{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.205 visninger | Oprettet:

Sabrina H
Sabrina H
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 19

Hjælp mig - marsvin, katte hund {{forumTopicSubject}}

Hej GG..

Jeg hentede igår mine to nye marsvin.. Jeg har dem inde i vores soveværelse.. Men mine to katte og vores hund kan slet slet ikke lade dem være... Det blev så slemt at min mand måtte lade mig og vores datter sove alene i værelset da han måtte lukke ind til os så de stakkels marsvin kunne få fred.. Men hunden gik stadig helt bananas trods han ikke kunne kom ind til dem.. Jeg skal i skole i dag og tør ikke lade dem være alene med marsvinene.. Hvad ville i gøre hvis det var jer?? Jeg overvejer meget at sige til sælger at de er nødt til at komme tilbage, da de bare stresser over vores dyr.. De er vant til katte og hund der hvor de kommer fra..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp mig - marsvin, katte hund
  • #1   9. jan 2014 Se tiden lidt an.
    Det er nye dyr, som dine katte og din hund ikke er vant til. Da jeg fik kat var min hund også ellevild, og kunne ikke rigtig lade hende være. Nu er der intet, kun hvis Nox jagter Tajs' hale.
    Har du ikke mulighed for at sætte dem op et sted, og lukke/låse døren ind til jeres værelse, så der ikke er nogen dyr der kan komme ind?

• Sabrina H
    Sabrina H Tilmeldt:
    nov 2013

#2   9. jan 2014 De står lige nu på nogle mindre skabe.. Der er blev lukket derind i nat, men der er ingen varme kilde derind til når der er lukket da vores eneste varmekilde er et pillefyr

• #3   9. jan 2014 Jeg ville stille dem et sted i huset hvor hunden og katten kan lukkes ude fra. Evt bade værelset?

Men jeg kan da godt se det i længden bliver anstrengende hvis ikke det bliver bedre.
    Hvilken hund har i og hvor gammel er den?
    Tænker man skulle overveje om man i stedet kunne lære hunden at acceptere dem?

• Sabrina H
    Sabrina H Tilmeldt:
    nov 2013

#4   9. jan 2014 Han er lige knap 4 og han er labrador.. Jeg har kaniner ude i vores værksted og der kommer han med ud hver dag når de skal fodres og hvis vi ellers skal hente noget derude, men der er hunden os helt oppe at køre..

• Sabrina H
    Sabrina H Tilmeldt:
    nov 2013

#5   9. jan 2014 og jeg prøver at lære ham at de skal kunne sammen

• #6   9. jan 2014 Det er ihvertfald ikke holdbart overfor marsvinene.
    Jeg tænker at du burde have forudset problemerne når du fortæller at hunden kommer op og køre over kaninerne, men det er der jo ikke noget at gøre ved.
    Katte plejer at miste interessen - men der findes så nogen med stort jaginstinkt der ikke gør. Mht hunden, så lyder det umiddelbart ikke til at den mister interessen foreløbig, og der ser jeg kun 2 valgmuligheder. Holde dem adskilt, helst hvor døren kan låses, da en dør nødig skulle kunne gå op ved at hunden hopper op af den - den løsning kan så evt kræve indkøb af ekstra varmekilde som fx en transportabel radiator afhængigt af hvor det bliver. Alternativet er så at det bare ikke kommer til at fungere, og så aflevere dem tilbage.

• #7   9. jan 2014 hans adfærd skal IKKE belønnes ved at du også begynder at virke stresset over hans iver. Hav ham i snor i værkstedet og bind ham et stykke fra burene så han ikke kan komme helt hen til jer og så pas dine kaniner, tag dem ud og hvad du ellers plejer mens du ignorerer hunden komplet. Efter nogen tid burde han acceptere det er niks pille og man kan så måske binde ham lidt tættere på så han lige kan stå og snuse lidt til en af burene. Sådan gjorde jeg da jeg skulle vænne min 45kg shaferblanding på 5½ år til min svigermors katte. Bandt hende simpelthen i kort snor til en radiator ved svigermor, så kunne kattene se hende af så meget de ville og hun kunne intet gøre. Efter 6-7 besøg begyndte hun at slappe af og ignorere kattene og derefter gik der ikke længe så kunne vi slippe hende...(så var det kun kattemaden vi skulle holde øje med, den forsvandt hvis ikke den blev sat op på et bord;))
    Ved hunde, specielt hanhunde som du har!, er det meget vigtigt man viser stille og roligt: der er acceptabel adfærd og så er det ikk-accetabel adfærd... og de skal ikke slippe afsted med sidstnævnte under nogle omstændigheder (især ikke mens de er unge)... men du skal forhindre det på en god måde, dvs ikke stå og råbe eller skubbe den væk, simpelthen bare forhindrer den i at gøre den uønskede adfærd ved fx at binde og ignorere. det forbinder hunden ikke med noget ubehageligt (som skældud) den vil allerhøjest kede sig lidt efter nogen tid.
    Jeg fornemmer lidt du har svært ved at styre hunden og det kan give rigtig mange problemer senere hen, især med en hanhund... som har mere tendens til at udvikle sig dominerende end en tæve har.

