{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.036 visninger | Oprettet:

kan kanin bliver for gamel til at få unger? {{forumTopicSubject}}

Hej GG
Min kanin er fire år og bliver fem i december.
Hun har haft cirka fem kuld ind til videre.
Men nu er det cirka et år siden hun sidst har fået et men jeg ville bare høre om hun kunne nå at få et til?
For det virker som om hun gerne vil have igen da hun nu flere gange på det seneste har lavet en rede af halm og pels.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kan kanin bliver for gamel til at få unger?
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #1   8. okt 2013 Ja de kan blive for gamle, og fem kuld er MANGE. Specielt når hun kun er knap 5 år gammel. Vil bare sige én ting: Stop der og lad hende nyde livet.

• TNJ
    TNJ Tilmeldt:
    apr 2011

Følger: 3 Følgere: 14 Svar: 103
    #2   8. okt 2013 Jeg har også en kanin der ind imellem går byg amok og stopper hele sit skjul til med halm og pels (hvilket faktisk ser ret komisk ud smiley ) .
    Det betyder dog langt fra, at hun skal have unger, dyr har ikke et bevidst ønske om at få unger fordi de bygger rede, det er hormoner. Ønsket om unger er dit, ikke kaninens.

• #3   8. okt 2013 Hvad med at få en kastreret han til hende tror i hun vile syntes om det eller...

• #5   8. okt 2013 Okay tør bare ikke det der med at hun skal bedøves når hun jo ikke er super ung mere

• #6   8. okt 2013 Nicoline, jeg har to neutraliserede hunner ligenu.

Jeg kender en dyrlæge, tæt på jer der er virkelig dygtig.

http://smaadyrsklinikken.dk/DK.aspx

Og det koster 1500 at få steriliseret en hunkanin.

Og nej, du kan ikke holde en kastrat og fertil hun sammen. Du kan godt, men hun vil lave falske reder og være fustreret.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #8   8. okt 2013 Uanset hvad er det godt at få sin hunkanin neutraliseret.

Min var ca .4 år da det skete, og begge mine er nu knap 5 og 4½ - de virker slet ikke gamle. Regner med at have dem i mindst 5 år endnu.

• #9   8. okt 2013 Cille kaniner er sociale dyr. Og, min elskede Rapunzel er født hos Nicoline, og tror de har det bedst med at have kaninerne sammen. Og jeg synes det er super dejligt, at hun selv foreslår det med neutralisering og at man ikke skal forklare en masse:)

- Nicoline, 4 år er ikke gammelt for en kanin. Slet ikke. Men dog, hvis hun har fået så mange kuld er hun nok slidt. - Hver gang, en hun bliver drægtig og skal have unger lever hun jo i kortere tid. Derfor ville det da være fantastisk at neutralisere hende nu!:)

• #11   8. okt 2013 Kan jeg så erklære mig enig med!:D

• #12   8. okt 2013 Jens: sjovt du siger det for jeg har faktisk lige siddet og kigget på den side og jeg vil lige overveje det engang smiley
    Men det eneste er at jeg har læst at det godt kan ændre kanines personlighed lidt og det vil jeg jo helst ikke have smiley

• #13   8. okt 2013 Hunkaniner kommer i brunst tit Nicoline.
    Og så kan de godt være lidt bur-sure og agressive. Det fjernes.
    Og din hunkanins personlighed kan blive bedre af, at hun ikke heletiden skal være harmonforstyrret eller hvad det nu hedder!:)

Ring og eller få din mor til det. Snak med den dyrlæge, hun er meget dygtig og vil gerne besvare spørgsmål:)

• #14   8. okt 2013 Okay men hun er faktisk aldrig sur eller noget.
    Men det vil jeg da prøve at gøre smiley

• #16   8. okt 2013 Nej Cille, men stress som nogle kaninejer kan mærke, bliver fjernet.

Og det må være stresset, at have haft så mange kuld på så lidt tid:)

• #19   8. okt 2013 Jeg vil bare lige tilføje at hun altså aldrig har været stresset på nogle måde og det er altså kun et kuld om året hvilket andre kaniner der bliver avlet på vel også for.
    Hun har altid været en meget rolig og afslappet kanin smiley

• #20   8. okt 2013 Hej Nicoline

En kanin på 5 år er nødvendigvis ikke gammel og slidt smiley Og hvor vidt der kan/skal avles på den igen, er en vurderings sag af den enkelte kanin.

