2.034 visninger
|
Oprettet:
Første gangs kaninejer {{forumTopicSubject}}
Hvilken race egner sig bedst, hvis man skal have kanin for første gang? Er mest til hermelin
men racen skal også kunne lide børn, da jeg har en datter på 5 år. Er det bedst med to? Og kan to af samme køn gå sammen? Håber nogen kan hjælpe
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 59 Gnavere: 31 Emner: 6 Svar: 353
men jeg foretrækker løvehovede,hollænder eller dværgvæder
aug 2013
Følger: 9 Følgere: 6 Gnavere: 17 Emner: 17 Svar: 72
mar 2012
Følger: 19 Følgere: 17 Gnavere: 3 Emner: 9 Svar: 90
Og for gudsskyld ikke en dyrehandler kanin, men en kanin fra nogle som har forstand på kaniner.
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 82 Gnavere: 1 Emner: 82 Svar: 1.278
Som det også nævnes af en anden, så vælg evt. en der ikke er en unge, for så er den over "bøllealderen" og I kender dens temperement
En kanin er fin til en start, så kan I også se om det er noget for jer at have kanin. Og så er det vigtigt at understrege at kaniner er kolonidyr og ikke flokdyr, hvilket betyder at de ikke skal gå sammen. Som kolonidyr har de hver sit territorium, og den anden kanin må kun komme derind, hvis den er blevet "inviteret". Det behov kan ikke opfyldes i et bur, så derfor er rådet: 1 kanin = 1 bur. 2 kaniner = 2 bure
Du kan læse mere her: http://kanin-oplysning.webs.com
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
http://kaninfo.weebly.com/adfaeligrd.html
nov 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 11 Gnavere: 6 Emner: 45 Svar: 657
nov 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 98 Gnavere: 52 Emner: 63 Svar: 1.481
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
I min verden er den optimale kælekanin til en 5 årig, en dværgvædder han fra en rolig, gennemavlet linie
På den måde sikrer man sig de bedste forudsætninger for et godt, aktivt forhold mellem kanin og barn/familie, en godmodig race, der tåler lidt moslen' rundt, nus og leg, samt et stabilt humør og sindstilstand. At vælge et dyr fra en gennemavlet linie/familie sikrer, at arvelige sygdomme er avlet ud af dyret.
Besøg gerne avleren/opdrætteren du ønsker et dyr fra, og bed om at møde/se/holde forældredyrene. Man har nemlig opdaget en stor sammenhæng mellem forældre og ungers adfærd.
Der er mange farver at vælge imellem, og det er svært at sige, hvor de bedste kæledyr befinder sig. Dog vil jeg anbefale dig at styre udenom både de hvide rødøjet og hvide blåøjet. En langt større andel af disse varianter kan være døve eller lide af nedsat hørelse, hvilket kan resultere i nogle ærgerlige situationer, hvis disse dyr overraskes/forskrækkes.
Held og lykke med jeres fremtidige kælekanin
Første gangs kaninejer