{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.854 visninger | Oprettet:

HJÆÆÆÆLKP Vi har fanget en forholdhvis tam ilder {{forumTopicSubject}}

Hej er der nogle der kan hjælpe vi har fanget noget der ligner en ilder men den er simpelthen så tam, og den har været gået ind af kattelemmen på tråds af katten har javet den væk. hvor skal vi hen vende os. syntes ikke det er helt okay bare at køre den væk, og den er ikke bange for os sidder pænt i transportkassen i har fanget den i spiser gerne katte mad trykker sig ikke på nogle måde den sidde bare og spiser.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆÆÆÆLKP Vi har fanget en forholdhvis tam ilder
  • #1   20. okt 2013 Billede? smiley

• #2   20. okt 2013 Det er ikke et særlig godt billed.

profilbillede
  • #3   20. okt 2013 Tag den med til dyrlægen, den kan have chip i nakken

• #4   20. okt 2013 Okay. De åbner først i morgen men den kan vel godt stå i transportkassen.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #5   20. okt 2013 Det kunne også være en mink. De er meget nærgående, og nogle er endda "tamme"
    Ud fra dette billede ligner det i hvert fald en mink

• #6   20. okt 2013 Okay. VI kan ikke se forskel på det der, vi syntes bare den er meget stor den er meget pjusket ude i enden af halen smiley

• #7   20. okt 2013 Du kan ikke tage et bedre billede? Det ligner en mink på det billede der... Og er det det, skal i have fat i nærmeste minkfarmer smiley

• #8   20. okt 2013 øhhhm det er en mink på det billede
    og så skal i gøre som T skriver, det kræver special tilladelse og holde mink som kæledyr

• > Simse <

#9   20. okt 2013 Nej det gør det ikke, Ilder-mor

• #10   20. okt 2013 Det en mink der ligger en minkfarm 3 km væk så vi køre der ud med den. smiley

• #11   20. okt 2013 Bor i tæt på en minkfarm?

• #12   20. okt 2013 sorry forkert formuleret, specielle forhold XD

• > Simse <

#13   20. okt 2013 Man må have op til 3 mink uden tilladelse

"Hvis du vil have pelsdyr, f.eks. mink, skal du søge miljøtilladelse allerede fra 3 til 25 dyreenheder, enten gennem www.husdyrgodkendelse.dk eller via Miljøstyrelsens skema, som du kan se herunder. "

(link fjernet)

• #14   20. okt 2013 Super smiley så hjælper han jer af med den smiley detcsker med jævne mellemrum, at der smutter en, som folk så afleverer smiley
    Men prøv at give ham et kald først:-) det er ikke sikkert at han vil have den i nærheden af de andre dyr, nu den har været på " springtur" smiley

• #15   20. okt 2013 Vagtdyrlægen har altid åbent

• #16   20. okt 2013 Beltane - Det er spild af penge, at tage til dyrlæge med en mink smiley

• #17   20. okt 2013 Stakkels lille pus der er sluppet væk fra Minkfarmen og nu bliver kørt retur for at blive lavet til frakke.. smiley

• #18   20. okt 2013 Sprutelwasser - Det er ikke et lille pus..... En mink er ikke et kæledyr.... smiley

• #19   20. okt 2013 T det ved jeg godt. Og jeg ville nu heller ikke holde den som sådan. Men som hobbydyr hvis det skulle være..du ved voliere osv. Men derfor synes jeg stadig det er synd at de skal lade livet for noget SÅ "tomt" (i mangel af bedre ord) som pels. Jeg kan leve med dyr der bliver slagtet hvor man bruger det hele f.eks køer. Det vi ikke spiser bliver lavet til dyrefoder og huden bliver til sko, tøj osv. DET er fornuft i min verden. Pelsindustrien er i min verden alt andet end fornuft og etik.

• #20   20. okt 2013 og den bliver ikke lavet til en frakke, den bliver aflivet og kasseret
    Men tror ikke denne tråd er til at diskutere om hvorvidt pels er rigtig eller ej for der er folk så vidt forskellige og at begynde og diskutere det er en sag tabt for folk har hver sin eholdninger og sådan er det, respektere hinandens holdninger smiley

• #21   20. okt 2013 Så er det da endnu mere spild af liv.

• > Simse <

#22   20. okt 2013 Ja den kommer ikke ind på farmen igen, når den først har været ude.

Resten af minken bliver brugt til blandt andet bio gas. Intet bliver smidt ud.
    Du bør sætte dig lidt mere ind i sådanne ting før du udtaler dig om det. smiley

• #23   20. okt 2013 Simse: ok så giver det da lidt mening..

