{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.651 visninger | Oprettet:

Benedicte B
Benedicte B
Tilmeldt:
17. okt 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Kanin og marsvin sammen {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har læst en masse om at kaniner og marsvin ikke skal gå sammen. Point taken! smiley

Men nu er mit spørgsmål så; kan jeg godt have ét eller to marsvin der bor sammen, og så min kastrerede kanin der bor alene, til at løbe ude sammen?

Jeg har ikke marsvin nu, men har haft et og savner utrolig meget at have marsvin.

Da jeg havde marsvin, havde jeg kun én. Jeg prøvede at få en unge til ham, men de kunne ikke sammen, så Prop boede desværre alene.

Jeg kigger ofte på DBA hvor der tit er ældre marsvin der søger nyt hjem. Det er ofte alenemarsvin. smiley

Mit spørgsmål er om det vil være godt at tage sådan et voksent marsvin til mig? Altså, vil det og min kanin så kunne have glæde af hinanden når de er ude?
Jeg er ikke interesseret i avl, så jeg har det fint med at tage et voksent dyr.

I min ihærdige surfen rundt på nettet, er jeg faldet pladask for lunkarya-marsvinet. Den er godt nok sød. smiley smiley

Jeg har måske ikke formuleret mig så godt, men jeg håber at i forstå hvad jeg mener, ellers må jeg jo svare jer ud fra det i skriver.
Det var sørme svært at formulere hvad jeg mener smiley

Venlig hilsen Benedicte


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin og marsvin sammen
  • #1   17. okt 2013 Det hedder ikke ét marsvin men to (!!)
    Og nej det kan du ikke, det kan gå galt SÅ hurtigt!


  • #2   17. okt 2013 Hvis du mener du gerne vil have dem til at kunne rende ude sammen, så vil jeg mene hvis der er masser af plads, og du hele tiden er der til at holde øje, så kan jeg ikke se problemet. Men de vil ikke have nogen glæde af hinanden overhovedet smiley

  • #3   17. okt 2013 Det kommer selvfølgelig an på den enkelte kanin og marsvin, men umiddelbart vil jeg mene, at det sagtens kan lade sig gøre, hvis de har plads nok.
    Vi har enten problem med det på mit arbejde i hvert fald. Her hjemme er kaniner og chinchillaer også ude sammen - det har aldrig været et problem, de er på ingen måde interesseret i hinanden.

    Men hvis du finder et gammelt single marsvin, synes jeg stadig, du bør prøve at sætte det sammen med et andet. Kig evt. hos nogle internater, der sidder tit søde marsvin, der mangler hjem smiley


  • #4   17. okt 2013 Nej kaniner skal gå alene, hvor marsvin skal gå minimum to sammen.
    Man sætter ikke to forskellige arter sammen. Lidt alle at sætte en løve og en antilope sammen, udover at kaninen ikke æder sit bytte efter den har dræbt den.


  • Benedicte B
    Benedicte B Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #5   17. okt 2013 Katrine:
    Hvad hvis man tager et voksent marsvin som altid har gået alene? Kan man så godt sætte det sammen med en anden af samme køn? Det var jo det jeg oplevede dengang jeg satte Prop sammen med Bertram. Prop var ca 6 mdr og Bertram var unge. De endte med at banke hinanden. Ikke en optimal løsning.

    Maria Louise: Jeg er altid til stede når Hr. Kanin har sit bur åbent. Hans bur står på gulvet, så han render bare ud og ind som det passer ham. Men mest er han i sit bur selvom "døren" står åben. smiley


  • Benedicte B
    Benedicte B Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   17. okt 2013 Susse: Jeg skriver også at jeg har fattet at kaniner og marsvin skal bo hver for sig. smiley Det jeg spørger om er, om de kan løbe ude på stuegulvet sammen.

    Jeg hører også at marsvin skal bo sammen 2 eller flere, men hvad gør man hvis man overtager et ældre dyr der altid har boet alene? Der er jo ingen garanti for at det vil kunne med en makker. Og så står man pludselig med TO alenedyr. smiley


  • #7   17. okt 2013 Den situation kommer du ikke i, hvis du finder to, der allerede går sammen smiley

  • #8   17. okt 2013 Jeg ville ikke gøre det. Så hellere anskaffe to løbegårde eller have dem ude på to forskellige tidspunkter.

  • #9   17. okt 2013 Marsvin skal have en makker. Og det er ikke en kanin, det skal være et andet marsvin. Marsvin er flokdyr, og trives kun hvis den har en ven, som er et marsvin.

