{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vægt
  • #2   10. dec 2013 Hej. Du var kommet til at lave to ens emner. Jeg har slettet det andet + emnet her er rykket til kategorien Generel diskussion fra Off topic, , idet det handler om kaniner smiley
    Du nævnte, at det er en dværgvædder på 2 år, der vejer 2 kg. Det lyder ganske udmærket, synes jeg.
    Jeg synes ikke, man nødvendigvis behøver veje sine kaniner, medmindre de pludselig bliver syge eller man skal bruge ideal vægten for racerne udstillingsmæssigt (o:
    Jeg vejer ikke mine kaniner medmindre de evt. skulle komme til at fejle noget
    Det er meget et spørgsmål om, hvordan kaninen ser ud. Man må gerne kunne mæske en kanins knogler lidt, men det skal ikke være synligt eller noget man mærker meget. Hvis de ellers er sunde og raske, går rundt og virker glade, er som de plejer og spiser græs, mad, hø ukrudt osv. og ikke taber sig eller pludselig bliver meget overvægtige, så er jeg ikke bekymret for kaninerne


  • #3   10. dec 2013 Hej Annika

    Åh, ordet dværgkanin skurer altid i mine ører! smiley

    Standard vægtklassen for dværgracer går fra 700 - 1900 g, og der er immervæk forskel på racerne.

    Såfremt du har en dværgvædder (den 'dværgkanin' med lange hængeører) lyder 2000 g. som en fin vægt, da nogle dværgvæddere har tendens til lige at snige sig op på 2000 - 2100 g. vel og mærket uden at være 'fede'. Det har simpelthen noget med variantens ryglængde/knogle sammensætning at gøre, så nogle varianter (farver) er bare tungere og større end andre.

    Hvis det drejer sig om blandingskaniner kan det være svært at sætte en vægt på, hvad de 'skal' veje. Der bør man i stedet se på om kroppen er tilstrækkelig polstret uden at 'bule ud' i stykket mellem for- og bagben. Kaniner kan osse blive 'fede' hen over ryggen, og der skal kaninen ses i profil før man kan vurdere, om det er for meget.

    De mindste dværgracer som hermelin og dværgharer har ifg. standarden en maksimal vægt på 1300 g. Det sker dog, enkelte individer kan have en sund vægt på helt op til 1500 g - men det er sjældent!
    Skulle det vise sig, at ens 'hermelin' vejer 2000 g. er det højest sandsynligt en blanding eller en meget 'fed' kanin smiley

    Som udgangspunkt skal man veje sin kanin, når man skal bruge vægttallet til noget. Det kan være i forbindelse med parring/drægtighed, udstilling eller justering af fodermængder.
    At veje flere gange om ugen er kun relevant hvis man f.eks ønsker at dokumentere vækst som et interesse- eller forskningsprojekt. Dyret tager som sådan ikke skade af at blive vejet, og synes man det er sjovt, kan man gøre det så tit man har lyst.. smiley

    Håber det kunne besvare dine spørgsmål smiley


Kommentér på:
Vægt

Annonce