• #24   20. okt 2013 Simse - ikke biogas.. Men katergori 2 mel.... = gødning smiley

• > Simse <

#25   20. okt 2013 Hmm jeg er sikker på at jeg læste på kopenhagen fur's hjemmeside at de blandt andet blev lavet til bio gas - men nu kan jeg selvfølgelig ikke en gang finde den side, hvor der står hvad resten af minken bliver brugt til.

• #26   20. okt 2013 tror det er lidt forskelligt, men kasseret betyder ikke nødvendigvis smidt ud smiley jeg hassere da også indmad og hovede når jeg slagter, de bliver kasseret til hundefoder

• #27   20. okt 2013 Sprutelwasser- der er mange mennesker, der tænker som du... Hovedsageligt pga uvidenhed....
    Som du kan læse, er der intet spild ved pelsindustrien.... smiley
    Og minkene sidder ikke og hopper frem og tilbage af ren frustration i miniature bure... smiley de har både hylder, de kan hoppe op på Og legetøj ( Dette er et lovkrav i DK) smiley
    Jeg ville ønske, at folk ville få øjnene lidt op overfor den danske pelsavl, for Danmark laver de pæneste skind, og dyrene har de bedste vilkår i Danmark...
    Avlerne passer skam på deres dyr.. Det er deres levevej...og sunde dyr = pæne skind som så selvsagt giver flere penge... smiley

• #28   20. okt 2013 T: indrømmer da også jeg ikke ved NOK om pelsindustrien men synes stadig det er forfærdeligt at tage et liv for noget så ligegyldigt som pels.
    Men jeg synes f.eks også det er helt væk at varmen fra kremering af mennesker ryger ud i det blå istedet for i radiatorene men det er en anden debat. Jeg er helt for at bruge hele dyret og hvis det rent faktisk sker i pelsindustrien forbedre det da klart produktionen, men igen..jeg kan ikke lade være med at synes det er forkert at hovedformålet er noget så tomt at folk vil have "smart" tøj. For at bruge eksemplet fra før:køer, der er hovedformålet mad og bi produktet er alt det andet.. det giver mening i min verden.

• #29   20. okt 2013 Jeg har nu ikke oplevet nogle dyrlæger har taget penge for at indlevere et dyr, eller få tjekket chippen.. Hvis jeres dyrlæge gør det må de være ret pengegriske

• #30   20. okt 2013 Beltane- det gør min dyrlæge dog ikke.... Men hvad skulle formålet være med, at slæbe hr. Mink til dyrlæge?

• #31   20. okt 2013 Sprutelwasser- det er fair nok, men jeg synes bare det er synd, at så mange mennesker ser så firkantet på det.. smiley ( er nok også lidt farvet - og ser industrien fra en anden side)
    Og så synes jeg der er en del andre dyr i DK, hvor opmærksomheden burde rettes hen i stedet smiley

• #32   20. okt 2013 Får at finde ud af om den har en chip eller ej..

• #33   20. okt 2013 Beltane - mink er ikke kæledyr og er ikke chippede smiley

• #34   20. okt 2013 Det er ikke vores produktionsdyr der lider.
    Det er vores kæledyr...

http://politiken.dk/tjek/forbrug/ECE1853822/kaeledyr-bliver-opgivet-og-efterladt-som-aldrig-foer/

• #35   20. okt 2013 T synes nu ikke jeg er firkantet. Jeg vidste ikke at de brugte de døde kroppe bagefter. Og det synes jeg ændre en smule. Men det ændre ikke på at jeg synes pelsindustrien er unødvendig. Og bare fordi jeg ikke er enig med dig er jeg da ikke firkantet. Du er jo heller firkantet eller forstokket fordi du ikke er enig med mig. Vi har bare 2 forskellige oplevelser af samme sag.

• #36   20. okt 2013 Jeg synes fint man kan diskutere hvor nødvendig pelsindustrien er... For nej, dybest set er den vel ikke nødvendig, men så kan man jo spørge, hvor mange ting der reelt er det.

Problemet er bare, at mange af de "alternativer" der er til ægte pels, forurener helt utroligt meget, når det produceres, fordi det laves i mindre heldige lande, der ikke har samem strenge krav som vi har.

Personligt er jeg meget begejstret for pels. Jeg synes det er et fantastisk produkt, og så længe det er fra DK, har jeg ingen kvaler med at benytte det (faldt f.eks. over en jakke af ged forleden - damn den var lækker, bare ikke 10.000 kr lækker ;))
    Men det er også fair nok ikke at være begejstret for det. Jeg synes bare man som minimum skal have fakta i orden, når man begynder at snakke om hvor forfærdeligt det er, og ikke bare basere hele ens holdning på dårlig journalistik som OperationX e.l.

