{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.441 visninger | Oprettet:

Stof til eftertanke... {{forumTopicSubject}}

Jeg arbejder i Petworld i Århus, og her til aften, 5 minutter før lukketid, kom en af mine kollegaer ind med en bakke hvor der var spændt toppen af et tremmebur på, og sagde, at der sad en rotte i det, det der vraltede rundt dernede var dog en langhåret guldhamster. Min chef beder mig ringe 1812 (Dyrenes alarmcentral) da vi naturligvis ikke kan tage en guldhamster ind fra gaden, den kan smitte vores egne dyr. Jeg snakker med en kvinde fra Dyrenes Beskyttelse, der informerer om, at de kan komme og hente den imorgen. Dog må den ikke stå inde i butikken, og hvad gør man så? Jo, man lover selvfølgelig den søde dame fra DB, at den kan overnatte hos mig, for udenfor kan den naturligvis heller ikke være.

Hamsteren er luntet ind i sit hus, og min kollega vil lige tjekke, om den er ok. Jeg advarer hende om at den sikkert bider, en stresset hamster er tit en sur hamster. Men den opfører sig så pænt og sidder bare helt stille og kigger, men er meget kold, vi aner jo i realiteten ikke, hvor længe den har stået derude. Jeg begår så den kollosale fejl, at tage hende over til mig, og så kan jeg jo godt se, at hun bliver nød til at flytte ind. Så nu har min lille lejlighed fået endnu en beboer, udover mig, min kæreste, Ea og vores anden guldhamster Uffe. Jeg har døbt hende Ella, er hun ikke bedårende?

Dette er ikke blot en sand historie som jeg oplevede for under 2 timer siden, men også en bøn!!!! Tag nu ansvar for jeres dyr, lad være med at købe et dyr, i ikke kan passe ordentligt på resten af dens levetid! Det er ALDRIG ok at frasige sig ansvaret på den måde. Ella var en heldig hamster, der er så mange, der bliver druknet eller sluppet ud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stof til eftertanke...
  • #1   27. feb 2014 Det er så forfærdeligt at folk bare opgiver deres dyr så let, og ikke mindst at de bare placerer dem i en kasse ved en butik...

    Godt der findes mennekser som dig Line, der lige impulsivt tager sådan et lille hamster til sig smiley


  • #2   27. feb 2014 stakkels lille fis.
    Godt den nu har fået et godt hjem smiley


  • #3   27. feb 2014 Mindre avl og højere priser ville formentlig også kunne afhjælpe det.

    Hørte faktisk forleden en i radioen der sagde, at problemet ligger hos alle avlerne og foreningerne, fordi de ikke sælger med vejledninger, så det eneste sted at købe, er i dyrehandlerne (de der lovpligtige vejledninger). Blev noget knotten over den udmelding.

    Nå, men det lyder som om det er ved at komme lidt fokus på det her problem, for det er et problem, og det er stort!


  • #4   27. feb 2014 Lille pus da smiley

  • #5   27. feb 2014 Tillykke til Dig Line med det nye kæledyr, men nok især tillykke til Ella med det nye hjem. Det skal hun nok blive glad for smiley
    Ja, man må jo desværre undres gang på gang over visse menneskers mangel på moral, når de er blevet trætte af deres kæledyr.
    Hvis der ender med at blive for mange i den lille lejlighed, så skaf dig af med kæresten. Han er den, der bedst kan klare sig selv og så er han sikkert også den, der er mest bøvl med smiley smiley


  • #6   28. feb 2014 Hun er så smuk og blid og tålmodig smiley

    Pia - det sjove ved den udtalelse er, at indenfor Danmarks Kaninavlerforening, er det faktisk fåtallet af de avlere der producerer mange dyr, der rent faktisk sælger videre. Langt de fleste der får mange kuld, gemmer det de selv skal bruge, hjælper en god kollega med et par dyr, og resten ryger i fryseren. Sådan er det selvfølgelig ikke i de andre foreninger, for hvem gider at slagte en hamster, men ved de top-seriøse, mangeårige avlere, er det faktisk oftest sådan. Men selvfølgelig kun hos dem, der kun avler til udstilling, hvilket dog er relativt mange, opdager man når man kommer rundt og kigger lidt ved bla. LU.

