{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sår på ryggen
  • #1   17. aug 2014 Mit gamle marsvin havde det, men fik bare af vide at jeg skulle købe nogle vitamin dråber som skulle i dens vand og at jeg skulle vaske den i noget medicin shampoo og så bare lade det hele. Det virkede på min og hendes sår helede hurtigt og hun fik fin pels der hvor der havde været sår smiley

• #2   17. aug 2014 Okay.. For jeg kan ik se lus eller lopper på ham.. Og kan ik forstå, hvor han har fået såret fra.. Kan dyrlægen ordne det over telefonen uden man ska betale for at de ska kigge på ham?

• #4   17. aug 2014 Jeg fik ikke dyrlæge ud, da det var. Jeg kørte bare på dyr og fritid næste dag og købte de dråber og vaskede den i medicin shampoo, rensede buret og lod det hele fint. Min havde så bare flere små sår rundt omkring på ryggen, men de helede hurtigt smiley
    Men hvis du er i tvivl, koster det jo ikke noget at høre dyrlægen ad over telefonen.

• #5   17. aug 2014 Du skal snakke med en dyrelæge, de vil højst sandsynligt se på dit marsvin, da der er flere hud og utøjs sygdomme hos masvin, og andre gnavere/kaniner.

• #7   18. aug 2014 Har læst mig frem til både lus, mider, marsvineskab osv.. Men er der nogen af jer der selv har oplevet det??

• #8   18. aug 2014 Det lyder til at være sellnick, meget vigtigt du kommer til dyrlægen og får det behandlet, da det er dødeligt hvis ikke man gør noget og det kan få stærkt.

• #9   18. aug 2014 Med skab og svamp.
    Få en tid hos dyrlægen og få den korrekte diagnose

• #10   18. aug 2014 Jeg har selv oplevet skab 3 gange og det bliver rigtig slemt over ingen tid.

• #11   18. aug 2014 Okay.. Tak for jeres svar.. Det er første gang jeg har marsvin.. Har ringet til dyrlægen og fået en tid til ham.. Puha.. Bare det ik er noget alvorligt..

• #12   18. aug 2014 Hvis det er skab behandles det nemt, så han skal nok blive fin igen smiley

• #13   18. aug 2014 De fleste ting er forholdsvis nemme at behandle, så ingen panik smiley

• #14   18. aug 2014 Det var godt. Tusind tak for hjælpen folkens smiley

• #15   19. aug 2014 Vil lig komme med en lille update smiley Så har jeg haft ham til dyrlæge.. De fandt parasitter på ham og har nu fået medicin til ham.. smiley

• #16   20. aug 2014 Altså skab?

• #17   20. aug 2014 Hvilke parasitter og hvilket medicin?

Grunden til at der altid bliver spurgt, er fordi det er set ret mange gange at dyrlægerne ikke altid har forstand nok på marsvin til at skrive den rigtige medicin ud. Og i de tilfælde, så kan det i bedste fald betyde at medicinen ikke virker på det marsvinet fejler - og i værste fald at medicinen ikke kan tåles af marsvin.

• #18   20. aug 2014 På recepten står der at diagnosen er ektoparasitter. Og medicinen hedder Stronghold. Pipette der ska lægges i nakken.. smiley Er den ik god nok? Hun skrabede en prøve af pelsen med en tættekam og sagde at der var parasitter. Hun sagde, at man kunne ikke sige noget om, hvorfor de kom..

• #19   20. aug 2014 medicinen er god nok, men resten lyder sådan lidt 'uldent' i mangel af bedre ord.

Hvis vi ser bort fra diverse typer svamp, så er vi reelt set nede på 3 typer parasitter.
    Hømider, lus og selnik/skab.
    Stronghold virker så hut jeg ved på alle 3.. MEN når det så er sagt, så er det ikke nødvendigvis et middel jeg ville bruge på andet end det ene.

Hømider sitter som små prikker på selve hårstrået, og de sitter sådan set stille når du kigger med det blotte øje. De er harmløse, men er selvfølgelig ikke så kønne. De skulle så meget gerne ikke give gener, da det er YDERST sjældent at der er så mange at dyret vil være generet af dem. I mine år som marsvineejer har jeg først for nyligt hørt om ét enkeltstående tilfælde.

Lus kan ses bevæge sig med det blotte øje. De ligner små 'maddiker' nede i huden, altså ved hårroden og ikke på selve hårstrået. De 'vrikker'.
    Her kan med fordel behandles med Frontline Vet spray (ikke pipetterne).

Selnik kan ikke ses med det blotte øje. De sidder ret dybt i huden, og derfor vil et hudskrab ikke altid afsløre dem - så her behandler man meget ofte ud fra symptomerne.
    Her kan der behandles med stronghold eller ivomec.

Hvis dyrlægen ikke har lavet hudskrab, men konstateret lus, så ville jeg starte med Frontline sprayen, som fåes i håndkøb. Ganske enkelt fordi der ikke er så forfærdeligt mange behandlingsmuligheder for skab, og da der netop er mange dyrlæger som ikke lige har helt styr på det, så vil vi være på måsen, hvis der opstår (for mange) resistente stammer, for så løber vi tør for behandlingsmidler og har kun aflivning tilbage.

Det er så selvfølgelig osse muligt at symptomerne på din gris tyder på selnik, og at det så er på den baggrund at du har fået udskrevet stronghold.

• #20   20. aug 2014 Ok tak.. Rart at høre en som kender til tingene, så man kan få lidt information om det.. Har et spørgsmål mere.. Har 2 kaniner, som af og til er social med marsvinet (ved godt folks holdning hertil, men de fungerer godt sammen) Har fået dem alle under behandling, eftersom kaninerne også kunne have det.. Skal de holdes adskildt mens de er under behandling og i så fald hvor længe?

• #21   21. aug 2014 Okay, så er det skab/sellnick.

• #22   21. aug 2014 Hvis de alle er i behandling så behøves de ikke holdes adskilt.

Sellnick er i øvrigt noget alle marsvin bærer på, ikke alles går i udbrud. Skab kan fremkaldes ved stress mm.

Kommentér på:
Sår på ryggen

Annonce