At hovedargumentet er at det er unødvendigt, er noget af det mest fornuftige jeg er stødt på.

• #37   20. okt 2013 Vores dyrelæge tager ikke penge for vi kommer og indlevere et dyr der ikke er vores, men vi fik fat i en mink farm og han kørte den straks til farmen. Så det er ordnet. smiley

• #38   20. okt 2013 Super Anna smiley så er det ude af verden smiley

Sprutelwasser - Jeg skrev ikke at DU var firkantet.... Bare at mange mennesker er... Netop fordi de ikke ved, hvordan det reelt set foregår smiley

• #40   20. okt 2013 den bedste måde at stoppe minkfarme er.... at lade være med at købe en minkpels.... min mand ved godt at den dag han kommer hjem med noget i pels til mig ligger skilsmissepapirerne der dagen efter klar til underskrivning... faktisk kan jeg godt acceptere fx okse eller svinelæder for det kommer jo fra dyr vi også æder, det jeg ikke kan acceptere er dyr der kun bliver opdrættet for pelsens skyld og hvor kroppen bare er affald... de laver biogas ud af mink-kroppe, det er sgu da svineri....

• #41   21. okt 2013 ... RIGTIG meget læder kommer ikke fra kødindustrien, vil jeg lige hilse og sige...
    Den "almindelige" ko på græs får ALT for mange småsår og deraf ar osv. i huden af det liv de lever, og det dur ikke når der skal laves læder... læder skal være helt fin hud, så "fejlfri" som muligt - så at tro at samtlige køer på marken bliver brugt til læder er dælme for naivt smiley

Læder er en mere "beskidt" industri end pels imho - især når ikke foregår under ordnede forhold som f.eks. i DK (andre lande har skam også styr på deres industridyr).

Personligt har jeg det sådan lidt, når folk kalder det med pels for "ligegyldigt", så kan jeg ikke lade være med at tænke, at pels er noget af det mest NATURLIGE for os mennesker at bruge. Vi har brugt pels fra dyr lige så længe vi har eksisteret, og det er vist gang på gang at natur-ressourcer som pels (og heraf også uld f.eks.) er noget af det sundeste vi kan byde os selv at have på.
    Bare tag nyfødte børn - de svøbes ind i lammeskind, uld, ligges på koskind/gedeskind osv osv osv. - fordi det er naturmaterialer! Det findes ikke mere "rent og godt", og det er derfor vi helst bruger det til små børn.
    Jeg ved da heller ikke noget BEDRE end at hoppe i min store varme uldsweater en kold vinteraften - og hvor kommer ulden fra? jo den kommer sjovt nok fra et får, og den industri er på INGEN måde anderledes end den er for minkpels smiley
    Der er så meget "uhh vi skal være naturlige for det er sundest for os" - men samtidig så sidder folk og vil ikke bruge de naturlige ressourcer der er lige foran os...
    Og hvornår har pels fra dyr under ordnede forhold været meget værre end en kunststof jakke, lavet af en 7-årig børnearbejde i Kina under elendige forhold?! Størstedelen af verdens tøjproduktion foregår i lande uden en sk*d kontrol på de stakkels mennesker, som sidder og syr til en løn vi andre end ikke kunne leve en dag for! Men vi vil godt købe produktet - det er jo billigt! smiley

Jeg undres til stadighed over danskernes uvidenhed smiley

• #42   21. okt 2013 mine børn har så ingenting i uld, syntes selv det er noget klamt kradsende noget der ikke kan holde til en alm hygiejnisk vask så køber det aldrig.

• #43   21. okt 2013 Pia B:
    Ej at forglemme at der ikke er samme kontrol med afskaffelse af farlige kemikalier i disse lande, som der er her hjemme. Det er også en af grundene til at det kan gøres så billigt... Desværre betyder det bare en svær omgang miljøforurening.

Men ellers har jeg det lidt som susan. Jeg kan ikke holde ud at have uld på, det kradser forfærdeligt smiley
    Dog kan man få noget i alpca, der kradser væsentlligt mindre end uld fra får. Jeg har f.eks. lavet et tæppe i det, som er ok behageligt smiley

• #44   21. okt 2013 Min datter har aldrig haft lammeskind, det bliver så hurtigt klamt.

Det eneste af uld hun har er arvestykker, og ligger egentlig mest bare og kigger, da det ellers også bliver ulækkert ret hurtigt.

