{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
939 visninger | Oprettet:

Når kaninen har spist op? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer. Jeg vil bare lige høre, hvad I gør, når jeres kaniner har spist op af sit kraftfoder? Lader I den bare køre resten af dagen på grønt (moderate mængder) og hø? Eller sørger I for at der altid er noget i skålen?

Jeg har en lille kanin med stor appetit, pt. vejer jeg hendes kraftfoder, men så læser jeg imidlertid følgende på kaninhaandbogen.dk: "7-28 uger: Ubegrænset adgang til kaninpiller, ubegrænset adgang til hø." Ubegrænset adgang til hø har hun, men kan det virkelig passe, at hun skal have kraftfoder ad libitum? Synes det lyder lige voldsomt nok, er sikker på, hun kunne tømme hele posen, hvis hun fik lov smiley Hun er kun 8 uger. Jeg har så læst følgende på kaninliv.dk: "Som tommelfingerregel skal kaninen have ca 25 g kraftfoder pr kg (forventet) voksenvægt." - Det synes jeg umiddelbart lyder lidt mere realistisk? Vil jo ikke have hun bliver overvægtig.

Så hvad gør I? Lader I kaninen "nøjes" med hø (som jo i høj grad bør være primære kilde til føde) resten af dagen, eller fylder I skålen, når kaninen har spist op?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når kaninen har spist op?
  • #1   14. nov 2013 Mine to får piller om morgen og aften.

    Resten af dagen må de gå for vand, hø og grønt smiley


  • #2   14. nov 2013 Altså min kanin har adgang til kraftfoder (og så får han byg oveni, fordi hans fordøjelse ikke er så super, fordi han er gammel) hele dagen. Han spiser ikke ret meget, men får ca. en halv skål fyldt. Altså noget der svare til 3 håndfulde kraftfoder og 1,5 håndfuld byg. Det spiser han ikke på en dag, men ca. 2, og så får han nyt.

    Men jeg er af den overbevisning, at spiser han op midt på dagen, så må han klare sig med sit hø. Ligesom hvis han vælter sin skål, jamen så må han spise det fra "jorden". Sådan må det være smiley

    Så giv din kanin foder som du plejer, og så må hun få hø for resten. Hvis hun begynder at blive tyndere, så må du jo sætte foderet lidt op smiley


  • #3   14. nov 2013 Jeg ville aldrig give min kanin adgang til foder 24/7.. Min har altid hø den kan gumle på og så får han alt sit kraftfoder (20 gram) om aftenen. Han får så en del grønt om morgenen og lidt rester hen af dagen hvis jeg laver et eller andet i køkkenet.

    Men du har ret i at 25 gram pr kilo er en bedre målestok end frit foder.. Kaniner har slet ikke godt af så meget kraftfoder - det skal altid kun være et supplement til deres hovedkost som i mit hoved består af hø og grønt smiley


  • #5   14. nov 2013 Mine kaniner får 20 g kaninpiller om morgenen, hø hele tiden, og 20 g kaninpiller samt gulerødder om aftenen smiley

  • #6   14. nov 2013 Der står meget vrøvl på kaninhåndbogen.dk og det der, er da et godt eksempel. smiley
    Hvorimod det du citerer fra kaninliv, lyder mere rigtigt. smiley


  • #8   14. nov 2013 Her er to hjemmesider, som har nogle fornuftige holdninger til foder, iøvrigt begge lavet af brugere herfra: Nøvlingkaniner og Simse smiley

    http://bricksite.com/novlingkaniner/pasning-fodring

    http://kaninfo.weebly.com/kostvejledning.html


  • #9   14. nov 2013 Min får middag om eftermiddagen (pille blanding) han har hø, grønt og frugt han kan spise smiley Det er vigtigt at dyr har noget at tygge på smiley

  • #10   14. nov 2013 Angrib mig ikke men: jeg vidste egentlig ikke, at kaniner ikke måtte få foder ad libitum. Det har min altid fået, fordi jeg ikke vidste bedre, men jeg vil da ændre det nu. Så fra nu af får han foder om aftenen, og er det ikke væk om morgenen, så må han få lidt mindre så. Men der kan man bare se, klogere bliver man da heletiden, selvom man har haft kanin i snart 7 år. Og endnu en gang: bid ikke hovedet af mig, jeg vidste det ikke okay? smiley

  • #11   14. nov 2013 Min får foder morgen og aften, om morgenen får han også en gulerod hvor han om aftenen får gulerod, æble, grønkål, broccoli og hvad der lige er i køleskabet smiley
    Han får 37 g. foder om dagen og har adgang til frisk hø hele tiden.

    Altså, når foderet og det grønne er spist må han gumle hø eller undvære smiley


  • #12   14. nov 2013 Line: æbler er ikke godt for kaniner at få hverdag smiley

  • #13   14. nov 2013 mine få morgen og aften

  • #14   14. nov 2013 #8:

    Tihi, er da helt beæret over, jeg ikke er den eneste, der linker til min hjemmeside smiley


  • #15   14. nov 2013 Kaniner skal kun have det mad de har brug for, da de ellers udvikler fedt omkring deres organer.
    Dette kan ske uden synlige tegn på overvægt.

    25 g. pr. kg, dog giver jeg dyrene op til de er 6 mrd gamle 30-40 gram, da de skal have noget at vokse af.
    Mine bliver fodret én gang om dagen.


  • #16   14. nov 2013 Team Beau Lupin
    - Han får ikke et helt æble dagligt, men et kvart, og æblet er omkring 8 cm ø, så den glæde ved at få sit daglige stykke æble vil jeg ikke tage fra ham, da mængden ikke er større. smiley


  • #17   14. nov 2013 jeg giver en dl rabbit royal og en dl havregryn fordelt på to måltider, om mogenen og om aftenen. Fri hø og vand selvfølgelig, og så næsten altid en masse gulerøder og næsten hver dag græs osv.
    i må gerne skrive hvis det lyder forkert smiley


  • #18   14. nov 2013 Min får lidt kraftfoder om morgenen. Det spiser hun som regel ret hurtigt op. Resten af dagen må hun nøjes med hø og grønt... Kraftfoder er trodsalt kun et tilskud.

  • #19   14. nov 2013 Jeg fodre 2 gange om dagen (10 og 22)
    Så har de hø ad libitum, de får mellem 150-250 g. Hø 2 gange om dagen. Alt efter str på kaninen.
    Også får de 2-3 forskellige slags grønt, hver gang jeg fodre, det er aldrig de samme 2-3 slags både morgen og aften.


  • #21   14. nov 2013 Hehe, nåe ja, hvis Emma har en fransk vædder på 4-5 kg passer mængden jo udmærket. Ellers har hun bare en rund og (meget) mæt kanin smiley

  • #23   15. nov 2013 Nej, det er en lille dværgvædder, mente selvfølgelig også 1/2 dl smiley

Kommentér på:
Når kaninen har spist op?

Annonce