2.854 visninger
|
Oprettet:
HJÆÆÆÆLKP Vi har fanget en forholdhvis tam ilder {{forumTopicSubject}}
Hej er der nogle der kan hjælpe vi har fanget noget der ligner en ilder men den er simpelthen så tam, og den har været gået ind af kattelemmen på tråds af katten har javet den væk. hvor skal vi hen vende os. syntes ikke det er helt okay bare at køre den væk, og den er ikke bange for os sidder pænt i transportkassen i har fanget den i spiser gerne katte mad trykker sig ikke på nogle måde den sidde bare og spiser.
feb 2013
Følger: 58 Følgere: 66 Gnavere: 6 Svar: 642
jul 2012
Følger: 1 Gnavere: 1 Emner: 18 Svar: 74
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 71 Gnavere: 28 Emner: 77 Svar: 4.992
jul 2012
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
Ud fra dette billede ligner det i hvert fald en mink
jul 2012
apr 2010
Følger: 7 Følgere: 5 Gnavere: 3 Emner: 4 Svar: 300
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
og så skal i gøre som T skriver, det kræver special tilladelse og holde mink som kæledyr
jul 2012
apr 2010
apr 2010
"Hvis du vil have pelsdyr, f.eks. mink, skal du søge miljøtilladelse allerede fra 3 til 25 dyreenheder, enten gennem www.husdyrgodkendelse.dk eller via Miljøstyrelsens skema, som du kan se herunder. "
(link fjernet)
apr 2010
Men prøv at give ham et kald først:-) det er ikke sikkert at han vil have den i nærheden af de andre dyr, nu den har været på " springtur"
apr 2010
apr 2010
jan 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 50 Svar: 419
apr 2010
jan 2011
apr 2010
Men tror ikke denne tråd er til at diskutere om hvorvidt pels er rigtig eller ej for der er folk så vidt forskellige og at begynde og diskutere det er en sag tabt for folk har hver sin eholdninger og sådan er det, respektere hinandens holdninger
jan 2011
Resten af minken bliver brugt til blandt andet bio gas. Intet bliver smidt ud.
Du bør sætte dig lidt mere ind i sådanne ting før du udtaler dig om det.
jan 2011
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Som du kan læse, er der intet spild ved pelsindustrien....
Og minkene sidder ikke og hopper frem og tilbage af ren frustration i miniature bure...
Jeg ville ønske, at folk ville få øjnene lidt op overfor den danske pelsavl, for Danmark laver de pæneste skind, og dyrene har de bedste vilkår i Danmark...
Avlerne passer skam på deres dyr.. Det er deres levevej...og sunde dyr = pæne skind som så selvsagt giver flere penge...
jan 2011
Men jeg synes f.eks også det er helt væk at varmen fra kremering af mennesker ryger ud i det blå istedet for i radiatorene men det er en anden debat. Jeg er helt for at bruge hele dyret og hvis det rent faktisk sker i pelsindustrien forbedre det da klart produktionen, men igen..jeg kan ikke lade være med at synes det er forkert at hovedformålet er noget så tomt at folk vil have "smart" tøj. For at bruge eksemplet fra før:køer, der er hovedformålet mad og bi produktet er alt det andet.. det giver mening i min verden.
apr 2010
apr 2010
apr 2010
Og så synes jeg der er en del andre dyr i DK, hvor opmærksomheden burde rettes hen i stedet
apr 2010
apr 2010
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det er vores kæledyr...
http://politiken.dk/tjek/forbrug/ECE1853822/kaeledyr-bliver-opgivet-og-efterladt-som-aldrig-foer/
jan 2011
maj 2010
Problemet er bare, at mange af de "alternativer" der er til ægte pels, forurener helt utroligt meget, når det produceres, fordi det laves i mindre heldige lande, der ikke har samem strenge krav som vi har.
Personligt er jeg meget begejstret for pels. Jeg synes det er et fantastisk produkt, og så længe det er fra DK, har jeg ingen kvaler med at benytte det (faldt f.eks. over en jakke af ged forleden - damn den var lækker, bare ikke 10.000 kr lækker ;))
Men det er også fair nok ikke at være begejstret for det. Jeg synes bare man som minimum skal have fakta i orden, når man begynder at snakke om hvor forfærdeligt det er, og ikke bare basere hele ens holdning på dårlig journalistik som OperationX e.l.