    Jeg tror at det handler rigtig meget om, at man skal huske at være kritisk overfor hvem man sælger til, selvom man selvfølgelig aldrig kan vide sig sikker. Jeg har aldrig solgt kaniner uden en formaning om, at skulle man blive træt af kaninen, så vil jeg meget gerne kontaktes, og så skal jeg nok hjælpe med et nyt hjem. Det har jeg nu efterhånden gjort et par gange, og det har fungeret fint. Det jeg synes er problemet, er impulskøberne der ser et billede på nettet eller et dyr i en butik, og så skal de bare have det fordi det er ih og åh så nuttet, især er jeg meget fortørnet over, hvad nogen børn kan plage deres forældre til.


  • #7   28. feb 2014 Så os der avler til udstilling informere ikke om pasning eller?

  • #8   28. feb 2014 Lykkeline:
    Jeg har hørt udtalelsen før. Det er et af hovedargumenterne, når dyrehandlere snakker om hvorfor de skal sælge dyr. Der er kontrol med dem, det er der ikke med klubber/foreninger og derved private = de skal have retten helt alen (men hvor får de så dyrene fra, kunne man jo passende spørge).

    Langt de fleste dyr der har en forening tilknyttet, eller bare hvor avler gider ofre tid på at lave en tavle, er jo fornuftige steder.
    Der vil altid være brodne kar imellem, sådan er det jo inden for alt, så naturligvis skal man have hovedet med sig.

    Men den udtalelse var bare irriterende. Godt nok sælger vi ikke vores dyr med en pasningsvejledning, til gengæld har køber mit telfonnummer og min mail, så vedkommende kan stille alle de spørgsmål der måtte ønskes. Ud over det bliver der også brugt lang tid på at vise frem og fortælle om dyrene, og fordelen ved private er jo også, at vi som udgangspunkt kender vores dyr bedre, og har bedre tid til at screene potentielle købere, end dyrehandlere har.
    Det er ikke for at sige at al køb i dyrehandel er noget skidt, der er bare nogle ting der er anderledes ude i det private, som af gode grunde ikke kan lade sig gi sig i dyrehandlerne.


  • #9   28. feb 2014 jeg sælger mine kaniner med en grundig pasningsvejledning.....og sørger for at informere mine kunder, så jeg er sikker på at de klædt bedst mulig på til den nye del af familien...

  • #10   28. feb 2014 syntes faktisk at den pasningsvejledning som dyrehandlerne skal give med ik er særlig god og det er heller ikke alle dyrehandlere som retter sig efter loven og giver den med....


  • #11   28. feb 2014 Som Line og jeg har snakket om ved flere lejligheder, er folks uansvarlighed et stort og stigende problem - og som sælgere af kæledyr er vi nødt til at sortere i folk, der vil købe dyr hos os . Desværre oplever jeg nogle gange hvert år, at folk, som jeg beder om at gå hjem og tænke sig om en ekstra gang, kommer med dyr, de så har fundet et andet sted - og mange gange, fordi de er blevet trætte af dem. Og så forventer de, at vi bare vil overtage dem.
    Men det skal KOSTE noget at komme af med sine brug-og-smid-væk-kæledyr ! Og tillige bør der være mærkbare straffe for blot at "dumpe" dyr, der blot er i vejen.


  • #12   28. feb 2014 Det er rigtigt godt at du tog den lille pus til dig og den endte hos dig smiley

  • #13   28. feb 2014 Da jeg var i praktik som dyrlæge, fik vi også 7 killinger ind de første dage - 4 af killingerne var sat i en papkasse ude foran dyrlægen, de sidste 3 var blevet fundet af nogle, som afleverede dem hos dyrlægen.

    Jeg tvivler på hvor mange af gangene det handler om en grundig pasningsvejledning - altså hvis man er interesseret i det dyr man køber, gider man vel godt selv bruge tid på at søge information om det?
    Jeg tror nærmere det handler om at folk ikke gider have det mere, men stadig gerne vil have lidt samvittighed i behold, og derfor har de det bedre med at aflevere det i en papkasse hos "fagfolk" end selv at aflive, eller smide dem i en skov.

    Og jeg må nok til slutte mig, at man i første omgang skal kigge på avlerne - det er trods alt dem, der sender dyret med en ny familie i første omgang.