Sådan er det når man har et barn der ikke er bange for at blive beskidt

• #45   21. okt 2013 Øh. Den logik kan jeg ikke helt følge mht. at blive beskidt.
    Hvis naturmateriale er behandlet korrekt (Dvs. ikke tilføjet alt muligt skidt og møj), så har de en naturligt afvisende effekt.

Pels og skindjakker kan man f.eks. bare tørre af med en fugtig klud, hvis de bliver beskidte. Det kan man ikke med rigtig mange kunstmaterialer.
    Uld har noget af den samme beskyttelse.

• #46   21. okt 2013 Pia N - Lammeskind bruges oftes i klapvogne og til at ligge barnet på.. Vand, sand, gylp, tis og hvad barnet ellers kan gøre ved sådan noget lammeskind og uld, kan ikke holde alt det ude..

Jeg har ingen problemer med at bruge en fugtig klud på helt alm. bomuld..

• #47   21. okt 2013 hvordan kan nogle, synes at minkne har det fint?
    De sidder i de mindste bure på net uden de store bevægelser og der er ingen beskæftigelse til minken i buret andet end - ofte et rør, som minken kan lege i... og aktivere sig selv.
    jeg synes ikke minkavlen er "all great, men det synes jeg ikke om nogen form for produktions dyrehold i DK, det er få steder hvor jeg tænker " det her er optimalt". Jeg snakker produktionsdyr i store mængder, (og ikke hvis man har en 8 hygge mink, køer, grise) Men jeg synes hele tiden de prøver at forbedre det for minkavlen. Jeg mener at der skal forbedringer til på alle produktionsdyr. Men det var så en anden sag. der er vel altid for og imod, når det er produktionsdyr. Jeg tvivler på, at en mink har det meget værre end en kanin, et marsvin i et alt for lille bur. det er også dyrevelfærd. Jeg ved at Kopenhagen fur sætter en del penge af til at forske i dyrevelfærd, fordi jo bedre dyrene har det, jo sundere skind levere de, og hvis der er noget de lever af, er det pelsen

• #49   21. okt 2013 ´Hvis alle var veganere ville der slet ikke være mad nok til alle smiley

• #50   21. okt 2013 enig beltane som en firkantet kødæder vil sige det ÆDE DYRENES MAD, nejtak

• #51   21. okt 2013 precious læs lige hvad T skriver ovenover nej de skal ha aktiviteter i burene

• #52   21. okt 2013 Ildermor. T har ikke helt ret. Det er først fra næste år den 1 juli 2014 at det krav om, mink skal have både halm en, hyldeog rør: Loven er ikke indført endnu.
    Tag lige et kig på siden her:. (link fjernet)

Og her (link fjernet)

Men en positiv tilføjelse herfra. Der er trods alt fokus og bevågenhed på forholdene i DK, og opdrættere får ikke lov til at slippe afsted med sårede mink som i udlande

• #53   21. okt 2013 tja men jeg tror sq jeg sætter min lidt til en der arbejder med emnet smiley

• #54   22. okt 2013 Cecilla B:
    Gør dig selv den tjeneste, at læse op på pelsavl her i DK, frem for bare at se de der videoer hvor man har fundet de grælleste eksempler.
    Du aner jo helt tydeligt ikke hvad du snakker om.

Rent faktisk er pelsen her i DK så attraktiv, fordi vores dyr går under så gode forhold, at der stort set ingen fejl er i pels eller skid, at danske pelsfarmere bliver hevet til Kina, for at hjælpe dem med at få bedre skind = bedre forhold for dyrene.

Et stresset dyr = et dårligt skind. Hvad enten det er en dårlig aflivningsmetode, eller dyret lever et kummerligt liv.

Jeg bliver så gal over dem der bare lapper alt de ser og hører i sig, uden den mindste form for kildekritik, eller lige selv læser lidt mere op på det.
    Intet er så sort/hvidt.

Og dem der slår dyrene i hovedet, og hiver skindet af dem før de er døde, det er mennesker der har elendige forhold, hvor der er 1000 vis af andre mennesker, der med glæde ville overtage deres plads, fordi de ikke har nogen penge, og ikke har noget levegrundlag.
    Det er dem i toppen der er et problem. Men det er jo så nemt at dømme, når man kan sidde her hjemme, med maven fuld af mad, og man oven i købet er så priviligeret, at man selv kan få lov at vælge hvad man vil spise.

