{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.539 visninger | Oprettet:

Blandet kaninmad kan slå din kanin ihjæl {{forumTopicSubject}}

Kære alle.
Jeg vil gerne give jer en VIGTIG information/ADVARSEL. Hvis din/dine kaniner får kanin mad som ikke kun er piller men en masse forskeligt, så hold GODT ØJE med om den/de spiser lidt af det hele og ikke kun udvælger noget bestemt i maden.

Jeg købte en hun kanin (Tinka) for snart 3 år siden som en måned efter gav mig en fantastisk overraskelse, hun fødte to vidunderlige unger! smiley Dæko og Angel smiley

De vokset op som de skulle og Tinka var/er en perfekt mor smiley

Desværre er Angel gået bort idag, i en alder af kun 2 år og 9 måneder. Mine kaniner har altid fået Rabbit Royal foder uden problemer men igår aftes da jeg var ude for at give dem mad og sige godnat (de er ude kaniner) blev Angel ved med at ligge ned hvilket jeg synes var meget underligt da hun altid er den første der kommer hen til lågen for at sige hej og komme ud for at lege eller for at være den første der kommer hen til skålen med mad, men som sagt blev hun bare liggende uanset hvad jeg gjorde, så jeg tog hende med indenfor og mærket rundt på hendes mave, den var oppustet, hård og rumlet, jeg sad i 4 timer og prøvet at få hende til at spise en gulerod (hvilket hun elsker) og samtidig gav jeg hende massage.

Jeg har før oplevet at massage og en masse varme hjalp med hendes mor, som dagen efter var fit for fight, sådan gik det desværre ikke med Angel. I morges da jeg kom ud for at se om hun havde fået det bedre, havde hun det endnu værre, hun lå stadig bare ned, men nu med næsten helt lukket øjne og når hun prøvet at gå lidt frem for at lægge sig til rette kunne hun dårligt holde balancen, så hun sad og rokket fra side til side. Jeg vidste med det samme at dette ikke ''bare'' skyldes luft i maven så jeg ringet med det samme til min mor (som har bil) Og hun kom en halv time efter og hentet os og vi kørte til dyrlægen. Hos dyrlægen blev vi vist ind i et rum med det samme og fik den besked at der ville komme en dyrlæge så snart en af dem fik tid. I de 10-15 minutter vi ventet (føltes som en evighed) blev hun mere og mere dårlig, hun var nu helt slap og den eneste måde jeg kunne se at hun stadig var i live på var at hun bevæget sin næse (meget lidt) Da dyrlægen ENDELIG kom og tilså hende fik jeg afvide at hun havde tarmlammelse, hvilket smertemæssigt er på lige fod med tarmslyng, dette skyldes at Angel højst sandsynlig udvælger det mad hun bedst kan lide iblandt fodret og kun spiser det, det kan f.eks være at hun kun spiser det som har højt indhold af kulhydrater og at hun har haft for travlt med at skulle lege så hun ikke har fået drukket efter hun har spist. Tarmlammelsen gjorde hende dehydreret og alt hendes blod strømte ned mod tarmene hvilket gjorde hende helt kold.

Hun fik et skud smertestillende og to skud saltvand og så fik jeg to sprøjter samt noget Oxbow critical car (en form for pulver mad) som skulle blandes sammen med vand til det blev til en tynd grød som jeg skulle ''tvangs'' fodre hende med. Alt dette skete omkring klokken 12:00 og dyrlægen sagde at det smertestillende ville virke efter 1 time og at der skulle jeg prøve at give hende noget af pulver maden, samt at hun gerne skulle kvikke lidt op ved at f.eks holde sit hoved selv og at hun skulle begynde at synke maden i løbet af eftermiddagen, og så skulle hun holdes varm og jeg måtte gerne fortsætte med at give hende massage. Vi aftalte at jeg skulle ringe imorgen tidlig og fortælle hvordan det gik. Jeg pakket hende godt ind i et tæppe og vi kørte hjem igen.

