2.033 visninger
|
Oprettet:
Indendørskanin problemer {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg er på nippet til at opgive at have kanin indendørs.
Kaninen er begyndt at bide i tapetet alle vegne, bide i sofaen, bordet, kurvene, kasser, tæpper.. Faktisk alt.
han er jo mega sød, men han smadrer jo lejligheden inden længe, det værste er tapetet.
Han kan jo ikke sidde i buret konstant, så er ved at opgive kampen.
nogen, der har nogle gode forslag?
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 34 Gnavere: 12 Emner: 12 Svar: 313
Begyndte han først, da han blev kønsmoden?
jun 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 13
Han er først begyndt på tapetet fornylig.
apr 2010
Følger: 12 Følgere: 12 Gnavere: 1 Emner: 21 Svar: 203
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 297
Den opførsel skal afledes med noget bedre.
For mig lyder det som om han har fundet ud at at tapetet er sjovt og søger om et eller andet. Det går ikke han ødelægger det hele, men da ikke opgive helt at have ham frit indendørs.
Hvis han ikke er så gammel bliver det meget vel bedre. (Ligesom med små børn, killinger og hundehvalpe, der smager på alt hvad de kan få fat i)
Nu har du godt nok en altspisende kanin, så det er forståeligt, at du er betænkelig ved at have ham rendende frit, men man kan evt. sætte noget for, hvis det kun er bestemte steder på vægge og sofa han gnaver i, så han ikke kan komme hen og fortsætte unoderne. Under alle omstændigheder skal løse ledninger sættes i kabler, hvis de ikke allerede er det, så de ikke ligger frit og snart siger til den bandit "Klip mig over"
Et tæppe med mad i ka du lægge med mad i, så han skal bruge sin snude til at finde maden(er han kræsen brug æblebider el. Excel foder og andre godter) Det gør jeg med Lavina af og til, og hun bliver så glad, når hun skal bruge snuden. Hun kan få flere timer til at gå med det. En godbidsbold, køkkenruller med lidt mad i er også et hit her. Bolde med en kugle i og bare ting der larmer lidt elsker mine kaniner. Kaniner er åbentbart bare helt vilde med ting de kan få til at larme
En indendørs kanin og stuekanin er ikke nødvendigvis lig med et ødelagt hjem
jun 2013
Man bliver bare lidt træt i masken af det bideri, fordi det tager et sekund også er der kæmpe hul i et eller andet, og det kan godt være han lære det, men det er bare dyre lærepenge, kan man sige. Ville ønske der var opfundet er mundkurv til kaniner
jun 2013
aug 2010
Følger: 58 Følgere: 117 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 2.255
Kaninen er helt sikkert på vej til at blive kønsmoden, hvilket godt kan give en smule problemer mens det står på.
Jeg taler bestemt af erfaring. Min 4-årige hollænderhan var ikke nem at have med at gøre og endte også under kniven og blev kastreret fordi hans adfærd simpelthen ikke kunne afhjælpes på andre måder.
Hold ud og håb at den blot er i den fase, hvor alt skal smages på
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 47 Svar: 56
Første halve til hele år var vi ude på samme tid, så vi kunne nå at sige næ næ hver gang hun prøvede at bide i bøger, tapet, ledninger etc.
Samtidig havde vi også en masse ting for ledninger, så det var sværere at komme til.
Det var så kun når vi var væk i nogle minutter vi risikerede, at der skete noget. Nu har vi fjernet tingene ved ledninger, og fået dem pakket ind i stedet, og ja, nu sker der mere eller mindre ikke noget.
Vi kan lade hende være i 5-10 min uden, at hun piller ved noget. Men, jeg ville aldrig turde at lade hende være alene i flere timer. Så går det galt.
Men jo, vi har nogle lidt bespiste bøger, ét hul (heldigvis) i tapet, den er ret skidt
Og så nogle ledninger med masser af bid i - de kan dog heldigvis skiftes.
Det handler om at være konsekvent, gerne med trælse lyde. Vi fløjter meget, for det hader hun, så hver gang hun er ved at lave noget hun ikke må, så kommer den store fløjtetur.
jun 2013
Men jeg vil prøve at fløjte af ham.
apr 2010
Følger: 33 Følgere: 36 Gnavere: 5 Emner: 22 Svar: 1.143
Men jeg sagde bare roligt hans navn og havde som regel en lækker ting - så hvis han stoppede og kom til mig i stedet - ja så fik han lidt lækkert
Kaniner er generelt utrolig nysgerrige og skal smage på mange ting - så det er en naturlig del af deres adærd.
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 297
Mht. tæppet jeg foreslog med godbidder i, mente jeg, at du spreder maden rundt i tæppet så det ligger på gulvet lidt krøllet sammen med mad i mellem under og ovenpå. Ja, et blødt tæppe han kan grave og hive i og få brugt noget af energien. Det skal ikke være et stor tæppe. Lavina bliver helt hysterisk når (hun er sulten) og maden er gemt godt inde i tæppet, hun kan hive rundt med tæppet i hjørnerne af bar ivrighed. Du ka også bruge en mindre papkasse, hvor du putter halm i, han skal rodde i for at få maden, eller 3 kopper du vender på hovedet med med lidt mad i hver kop, du vender på hovedet. Han skal så prøve at vælte kopperne med snuden eller skubbe med poterne så de vælter.
Det er rigtig godt, I holder så godt øje med ham. Det er nemlig lige med det samme han starter på tapetet, at der er vigtigt, I siger NEJ eller simpethen bærer ham væk, hvis han ikke stopper.
I skal bare have ham til at blive voksen og komme ud af "lømmel alderen", så vil det gå iorden, tror jeg. 5 måneder er i den alder, de udforsker alt det de ikke må.
Nu synes jeg jo Lavina er blevet meget velopdragen. Det hun har ødelagt hos os er min oplader, 4 sko, bogen "stuekaniners" forside+de bedste sider, 2 sider bidt i hjørnerne i "Understanding your rabbits" lånt på biblioteket og min mors sommerblomster i krukker, hun satte lige der, hvor jegh satte hegn rundttil en indhegning til Lavina - den lille møgkanin spiste ikke engang kun blomsterne men klippede dem over på midten og hoppede bare videre til den næste krukke. (kaniner elsker åbentbart Lyng, de andre kaniner jeg har fik fat i et par andre lyng v et uheld, så er I advaret)
jun 2013
Jeg har ikke brugt fløjt, men siger NEJ lige når han skal til at bide i tapet eller fodpaneler, synes det virker til at han er ved at forstå at mor bliver sur, når han bider i det, så det er fremskridt.
Det er jo nok en opdragelses ting.
Han er ihvertfald holdt op med at styrte hen til tapetet og gnave løs, når han bliver lukket ud og han stopper hurtigere sine unoder nu, når jeg siger nej.
aug 2010
Følger: 58 Følgere: 117 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 2.255
Indendørskanin problemer