{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.103 visninger | Oprettet:

Ny pasningsvejledning fra Dyrenes beskyttelse {{forumTopicSubject}}

Jeg så at det nu er lovpligtigt fra 2014 at vedlægge en pasningsvejledning når du sælger din kan.

Prøvede at kigge deres nye vejledning igennem og så til min skræk dette:

" Kaniner er sociale dyr. Også i fangenskab
skal de have selskab af andre kaniner. I
kaninkolonien vil der være en rangorden
for hanner og en rangorden for hunner.
Hos hannerne er det den stærkeste han,
der dominerer, hos hunnerne bliver unger
af den dominerende hun også dominerende."

Længere nede står der mindsandten også:

"Ungerne må tages fra moren når de er 7 uger gamle."


Jeg kan godt forstå førstegangskøbere bliver meget forvirrede! Og hvor er det dog skidt at ikke engang en forening som dem kender reglerne!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny pasningsvejledning fra Dyrenes beskyttelse
  • #1   29. nov 2013 De burde slet ikke have lov til at komme med råd og vejledning om noget som helst!....

  • #3   29. nov 2013 Hvor står der at det er lovpligtigt?

  • #5   29. nov 2013 De skriver også at dværghamstere skal holdes i par. Hvilket de heller ikke skal.

    Jeg har lige sendt dem en lang mail, hvor jeg forklare hvorfor det er forkert det de skriver, jeg har også skrevet om egne erfaringer ved at holde dværghamstere i flok.


  • #6   29. nov 2013 Stumpen, de er ret nemme at finde selv, bare gå på deres hjemmeside.

  • #9   29. nov 2013 Ved hvor de bor... :I

  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #14   29. nov 2013 Der står ikke at det skal være deres pasningsvejledning. smiley

  • #15   29. nov 2013 Der er MANGE nu som jeg kender som har skrevet til dem om netop den pasningsvejledning! Tror de har fået noget der ligner en læser storm snart..

    Det er så vidt jeg ved ikke lovpligtigt at bruge deres, man kan som vidt lave sin egen, men en pasningsvejledning skal følge med fra 2014 siger dyreværnsloven.


  • #17   29. nov 2013 Lav jeres egen pasningsvejledning og få den populær.
    Skriv til bloggere på facebook.
    - Skriv til berømte, dyreelskere.


    Det nemt at blive berømt:)


  • #18   29. nov 2013 Til næste år skulle der udkomme officielle pasningsvejledninger, kan ikke lige huske hvilket ministerie det hører under. Men har jeres kaninforening ikke været med inde over? Det har vi ihvertfald været med marsvin - hvor meget af vores de så rent faktisk bruger, det ved vi så ikke. Der var osse tidligere et møde mellem ministeren og de forskellige organisationer - der var jeres forening vel med?

  • #19   29. nov 2013 Det er super tragisk, at netop de udarbejder en vejledning,der er så forkert på SÅ mange områder.
    det er synd for førstegangskøberne, der selvfølgelig ikke ved bedre end hvad de kan læse.

    Jeg har oplevet rigtig mange på det seneste som har henvendt sig på at køb af mine unger, som er i deres fulde overbevisning om at de er flok dyr og bør gå sammen, for ellers keder de sig!
    Og jeg bruger lang tid på hver gang at fraråde at de sætter to kaniner sammen, og så er jeg egenlig ligeglad med om buret er 10 kvm.
    Der VIL uundgåeligt opstå konflikter mellem de to som kan have rigtig katastrofale følger for deres helbred.

    Jeg har i hvert fald tænkt mig at udarbejde min egen som jeg kan stå inde for.


  • #20   29. nov 2013 Jeg er ret sikker på at DK har lagt billet ind på pasningsvejledningen der skal med ud ved kommercielt salg, så det er ikke DB's vejledning der skal medfølge smiley

  • #21   29. nov 2013 Jeg kan desuden ikke se at den om chinchillaer er ny. Det er en ny opsætning, men de samme fejl som altid.

  • #24   29. nov 2013 Hvis den ser lige sådan ud som den altid har gjort er det ikke den nye.