• #9   9. jan 2014 Ja ved en labrador ligger jagtinstinktet jo dybt i den, så tvivler man kan lære den det.
    Og så alligevel er en labrador sådan en lærenem hund, så tænker du skal give den er forsøg.
    Lær den NEJ signalet, og ros den når den er god.
    Hjælper nej signalet ikke, så lær den at gå væk når du er ved marsvinene.
    Det har jeg lært mine hunde, men de kan også sagtens være sammen med marsvinene- de er powder puff og Lhasa apso, så tvivler på de har et jagt instinkt, efter som min Lhasa er bange for alm mus smiley

• #10   9. jan 2014 Evt gå ind og spørg til træningsmetoder på hg, der sidder en hel del kloge og erfarne hoveder når det gælder adfærd og træning.

• Sabrina H
    Sabrina H Tilmeldt:
    nov 2013

#11   9. jan 2014 Tak for jeres svar...
    Jeg skal prøve at svare så godt som jeg kan.. Når jeg er ved kaninerne, beder jeg altid hunden om at sætte sig, lige ved døren, da han ellers bare fare om benene på mig.. dette er noget jeg er begyndt at træne ham i.. Jeg har ikke haft hunden i mere end ½ år og det er max...
    Jeg vil prøve de råd jeg for fra jer..
    Tidligere ejer af marsvinene havde også hund, en gravhund og den er da så vidt jeg har denne race også jagtindskinkt.. Jeg vil tage en snak med sælger og så vil jeg tage en snak med min mand.. Jeg er klar over at jeg ikke har tænkt mig godt nok om ifh. til min hund og marsvinene og synes selv det er utrolig synd for dem..

• #12   9. jan 2014 Mange med marsvin har både hunde og katte uden problemer.
    En del af dit problem her er jo nok at du har en omplaceringshund, og at I ikke er kørt godt nok sammen endnu.

• #13   9. jan 2014 Jeg ville gribe det an på følgende måde:
    Jeg ville tage hunden med ind til marsvinene, og lade hunden se dem, mens jeg var til stede. Jeg ville snakke opmuntrende til hunden, men uden at lyde ivrig, og lade hunden snuse til buret, for at få det lidt ud af systemet hos hunden.

Mht. katte ville jeg ligeledes lade dem se dyrene, mens jeg selv var i lokalet, uden at virke stresset eller nervøs, men bare fjerne dem, hvis de begyndte at stikke poter ind.

Evt. kunne jeg finde på at aflede med foder e.l. så dyrene ikke bliver så interessante, men der stadig er noget positivt forbundet med at være i samme lokale som marsvinene.

De hunde der har været sammen med vores chinchillaer, har været hunde af jagtracer (retrievere og støvere).
    Af kat har jeg haft en kat der bare ignorerede dem når de var i burene, og så kommer nabokatten nogle gange her ind, den vil gerne se på dyrene, men er ellers relativt uinteresseret. Fælles for dem alle har været, at de har fået lov at se dyrene og få stillet deres nysgerrighed (og chinchillaerne har også fået stillet deres), og så er de blevet fjernet/afledt hvis der har været meget gøen eller poter ind gennem tremmerne.

Bemærk desuden at en retriever som en labrador er blød i munden. Dvs. at den er lavet til at tage bytte uden at gøre det noget. For langt de fleste retriever vil det være sådan, at de er interesserede og evt. gerne vil samle op, men at slå ihjel er ikke noget de er lavet til - dermed ikke sagt at de ikke kan gøre det, men det kan være at det kan tage lidt af dine nerver smiley

En af mine forældres gamle flattere (minder relativt meget om labradoren mht munden) fandt en gang en due. Hun samlede den op, og kom og viste den til min far. Duen fejlede ikke noget, og havde ligget helt stille i munden på hende, så den var lige til at få hende til at slippe, og så gik duen ellers videre. Det er hvad jeg mener med at de er bløde i munden smiley

Kommentér på:
Hjælp mig - marsvin, katte hund

Annonce