• #55   22. okt 2013 Det der med aktiviteter i burene er ikke kun positivt.
    Hos chinchillaer har man f.eks. prøvet at påtvinge en "redeplads" - fair nok, men chinchillaer bygger slet ikke reder (I kid you not)

• #56   22. okt 2013 precious - Artiklen er fra 2. NOV. 2012 og siger ikke noget om 2014..

Og i den fra fødevare styrrelsen står der bl.a. " Det sker på baggrund af nye regler, som Fødevarestyrelsen indfører per 1. juli 2013. Reglerne skal sikre bedre dyrevelfærd for mink."

Og de regler kan læses her: (link fjernet)

"Regler som gælder særligt for mink, ildere og fritter
    Bekendtgørelsen (med senere ændringer) indeholder endvidere regler som gælder særligt for mink, ildere og fritter herunder bestemmelser om:
    Permanent adgang til stimuli til beskæftigelse. Der skal som minimum være permanent adgang til halm og enten hylde eller rør.
    Fra den 1. juli 2014 gælder det heruodver særligt for mink, at disse skal have adgang til halm, hylde og rør. Rør kan dog undlades i bure, som er udstyret med hvalpenet, i perioden fra hvalpene bliver født og indtil hvalpenettet fjernes, dog senest 1. juli.
    Adgang til redekasse af varmeisolerende materiale, som skal have et gulvareal der tillader, at alle dyr i buret kan anvende redekassen samtidigt.
    Tildeling af halm i redekassen.
    Indhusning af avlstæver i hvert andet bur i perioden medio april indtil fravænning
    Fravænning af hvalpe, der tidligst må ske når hvalpene er otte uger gamle.
    Adgang til et frit tilgængeligt areal, som skal opfylde visse minimumskrav.
    Minimumskrav til burenes bredde, længde og højde.
    Derudover indeholder bekendtgørelsen en række særlige bestemmelser for arterne ræv, sumpbæver og chinchilla."

• #58   22. okt 2013 så vi skal til at slå dyr ihjel for at der er mad nok til os selv? så er vi jo ligevidt smiley

• #61   22. okt 2013 og det skal du da ha lov til at være men du må respektere at vi er andre der ikke er imod, ellers kan vi ikke respektere dig smiley jeg kan hvertfald ikke

• #65   22. okt 2013 cecilia jaja tolk du det som du vil smiley hvor må det være dejlig nemt på den måde

• #66   22. okt 2013 Dyr er ikke andre, andre er mennesker. Hvis alle levede som veganere ville der hurtigt løbe tør for mad

• > Simse <

#67   22. okt 2013 På den farm jeg arbejdede på skulle der også være halm og en hylde eller rør i hvert bur, OG så havde vi noget ekstra berigelse vi gav ved siden af.

• #68   22. okt 2013 Baltane. Ja, den artikel jeg linkede til fra november sidste år, var kun for at vise, at der dengang blev arbejdet på, at give minkne bedre forhold allerede dengang. T og ildermor var åbentbart ikke klar over, at det Ikke er lovpligtigt..... Endnu..
    Den anden artikel fra den 5 juli i år omhandler den nye lov - at mink i bur skal have noget at beskæftige sig med. T skrev at det allerede er lovpligtigt. Ikke endnu. Først til næste år. Men T vidste, at den nye lov er fra de regler fødevarerstyrrelsen indførte den 5 juli i år. Der er bare det i det at reglerne ikke er gældende før år 2014. Så altså - indtil da er minkfarmene ikke nødvendigvis forpligtet til at have hverken halm, hylder eller rør til minkne. Ikke at jeg tvivler på at mange minkavlere frivilligt har aktiviteterne som en selfølge

• #69   22. okt 2013 Cecillia:
    1. Du ser ikke buren i deres fulde længde. Du ser et billede af et bur, fra den vinkel, der får burene til at se mindst ud.

2. Pelsfarme har afdelinger (som alle andre landmænd der arbejder med dyr), til syge og tilskadekomne dyr. Ofte når der tages ulovlige billeder fra farme, er det folk der bevidst går efter områder med syge dyr, og tager billeder der.

3. Der er aktivister der er blevet dømt for at manipulere med billeder, fra farme i Danmark. De er simpelthen brudt ind, har sat 2 dyr der ikke kendte hinanden, i bur med hinanden, og har efterfølgende taget billeder af skaderne.

4. 2 gange om året ser man mindre bidskader hos mink. Det ville man også gøre i naturen. Det er når hannen og hunnen parre sig (han er voldsom ved hunnen, det har ikke noget med forholdene at gøre), og når hvalpene er ved at være store nok til at komme fra moderen, for her begynder ungerne at prøve grænser af, og man ser derfor bidskader. Dem der "dokumenterer" de dårlige forhold, er jo ikke dumme, og bryder sjovt nok ofte ind, når de ved at der er større mulighed for bidskader.