    De vejledninger som skal være de officelle som bla. dyrehandlerne lovpligtigt skal udlevere skal se bestemt ud.
    Der er lavet en skabelon til dem ved jeg fra da Dansk Marsvineklub lavede den for marsvin.

    Men arbejdet med pasningsvejledningerne er blevet forsinket, de skulle ha været lovpligtige at udlevere i dyrehandlerne fra 1/1-13 men det er blevet forsinket.

    Det er i samarbejde med fødevarministeriet at disse pasningsvejledninger udarbejdet. Og de forskellige forningerne inden for hver dyrekategori er med indeover hvor det er muligt.


  • #25   29. nov 2013 Så vil "krukken" her kan have lov at svare på dit indlæg!

    Førstegangskøbere vil blive enormt forvirrede netop over den kilometer lange udredning at sætte to kaniner sammen. Der vil desværre komme for mange "vi prøver ad" og det kan ende rigtig galt! Som udgangspunkt så lad være! Så nemt kan det siges.

    Nej der er sikkert delte meninger i småtingsafdelingen om hvordan man holder kanin, men det her vil jeg altså ikke kalde småtingsafdelingen!

    Men hvis du synes det er forfærdeligt at høre på, så synes jeg da du skulle læse det, og så bladre videre i stedet for at kommentere på det.

    Og så vælg et andet sprogbrug næste gang, at blive kaldt en krukke synes jeg bestemt ikke er særlig rart.


  • #26   29. nov 2013 Folk flipper så meget.
    Kaniner er sgu fandme sociale dyr.
    Rigtig rigtig sociale dyr.
    Det skal bare gøres ordenligt hvilket pasningsvejledningen ikke skirver.


  • #27   29. nov 2013 Kaniner er sociale dyr i naturen! der kan de nemlig komme væk, det er noget helt andet i et bur hvor de ikke kan slippe væk.



  • #28   29. nov 2013 Præcis, Susan og derfor skal det gøres ordenligt i fangeskab som dyrenes beskyttelse ikke skriver noget om.

  • #34   29. nov 2013 Jeg har prøvet at udforme en pasningsvejledning til mine købere af kaninunger.
    I må meget gerne komme med kommentarer eller sige hvis der er noget jeg skulle have glemt at skrive på.

    Dog er det ikke meningen at den skal være så lang som en roman.

    http://pletvang.123hjemmeside.dk/223019292


  • #36   29. nov 2013 Solgaards kaniner er da et glimrende eksempel på 'what not to do' - og det er at gå efter manden og ikke bolden.

  • #37   29. nov 2013 Stumpen: tak smiley

    Sweet leaf: Nu vil jeg kalde solgaards kommentarer mere end kritik af os end hvad emnet egenlig drejede sig om. At kalde folk for krukker og tudefjæs er da netop et rigtig fint eksempel på "not to do"

    Det kan godt være man ikke er enige, men man skal holde en ordentlig omgangstone herinde.


  • #38   29. nov 2013 jeg er helt enig - og man kan sagtens få ytret sin uenighed uden at kalde folk for nedgørende ting.

  • #39   29. nov 2013 Det må været krænkende at blive kaldt en krukke.. de er jo så hårde og glatte.. og kedelige:/

  • #41   29. nov 2013 Heldigvis er det vist ikke pligt at man skal bruge deres vejledning.

    DB har altid fuld af L*rt, og det der er da noget værre vås. Og hvor må det være forvirrende for nye kanin ejere. Fordi ja kaniner er da sociale, men man kan jo ikke bare proppe dem sammen, også forvente at de sagtens kan gå sammen, der er mange ting man skal sætte sig ind i inden.


    Nu aner jeg intet om dværghamster, men har faktisk altid troet at de skulle gå sammen :I


  • #42   29. nov 2013 De nye pasningsvejledninger er ikke kommet endnu.
    Jeg skrev som sagt til DB, og her er det svar jeg fik:
    Fra 1. januar vil der ligge helt nye pasningsvejledninger på vores hjemmeside. Jeg giver dig ret, at de gamle ikke er tidssvarende og vil også snarest blive fjernet fra hjemmesiden.
    Jeg håber du kan bruge de nye vejledninger og du skal være velkommen til, at komme med kommentarer til dem, når de bliver offentliggjort.