- Har hunnen haft svært/længe ved at komme sig rent fysisk efter de sidste kuld?
    - Har kuldene været mindre og/eller dødstallet større i de sidste kuld?
    - Har hunnen erhvervet sig skavanker og lidelser gennem årene?

Hvis der kan svares JA til de tre ovenstående spørgsmål, ville jeg personligt udfase kaninen fra avlen.

Og så vil jeg lige tilføje, at jeg ikke umiddelbart synes 5 kuld er mange for en snart 5 årig kanin. Men jeg forventer ikke nogle i dette forum er enig i det smiley

• #21   8. okt 2013 Til de tre spørgsmål ville jeg svare nej smiley

• #22   8. okt 2013 Jamen, i det tilfælde er der jo ingen ko på isen, så smiley

Men jeg må samtidig understrege, at avl ikke er fis og ballade, og man må forberede sig på komplikationer ved enhver drægtighed.

Om en kanin gerne 'vil' have unger igen? Tja, det tror jeg nu ikke man helt kan sige, der tillægger man jo dyret nogle menneskelige følelser, som dyret ikke besidder.
    Så med det som den eneste grund for endnu et kuld, burde du måske overveje om det er nødvendigt.

• #23   8. okt 2013 Jens, jeg har en han som er kastreret, og det kan altså hverken ses eller mærke på ham, han opfører sig som en fertil han.
    Så det er ikke altid tingene bliver fjernet ved at neutralisere dem, så det er ikke så lige til, så mange vil gøre det til.

• #24   9. okt 2013 Har sgu heller ikke skrevet nogle steder at hver gang en kanin blev det, blev det ændret. Har altid skrevet nogle.:)

• #25   9. okt 2013 Hej. Jeg synes, det er for gammelt for en kanin på næsten 5 år at få unger, hvis det var min kanin, for det var jo mit valg. Ikke kaninens.
    Det tager meget hårdt på hunnen at få unger, så hvis du gerne vil have at hun skal blive 10 år, er det bedst at lade være. Overvej om det er risikoen værd, for din kanin der iøvrigt allerede har en flot alder.

Der er så mange racer som slås med indavl, tandproblemer og andre sygdomme, som er arvelige. derfor skal det kun være seriøse opdrættere med forstand på genetik, og som rent faktisk kan tilføre racen noget positivt og som ved hvordan man arbejder væk fra arvelige sygdomme, tandproblemer, og kun dem som vægter kaninens sociale behov, temperement og velfærd højt, der bør få unger
    Det er så nemt at få søde kaninunger, og det bliver mildest talt udnyttet. Der er alt, alt for mange kaniner i forhold til hjem. Jeg synes, det er lidt trist at så mange vil have unger med deres kanner. Vi har ikke ret mange internater, og det er altså et utaknemmeligt arbejde, hvis folk bare bliver ved med at avle alverdens kaniner

• #26   9. okt 2013 Okay men jeg ved altså udemærket godt hvordan man passer og avler kaniner og har gjordt det i mange år.
    En af grundene til at mig og min søster har kaniner er jo fordi vi avler.
    Og selvfølgelig avler vi kun på kaniner som er sunde, raske og med den bedste personlighed.
    Bare fordi at vores kaniner ikke alle er ren racet kan de sagten få de bedste unger ( i forhold til udsende og personlighed)
    Og noget af det vigtigste for os er at vores dyr har det godt ellers ville jeg jo heller ikke have lavet det her emne smiley

• #27   10. okt 2013 Nicoline, og søster og mor. - Selvfølgelig passer i jeres dyr godt og avler godt.
    Men når i siger, at en hun er 5 år, og har fået så mange kuld. Så bliver man lidt.. I tvivl om i har styr på det.

Men hvis bare i har styr på det. Så det jo perfekt.

- En hun bør være pensionist som 4-5årig efter min mening.

• #28   10. okt 2013 Tro mig det har vi smiley
    nu ved jeg godt du ikke avler kaniner men hvis avleres kaniner ikke engang måtte få unger en gang om året så ville de da godt nok skulle have mange kaniner for bare at have kaninunger en gang i mellem smiley

Kommentér på:
kan kanin bliver for gamel til at få unger?

Annonce