{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.190 visninger | Oprettet:

Daglig rutine ''Kanin'' {{forumTopicSubject}}

Hej meningen med dette indlæg er at jeg er nysgerrig på hvordan i andre gør i løbet af en dag med jeres kaniner.
Tænker om der er ''nemmere'' måder end det jeg selv gør (inspiration)

Jeg gør: (Er hjemmegående)

08.00
Fodring (Kaninpiller, Hø, Vand)
Under fodringen er der samtid nus og kæl fra buret

10.00-11.00
Der bliver de lukket i løbegård (hvis vejret er til det)

ca. 17.00
Går jeg i køkkenhaven og høster lækkert grønt, går ind og vasker det og lægger i skåle og i burene.
hvor der også bliver strøget med frisk halm

ca. 18.00-19.00
Lukker jeg alle dyrene ind igen.
hvor der igen findes nus og kæl

- En gang om ugen bliver der muget HELT ud og vasket bure og skåle.
Og kaninerne får børstet pels og tjekket/klippet klør
De bliver vejet og kigget tænder.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Daglig rutine ''Kanin''
  • Rikke R
    Rikke R Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 12
    #2   8. sep 2014 I dette år (sabbatår) er det nogenlunde således:
    09.00 - morgenhø
    10.00 - alle går ture / to kommer i løbegård
    16.00 - de får grøntsager
    19.00 - aftenfodring inkl. hø og vand
    21.00 - der siges godnat og stalddøren lukkes smiley


  • #3   8. sep 2014 Line - hvor tit kommer dine så ud ca.?

    SUNSIDES - ja det er jo stort set det samme som jeg gør, bare fodring omvendt


  • #5   8. sep 2014 oki. på den måde smiley


  • #7   8. sep 2014 Min kanin bor i et voliere, så har ikke en fast rutine hvordan vi passer ham men han får mad og grønt 1 gang om dagen (eftermiddagen) og har self. frit adgang til frisk vand og får som regel en stor håndfuld økologisk hø når hans kasse er ved at være tom smiley


  • #8   8. sep 2014 Jeg har ikke decideret tidspunkter hvor jeg gør tingene, da mine arbejdstider er meget varierende.. Men det ser ca. sådan ud når jeg skal arbejde fra om morgenen:

    Når jeg vågner (1,5 time før jeg skal møde på job), giver jeg rente vand og lukker ham ud af buret indtil jeg skal afsted, hvor han får foder når han bliver lukket ind.

    Når jeg kommer hjem fra job bliver han igen lukket ud af buret.

    Sengetid; Når jeg går i seng bliver han lukket ind i buret igen, får foder og frisk hø efter behov.

    Generelt gør jeg buret rent dagligt, hvor jeg fjerner lort og tis, så det ikke kommer til at lugte, eftersom jeg har ham til at gå inde smiley


  • #9   8. sep 2014 når jeg står op, går jeg ind i stuen, åbner både side og top låg, giver ham mad og vand.

    Hvis toilet hjørnet er beskidt blvier det dækket til eller renset..

    Inden jeg går i seng bliver buret lukket..

    Det er det eneste faste hver dag..

    Ellers er der rensning af bur, tage ham ud i sele osv..


  • #11   8. sep 2014 Pt. Bor der 5 kaniner i min stald
    Kl 6.15 får de halvdelen af deres foder, friskt vand pg fyldt høhække hvis de er ved st være tomme. Noglegange får der også grønt om morgenen. Jeg lukker den ind som har været ude om natten, og lukker den næste ud (har løbegården inde i stalden) og muger ud ved dem som trænger

    Kl 7.30 inden jeg tager i skole bytter jeg ud i løbegården, så den næste kommer ud.

    Ca 16 når jeg kommer hjem fra skole bytter jeg ud i løbegården så den næste kommer ud og nogle gange får de grønt. Jeg tjekker også hø og vand her.

    Ca 19.30 når jeg kommer hjem fra hestene bytter jeg igen ud i løbegården og tjekker vand og hø.

    Mellem 21.30 og 22.30 får de den anden halvdel af deres foder, noglegange grønt, tjekker hø og vand igen og bytter ud i løbegården. Har som sagt også en til at gå ude om natten. Her muger jeg også ud hvis der er nogle som har svinet meget i løbet af dagen.
    Hver søndag muger jeg helt ud, rydder op, vasker deres skåle og henter nyt vand i drivhuset (har 3 flasker jeg fylder op så jeg ikke skal hente hver dag)
    Hvis jeg er tidligt hjemme fra stalden og i weekenderne er de alle sammen et par timer ude i de tre udendørs løbegården jeg har. Det er de kun er jeg er hjemme så jeg er sikker på at der ikke kommer nogle rovdyr og tager dem.