    Angående kaniner. Kaniner behøver ikke en makker. Dog kan man vælge at neutralisere 2 kaniner, placere dem på et stort område, ikke bare et plantorama bur! Og lave en masse huller, huse og andet som de kan gemme sig i, hvis de får nok af hinanden.


  • Benedicte B
    Benedicte B Tilmeldt:
    okt 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   17. okt 2013 I skriver næsten alle at marsvin skal gå to sammen. Men nu er faktum jo bare at sådan er det jo bare ikke for alle marsvin. Og det er dem jeg spørger lidt ind til.

    Jeg har fundet 2 hun marsvin som er vant til at gå sammen, og dem skal jeg hente på onsdag. smiley Og så må vi jo se om det skaber problemer når de løber uden sammen med Hr. Kanin. Jeg vil selvfølgelig være 100 % opmærksom når de er ude, og er der det mindste, så skal de ikke være ude på samme tid.

    Tak for jeres svar


  • #11   17. okt 2013 går vi frem efter lovgivningen siger den at dyr bla skal huses i overensstemmelse med deres natur. I det ligger der jo at sociale dyr/flokdyr som marsvin bør så vidt muligt huses sammen med andre marsvin. Jeg opdrætter marsvin, men kun i sommersæsonen. Når det blvier vinter går alle mine avlshanner (som har gået med hver sin hun i hvert sit bur, de kan IKKE dele en dame uden ballade) alene uden damen i 2-4 uger og så sætter jeg dem sammen to og to... det forgår sådan at jeg sætter alle ned på altan gulvet på en gang med en god bunke guffegrønt på gulvet. Når jeg ser to hanner sidde og spise fredeligt ved siden af hinanden eller hilse på hinanden uden at ende i tænderklapren sætter jeg de to ind i et stort bur og giver dem mere grønt med (når krybben er tom bides hestene skal man huske;)) og det fortsætter jeg med til alle er "parret" og så holder jeg eller GODT øje med dem de næste 5-6 timer.... er der optræk til slåskamp (de klaprer tænder) eller flyver nogen decideret i flæset på hinanden bliver de skilt ad igen. Der bliver så prøvet igen et par dage efter med en anden han. Kodeordet her er nok at have rigeligt med bure klar...
    Det er lykkedes mig de sidste 3 år helt at undgå nogle har gået alene i vintermånederne på den måde og det er det bedste.... jeg har jo ikke tid til at sidde og snakke med dem 2 timer om dagen.
    En kanin kan ikke give et marsvin det samme som et andet marsvin, ligeså lidt som du kan nye kun at have selskab af en chimpanse.... den (chimpansen) er desuden så stærk at du lever i fare for at blive smadret hvis den bliver sur, præsis som der ikke skal meget vold til fra en kanin før marsvinet ville være død. Hvis du har en meget rolig kanin kan jeg dog ikke se noget problem i de møder hinanden udenfor buret. Jeg har selv haft marsvin og kanin på græs samtidigt uden problemer, men der var jo også bedre plads end i et lille bur...


  • #12   17. okt 2013 Benedicte: Jamen du kan jo heller ikke sætte en løve og antilope sammen midlertidigt og tro at løven ikke dræber antilopen.


  • #13   17. okt 2013 At have kaniner alene i et bur, er synd.
    Kaniner er sociale dyr ligesom marsvin.
    Marsvin har bare mere brug for hinanden, end kaniner har.

    Men du kan virkelig riskere at kaninen får løbet for vildt, og sparket dit marsvin i hovedet eller noget andet farligt.

    Jeg ville ikke lade dem være sammen uanset om der er opsyn eller ej.


  • #14   17. okt 2013 At have kaniner alene i et bur er synd.
    ..What?.. Stakkels alle de kaniner der har masser af ting de kan lege med hoppe rundt omkring og bide i, og som er ude og gå tur med ejeren dagligt og bliver nusset om.. Men som bor alene i et bur, som de nok vil have det bedst af (Self ville det være fantastisk hvis de kunne bo sammen,neutraliserede, på en fodboldbane i en stor flok men jeg kender ikke nogen der har råd til sådan noget..


  • #16   17. okt 2013 Jens: ja puh hvor mine fertile dyr lider! Hey, hvad gør et par skrammer hist og pist?

  • #17   17. okt 2013 Hvad er det for noget vrøvl Jens!
    Så det er synd at mine kaniner går i hver deres bur? Det har jeg dog aldrig hørt om!


  • #18   18. okt 2013 - Jeg synes det er synd.

    Og så på dig Stine. Du lavede anonce til, du slet ikke brugte nok tid på dine kaniner og de egenligt bare sad i buret og kedede sig. - jeg regner med du har ændret den holdning og bruger mere tid på dem nu hvor anoncerne er slettet.