At hovedargumentet er at det er unødvendigt, er noget af det mest fornuftige jeg er stødt på.
jul 2012
apr 2010
Sprutelwasser - Jeg skrev ikke at DU var firkantet.... Bare at mange mennesker er... Netop fordi de ikke ved, hvordan det reelt set foregår
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
maj 2010
Følger: 20 Følgere: 23 Gnavere: 1 Emner: 16 Svar: 690
Den "almindelige" ko på græs får ALT for mange småsår og deraf ar osv. i huden af det liv de lever, og det dur ikke når der skal laves læder... læder skal være helt fin hud, så "fejlfri" som muligt - så at tro at samtlige køer på marken bliver brugt til læder er dælme for naivt
Læder er en mere "beskidt" industri end pels imho - især når ikke foregår under ordnede forhold som f.eks. i DK (andre lande har skam også styr på deres industridyr).
Personligt har jeg det sådan lidt, når folk kalder det med pels for "ligegyldigt", så kan jeg ikke lade være med at tænke, at pels er noget af det mest NATURLIGE for os mennesker at bruge. Vi har brugt pels fra dyr lige så længe vi har eksisteret, og det er vist gang på gang at natur-ressourcer som pels (og heraf også uld f.eks.) er noget af det sundeste vi kan byde os selv at have på.
Bare tag nyfødte børn - de svøbes ind i lammeskind, uld, ligges på koskind/gedeskind osv osv osv. - fordi det er naturmaterialer! Det findes ikke mere "rent og godt", og det er derfor vi helst bruger det til små børn.
Jeg ved da heller ikke noget BEDRE end at hoppe i min store varme uldsweater en kold vinteraften - og hvor kommer ulden fra? jo den kommer sjovt nok fra et får, og den industri er på INGEN måde anderledes end den er for minkpels
Der er så meget "uhh vi skal være naturlige for det er sundest for os" - men samtidig så sidder folk og vil ikke bruge de naturlige ressourcer der er lige foran os...
Og hvornår har pels fra dyr under ordnede forhold været meget værre end en kunststof jakke, lavet af en 7-årig børnearbejde i Kina under elendige forhold?! Størstedelen af verdens tøjproduktion foregår i lande uden en sk*d kontrol på de stakkels mennesker, som sidder og syr til en løn vi andre end ikke kunne leve en dag for! Men vi vil godt købe produktet - det er jo billigt!
Jeg undres til stadighed over danskernes uvidenhed
mar 2012
maj 2010
Ej at forglemme at der ikke er samme kontrol med afskaffelse af farlige kemikalier i disse lande, som der er her hjemme. Det er også en af grundene til at det kan gøres så billigt... Desværre betyder det bare en svær omgang miljøforurening.
Men ellers har jeg det lidt som susan. Jeg kan ikke holde ud at have uld på, det kradser forfærdeligt
Dog kan man få noget i alpca, der kradser væsentlligt mindre end uld fra får. Jeg har f.eks. lavet et tæppe i det, som er ok behageligt
apr 2010
Det eneste af uld hun har er arvestykker, og ligger egentlig mest bare og kigger, da det ellers også bliver ulækkert ret hurtigt.
Sådan er det når man har et barn der ikke er bange for at blive beskidt
maj 2010
Hvis naturmateriale er behandlet korrekt (Dvs. ikke tilføjet alt muligt skidt og møj), så har de en naturligt afvisende effekt.
Pels og skindjakker kan man f.eks. bare tørre af med en fugtig klud, hvis de bliver beskidte. Det kan man ikke med rigtig mange kunstmaterialer.
Uld har noget af den samme beskyttelse.
apr 2010
Jeg har ingen problemer med at bruge en fugtig klud på helt alm. bomuld..
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 297
De sidder i de mindste bure på net uden de store bevægelser og der er ingen beskæftigelse til minken i buret andet end - ofte et rør, som minken kan lege i... og aktivere sig selv.
jeg synes ikke minkavlen er "all great, men det synes jeg ikke om nogen form for produktions dyrehold i DK, det er få steder hvor jeg tænker " det her er optimalt". Jeg snakker produktionsdyr i store mængder, (og ikke hvis man har en 8 hygge mink, køer, grise) Men jeg synes hele tiden de prøver at forbedre det for minkavlen. Jeg mener at der skal forbedringer til på alle produktionsdyr. Men det var så en anden sag. der er vel altid for og imod, når det er produktionsdyr. Jeg tvivler på, at en mink har det meget værre end en kanin, et marsvin i et alt for lille bur. det er også dyrevelfærd. Jeg ved at Kopenhagen fur sætter en del penge af til at forske i dyrevelfærd, fordi jo bedre dyrene har det, jo sundere skind levere de, og hvis der er noget de lever af, er det pelsen
apr 2010
apr 2010
apr 2010
dec 2011
Tag lige et kig på siden her:. (link fjernet)
Og her (link fjernet)
Men en positiv tilføjelse herfra. Der er trods alt fokus og bevågenhed på forholdene i DK, og opdrættere får ikke lov til at slippe afsted med sårede mink som i udlande
apr 2010
maj 2010
Gør dig selv den tjeneste, at læse op på pelsavl her i DK, frem for bare at se de der videoer hvor man har fundet de grælleste eksempler.
