1.007 visninger
|
Oprettet:
Rektalprolaps hos kanin? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen. Jeg ville bare lige høre om der er nogen af jer der har set/hørt om et tilfælde hvor en kanin havde fået en rektalprolaps? (det er også det man kalder et endetarmsfremfald - hvor endetarmen stikker lidt ud på dyret)
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Jeg må indrømme, at jeg hverken har set eller hørt om kaniner, der har haft det.
- Dog har jeg hørt historier om fødende hunner, hvor tarmen angiveligt skulle være fulgt med ud ved fødslen..
Spørger du af interesse, eller hvordan?
aug 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 14 Emner: 29 Svar: 89
NøvlingKaniner: Jeg havde (her til aften) mistænkt en af mine kaninunger på lidt over en måned for at have coccidiose, da hun har alle symptomerne på det selvom hun virker frisk indtil videre. Men så så jeg at hendes anus var meget udspildet og tænkte så at det kunne være en rektalkolaps. Har lige snakket med min dyrlæge/nabo som mener at det også godt kunne lyde som en rektalkolaps, men har bare aldrig hørt om det hos kaniner.
Men hun ryger med en tur over til dyrlægen imorgen og så håber jeg at vi kan få hende rask! I så fald får hun i hvert fald en behandling imod coccidiose!
okt 2011
- Vi fjerner bare eventuelle afføringsrester med et stykke fugtigt køkkenrulle, og så har vi faktisk aldrig set følger af det
aug 2010
aug 2010
okt 2011
Men hvis ungen er ramt og det har stået på længe, så skal den selvfølgelig i behandling.
Coccidiose forebygges bedst ved at strø jævnligt (gerne hver dag ved mange unger), holde en god hygiejne omkring foderet (servér foder og grønt i rene skåle) og generelt i buret - men når skaden er sket, så må man behandle
- Nu skal jeg huske at sige, der findes jo osse 'svage' unger, der kan blive syge i rene omgivelser. Sygdommen er ikke direkte ensbetydende med, at dyrene bor møghamrende beskidt
aug 2010
Ja og denne unge er også væsentligt mindre end sin bror, hvilket må være grunden til at hun er blevet ramt af sygdommen
okt 2011
Det påvirker hele deres system og opvækst hvis de er under angreb - og når sygdommen endelig kræver liv, så er det altså desværre ungerne der ryger..
Så du må forberede dig på, at din unge måske ikke klarer skærene selvom den kommer i behandling, men vi må jo håbe det bedste
aug 2010
okt 2011
aug 2010
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 9 Emner: 52 Svar: 414
aug 2010
apr 2010
Følger: 16 Følgere: 215 Gnavere: 31 Emner: 53 Svar: 1.080
Jeg har haft få kaniner der har overlevet, men har så efterfølgende været meget sarte med maven
Rektalprolaps hos kanin?