5. Der er ligeledes aktivister der er dømt for at bruge falske billeder. F.eks. Operation X udsendelsen, her har man kunnet bevise, at flere af de billeder og videoer der blev brugt, var genbrug fra aktioner andre steder i norden = manipulation.

Siger jeg så at alle farme bare er perfekte?
    Nej, det gør jeg ikke. Der er farme, hvor forholdene ikke er i orden, og det vil der nok også altid være, men sådan er det, så længe mennesket holder dyr. Det er underordnet om det er kæledyr eller produktionsdyr.

Mht. planter vs. kød, så er det rigtig nok, at der ved især drøvtyggere går enormt meget til på at lave mad til dem. Men så lige ud af landevejen er det jo heller ikke, som mange veganere prøver at stille det op. Faktisk er noget af det der tager mest land, ting som palmeolie. Det er ikke kødproduktion der er vores største problem.
    Og godt nok går der meget land til at fodre på dyr man spiser, til gengæld er der bedre energi i kød, end der er i grøntsager. Den er hurtigere for kroppen at optage, end den energi der er i planter. Nu er vi godt nok så priviligerede at vi kan tilberede vores mad, men vores tarme er ikke specielt gode til at udnytte det plantemateriale vi indtager.

Problemet med pelsdebatten er, at dem der er imod, ikke går ud på farmene for at vise hvordan forholdene er. De går ud på farmene for at vise, at den måde de tror farmene er på, er den måde de er på.
    Det er en dybt usaglig og useriøs måde at finde materiale på.

Nu er det chinchillaer jeg er mest interesseret i, og jeg har derfor også været ude på et par pelsfarme med chinchillaer, og helt ærligt, så havde de det glimrende. Flotte dyr, med flot pels, klare øjne, og ikke skyggen af stereotyp adfærd. Samtidig var langt hovedparten meget afslappede dyr, der var nemme at komme til.
    Taget i betragtning, at det var til 1920'erne man hentede chinchillaer ned fra Andesbjergene, er det sq imponerende at man har fået så rolige dyr frem.
    Uden vores chinchilla pelsfarmere, ville alle vi chinchillaejere også være gevaldigt på røven, for der forskes stort set ikke i sygdomme eller foder, så det er vores pelsfarmere vi bliver nødt til at bruge.
    Man kan jo også se, at hos de andre lande der ligger tæt på DK, hvor man har forbudt pelsfarme, snakker chinchilla kæledyrsejerene om hvor forfærdelige pelsfarme er (ikke dem alle, men en del gør). Alligevel kommer der her til DK, for at få gode dyr, fra vores PELSfarmere. Det er nemlig sunde, raske og udavlede dyr, med godt temperament, de ikke selv kan få frem.

Danmark laver verdenens bedste pels, på en række dyr. Det kan man ganske enkelt ikke, hvis dyrene bliver så mishandlede, som nogen vil have os til at tro.

Jeg har intet imod at man er imod pelsfarme. Det synes jeg er helt fint, og jeg kan fint forstå en del af argumenterne.
    Men jeg hverken kan eller vil acceptere argumentet om at alle vores pelsfarme mishandler deres dyr. Det er simpelthen løgn, og i mit stille sind håber jeg at dem der går og spreder disse løgne, må rådne op i et fængsel en skønne dag, fordi de ødelægger så mange liv, og så meget natur, med det lort de render rundt og laver, for at få deres budskaber ud.

• #71   23. okt 2013 Cecilia - Hvordan skal man kunne følge med til at producere alt det mad man behøver hvis vi alle blev vegetare?

Jeg HAR undersøgt det.. Og jeg er ikke omvendt, hvor meget folk end prøver.. Hvis man vil naturen det godt tærre man ikke ubegrænset på jorden ved at lave masser af grøntsager hele tiden

• #72   23. okt 2013 Holy ****, der kan godt nok være meget ævl i en tråd.

Bethane: Hvad er det du ikke forstår ved det Camilla skriver?? 10 kg korn bliver til 1 kg kød. Hvis alle var veganere, ville der være 10 gange på meget mad. Mad nok til at ingen i verden ville sultne, mad nok til at vi kunne lade regnskovene og andre naturområder værre. Hvis hele verden skulle æde dyr, som danskerne gør, skulle vi bruge en hel planet mere til at dyrke føde til produktionsdyrene!