Du aner jo helt tydeligt ikke hvad du snakker om.
Rent faktisk er pelsen her i DK så attraktiv, fordi vores dyr går under så gode forhold, at der stort set ingen fejl er i pels eller skid, at danske pelsfarmere bliver hevet til Kina, for at hjælpe dem med at få bedre skind = bedre forhold for dyrene.
Et stresset dyr = et dårligt skind. Hvad enten det er en dårlig aflivningsmetode, eller dyret lever et kummerligt liv.
Jeg bliver så gal over dem der bare lapper alt de ser og hører i sig, uden den mindste form for kildekritik, eller lige selv læser lidt mere op på det.
Intet er så sort/hvidt.
Og dem der slår dyrene i hovedet, og hiver skindet af dem før de er døde, det er mennesker der har elendige forhold, hvor der er 1000 vis af andre mennesker, der med glæde ville overtage deres plads, fordi de ikke har nogen penge, og ikke har noget levegrundlag.
Det er dem i toppen der er et problem. Men det er jo så nemt at dømme, når man kan sidde her hjemme, med maven fuld af mad, og man oven i købet er så priviligeret, at man selv kan få lov at vælge hvad man vil spise.
maj 2010
Hos chinchillaer har man f.eks. prøvet at påtvinge en "redeplads" - fair nok, men chinchillaer bygger slet ikke reder (I kid you not)
apr 2010
Og i den fra fødevare styrrelsen står der bl.a. " Det sker på baggrund af nye regler, som Fødevarestyrelsen indfører per 1. juli 2013. Reglerne skal sikre bedre dyrevelfærd for mink."
Og de regler kan læses her: (link fjernet)
"Regler som gælder særligt for mink, ildere og fritter
Bekendtgørelsen (med senere ændringer) indeholder endvidere regler som gælder særligt for mink, ildere og fritter herunder bestemmelser om:
Permanent adgang til stimuli til beskæftigelse. Der skal som minimum være permanent adgang til halm og enten hylde eller rør.
Fra den 1. juli 2014 gælder det heruodver særligt for mink, at disse skal have adgang til halm, hylde og rør. Rør kan dog undlades i bure, som er udstyret med hvalpenet, i perioden fra hvalpene bliver født og indtil hvalpenettet fjernes, dog senest 1. juli.
Adgang til redekasse af varmeisolerende materiale, som skal have et gulvareal der tillader, at alle dyr i buret kan anvende redekassen samtidigt.
Tildeling af halm i redekassen.
Indhusning af avlstæver i hvert andet bur i perioden medio april indtil fravænning
Fravænning af hvalpe, der tidligst må ske når hvalpene er otte uger gamle.
Adgang til et frit tilgængeligt areal, som skal opfylde visse minimumskrav.
Minimumskrav til burenes bredde, længde og højde.
Derudover indeholder bekendtgørelsen en række særlige bestemmelser for arterne ræv, sumpbæver og chinchilla."
apr 2010
apr 2010
apr 2010
apr 2010
dec 2011
Den anden artikel fra den 5 juli i år omhandler den nye lov - at mink i bur skal have noget at beskæftige sig med. T skrev at det allerede er lovpligtigt. Ikke endnu. Først til næste år. Men T vidste, at den nye lov er fra de regler fødevarerstyrrelsen indførte den 5 juli i år. Der er bare det i det at reglerne ikke er gældende før år 2014. Så altså - indtil da er minkfarmene ikke nødvendigvis forpligtet til at have hverken halm, hylder eller rør til minkne. Ikke at jeg tvivler på at mange minkavlere frivilligt har aktiviteterne som en selfølge
maj 2010
1. Du ser ikke buren i deres fulde længde. Du ser et billede af et bur, fra den vinkel, der får burene til at se mindst ud.
