{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.143 visninger | Oprettet:

stenfrugt? {{forumTopicSubject}}

jeg faldt lige over et indlæg hvor der blir spurgt om marsvin må få abrikos.. der blir sagt nej da det er en stenfrugt..

så sidder jeg her og tænker PIS!!!!

Jeg har givet mine marsvin fersken (de helt små og helt ensfarvet orange).. men det er vel oz stenfrugt?

hvorfor må de ik få det? mine elsker det og ser ik ud til at ha tage skade på nogen måde?
har ik hørt at de ik må få det, og det er første gang jeg har marsvin men sys ik jeg har hørt at de ik må få det.. kun at de ik må få kartofler og sådan..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stenfrugt?
  • #1   6. jul 2010 hov der skal stå" det er IKKE første gang jeg har marsvin..."

  • #2   6. jul 2010 det er vidst nok noget med der er en syre af en eller anden art inde i stenen og den kan de ikke tåle.. hmm kan ikke helt huske hvordan det er men kan da huske der var en som skrev det i et forum for længere tid siden.. smiley

  • #3   6. jul 2010 jeg skærer stenen ud så de kun får selve kødet..så sker der vel ik noget?
    har ik hørt om det før.. har googlet lidt, men sys ik jeg kan finde et ordenligt svar på det..


  • #4   6. jul 2010 okay så kunne jeg da ikke forestille mig der var noget.. men håber der er andre der har styr på det.. som også kan svare.. smiley

  • #5   6. jul 2010 det eneste jeg ved er at i hvert faæd kaniner ikke må få grene fra stenfrugttræer fordi der er blåsyre i

  • #6   6. jul 2010 og hvad gør den blåsyre?

    mine grise elsker ferskenen og har fået det nogle gange nu og det lader ik til der er noget med det..og aff osv er normal oz


  • #7   6. jul 2010 blåsyre er PISSEGIFTIGT!

    Og desværre har vi lige hørt fra en marsvineejer med en kemiker i familien, at der stadig er blåsyre i frugtkødet, selvom man fjerner stenen.

    Egentligt burde det have været logisk, idet vi altid har regnet grene fra stenfrugttræer som værende sortlistede.

    Men det svarer vel lidt til at køre i bil uden sele.. det kan godt være der ikke sker noget, men risikoen er markant større.


  • #8   6. jul 2010 Alle grene, frugtkød - ja selv blade fra stenfugtens træ/busk er der indhold af blåsyre i...

    Det der gør, at man kan slippe heldigt omkring, at have givet sit marsvin eller anden gnaver frugtkød fra f.eks. fersken, er at blåsyremængden i frugtkødet ift. dyrets størrelse ikke har været for stor.

    Det er hovedsagligt i stenen blåsyren har højest koncentration, samt i grenene. Men de rer også blåsyre i frugtkødet - bare ikke i samme koncentration, som i stenen!

    Man kan sagtens slippe heldigt omkring, at "komme til" at give sin gnaver frugtkød fra stenfrugt - men man bør ikke "satse" på at den kan tåle det! Det kan altså føre til seriøse maveproblemer - og går det helt af h til kan det slå ihjel! smiley

    blåsyren er også det, som går, at mennesker kan få rigtig dårlig mave af at spise for mange blommer/ferskner/abrikoser osv. - ja selv mandler! smiley
    En blåsyrekoncentration på få hundrede ppm i luft vil slå et menneske ihjel i løbet af få minutter. Giftigheden skyldes cyanidionen der forhindrer den cellulære respiration. Mest kendt som middel i kemisk krigsførelse er blåsyre nok under navnet Zyklon B, der blev brugt af Hitlers nazi-regime til udryddelsen af jøder og andre politiske modstandere under 2. verdenskrig.


  • #9   6. jul 2010 SÅDAN, Pia smiley

  • #10   6. jul 2010 Pia :

    TUSIND tak for et svar jeg ku bruge.. det er lige det jeg har manglet og ik ku finde..!

    Vil da lige huske ikke at give dem fersken og andet der har sten mere, anede ikke det var så giftigt for dem !

    Det med fx kartofler sys jeg springer i hovedet på en når man undersøger ang foder, men har ik hørt eller læst noget om stenfrugt før, så takker mange gange for svaret og priser mig lykkelig over mine dejlige grise ikke har taget skade!


  • #11   6. jul 2010 de fleste af os har jo nemlig i mange år troet at den hellige grav var velforvaret, hvis man kun tog frugtkødet... så det er først indenfor de sidste 6 mdr eller noget, at den her info er kommet op.

  • #12   6. jul 2010 Annbritt så sku du da ha spurgt mig! min svigerinde som læser naturreservater (og er meget plantenørd) fortalte mig det allerede i 2007, fordi jeg undersøgte det meget, den gang jeg fik hamster smiley
    Hun har lavet noget eksamens projekt i blåsyre indhold, så hun har rimelig styr på det smiley


  • #13   6. jul 2010 tja man kan jo være glad for, at ift. marsvinets størrelse og så den mængde blåsyre som er i de fesne importere stenfrugter vi har herhjemme (pånær blommer!) - så skal der en del stenfrugtkød til, for at et voksent marsvin tager direkte skade...

    men hvorfor dog proppe ens dyr med gift, hvis man kan blive fri smiley


  • #14   6. jul 2010 ja de får de hvertfald ikke mere.. altid noget de er madglade så det blir let at finde andet yndlings godter til dem hehe

  • #15   6. jul 2010 ja prøv vandmelon hvis du har lyst til det.. smiley så skal du se dem guffe smiley

  • #16   7. jul 2010 det har jeg ik prøvet, så sådan en må jeg lige ha købt så hehe

Kommentér på:
stenfrugt?

Annonce