    Men helt ærligt.

    Jeg ville have dårlig samvittighed over bare at have en kanin i et bur i baghaven og så når børnene lige gad så have den ude af buret.

    Det jeg mest høre, er kaniner der får skræmmer fordi deres bure ikke er sikre nok.
    Og kaniner kan ikke få skrammer af at bare have nogle andre artsfæller at se og høre. smiley


  • #19   18. okt 2013 Jens : jeg har set resultatet på kaniner går sammen.
    (jeg fik mine to første kaniner fra en dyrehandler)
    Han fortalte min mor at kaniner havde bedste af og gå som flok og han lovede guld og grøne skove.
    Da jeg havde haft mine to kaniner 2-3 måneder så kom jeg ud til det rene blodbad, den ene var død og den anden var kun lige i live.

    Jeg har pt 10 kaniner og alle 10 har hver sit bur og jeg tror bestemt ikke de lider nogen nød. smiley


  • #20   18. okt 2013 Jeg har 46 kaniner, de virker nu tilfredse nok.
    Men kom du og prøv at sæt dem sammen, av for Søren.


  • #21   18. okt 2013 Jens
    Self må du syntes det er synd, men i forrige kommentar glemte du jo Jeg syntes det er synd....
    ..Og du kan da ikke sammenligne avlere og kaninejere der går op i deres kaniner med en børnefamilie der lige hygger lidt med ninus når de gider.


  • #22   18. okt 2013 Og nu er det du nævner jo langt fra de fleste kaniner der har det sådan.

  • #23   18. okt 2013 Jens: Selvfølgelig gør jeg det! Jeg kunne ikke nænne at sælge mine små babyer. Jeg har ændret på nogle ting, og nu har jeg tiden til min elskede kaniner igen. Hvis jeg stadig ikke havde tiden til dem, var de stadig til salg.
    Mine kaniner er dagligt ude. Enten i deres udendørs løbegårde, med masser af græs og mælkepøtter! Hvis vejeret ikke er specielt godt, kommer de i en kæmpe løbegård hvor der er et slags tag over, og det kan ikke blæse ind til dem. Ellers hopper jeg lidt med dem nogle gange, og de får tit en tur i selen.
    Om morgen står jeg tidligt op. Her skifter jeg vand ved dem, giver dem 1 dl kaninpiller, blandet med lidt RR, og så en gulerod eller 2. Ved Jeg lader dem få ro i en time så de kan spise i ro, og så bliver de lukket ud.
    Der går de så hele dagen indtil det bliver mørkt.
    Om aften slipper jeg dem en af gangen (Det er jo en fertil hun og en fertil han) fri inde i stalden, hvor jeg nusser med dem, og fylder deres høhække helt op. Her får de igen lidt kaninpiller med RR, samt lidt forskelligt grønt.
    Hver dag har jeg noget som hedder et kanintjek. Her tjekker jeg om alt er i orden ved dem. Altså om neglene skal klippes, om tænderne er okay, osv osv.

    Jeg holder utrolig meget af mine babyer. Så bare rolig Jens.


  • #24   18. okt 2013 Det er ikke synd, hvis dyret kommer ud hver dag - eller som minimum har godt med plads og legetøj.

  • #26   18. okt 2013 Må hellere gå ud og sætte alle mine 26 kaniner sammen, der er godt nok kun en som er kastreret, men at de går alene er jo synd...

    (Find selv ironien)


  • #27   18. okt 2013 Maria: Det lyder som en god idé, ellers er det jo vildt synd for dine kaniner at de går alene!

    Cille: Tak smiley


  • #28   18. okt 2013 Jeg har den holding at hvis man bliver nød til at neutralisere dyr før de kan gå sammen, så er det ikke meningen de skal det, nu snakker jeg om dyr af samme køn, fordi jeg ved godt at ved nogen arter kommer der unger hele tiden hvis 2 af modsattte køn går sammen, imens de er fertile. Og kaniner kan ikke gå sammen uden at være neutraliseret først, ligegyldigt køn. Vores kaniner går alene, de kan lugte, se og høre hinanden, så de kan stadig advare hinanden osv, hvilket er det eneste de gør. Og det kan jeg på ingen måde se er synd, hvor jeg derimod synes det er synd at udsætte sit dyr for det stress den skal igennem, her tænker jeg indgrebet hos dyrelægen, bare fordi man vil have dem gående sammen.

    Fair nok at du Jens synes det er synd at de går alene, men derfor betyder det jo ikke at det er synd.


Kommentér på:
Kanin og marsvin sammen

Annonce