{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
936 visninger | Oprettet:

Marie H
Marie H
Tilmeldt:
4. aug 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 14

Marsvin, foder?? {{forumTopicSubject}}

Hej, da jeg skal til at snart have 2 marsvin ,vil jeg lige spørge om der er nogen mad den behøver at få hver dag. Og hvor man kan købe det og sådan . Og om de godt begge to kan være i et bur som er: Længde 97 bredde 50 og højde 44


Kommentarer på:  Marsvin, foder??
  • #1   5. aug 2014 marsvin skal altid have adgang til godt hø. Derudover bør det få varieret grønt og pille foder.

    Hvis du gerne vil være sikker på den får nok c vitamin ( det kan de nemlig ikke producere selv, og det er livvigtigt for marsvin) så vil jeg anbefale foder mærker som cavia korrel, eller mifuma.

    Det kan bla. købes hos: www.lux-shoppen.dk

    Buret du beskriver er efter min smag lige småt nok. Jeg vil anbefale min. 100*50



  • Marie H
    Marie H Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 14
    #2   5. aug 2014 Okay tak. smiley men når jeg skifter buret hvor meget spåner skal man så bruge? 1kg eller er det for meget. Hvilke piller skal den have? Og hvor kan man købe dem? Sortfod?

  • #3   5. aug 2014 de skal altid have adgang til hø og foderpiller som sortfod siger smiley sørg for at foderet ikke er en blanding, men ens piller, da marsvinene ellers vil sortere i foderet og kun få nogle af de ting de skal have. så vælg noget foder der ikke er blandet, og noget med ekstra c vitamin i. marsvin kan ikke selv danne c vitamin, så man er nød til at give dem massere af det:) vis de ikke får nok c viamin kan de faktisk dø smiley så det er vigtigt smiley du skal også give dem en masse grøntsager hver dag. vælg nogen med meget c vitamin i smiley det kan fx. være peberfrugt, persille, broccoli, grønkål og sure frugter. men husk at du ikke må give dem for meget kål(og broccoli) det får de luft i maven af, og det kan de også dø af smiley men de kan godt lide kål hvis du bare giver dem en lille smule smiley

    jeg vil sige at buret er for lille. marsvin elsker at løbe rundt i deres bur og skal have massere af plads smiley når du skifter buret skal du ca. have 5-10 cm. spåner i bunden du kan også læse lidt om marsvin her: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/pasningsvejledninger/pattedyr/marsvin
    der står en masse fornuftige ting om marsvin. og også om burets størelse og foder smiley

    håber jeg kunne hjælpe
    -ina


  • #4   5. aug 2014 Der står ikke noget fornuftigt om smådyr hos DyrenesBeskyttelse

  • #5   5. aug 2014 kan du uddybe dig lidt pia n? jeg har haft meget glæde af deres hjemmeside. hvorfor tænker du ikke at det er fornuftigt?


  • #6   5. aug 2014 " En saltsten bør også gives." står der blandt andet derinde.. Men sådan en skal de på ingen måde have

  • #7   5. aug 2014 står det på dyrenes beskyttelse? er du sikker på at de ikke skal have sådan en? de står jo på næsten alle marsvinehjemmesider smiley

  • #8   5. aug 2014 Jeg har skrevet en pasningsvejledning her: http://www.von-sortfod.dk/Artikler/almenpasning/Pasningsvejledning.pdf

    En saltsten skal de ikke have. Det ødelægger nyrene.

    Jeg har en del artikler på: www.von-sortfod.dk der måske kan hjælpe dig. Ellers kan jeg anbefale dig at kigge på: http://marsvineklub.dk/info_om_marsvin.php

    Eller www.marsvineinfo.dk


  • #9   5. aug 2014 men bare fordi at de skriver at de bør have en saltsten betyder det jo ikke at der ikke står noget fornuftigt smiley

  • #10   5. aug 2014 Hvor mange spåner du skal bruge i buret er op til dig selv. De skal jo have et lag der dækker bunden og så er det jo op til dig selv hvor mange spåner du synes de skal have i buret.

    Foderet som er foder piller hedder Mifuma eller cavia korrel. Marsvin spiser ca. 30gram tørfoder om dagen pr. marsvin.

