{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan to han hamstere?
  • #1   1. jul 2010 okay. tak. for ville da aldrig lokke to sammen og den anden ville dø (Den svageste)

• #2   1. jul 2010 men er det lige meget vis de ikke har sand?

• #3   1. jul 2010 hvor køber du det? og hvor tit skal de skiftes? smiley

• #4   1. jul 2010 okay..

• #5   2. jul 2010 lige meget hvilken art har hamstere det bedst alene, for de er meget territorielle.
    guldhanstere især SKAL gå alene, for de slår hinanden ihjel på ingen tid.

• #6   2. jul 2010 okay. det er nu sibiriske (Staves?) jeg har øje efter

• #7   2. jul 2010 Hverken dværge eller guld/syrisk bør gå sammen.
    Gudl/Syrisk er HØJrisiko for at de i bedste fald skader hinanden, men eller slår hinanden ihjel, for ikke at snakke om at de i de fleste tilfælde dør af skaderne hvis de overlever slagsmålet.
    Samme med dværg uanset art! Og man bør ikke avle på dværge med mindre de har DHF stamtavle som er eneste garnti på at de ikke er hybrider (DHF arbejder på at undgå at der findet hybrider, da de i langt de fleste tilfælde har dårligt helbred og/eller temperament)
    Dermed ikke sagt at hybrider er dårlige kæledyr, man skal bare ikke avle på dem!
    Men nej ingen af hamster typerne har noget socalit behov, selvom det ser sådan ud.

Som eksempel da jeg skulle parre mine guld måtte jeg sidde og se på om de parrede eller slås, de første 3 dage villede kun slås og jeg måtte skille dem ad meget hurtigt (sad afsamme årsag ved siden af dem hele tiden) 4 dag parrede de, 4 dag accepterede hun ham, 5 dag HAPS iegn. Nu er hun drægtig så nu passer de sig selv som altid. Unger skal også fjernes når de er 5 uger, da moderen så ellers ikke tolererer dem mere, og så skal de skilles i køn og gerne i hvert sit bur for allerede der er ridikoen der selvom den er lille.

Det blev lidt langt, men god info kan ikke skives for tit ~;o)

• #8   2. jul 2010 Nej hamstere kan ikke gå sammen. De vil komme op og slås.

Hvad med en guldhamster? Sådan en har én lille bjørn har jeg haft. smiley Vildt sød og meget sjov at se på både i buret og udenfor buret hehe (:

• #9   2. jul 2010 Guldhamstere må helleer IKKE gå sammen, læs mit tidl. indlæg.

Forresten mht. sand er det en rigtig god ide, Gurlie bader i det når hun får nyt, så bruger hun det som wc 2-3 dage og så får hun nyt og bader osv.
    Jeg sparer en del bur rensing ved at hun "gør" i sandet... (bliver dog skiftet nogle gange 3-4 gange om måneden alligvel.
    Bandit har ikke fundet uf af ideen med et hamster toilet, så han bliver renset en gang om ugen...

• #10   2. jul 2010 Mia: Jeg skrev heller ikke guldhamster fordi jeg troede de godt kunne gå sammen hvis det var det du troede? Jeg skrev det fordi hun har skrevet hun ville have en sibirisk hamster og så skrev jeg at guldhamstere også er søde (:

• #11   2. jul 2010 Nååh okay... Hehe... Hopper rundt mellem 117 indlæg og mine 4 gnavere så det går lidt stærkt med at læse ind imellem. ~:o)

• #12   2. jul 2010 som nimbus skriver er der ikke noget der hedder sibirisk dværghamster mere, det er kun noget dyrehandlerne kalder dem, dels fordi de så er lettere at sælge for det er det ord mange kender, dels fordi de ikke har sat sig ind i hamsterne, så de ikke ved bedre, desvære.
    og så er der jo selvfølgelig dem der stoler blindt på dyrehandleren, og så avler og sælger ungerne som sibirisk, og dem der køber der stoler også blindt på det, så kører den onde cirkel.

• #13   2. jul 2010 Inde på hamsterland står der at robovskien sagtens kan gå sammen med flere andre.
    Der står også at de kinesiske ofte kan sammen i par eller mindre grupper...

Er det bare hamsterland (DHF) der er helt gal på den? Jeg går ud fra at det er KWO der har skrevet om dyrene.

• #14   2. jul 2010 Hamsterlands webmaster er desværre ikke meget for at rette artiklerne til med ny info :S

Så ikke alt derinde vil jeg gå efter...

det er sandt at både roborovski'er og kineserne viser større tendens til social adfærd, og jeg har også selv haft held af to robo-brødre gik sammen med faren... men da brødrene blev større end faren og rigtig kønsmodne blev far slagtet og den ene bror endte også med aflivning smiley

Problemet er, at vi sammenligner den naturlige adfærd i naturligt miljø med vores kunstige miljø.
    En hamster som bliver "udskudt" af fællesskabet har ingen mulighed for at flygte fra det territorium, som den anden vil hævde - og så slår de altså hinanden ihjel!

som udgangspunkt skal man aldrig gå ud fra at nogle dværghamstere kan gå sammen - man KAN være heldig - men det er mere held end forstand!
    Selv avlspar kan gøre stor - og til tider livsfarlig - skade på hinanden!