Da vi kom hjem lagde jeg mig på sofaen med Angel på maven (stadig pakket godt ind i sit tæppe) og min dyne over os. Jeg lå og gav hende massage i lidt over 1 time da jeg første gang prøvet at give hende noget af pulver maden, da jeg skød det ind kom ca. halvdelen af det ud igen og hun reageret hverken ved at synke eller slikke sig om munden så jeg lagde det væk og massgeret videre. Lidt efter kvikket hun langsomt op, nu åbnet hun øjnene helt igen (som før var næsten lukket) men stadig uden den store kontakt i hendes øjne. Men dyrlægen havde også sagt at når de har så ondt går de i chok. Så jeg var bare glad for at hun nu havde øjnene åbne igen, samtidig med at hun åbnet øjnene begyndte hun nu at holde sit hoved selv og kort tid efter begyndte hun at møve sig lidt frem for at ligge bedre, jeg så alt dette som et godt tegn og tænkte at hun nok skulle klare den, jeg forsøgte at give hende mad igen men stadig uden nogen reaktion men jeg vidste at der skulle noget i hende så jeg sprøjtet maden i munden på hende 4-5 gange, ca. halvdelen må være røget ned imens den anden halvdel bare kom ud igen. Jeg masseret videre bagefter og pludselig begyndte hun at åbne munden og trække vejret meget dybt og så begyndte hendes forpoter at spjætte helt vildt så hun var ved at ryge ned fra sofaen, så jeg løftet hende op for at sætte hende længere ind, men da jeg satte hende væltet hun bare omkuld og var helt slap, og så så jeg at hendes næse var stoppet med at bevæge sig så jeg skyndte mig at prøve at finde hendes puls og give hende mund til mund, men kunne intet gøre, min lille prinsesse var død.. smiley

Alt dette skete indenfor 2 timer efter vi kom hjem fra dyrlægen.

Det gør ubeskrivelig ondt at miste hende fra den ene dag til den anden (hun havde det fint i forgårds) og jeg fatter stadig ikke at hun er væk.. smiley

Og selvom mine kaniner nu altid har fået Rabbit Royal foder går jeg nu over til ren piller så jeg er sikker på at de får alt hvad de har brug for og ikke kan sortere i det.

Tak fordi du læste min historie, jeg håber ved at fortælle den at jeg kan gøre andre kanin ejere opmærksomme på hvad deres kaniner spiser og der på den måde kan undgås at mange andre kaniner får tarmlammelse og lider samme skæbne som min prinsesse.

R.I.P Angel - Sov sødt min lille prinsesse smiley i hjerter gemt men aldrig glemt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blandet kaninmad kan slå din kanin ihjæl
  • #2   8. okt 2013 Hej Sandie

    Det var dog en trist historie smiley

    Selvom det er en ringe trøst, kan jeg fortælle dig, at langt de fleste kaninejere fodrer med rene kaninpiller, og der kommer mere og mere fokus på ernæringsbehov og ikke mindst mængden af foder.

    Det kan være din historie når ud til nogle af dem, der vælger at fodre med disse fede foderprodukter med uendelig variation i blandingerne.

    Held og lykke med dine andre kaniner fremover - du er i hvert fald blevet en erfaring rigere, og dine dyr komme ikke til at lide af forkert fodring senere hen, er jeg ret sikker på.


  • #3   8. okt 2013 muslifoder er noget bæ.... til alle arter. rip lille kanin.

  • #4   8. okt 2013 Nøj en forfærdelig oplevelse, smiley
    Rest in Peace Angel. :')



  • #5   8. okt 2013 - du gjorde alt hvad du kunne :0 smiley

  • #6   8. okt 2013 Århh Stumpen det er jeg virkelig ked af at høre smiley Fik du nogen forklaring på hvad det kunne skyldes??

    NøvlingKaniner Ja som sagt ville jeg gerne dele min historie så andre kaniner forhåbentlig ikke lider samme skæbne smiley


  • #7   8. okt 2013 Jeg tror heller ikke, det er foderet.