    Og c vitamin foderet kan holde sig i 6 mdr. før det begynder og miste c vitamin indhold.

    Så du kan sagtens købe mere end 1 kg.

    Da marsvin jo er flokdyr skal du anskaffe dig 2 stk. og af samme køn for at undgå unger. Så der ryger ca. 60 gram tørfoder om dagen. Så de vil sige rundt regnet 10-11 kg på 6 mdr. Så du skal ikke bestille over 11 kg. i hvertfald.

    Og som sagt skal de have adgang til hø hele tiden, det er meget vigtig for fordøjelsen. Og ikke hø fra det lokale supermarked, det er ofte ikke andet en frøgræs og det er den dårligeste kvalitet man kan få.

    Angående grønt så SKAL du ikke give dem det hver dag, men selvfølgelig vil det være supert hvis du kan gøre det. Men det er ikke livsvigtigt for dem at de får hver dag. Men de vil være super glade for det, og det er jo sundt for dem.

    Men modsat høet så er grønt altså ikke noget som man SKAL give hver dag.

    Jeg har forresten også en grøntliste her: http://www.von-sortfod.dk/Artikler/fodring/Grontliste.pdf


  • Marie H
    Marie H Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 14
    #11   5. aug 2014 Tak for hjælpen :D. Men hvad foder skal jeg give mi marsvin og hvor kæber jeg det og hvad hedder det? smiley

  • #12   5. aug 2014 Nu er marsvin ikke lige min stærke side, men her er det jeg umiddelbart får øje på:

    Marsvinefolk bruger som udgangspunkt 100*50 cm som grundmål
    DB siger 150*80 som grundmål, men de lægger ud med at sige at 9m2 (dvs. 3*3 meter) er bedst.

    Så skriver de at de kan gå ude året rundt, hvis de har adgang til indedørs areal hvor temperaturen ikke kommer under 10 grader.
    Det kan jeg så personligt slet ikke forstå at man siger er i orden, når man ved marsvin har det skidt med at blive udsat for temperature under 10 grader.

    "Marsvin har dagligt behov for motion for at undgå overvægt. Holdes de i mindre bure, skal de dagligt have mulighed for at bevæge sig på et større område, f.eks. i en løbegård. Sørg da for, at de ikke kan gnave i plastik, gummi, ledninger, giftige planter o.l., der er farlige ved indtagelse. Større anlæg vil oftest give tilstrækkelig motion. "
    Direkte reference tilbage til det med bure, hvor de dybest set siger, at 150*80 cm ikke er optimalt.

    "evt. et vitamintilskud i foderet. En saltsten bør også gives."
    Nej, nej og atter nej. Et grundfoder (piller) bør altid indeholde det dyret har brug for at mineraler og vitaminer. Fodre man med 100% grøntfoder må man tilpasse det, så de er dækket ordentligt ind. De skal ikke have alle mulige og umulige tilskud ved siden af.

    "Slås de indbyrdes, er det typisk, fordi de behøver mere plads og flere skjul"
    Det er en lidt uheldig udmelding, da der kan være tendens til mobning, simpelthen fordi dyrene ikke kan lide hinanden. Jeg er helt med på at der står "typisk", men det er den type formuleringer, der får folk til at tage dårlige beslutninger på deres dyrs vegne, fordi de har læst at man bare lige skal gøre sådan og sådan, og så virker tingene igen.

    "Ønskes unger, skal hunnen dog blive drægtig første gang, når hun er maks. 10 mdr. gammel, da bækkenet ellers kan være vokset sammen og umuliggøre en fødsel".
    Det her er simpelthen ikke rigtigt. Det er en gammel myte, og IMO er det direkte pinligt at DB ikke ved bedre.
    Bækkenet vokser ikke sammen. Det er simpelthen en fysisk umulighed.
    Det kan derimod blive mindre smidigt, og derfor give fødselskomplikationer. Men det er noget HELT andet end et bækken der er vokset sammen.