2. Pelsfarme har afdelinger (som alle andre landmænd der arbejder med dyr), til syge og tilskadekomne dyr. Ofte når der tages ulovlige billeder fra farme, er det folk der bevidst går efter områder med syge dyr, og tager billeder der.
3. Der er aktivister der er blevet dømt for at manipulere med billeder, fra farme i Danmark. De er simpelthen brudt ind, har sat 2 dyr der ikke kendte hinanden, i bur med hinanden, og har efterfølgende taget billeder af skaderne.
4. 2 gange om året ser man mindre bidskader hos mink. Det ville man også gøre i naturen. Det er når hannen og hunnen parre sig (han er voldsom ved hunnen, det har ikke noget med forholdene at gøre), og når hvalpene er ved at være store nok til at komme fra moderen, for her begynder ungerne at prøve grænser af, og man ser derfor bidskader. Dem der "dokumenterer" de dårlige forhold, er jo ikke dumme, og bryder sjovt nok ofte ind, når de ved at der er større mulighed for bidskader.
5. Der er ligeledes aktivister der er dømt for at bruge falske billeder. F.eks. Operation X udsendelsen, her har man kunnet bevise, at flere af de billeder og videoer der blev brugt, var genbrug fra aktioner andre steder i norden = manipulation.
Siger jeg så at alle farme bare er perfekte?
Nej, det gør jeg ikke. Der er farme, hvor forholdene ikke er i orden, og det vil der nok også altid være, men sådan er det, så længe mennesket holder dyr. Det er underordnet om det er kæledyr eller produktionsdyr.
Mht. planter vs. kød, så er det rigtig nok, at der ved især drøvtyggere går enormt meget til på at lave mad til dem. Men så lige ud af landevejen er det jo heller ikke, som mange veganere prøver at stille det op. Faktisk er noget af det der tager mest land, ting som palmeolie. Det er ikke kødproduktion der er vores største problem.
Og godt nok går der meget land til at fodre på dyr man spiser, til gengæld er der bedre energi i kød, end der er i grøntsager. Den er hurtigere for kroppen at optage, end den energi der er i planter. Nu er vi godt nok så priviligerede at vi kan tilberede vores mad, men vores tarme er ikke specielt gode til at udnytte det plantemateriale vi indtager.
Problemet med pelsdebatten er, at dem der er imod, ikke går ud på farmene for at vise hvordan forholdene er. De går ud på farmene for at vise, at den måde de tror farmene er på, er den måde de er på.
Det er en dybt usaglig og useriøs måde at finde materiale på.
Nu er det chinchillaer jeg er mest interesseret i, og jeg har derfor også været ude på et par pelsfarme med chinchillaer, og helt ærligt, så havde de det glimrende. Flotte dyr, med flot pels, klare øjne, og ikke skyggen af stereotyp adfærd. Samtidig var langt hovedparten meget afslappede dyr, der var nemme at komme til.
Taget i betragtning, at det var til 1920'erne man hentede chinchillaer ned fra Andesbjergene, er det sq imponerende at man har fået så rolige dyr frem.
Uden vores chinchilla pelsfarmere, ville alle vi chinchillaejere også være gevaldigt på røven, for der forskes stort set ikke i sygdomme eller foder, så det er vores pelsfarmere vi bliver nødt til at bruge.
Man kan jo også se, at hos de andre lande der ligger tæt på DK, hvor man har forbudt pelsfarme, snakker chinchilla kæledyrsejerene om hvor forfærdelige pelsfarme er (ikke dem alle, men en del gør). Alligevel kommer der her til DK, for at få gode dyr, fra vores PELSfarmere. Det er nemlig sunde, raske og udavlede dyr, med godt temperament, de ikke selv kan få frem.
Danmark laver verdenens bedste pels, på en række dyr. Det kan man ganske enkelt ikke, hvis dyrene bliver så mishandlede, som nogen vil have os til at tro.
Jeg har intet imod at man er imod pelsfarme. Det synes jeg er helt fint, og jeg kan fint forstå en del af argumenterne.