Ingen hamster tager skade af, at gå alene - til gengæld kan de gøre og få stor skade af at gå sammen smiley

1 hamster = 1 bur, medmindre det er gennemtænkt dværghamster avl...

• #15   2. jul 2010 Okay smiley

• #16   2. jul 2010 alle sammen. jeg spurgte ikke om racer ovs! jeg spurgte om to hamstere kan gå sammen! så er svaret nej!

Hvorfor skal jeg få en ren racet!?

• #17   2. jul 2010 Læs mit lange indlæg fra kl. 10.57... Det er fuldt gældende info. Det kørte af det længe er at blandinger/sibiriske/hybrider (alle 3 dækker over samme type) har langt oftest et dårligt temperament og/eller helbred. Og for hver generation bliver det værre. Derfor må man ikke avle på dem, selvom lille xxx er nok så sød osv.
    Man kan sidestille hybrid problematikken med indavl...

• #18   2. jul 2010 Stald Twix:
    Der findes ikke racer inden for hamstere, der findes arter. Det er derfor du skal få en ren en.

Race er en betegnelse man bruger om dyr der dybest set er ens rent genetisk, men har forskelligt udseende. Ved hunde er der f.eks. en labrador og en puddel. Begge er af arten Canis lupus familiaris
    Canis lupus = grå ulv.
    Det sidste navn beskriver at den er en underart, så i teorien er det faktisk stadig en ulv på genetisk plan (derfor man kan krydse ulve og tamhunde og få fertilt afkom).

Alle de hamstere der er der ude, har forskellige videnskabelige navne, og det er derfor arter og ikke racer.

Campbells og vinterhvid er meget tæt beslægtede, og derfor kan der opstå hybrider (krydsning af forskellige arter). I starten har alle formentlig ikke været fertil, og det vil især gælde hos hanlige hybrid dyr.

Det var en lidt lang forklaring, men det er ikke racer du køber når du køber hamstere. Det er arter. Det er derfor også vigtigt at du gør dig klart hvilke fordele og ulemper der er ved div. arter, og hvad du er interesseret i.

• #19   2. jul 2010 Men stadig vigtigt at påpege at f.eks. Campbells og vinter hvid er rene, så at sige. Men krydser man vinter hvid med Campbells har man balladen.
    Hvis det skal være helt firkantet kan man på en måde sige at Guld og dværg er ARTER men i og med at dværgene KAN men ikke bør krydses kan man PÅ EN MÅDE kalde dem dværg RACER eller TYPER... Selvom man f.eks. Kan krydse en Grand Danois med en gravhund er det stadig en dum idé... ~;o)

• #21   2. jul 2010 NEMLIG! Genial sammenligning ~:o)

• #22   2. jul 2010 Mia: Din GD x gravhund sammenligning er lidt sort.
    Hvis hannen er en gravhund, kan det vel for pokker være lige meget - hvis man altså ikke går ind for racer...

• #23   2. jul 2010 Risikoen for blandinger af vinterhvide og campbells opstår især ift. helbreddet.

godt nok har de samme antal kromosomer osv. - men generne passer ikke helt perfekt sammen alligevel... Det giver store risikoer for "mutationer" i alle former, og det er typisk set i form af dårligt temperament/springer en sikring, eller diabetes hos helt unge hamstere...
    Disse mutations-risikoer åbner op for rigtig mange sygdomme, som kan opstå pga. utilsigtede mutationer.

Typisk ses disse mutationer i underlige farvenuancer osv. - men ingen ved reelt hvad der ellers ligger under disse farvenuance-mutationer.. Det er blot det synlige bevis på, at arternes (farve)gener ikke passer ordentligt sammen...
    Har haft lidt kontakt til en englænder, som har undersøgt diabetes hos rigtig mange dværghamstere og ISÆR hybriderne er hårdt hårdt ramt i UK..

• #24   3. jul 2010 er det ikke lige meget at de er ren ARTET vis de bare skal bruges til kæl?

• #25   3. jul 2010 Jo bestemt. Hvis det er til kæl gør det intet. Bare du er forberedt på at den kan have dårligere helbred og måske pludselig blive agressiv og have kortere levetid.

• #26   3. jul 2010 Der er ingen grund til at støtte op om folk der er liggeglade med dyrene.
    Man kan lige så godt få sig et ordentligt dyr. Ellers virker det dybest set også lidt meningsløst at købe et dyr, hvis man er bedøvende ligeglad med helbred osv.

På sigt er det altså ikke specielt sjov at stå med et dyr, der har div. sygdomme fordi folk bare avler på et eller andet der giver sjove unger, men hvor man er bedøvende ligeglad med helbredet.

• #27   4. jul 2010 Tror faktisk det er fordi hun har hybrider i forvejen... Synes ikke man skal aflive dyr man har bare fordi... Bare man ikke avler på dem.

Kommentér på:
Kan to han hamstere?

Annonce