    I det afsnit undre det mig desuden, at der snakkes kønsmoden ifht alder, og ikke kønsmoden ifht vægt, som oftest er den målestok de dygtige opdrættere bruger (af hvad jeg har set anyway)

    Det var hvad jeg sådan lige kunne finde.
    Nu er det chinchillaer jeg har mest styr på, men helt genrelt, er der alt, alt for mange fejl i DB's vejledninger.
    En ting er at komme med oplysninger der kan være smagssag, som f.eks. burforhold, men så kunne man skrive at man "anbefaler" et givet forhold, frem for at sige at det er sådan og sådan det er.
    Noget helt andet er, at de mindst 2 steder har noget info, der er helt forkert.


  • #14   5. aug 2014 Den der med saltstenen er da lige stof til eftertanke. Det giver jo faktisk mening, nu hvor jeg tænker over det smiley
    Cavia Korrel er helt fantastisk. Mine to er super glade for det. Også det hø, som du kan købe hos LUX er ganske fornuftigt, synes jeg. smiley

    Tilbage til det med saltstenen - nok bør de ikke få saltsten, men hvad så med kalksten?


  • #15   5. aug 2014 De har ikke brug for kalksten da der er kalk i ordentligt foder.

    Plus de slider ikke tænderne ved at bide i noget hårdt, men ved at skulle tykke tingene flere gange.


  • #16   6. aug 2014 Det giver mening. Tak for svar, von Sortfod smiley !

    Jeg har dog et spørgsmål mere ... Hvis man selv skal dyrke græs til sine gnavere, hvilken græs-sort bør man vælge? Jeg er IKKE stærk indenfor græsser, men jeg prøver da hehe smiley


  • #17   6. aug 2014 Jeg ville vælge alm. plænegræs smiley

    Kattegræs er bare spiret hveder og gnavergræs er så vidt jeg ved også bare spiret korn


  • #18   6. aug 2014 Okay kan godt se at de har mange ting forkert, så måske er det ikke en god side alligevel... Jeg syntes bare at de plejer at have nogle gode råd til hvor store burene skal være og at flokdyr skal have nogen og gå sammen med osv smiley
    Men nu er det jo ikke mig der har skrevet siden, så i behøves ikke at være så angriberne ;)skriv ind til dyrenes beskyttelse i stedet for , så de kan lave det om smiley
    Det sidste jeg skrev her er overhoved ikke flabet ment. Men det ville da være smart at skrive ind til dem om det så der er så få som muligt der passer deres smådyr forkert smiley


  • #19   6. aug 2014 Vi angriber heller ikke..

  • #20   6. aug 2014 Det virkede bare sådan for mig....

  • #21   6. aug 2014 Så må du lære at lade være med at tage det så personligt.. Det er ikke et angreb at fortælle nogen deres information ikke er korrekt

  • #22   7. aug 2014 Jeg ville ikke vælge plænegræs. Det er kun 1 græssort.
    Man kan sikkert også bruge plænegræs, men efter min bedste overbevisning, er det bedre at have lidt forskellige sorter.

    Du kunne jo f.eks. blande det med gnavergræs.
    Ellers kan du jo se på div. hø-produkter, hvad de bruger af græssorter.


  • #23   7. aug 2014 Ina:
    DB er bedøvende ligeglade med at man skriver til dem. Standard svaret er at de ved bedst. Også selvom man har kilder på det man kommer med.

    Problemet er også, at de ikke nødvendigvis har korrekt information om hvor sociale dyrene er. Det har de f.eks. ikke om chinchillaer.


  • #24   7. aug 2014 Takker for græs-svar smiley Jeg er ved at fare vild i alle mulige sorter, men jeg prøver mig frem med plænegræs.

  • #25   9. aug 2014 pia n: det er da irriterende! smiley


  • #26   9. aug 2014 Jah... Men sådan er det jo.
    Hvis du søger lidt på det, har der lige været to sager hvor de har hhv. skudt og aflivet sunde og raske dyr, uden først at undersøge dyrene.
    Det er så positivt på den måde, at der endelig er ved at komme opmærksomhed på at DB laver rigtig meget lort.


  • lene J
    lene J Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Svar: 28
    #27   18. nov 2014 helt klart Burgelss exel

Kommentér på:
Marsvin, foder??

Annonce