    Men sikke en skidt oplevelse, R.I.P. Angel smiley


  • #9   8. okt 2013 Lene J. Som sagt har jeg før oplevet at hendes mor Tinka ikke har været sig selv og har derfor haft hende inde og givet hende varme samt massage som har virket. Og da jeg opdaget at Angel havde det skidt igår/i nat var klokken mange. Jeg har haft denne dyrlæge siden mit første marsvin da jeg var omkring de 10 år dvs. at jeg har haft denne dyrlæge i 13 år så jeg stoler på hvad hun siger og gør! Og som sagt fik hun et skud smerte stillende så jeg kan ikke se det forkerte i at forsøge at redde sin kanin!! Og så vil jeg i øvrig SLET ikke diskutere denne sag, jeg gjorde ALT hvad jeg kunne for at redde min kanin i stedefor bare at give op, for hun kunne lige så godt ha overlevet dette, chancen var 50-50 og så har jeg i øvrigt valgt at fortælle min historie for at prøve at forhindre at andre kaniner lider samme skæbne og gøre deres ejere opmærksomme på at blandet foder er noget lort! Så du må godt holde dine negative meninger/tanker for dig selv, alt dette er sket IDAG og jeg er stadig dybt ulykkelig!!! smiley

  • #10   8. okt 2013 Jeg har 6 kaniner i alt og den ældste er snart 4 og han har også altid fået RR og der har aldrig været noget men kaniner er nogle skrøbelige små væsner og ingen kan selvfølgelig sige med 100% sikkerhed at det er madens skyld men jeg tør ikke at tage chancen!

  • #11   8. okt 2013 Jeg ville også ha ønsket at dyrlægen kunne ha beholdt hende eller noget men jeg er samtidig glad for at jeg var hos hende til det sidste, men jeg vil ringe til dyrlægen imorgen og bede hende om at tage nogle røntgenfotos, de har hende nemlig derude da hun skal krameres. Og når jeg har fået svar på billederne skriver jeg lige en opdatering.

  • #12   8. okt 2013 RR er udemærket hvis kaninen går selv og får afmålt foder smiley

  • #13   9. okt 2013 Jeg fodre med RR, en af mine kaniner skulle gerne have unger i reden her i ugen, når hun så hr født så blander jeg over på piller, så ungerne starter med pillefoder smiley

  • #14   9. okt 2013 Puha det lyder som en rigtig slem oplevelse! Jeg har inden idé om, hvorvidt foderet kan være skyld i det, men jeg vil ikke tro det, hvis kaninen ellers får en passende mængde foder til dens kropsvægt. Så spises det hele op, og sammensætningen vil i mine øjne være god nok.

    For mig lyder det lidt som Mucoid Enteropati, som dyrlæge Jørgen Larsen har skrevet om her: (link fjernet)

    Der er en anbefaling omkring hvordan man bør fodre/ikke bør fodre, for ikke at få denne sygdom.

    Det er desværre sådan at dyrlægeuddannelsen ikke beskæftiger sig særlig meget med kaniner. Der er noget nær 5 timers undervisning i kaniner i løbet af hele studiet, som minimum tager 5½ år. Så hvis man skal være dygtig til at behandle kaniner, kræver det, at man får sin erfaring og viden andetsteds fra, for uddannelsen beskæftiger sig ikke meget med kaniner og gnavere.


  • #15   9. okt 2013 Hvis det er foder der dræber.. burde det meldes til polititen dronningen eller andet.. fordi så skal det jo fjernes.

  • #16   9. okt 2013 R.I.P Angel

  • #17   9. okt 2013 Kære alle. Jeg har valgt at lade Angel få fred, hun kommer hjem igen indenfor 1 uge i en lille fin urne. Jeg ønsker på INGEN måde at stemple RR foder, jeg ønsker kun at gøre andre kanin ejere mere opmærksomme på hvad de giver deres kaniner og hvad de spiser.

    Lene J. Min dyrlæge har haft mange kaniner imellem hænderne så jeg stoler på at hun ved hvad hun laver. At operere en kanin der har tarmlammelse bruger man ikke rigtig i Danmark da dyret som regel ikke vil overleve narkosen.


  • #18   9. okt 2013 Hvis jeg skulle komme ud for dette igen, hvilket jeg bestemt IKKE håber, vil jeg bede dyrlægen om at tage røntgenfoto. Jeg kan desværre ikke gøre mere for Angel nu..

  • #19   9. okt 2013 Lene: Det skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg er ikke dyrlæge (endnu..) og jeg har aldrig haft en kanin, der var så syg. Det var bare lige den sygdom, jeg kunne huske, der havde med fejlfodring at gøre smiley

Kommentér på:
Blandet kaninmad kan slå din kanin ihjæl

Annonce