  • #44   29. nov 2013 Nu ikke så negativ Stumpen smiley

  • #46   29. nov 2013 Skal man have en vejledning med når man sælger en kanin? smiley

  • #47   29. nov 2013 Errebos: fra 1 januar 2014 skal du. Det er et lovkrav

  • #48   29. nov 2013 Det er dejligt at der er blevet lavet den lov, så mangler der bare til de andre gnavere (ved godt kaniner ikke er gnavere smiley )

  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2010

    Følger: 97 Følgere: 140 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.130
    #49   29. nov 2013 Susan, hvor står der at det er et lovkrav?

  • #50   29. nov 2013 Det står derinde et eller andet sted. Er desværre ikke på min bærbare den næste ugeså kan ikke linke

  • #51   29. nov 2013 Det er ikke lovkrav for os hobbyopdrættere, men kun ved kommercielt handel.

  • #52   29. nov 2013 den er vist god nok - altså at der skal en vejledning med..
    men den behøver jo ikke være den fra Dyrenes Beskyttelse!!! smiley Man kan skrive sin egen som opdrætter! Det har jeg alligevel gjort ved de sidste mange gnavere jeg har solgt smiley Man kan skrive alt det man vil på hjemmesiden - et stykke A4 papir i hånden, dét læser de som regel når de kommer hjem smiley

    Jeg skriver et info ark om kuldet, hvad det er vant til (bur, bundstrø, mad, håndtering osv.) og hvad jeg anbefaler fremadrettet. Tidligere havde jeg også en dyrlægeliste, men den har jeg desværre mistet smiley
    Skal have revideret min igen - så jeg igen får nogle dyrlæger på, links til gode gnaver-shops osv. smiley

    Der er jo ingen lovkrav om HVILKEN vejledning - bare at man skal give køberne en! smiley Man må godt lave sin egen, heldigvis! smiley


  • #53   29. nov 2013 Jonas - er du helt 100% sikker på det? Jeg huskede faktisk på at det var ved al handel med dyr - også fra opdrættere. men jeg kan huske forkert! smiley

    Jeg giver dog hellere min egen med, fremfor at de sidder og surfer sig ind på DB side og bruger deres! smiley


  • #54   29. nov 2013 Jep smiley
    Det står i bekendtgørelsen for erhversmæssig handel med dyr: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=134261

    Af samme gund har dyrehandlernes brancheforening (Fokus på dyr) på et tidspunkt udtalt noget med hvorfor det er bedre at køber dyr ved deres medlemmer end private hobbyopdrættere.


  • #55   29. nov 2013 Nej.
    Det er ikke et lovkrav at man har de vejledninger med når man som privat sælger dyr.
    Det er kommerciel handel med dyr der rammes. Så kan der så være lidt bøvl med at skelne hvad der er kommercielt og hvad der ikke er, på f.eks. messer og til udstillinger o.l.

    Men der var jo nogen af os der var efter f.eks. DB da der var møde med ministeren, og fik en god dialog med FokusPåDyr.


  • #56   29. nov 2013 Nu tjekkede jeg fokuspådyrs vejledninger - fejl på fejl smiley øv også!



  • #58   2. dec 2013 Nu spørger jeg sikker dumt, men hvorfor er det lige, at kaniner ikke må gå sammen ?
    Der er da flere herinde der skriver de har flere kaniner, og kigger man på Simses galleri med hendes kaniner, så går de da også to sammen i samme indhegning.

    Ja, jeg forstår ikke heeelt ? smiley


  • #59   3. dec 2013 De må gå sammen hvis de er neutraliseret, og har den plads de skal have før det kan fungere, kaniner er sociale dyr, men med forbehold, du kan ikke sætte alle kaniner sammen uden der sker noget, så det anbefales at lade være med at gøre det, hvis man ikke gider sætte sig ind i det hele omkring det først.

Kommentér på:
Ny pasningsvejledning fra Dyrenes beskyttelse

Annonce