    En gang imellem (ikke faste intavaller) har jeg dem i sele og hopper lidt med dem eller går en tur i skoven. De får grønt hver dag, det er bare lidt forskelligt hvornår på dagen de får det. Noglegange får de grøntsager og andre dage græs pg mælkebøtter fra haven, det er lidt forskelligt.
    De bliver også nusset hver dag og får tjekket klør. Nogle gange kommer min mor også ud og snakker med den fordi hun synes de er søde smiley

    Jeg ser helst de er ude min. 4 timer hver, om dagen, men det er ikke altid det kan lade sig gøre, indtil jeg får den anden løbegård ind. Men ud, det skal de hver dag i min stald smiley
    Jeg vil gerne høre hvis jeg gør noget forkert med mine kaniner, er stadig lidt ny i det med kaniner, har kun haft i ca 1 år smiley


  • #12   8. sep 2014 oki tak for jeres svar.
    Som sagt grunden til mit indlæg er om der er måder der er ''lettere/smartere'' end det jeg selv gør nu.

    Altså fif og inspiration


  • #13   8. sep 2014 (jeg har kun 6 dyr og 8 løbegårde)

    Morgen kl. 7.30 Nus i buret på vej på arbejde og i skole.

    Kl. 15.00: Alle kaniner på græs - på det tidspunkt er de sultne så der bliver græsset intensivt - dejligt så slipper vi næsten for at bruge græsslåmaskine.

    Kl. 19.00: Burene tømmes for lort, fjerner blot lige det værste iført handsker, nyt halm strøs ud ved behov. Der gives 2 spsk. fulde kraftfoder (til voksne dyr - ungdyr får en 1/2 dl)

    der plukkes istedet for kraftfoder pilegrene og pæregrene, blade, hækafklip og lange græsser og brændenælder, hvis jeg har tid og hvis der er tørt.
    Hvis jeg ikke har tid får de 1/2 dl.foder og mindre naturligt.
    Høhække fyldes med urtegræshø.

    Kl. 20.00: Alle bæres ind i burene og så spiser de igen.

    I weekenden er kaninerne ude fra kl. 11.00 (el. når duggen er væk) og til solnedgang. De får ikke kraftfoder i weekenden når vi har tid til at fodre naturligt!

    Jeg forsøger at fodre så naturligt som muligt og undgå kraftfoder indtil det bliver vinter. Jeg kan se, at kaninerne (de 4 det er lykkedes at stoppe næsten med at give piller) opfører sig mere naturligt, de bruger meget af deres vågne tid på at æde og de græsser flittigt, det er mit indtryk at de ikke keder sig så meget som når de får masser af det nemme kraftfoder!



  • #14   8. sep 2014 oki mine for piller hver dag men nu overvejer jeg da og fodre mere naturligt som du siger smiley
    hvor ''meget'' skal de have vil du mene for og blive mæt hvis man kan sige sådan


  • #15   8. sep 2014 Det er lidt eksperimentelt fra min side af, så jeg vil ikke som sådan bare lige lægge navn til at lokke andre til det. Jeg gør det fordi jeg tror (understreger TROR) at det er bedre for kaninerne og at det er med til at beskæftige dem i langt længere tid. I naturen skal meget af deres dag jo fordrives med at de sidder og gumler strå og finder mad, rødder, blade, bark mm.) Så er det synd at sidde i bur og spise sig mæt på 5 min. i kraftfoder.

    Jeg plukker rigtig meget (og det bliver i øvrigt ikke vasket!),men de græsser også meget selv i mine løbegårde, og så kontrolvejer jeg dyrene en gang om md. hvis vægten er stabil gør jeg intet, men hvis jeg prøvede at de tabte sig (det har de ikke gjort) så ville jeg selvfølgelig skynde mig, at give flere piller igen, ligesom jeg til vinter har tænkt mig at sætte dem op i piller ganske betydeligt, fordi de jo ikke kan spise græs og afpluk om vinteren. (kun hø).

    Jeg har to kaniner jeg ikke har kunnet lade blive på naturlig fodring, pga. at den ene er lille endnu og den anden får blød afføring af det(det er ved at komme i orden nu dog, men når nok ikke at få hende helt af pillerne før efteråret sætter ind).

    Hele sommeren har de ikke fået gulerødder eller broccoli eller lign. så til vinter vil jeg også fodre med det - fordi jeg jo ikke kan plukke. Jeg tror det er godt at sæsonbestemme deres foder, så de ikke får det samme året rundt!

    Men igen, det er ret eksperimentelt fra min side, så om det viser sig at være det rigtige må jeg vente og se!

    Jeg ved bare, i bagklogskabens lys, at jeg "dræbte" min første kanin med overfodring . Han havde mad til rådighed hele tiden og også af foderblandingerne fra dyrehandleren.


  • #17   9. sep 2014 Jeg har ingen rutiner.. Jeg bruger rigtig meget tid med ja alle mine dyr.. Og mine kaniner går i store bokse/løbegårde, da et kaninbur slet ikke er nok for en kanin og et par timer er heller ik nok at komme ud..

    Og min får storset kun natur fodring af alt muligt grønt også får de engang imellem suppleret op med Burgess Excel og Grünhopper urter. smiley
    Også har de ellers fri adgang til hø..
    Jeg går meget op i at mine kaniner lever så naturligt som muligt..
    Og de bliver alle nusse og pusle om hver dag..
    Og fra den 15/11 får de dobbelt så meget plads at løbe rundt på og til sommer får de et nyt anlæg udedørs, bliver rigtig dejligt.. smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Daglig rutine ''Kanin''

Annonce