nej det er så alligevel ikke rigtigt ,for jo jeg stiller mig til dommer, når jeg mener, at man overser dyrets behov og hvad der måske kunne være bedst for dyret ( nu tænker jeg ikke på dig) Et dyr er ligeglad med at være død. Nogle gange tror jeg at et død dyr er lykkeligere død end da den var i live
apr 2010
apr 2010
maj 2010
Nogle gange er der bare nogle dyr der ikke klikker, og så kan det være at de skal et andet sted hen før det virker.
Nu er chinchillaer ikke flokdyr, men de plejer fint at kunne gå i par. Jeg havde så en der ikke kunne med andre, og nogle andre opdrættere havde også en der ikke kunne med andre. Jeg købte så deres, og de to der ikke kunne med andre, kunne rigtig godt med hinanden.
Til tider kan en uheldig episode også gøre, at dyrene ikke bryder sig om hinanden. Jeg kæmper for tiden med to, hvor der er gået lidt ting skævt, og nu skal de lige finde ud af at de faktisk godt kan lide hinanden...
apr 2010
Dyrs ret til at leve