  • #14   28. feb 2014 Tjah... Jeg ved ikke hvor meget det er avlerne (de seriøse af dem) den ligger hos.
    Vi tager f.eks. en vis pris for vores dyr, og jeg kan da se, at en del af de dyr jeg brænder for, der bliver smidt videre, er dem folk har anskaffet til stort set ingen penge, eller ved spontane køb, fordi den sad og så så sød ud.


  • #15   28. feb 2014 *Furrytails* :
    Det er en avler der har sat dyrene til verden i første omgang. Der kommer sjovt nok ikke nogle dyr, hvis ikke man avler dem.
    For at uddybe lidt mere, der skal en parring til, for at der kommer unger og derved dyr der kan sælges. Ergo er det avleren af dyrene, der i første omgang sender dyrene ud til nye ejerer.


  • #16   28. feb 2014 Calla - Hmm så har dyrene i naturen da et stort problem

  • #17   28. feb 2014 Beltane:
    Hmm Irrelevant evt?


  • #18   28. feb 2014 Okey Calla.
    Lad os følge din logik.
    Så er det altså bilproducenterne, som er skyld i trafikdrab, smog og myldretidskø smiley


  • #19   1. mar 2014 Calla - Hmm nej evt

  • #20   1. mar 2014 Henrik:
    Tja, hvis du vil til at trække sådanne ting ind i diskussionen, så ja og nej, hvis
    bilproducenterne ikke havde været her, så var de problemer da ikke opstået - jeg vil da gerne vide hvordan du så havde fået fat i en bil og svinet miljøet til i første omgang, hvis biler slet ikke var lavet.
    og nej'et ligger i, at de sælger bilen (ligesom avler sælger sine unger) og derfra kan de ikke styre hvad der sker, i det mindste sælger de ikke bilen til en tilfældig person, men til en der burde have styr på tingene (i form af at have et kørekort) - og nu siger I sikkert "jamen folk uden kørekort kan også købe en bil - Ja det kan de, men det brude være irrelevant eftersom de ikke må kører i den, og derfor ikke kan bidrage til trafikdrab, smog osv.

    Ting bliver lavet et sted/født et sted/ sat til verden et sted, og selvom mange herinde nok ikke vil stå ved det, fordi I selv er avlere, så er det altså start-stedet.

    Beltane:
    så synes jeg du skal komme med en begrundelse bag, relevansen i det?


  • #21   1. mar 2014 Men det eksempel med biler, er faktisk ret dårligt, for det er ikke kun producenten og køber der er blandet ind i det - der er også blandet en kørelærer ind i det, samt en bil bliver sjældent solgt ved producenten, men derimod ved forhandlerne - så der er blandet en del flere aspekter ind i, end der er ved en avler - køber situation.

    Men vi kan da tage eksemplet med hunde i stedet.
    Avler sætter en hundehvalp til verden (og det er desværre nød til at være en avler - hundehvalpe kommer ud af en hund, ikke en maskine).
    Avler vil sælge hundehvalpen - nu er det så altså ene og alene avlers ansvar at finde den bedste kompetente ejere til hundehvalpen (undskyld mig, men det kan f*nme ikke være nogle andres ansvar end avlers).
    Avler tager den første og "bedste" der gider give pengene for hundehvalpen og sælger hundehvalpen - fuldstændig ligeglad med hvem der nu har fået hunden i hænderne.


    ½ år efter har hunden skambidt en, eller bliver smidt tilbage til avler, fordi det var en for stor opgave - det kan godt være det her ikke er direkte avlers skyld - men avler solgte hunden i hænderne til en uden, at være det mindste interesseret i hvem der nu har fået hunden.
    Igen det kan godt være at avler ikke er direkte skyld i, hvad der er sket, men avler skulle måske snakke med køber først om hvad en hund kræver, om pasning og træning - hvis avler havde gjort det, kunne det være handlen aldrig var gået igennem og hunden var kommet hen til en mere kompetent ejer, og derved undgået skambid eller at hunden blev sendt tilbage.