Pia: Hold nu op med at skrive alle de falske rygter - Der er ikke manipuleret med noget billedmateriale - og jeg kan love dig for, at ingen aktivister har byttet rundt på mink for at få grimme billeder (el. blevet dømt for det). Det er nu en gang sådan det ser ud mange steder!

• > Simse <

#73   23. okt 2013 Vi har prøvet hvor alle minkene gik hver for sig med et burs mellemrum hos tæverne, og så en dag går der pludselig TO tæver sammen - de har selvfølgelig været oppe at slås, og "tilfældigvis" havde der været nogen og tage billeder af det.

• #74   23. okt 2013 Og hvor er de billeder? Nogen stedet i medierne? Link gerne.

• #75   23. okt 2013 Veo:
    Det var jo dig der ville have at vide hvor der var chinchilla farme i DK, så du kunne bevise at dyrene havde det dårligt.
    Man kan ikke bruge dine udtalelser til noget om helst, fordi du er så forhippet på at bevise at du har ret, at du er helt ligeglad med at vise virkeligheden, hvad end den måtte være.

• #76   23. okt 2013 Haah det er jo altid god argumentations form at blive personlig i stedet for at komme med facts - Beviser blot at det ikke er andet end tomme rygter du fyrer af. Flot.

• #77   23. okt 2013 Veo- det skal du jo sige.... Du er så forblændet af enkelte orginisationers "propaganda".... Jeg har sagt det før, og siger det gerne igen... Jeg hverken kan eller vil respektere folk, der udtaler sig alene på grundlag af den slags... Det er naivt og ubrugeligt...
    Btw kan det vist ikke kLassificeres som facts, når man ene og alene forholder sig til ikke ligefrem upartiske foreningers materiale...

Aaah Det gav luft smiley

Ud over det har Simse ret... Det er sket flere gange, at der er blevet manipuleret med materiale... På flere forskellige farme....
    og så kan man jo i samme ombæring udøve lidt hærværk, og også slippe en bunke mink ud af deres bure...

Om jeg fatter hvorfor de aktivister er så skide forhippede på, at slippe de dyr ud.... Måske de har en hæklefejl i kysen, der gør at de bare ikke VIL forstå, at det er den visse død for dyrene....

• #78   23. okt 2013 1. Jeg forholder mig ikke bare ene og alene til foreningers materiale - jeg har personlige erfaringer, og har været på et hav af farme både inden for pels- og animalsk fødevareproduktion.
    2. Nej der er ikke manipuleret med noget.
    3. De aktivister som afslører mishandlingen lukke INGEN dyr ud. Det er enten farmerne selv (jep det er der bl.a. minkavlere i sverige, der er dømt for) eller DBF, som ja også mangler lidt på øverste etage (som farmerne), da det bestemt ikke hjælper nogen.

• #79   23. okt 2013 hvad er DBF?

• #80   23. okt 2013 Dyrenes Befrielses Front

• #81   24. okt 2013 Veo - Hvis 10 kg korn skal til for at jeg kan få 1 kg kød, så vil det sige jeg vil skulle spise omkring 20 kg korn om dagen, hvor imod kødet ville kunne holde længere.. Tak for at pointere min pointe..

og så hedder jeg Beltane uden h

• #82   24. okt 2013 Undskyld siger du, at kød kan holde sig længere end korn ? What?

• #83   24. okt 2013 Beltane: så du spiser simpelthen 2 kg kød om dagen? Det er mega usundt.

• #84   24. okt 2013 Jeg siger at 2 kg kød holder længere i fordøjelsen.

Ja jeg er kød spiser og er træt af at jer vegetarere og veganere ikke bare kan holde jeres for jer selv istedet for at prøve at omvende alt og alle, i er være end Jehovas Vidner,de forstår i det mindste når man siger man ikke tror på deres ting.

• #85   24. okt 2013 det er ogs usudt at spise for meget grønt, løbe et maraton, drikke alt andet end vand men du må heller ikke få for meget vand... celina meget er usundt, og hvad så? hvis hun spiser 2 kg kød om dagen so whaat? hvad rager det dig? nu ved jeg tefældigvis at beltane har barn(flere ved jeg ikke) så hun spiser det jo nok ikke helt selv.

• #86   24. okt 2013 2 kg kød holder længere i fordøjelsen end 20 kg korn ???? Du bliver vist lige nødt til at linke til nogle videnskabelige kilder, så kan jeg måske forstå, hvad du snakker om.

• #87   24. okt 2013 Beltane: forskellen på os og Jehovas vidner er at de TROR på noget. Vores er videnskabelige fakta. Og det kan du ikke modsige. Der er jo også en grund til at Fødevarestyrelsen anbefaler mindre og mindre kød. Kød er ikke sundt så enkelt er det. Og det er bevist og bekræftet.