Men jeg hverken kan eller vil acceptere argumentet om at alle vores pelsfarme mishandler deres dyr. Det er simpelthen løgn, og i mit stille sind håber jeg at dem der går og spreder disse løgne, må rådne op i et fængsel en skønne dag, fordi de ødelægger så mange liv, og så meget natur, med det lort de render rundt og laver, for at få deres budskaber ud.
apr 2010
Jeg HAR undersøgt det.. Og jeg er ikke omvendt, hvor meget folk end prøver.. Hvis man vil naturen det godt tærre man ikke ubegrænset på jorden ved at lave masser af grøntsager hele tiden
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 34 Gnavere: 12 Emner: 12 Svar: 313
Bethane: Hvad er det du ikke forstår ved det Camilla skriver?? 10 kg korn bliver til 1 kg kød. Hvis alle var veganere, ville der være 10 gange på meget mad. Mad nok til at ingen i verden ville sultne, mad nok til at vi kunne lade regnskovene og andre naturområder værre. Hvis hele verden skulle æde dyr, som danskerne gør, skulle vi bruge en hel planet mere til at dyrke føde til produktionsdyrene!
Pia: Hold nu op med at skrive alle de falske rygter - Der er ikke manipuleret med noget billedmateriale - og jeg kan love dig for, at ingen aktivister har byttet rundt på mink for at få grimme billeder (el. blevet dømt for det). Det er nu en gang sådan det ser ud mange steder!
apr 2010
maj 2010
Det var jo dig der ville have at vide hvor der var chinchilla farme i DK, så du kunne bevise at dyrene havde det dårligt.
Man kan ikke bruge dine udtalelser til noget om helst, fordi du er så forhippet på at bevise at du har ret, at du er helt ligeglad med at vise virkeligheden, hvad end den måtte være.
apr 2010
apr 2010
Btw kan det vist ikke kLassificeres som facts, når man ene og alene forholder sig til ikke ligefrem upartiske foreningers materiale...
Aaah Det gav luft
Ud over det har Simse ret... Det er sket flere gange, at der er blevet manipuleret med materiale... På flere forskellige farme....
og så kan man jo i samme ombæring udøve lidt hærværk, og også slippe en bunke mink ud af deres bure...
Om jeg fatter hvorfor de aktivister er så skide forhippede på, at slippe de dyr ud.... Måske de har en hæklefejl i kysen, der gør at de bare ikke VIL forstå, at det er den visse død for dyrene....
apr 2010
2. Nej der er ikke manipuleret med noget.
3. De aktivister som afslører mishandlingen lukke INGEN dyr ud. Det er enten farmerne selv (jep det er der bl.a. minkavlere i sverige, der er dømt for) eller DBF, som ja også mangler lidt på øverste etage (som farmerne), da det bestemt ikke hjælper nogen.
mar 2012
apr 2010
apr 2010
og så hedder jeg Beltane uden h
apr 2010
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
apr 2010
Ja jeg er kød spiser og er træt af at jer vegetarere og veganere ikke bare kan holde jeres for jer selv istedet for at prøve at omvende alt og alle, i er være end Jehovas Vidner,de forstår i det mindste når man siger man ikke tror på deres ting.
nov 2011
Følger: 7 Følgere: 8 Gnavere: 3 Emner: 103 Svar: 1.330
apr 2010
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
Men kan selvfølgelig godt se det er sværere at forholde sig til nogle som man ved har ret selvom man ikke er enig, i forhold til religion som er op til den enkelte.
apr 2010
synes altså det er morsomt, at denne form for debatter altid skal føres på sådan et niveau
http://www.kopenhagenfur.com/da/nyheder/2013/oktober-2013/minken-bruges-100
Forresten Veo, havde ikke set du skrev før nu - jeg ved ikke hvor billederne er nu, jeg har ikke arbejdet og haft kontakt med medarbejderne i 7 mdr. nu.
apr 2010
har lige stået og nærstuderet sådan et flået dyr i dag... bliver stadig overrasket over, hvor lede tænder de egentlig har
de ser sååååå søde ud, meeeeeeeen....
Den anden var en (ung) aggressiv mink der fløj ud af buret og bed mig i maven - den gik direkte efter os uden at advare eller stikke af, så den blev aflivet. Sådan en adfærd er ikke acceptabel. Men ja! Deres tænder er sørme ikke lige det man ønsker skal have fat i én.
Jeg har holdt og aet flere mink uden handsker og uden bid.
mar 2012
apr 2010
Der er jo en del af dem, der tit kommer på farmene
Men jeg har stadig til gode, at komme forbi, når der er hvalpe.... jeg vil sååå gerne holde sådan en lille en...
apr 2010
jul 2012
apr 2010
Jeg bliver ikke mæt af korn, og jeg kan ikke holde mig kørende på korn..
Foreskellen er at DE kan finde ud af når folk ikke gider at blive prædiket til..
HJÆÆÆÆLKP Vi har fanget en forholdhvis tam ilder