  • #22   1. mar 2014 Jeg sælger nu ikke mine unger til tilfældige folk. Mange bliver afvist og får ikke lov til at købe.
    Synes du skal undersøge tingene inden du udtaler dig om ting, du tilsyneladende ikke aner et pib om.
    Langt de fleste af de opdrættere jeg kender, sælger kun hvis de synes køber kan tage ordenligt vare på dyrene.
    Jeg vil hellere slagte end at sælge til en dårlig køber,


  • #23   1. mar 2014 Ahrenkiels:

    synes du skal undersøge hvad ordet avler betyder:

    "person der, ofte erhvervsmæssigt, dyrker planter med henblik på høst af afgrøden, frembringer afkom af dyr eller holder husdyr"

    - og så vidt jeg husker må man kalde sig avler, hvis man har sat bare én unge til verden.



  • #24   1. mar 2014 Calla - Du skriver dyr ikke kan parre uden der er mennesker indvoldveret..

  • #25   1. mar 2014 Beltane:

    jeg skriver faktisk "For at uddybe lidt mere, der skal en parring til, for at der kommer unger og derved dyr der kan sælges. Ergo er det avleren af dyrene, der i første omgang sender dyrene ud til nye ejerer."

    Jeg skriver ingen steder, at dyr ikke kan parrer uden mennesker - men de færreste dyr i fangenskab parrer uden menneske indblanding, og selv hvis de gør, er det stadig ejeren der står som avler, og derved har ansvaret for ungerne. Men jeg synes det er lidt irrelevant at have dyr i naturen med i diskussionen.


  • #26   1. mar 2014 Der er faktisk mange dyr i fangeskab der gør det.. Det er de færreste dyr man holder adskilt i køn

  • #27   1. mar 2014 Beltane:

    Øh jo, mange dyr bliver så holdt adskilt i køn hvis man ikke er interesseret i unger, og det ændre stadig ikke på, at hvis de får unger så er der en avler bag (ejeren) og det er stadig dennes ansvar for dyrene - ligesom det er dennes ansvar for om dyrene får unger eller ej (bliver holdt kønsopdelt eller ej).

    Men siden du tydeligvis lyder uenig, så må du svarer mig på, hvis dyr i fangenskab så får unger fordi de går sammen, hvem står så til ansvar for ungerne, når nu det ikke er ejeren i din optik?


  • #28   1. mar 2014 Jesus...

  • #29   2. mar 2014 Calla - I min optik? Ej, du må vidst læse det hele igen..

  • #30   2. mar 2014 Calla:
    Prøv nu at læse hvad jeg skriver.
    Jeg referere til seriøse avlere, og avlere der er med i foreninger (for det er ofte her man finde de mere seriøse af slagsen), mens du snakker om alle der sætter to dyr sammen og får unger på dem.

    En ansvarlig opdrætter sætter jo heller ikke bare to random dyr sammen, så jeg ved slet ikke hvad jeg skal bruge den dr kommentar til.


  • #31   2. mar 2014 Beltane:

    Jeg forstår stadig ikke hvem du mener så har ansvaret?

    Furrytails:
    Det har jeg så netop ikke sagt, men en der sætte to dyr sammen er en avler - meget længere er den ikke.


  • #32   2. mar 2014 Jeg er altså enig med Calla.
    Hvis det ikke er opdrætters skyld, at der kommer uønskede unger til verden... Hvis skyld er det så ?

    Der er selvfølgelig også seriøse opdrættere som i andre nævner, men der er virkelig også en heeeelt del useriøse avlere... Specielt i kanin verdenen, hver sommer kommer der mindst 10 nye annoncer med kuld ind på dba, om dagen... Det er altså en del unger, og halvdelen af dem er fra blandings dyr, og uden et egentlig formål. Som kun bliver sat i verden fordi man ønsker nuttede kanin unger. Det er garanteret samme avlere som ikke tænker over hvem ungerne havner hos.


  • #33   2. mar 2014 Calla:
    Igen, læse hvad jeg skriver.
    Du forsøger at lægge ord i munden på mig.


  • #34   3. mar 2014 Jeg tror ikke, jeg kan rubriceres under den definiton af ordet "avler" - og det er der heldigvis ikke mange kaninfolk, der ikke kan. Men hvis køberne kun ville købe dyr af avlere,med mindst 15 års avlsarbejde bag sig, havde vi ikke alle de problematiske kaniner, jeg dagligt kan læse om her på "kanalen".

Kommentér på:
Stof til eftertanke...

Annonce