1.223 visninger
|
Oprettet:
En chinchilla der bliver ved med at tabe sig??..... {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg har en 10 måneder gammel chinchilla, som jeg fik i midten af august. I starten var hun rigtig glad og nysgerrig og kom hurtigt hen til mig når jeg nærmede mig buret.
Men nu er hun begyndt at tabe sig og hun virker meget tynd, derudover er hun håndsky og hun sover usædvanligt meget. Er der nogen der ved, hvad dette kan skyldes? Og om det bare er mig, der er urolig? Hun spiser normalt og meget, så det kan ikke være manglende appetit.
Hun har også svært ved, at nærme sig mig når hun er ude.
På forhånd tak for hjælpen...
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Men som der allerede er spurgt om: Hvad fodre du med?
Ud over det:
Savler hun?
Løber hendes øjne?
Hvor meget har hun tabt sig, og hvad er hendes vægt nu?
Hvordan er hendes afføring?
Et godt sted at start er altid en tur til dyrlægen. Det kunne meget vel være tænderne, og hvis det er tilfældet, er der ikke andet for en røntgen.
Er det ikke tænderne, kan en afføringsprøve være en ide. Viser den ikke noget men ser hun ud til at blive ved med at være skidt, kan man overveje om en kur med baytril er vejen frem, for de kan fejle noget, man ikke umiddelbart kan se, som noget betændelse i tarmen e.l.
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Gnavere: 3 Emner: 15 Svar: 14
Jeg giver rigtige og ordentlige chinchillapiller, der er gode for immunforsvaret, tænder, tarmsystemet og de indeholder fint fedt, protein osv. De er rigtig gode
Det ville være en lettelse, hvis hun bare er i "teenagealderen" da det vil give god mening i øjeblikket.
Hun savler ikke nej, hendes øjne er normale og hendes afføring er normal (vi kiggede i går aftes). Hun var på omkring 510 g i slutningen af januar og nu er hun nede på 456 g. Hun føles derudover også rigtig tynd og ser markeret ud i hovedet.
sep 2013
Og der er altid adgang til frisk vand, hø og mad.
maj 2010
Men i den alder burde hun godt nok ikke tabe sig.
Hvor ofte vejer du? Det er jo meget normalt at de svinger i vægt.
Hvis du ikke mener der er noget galt (det lyder det jo ikke til du gør), så vej hende 1 gang om ugen, og noter vægten.
Hvis den bliver ved med at falde, så må du jo søge dyrlæge.
maj 2010
Nå, men så er det jo noget lidt andet.
Hvis jeg var dig, ville jeg tage til dyrlæge og få undersøgt de tænder, samt få taget en afføringsprøve.
Det kan godt være at det ser ud som om hun spiser, men et eller andet er der jo galt, når hun ikke tager på.
Jeg mistede en chinchilla til en kronisk tarmbetændelse. Hun spiste også, men blev ved med at tabe sig. Jeg fulgte dyrlægens råd (mod min egen mavefornemmelse) og fravalgte antibiotika, fordi dyrlægen (faktisk 2 dyrlæger) intet kunne finde.
Det var først da hun blev obduceret, at man fandt betændelsen i tarmen.
Så afsted med dig. Og du kan lige så godt få undersøgt hende på kryds og tværs så du er 100% på at det ikke er tænder, giardia, orm e.l.
jul 2010
Følger: 1 Svar: 5
At tabe 50 gram på en uges tid er ikke normalt, uanset hvordan dyret så ellers opfører sig.
Det kan være en RIGTIG god idé at veje hendes mad, når hun får den. Og hvis hun bor med andre, så tag hende for sig selv i et par dage, så du kan tjekke, præcis hvor meget HUN spiser.
Nu ved jeg ikke, hvor ofte du rengør buret (no offence at all!), men hvis det er nogle dage siden, at der var hovedrengøring, så kan det have været ældre bæer, at I har kigget på. Så total rengøring af buret, så I kan se bæ-resultatet dagen efter. Og igen, hvis hun går med andre, skal hun naturligvis sættes for sig selv, så I ikke kigger på resultatet af en andens ekskrementer.
Og husk, at selvom du har fodret hende efter alle de bedste anbefalinger, så kan hun måske godt have fået fat i noget hun ikke skulle. Enten på en løbetur eller gennem tremmerne. Jeg mistede en chinchilla, fordi den lige præcis kunne nå en plastikpose gennem tremmerne. Det er hårdt at miste, især når man ved, at det var et simpelt uheld, der kunne være undgået, hvis man havde været mere opmærksom.
Held og lykke med hende
sep 2013
maj 2010
Og det er på ingen måde normalt at de taber sig ved første drægtighed.
En chinchilla der bliver ved med at tabe sig??.....