Dyrelæge eller skilles ad? -Marsvin- {{forumTopicSubject}}
Hej:-) mit ene marsvin (har fået hende fra ca. En uge siden) har fra nogle dage siden fået en hårløs plet over øjet. Jeg ville lige vente lidt og se om det blev bedre. Men da jeg kom hjem efter en weekend i Jylland havde hun også lidt sår i den hårløse plet:( her til morgen har hun også fået noget der ligner ved næsen... Jeg har prøvet at finde ud af hvad det kan være ved at søge lidt på nettet, og jeg er kommet frem til at det nok enten er mit andet marsvin der bidder hende, de er jo også ret nye sammen(det har jeg dog ikke set) ellers kunne det være ringorm, men på de billeder jeg har set af det går såret hele vejen rundt om øjet, og det gør det ikke på mit marsvin.
Vi har overvejet om vi skal prøve at skille marsvinene ad, og se om det bliver bedre. Hvad tænker i? Er det sår eller andet?
(På billedet har hun kun hårløs plet, men nu er der også sår i)
apr 2010
Følger: 103 Følgere: 107 Gnavere: 11 Emner: 55 Svar: 611
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 692
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Og så kan det være lige meget at skille dem ad, det kan det faktisk med det meste smitsomme når de allerede går sammen, for går de sammen og den ene allerede er syg, så de fleste tilfælde så har den anden det allerede eller de skal begge behandles.
Men som sagt så ligner det svamp rundt om øjet, det er klassisk det sætter sig der. Det kan klare med at du købe en flaske imaverol vet på apoteket, det er håndkøb, koster omkring 170kr. for en flaske.
Og så blander du det i en spand vand, dypper dyret i det, og bruger eventuelt en svamp til at vaske området omkring øjet på dyret.
Så tørre du dyret i håndklædet, og føntørre dyret, og så skal du gentage efter noget tid, kan ikke huske hvor hurtigt igen, men det står på indlægs seddlen på flasken.
Det andet marsvin som det går sammen med bør også vaskes da det kan have svampesporre i pelsen. Så for at sikre de begge kommer af med sporrene så skal de begge bades.
I løbet af nogle dage bør du se bedring i huden omkring øjet.
dec 2013
Følger: 9 Følgere: 4 Gnavere: 4 Emner: 19 Svar: 81
dec 2013
okt 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 92
dec 2013
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Så medmindre der er andre tegn på det skulle være skab så vil jeg overveje om den dyrlæge er marsvine kyndig...
Du kan dog risikere at svampen nu går i sig selv igen, men popper op senere fordi det ikke er blevet behandlet.
Ringorm kan smitte til mennesker ja og er sværre at komme af med end alm. svamp er. Men oftes er det alm. svamp marsvin har og ikke ringorm, men en del går i panik og tror automatisk det er ringorm marsvinene har.
Behandlingen er dog den samme.
dec 2013
Dyrelæge eller skilles ad? -Marsvin-