Men kan selvfølgelig godt se det er sværere at forholde sig til nogle som man ved har ret selvom man ikke er enig, i forhold til religion som er op til den enkelte.

• #88   24. okt 2013 *gnæk gnæk*
    synes altså det er morsomt, at denne form for debatter altid skal føres på sådan et niveau smiley

• > Simse <

#89   25. okt 2013 Hey, det var biodiesel og ikke biogas - så noget med "bio" da! smiley
    http://www.kopenhagenfur.com/da/nyheder/2013/oktober-2013/minken-bruges-100

Forresten Veo, havde ikke set du skrev før nu - jeg ved ikke hvor billederne er nu, jeg har ikke arbejdet og haft kontakt med medarbejderne i 7 mdr. nu.

• #90   25. okt 2013 Simse - der havde du ret.... smiley fandt egentlig godt ud af det, men gik ikke lige ind og skrev det smiley

har lige stået og nærstuderet sådan et flået dyr i dag... bliver stadig overrasket over, hvor lede tænder de egentlig har smiley
    de ser sååååå søde ud, meeeeeeeen.... smiley

• > Simse <

#91   25. okt 2013 Haha de er rigtig søde, og de bider som regel kun hvis man overskrider deres grænser. Jeg blev bidt to gange i de 7 mdr. jeg arbejdede på en minkfarm. Den ene gang var af en, der skulle have medicin, og personen der holdte minken holdte ikke særlig hårdt/stramt fordi hun troede den var så afkræftet at den ikke ville forsvare sig, så da jeg skulle give den en sprøjte fik jeg lige et hak i fingeren. smiley
    Den anden var en (ung) aggressiv mink der fløj ud af buret og bed mig i maven - den gik direkte efter os uden at advare eller stikke af, så den blev aflivet. Sådan en adfærd er ikke acceptabel. Men ja! Deres tænder er sørme ikke lige det man ønsker skal have fat i én.
    Jeg har holdt og aet flere mink uden handsker og uden bid. smiley

• #92   25. okt 2013 jeg har engang haft en lidt sjov oplevelse med et dyr jeg tror var en undsluppet mink: jeg var på kanotur og vi sov i telt på en mark ved noget skov og vi havde en hund med også (en bordercolliemix). Der kom sådan et kræ og den var simpelthen ikke til at slippe af med. Den havde størrelse og udseende af en skovmår (brun med hvid plet på brystet) og den kravlede under teltet og var ved at rende ind i bålet og hunden var den skideligeglad med (vi holdt hunden i snor men han gøede som en vild af den). Først efter ½ times tid hvor den havde inspiceret hel lejren grundigt og intet uindpakket mad fundet skred den igen ind i skoven... virkeligt spookey den slet ikke var sky...

• #93   26. okt 2013 Har hørt mange historier fra mine kolleger om bid smiley
    Der er jo en del af dem, der tit kommer på farmene smiley de har en sund respekt for de kære dyr smiley
    Men jeg har stadig til gode, at komme forbi, når der er hvalpe.... jeg vil sååå gerne holde sådan en lille en... smiley (man er vel dyreven) men det hænger somregel sammen med, at når der er hvalpe, har jeg ikke tid til hyggevisit.... smiley

• #94   26. okt 2013 Susan - de er tit yderst nærgående, når der er undsluppet fra en farm.... så det har garanteret været sådan en ::-)

• #95   28. okt 2013 Det var ikke for at starte en kæmpe debat at jeg skrev jeg ville bare ikke havde den i mit køkken kunne godt køre den væk og sætte den ud men risikere at den finder tilbage er nok jag har en husmår på loftet som vi ikke må gøre noget ved, så syntes ikke at jeg osse ville slås med en mink. så den kom ud til en masse andre, og er sådan set lidt lige glad med hvad han gør med den senere hen. heller der ud ens at mine små katte kommer op at slås med den, det er okay folk har deres meninger til det men så opret et anet oplæg en mit hvor jeg bare ville vide hvad jeg skulle gøre med den. da det ikke er hver dag det sidder sådan en i køkkenet. smiley forsat god dag

• #96   28. okt 2013 HVOR er den videnskabelige faktor?

Jeg bliver ikke mæt af korn, og jeg kan ikke holde mig kørende på korn..

Foreskellen er at DE kan finde ud af når folk ikke gider at blive prædiket til..

Kommentér på:
HJÆÆÆÆLKP Vi har fanget en forholdhvis tam ilder

Annonce