1.269 visninger
|
Oprettet:
kanin ekspert!! {{forumTopicSubject}}
Min kanin Nuggi, har fået et "gæret mave" da hun åbenbart ikke kan tåle havregryn, knækbrød.
Hun er ret tyk rundt om. Hvad kan jeg gøre?
Hun har også løs afføringen tit, hvor det ofte er meget tyndt.
Har virkelig brug for råd!
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
Hvis hun har tynd mave ville jeg give lidt kaninpiller, og masser af hø og halm samt fibreplex.
apr 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Gnavere: 6 Emner: 4 Svar: 53
Også langsomt op i foder igen når maven er stabil
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 7 Gnavere: 7 Emner: 32 Svar: 162
Hun får de der vita graft kugler hver dag også en masse hø både i skålen og i hø læs..
Simse: gæret mave kommer af knækbrød og havregryn kan det i hvertifald komme af, hvis jeg blev ved med at give hende det, ville hun få trommesyge og dø af det. Så slemt er gæret mave..
Hun får tit tynd mave, har hun desværre altid haft problemer med, ved dyrelægen også..
Hvad kan jeg gøre for at hendes mave bliver ved med at være stabil, og hun ikke får det der tynd mave?
Og at hun kommer af med den gæret mave..
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
Fri adgang til hø og halm, og gerne tørret urter dagligt. (kig evt forbi http://www.gruenhopper.de/ )
og så fibre-plex 2 gange dagligt i de første 3 dage.
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
- Fjern alle andre fodertyper end hø og vand, se om det hjælper
Derudover synes jeg, din dyrlæge bilder dig nogle mærkelige ting ind.
Jeg har endnu aldrig hørt om udtrykket 'gæret mave' - det lyder hjemmestrikket. Havre og knækbrød er almindelig vis anvendt netop imod maveproblemer, så skulle disse fodertyper endelig give maveproblemer, er det nok nærmere mængden og ikke produkterne.
Til sidst kan jeg fortælle, at udtrykket 'trommesyge' er en sygdom hos kreaturer (køer/kvæg), og blev brugt i gamle dage til at beskrive en tilstand lidt alá sygdommen Mucoid Enteropati, som i langt de fleste tilfælde skyldes en ensidig overfodring med kraftfoder/korn. Så at din dyrlæge bringer denne form for lidelse på banen, tyder nok på, hun mener din kanin generelt er/bliver fejlernæret.
Selv har vi haft enkelte dyr med hård udspilet mave, der efter få døgn uden kraftfoder er vendt tilbage til normal tilstand og idag lever i bedste velgående.
Dog må jeg rose dig for at have opsøgt dyrlæge, det er altid det rette at gøre, når man er i tvivl om dyret sundhedstilstand
Held og lykke med din kanin fremover
sep 2012
Hun får 20 gram af de der kanin kugler vita graft.
Og hvis man skal begynde at give hende de kugler igen, når hendes mave er i orden, hvordan gøre man så det? Forresten er hun 4 år, så ved ikke om det også kan have noget med alderen at hun har svært ved at tabe sig?
okt 2011
Alderen kan sagtens være en faktor, og har hun været fejl/overernæret i 4 år, ja, så ser hun endda muligvis værre ud indeni end hun gør udenpå..
Jeg synes under alle omstændigheder, at du skal forsøge dig uden grund/kraftfoder (men med godt, tørt, velduftende, ikke-støvende hø!) i en kortere periode. Her tænker jeg 1-2 dage. Hvis du oplever en positiv effekt, kan du gradvist begynde at fodre med dit foderprodukt igen.
Skulle hun så igen bøvle med maveproblemer, vil min første tanke være, at skifte foderprodukt. Jeg kender ikke disse 'kugler', og ved ikke hvad de indeholder.
Mit bud på en fornuftig daglig fodring af kaninen på billedet (i rask tilstand) ville umiddelbart være 20 g. kraftfoder (kaninpiller) blandet med 5-10 g. foderhavre eller havregryn, 1 mellemstor gulerod og kvalitets-hø ad libitum
sep 2012
Hun har ikke haft problemer med maven før et par måneder siden altså det startede da hun fik knækbrød og havregryn, hendes mave fungeret fint inden der.
Lige pt er hun kun på hø, hun får en stor skål hø med sådan en persilleduft også får hun sin egen hø i hølæset, så har jeg valgt at holde mig fra alt grønsager og "slik" hun har ikke en ligeså hård mave som hun havde for et par dage siden, men stadig tyk.
sep 2012
okt 2011
Så længe hun drikker vand, spiser sit hø og endeligt, kommer af med afføring (dette skulle gerne ligne små 'guldperler' nu, hvor hun kun spiser hø), vil jeg mene, I er på rette vej.
Du skal selvfølgelig holde øje med hende, og hvis du pludselig synes det ikke går fremad længere, så må du kontakte din dyrlæge igen.
Held og lykke med den lille 'tykke'
kanin ekspert!!