1.036 visninger
|
Oprettet:
kan kanin bliver for gamel til at få unger? {{forumTopicSubject}}
Hej GG
Min kanin er fire år og bliver fem i december.
Hun har haft cirka fem kuld ind til videre.
Men nu er det cirka et år siden hun sidst har fået et men jeg ville bare høre om hun kunne nå at få et til?
For det virker som om hun gerne vil have igen da hun nu flere gange på det seneste har lavet en rede af halm og pels.
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
apr 2011
Følger: 3 Følgere: 14 Svar: 103
Det betyder dog langt fra, at hun skal have unger, dyr har ikke et bevidst ønske om at få unger fordi de bygger rede, det er hormoner. Ønsket om unger er dit, ikke kaninens.
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 9 Gnavere: 6 Emner: 8 Svar: 111
jun 2012
maj 2013
Følger: 26 Følgere: 28 Emner: 18 Svar: 692
Jeg kender en dyrlæge, tæt på jer der er virkelig dygtig.
http://smaadyrsklinikken.dk/DK.aspx
Og det koster 1500 at få steriliseret en hunkanin.
Og nej, du kan ikke holde en kastrat og fertil hun sammen. Du kan godt, men hun vil lave falske reder og være fustreret.
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
Min var ca .4 år da det skete, og begge mine er nu knap 5 og 4½ - de virker slet ikke gamle. Regner med at have dem i mindst 5 år endnu.
maj 2013
- Nicoline, 4 år er ikke gammelt for en kanin. Slet ikke. Men dog, hvis hun har fået så mange kuld er hun nok slidt. - Hver gang, en hun bliver drægtig og skal have unger lever hun jo i kortere tid. Derfor ville det da være fantastisk at neutralisere hende nu!:)
maj 2013
jun 2012
Men det eneste er at jeg har læst at det godt kan ændre kanines personlighed lidt og det vil jeg jo helst ikke have
maj 2013
Og så kan de godt være lidt bur-sure og agressive. Det fjernes.
Og din hunkanins personlighed kan blive bedre af, at hun ikke heletiden skal være harmonforstyrret eller hvad det nu hedder!:)
Ring og eller få din mor til det. Snak med den dyrlæge, hun er meget dygtig og vil gerne besvare spørgsmål:)
jun 2012
Men det vil jeg da prøve at gøre
maj 2013
Og det må være stresset, at have haft så mange kuld på så lidt tid:)
jun 2012
Hun har altid været en meget rolig og afslappet kanin
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
En kanin på 5 år er nødvendigvis ikke gammel og slidt
- Har hunnen haft svært/længe ved at komme sig rent fysisk efter de sidste kuld?
- Har kuldene været mindre og/eller dødstallet større i de sidste kuld?
- Har hunnen erhvervet sig skavanker og lidelser gennem årene?
Hvis der kan svares JA til de tre ovenstående spørgsmål, ville jeg personligt udfase kaninen fra avlen.
Og så vil jeg lige tilføje, at jeg ikke umiddelbart synes 5 kuld er mange for en snart 5 årig kanin. Men jeg forventer ikke nogle i dette forum er enig i det
jun 2012
okt 2011
Følger: 23 Følgere: 23 Emner: 5 Svar: 947
Men jeg må samtidig understrege, at avl ikke er fis og ballade, og man må forberede sig på komplikationer ved enhver drægtighed.
Om en kanin gerne 'vil' have unger igen? Tja, det tror jeg nu ikke man helt kan sige, der tillægger man jo dyret nogle menneskelige følelser, som dyret ikke besidder.
Så med det som den eneste grund for endnu et kuld, burde du måske overveje om det er nødvendigt.
apr 2010
Følger: 224 Følgere: 309 Gnavere: 5 Emner: 194 Svar: 5.350
Så det er ikke altid tingene bliver fjernet ved at neutralisere dem, så det er ikke så lige til, så mange vil gøre det til.
maj 2013
dec 2011
Følger: 6 Følgere: 4 Emner: 4 Svar: 297
Det tager meget hårdt på hunnen at få unger, så hvis du gerne vil have at hun skal blive 10 år, er det bedst at lade være. Overvej om det er risikoen værd, for din kanin der iøvrigt allerede har en flot alder.
Der er så mange racer som slås med indavl, tandproblemer og andre sygdomme, som er arvelige. derfor skal det kun være seriøse opdrættere med forstand på genetik, og som rent faktisk kan tilføre racen noget positivt og som ved hvordan man arbejder væk fra arvelige sygdomme, tandproblemer, og kun dem som vægter kaninens sociale behov, temperement og velfærd højt, der bør få unger
Det er så nemt at få søde kaninunger, og det bliver mildest talt udnyttet. Der er alt, alt for mange kaniner i forhold til hjem. Jeg synes, det er lidt trist at så mange vil have unger med deres kanner. Vi har ikke ret mange internater, og det er altså et utaknemmeligt arbejde, hvis folk bare bliver ved med at avle alverdens kaniner
jun 2012
En af grundene til at mig og min søster har kaniner er jo fordi vi avler.
Og selvfølgelig avler vi kun på kaniner som er sunde, raske og med den bedste personlighed.
Bare fordi at vores kaniner ikke alle er ren racet kan de sagten få de bedste unger ( i forhold til udsende og personlighed)
Og noget af det vigtigste for os er at vores dyr har det godt ellers ville jeg jo heller ikke have lavet det her emne
maj 2013
Men når i siger, at en hun er 5 år, og har fået så mange kuld. Så bliver man lidt.. I tvivl om i har styr på det.
Men hvis bare i har styr på det. Så det jo perfekt.
- En hun bør være pensionist som 4-5årig efter min mening.
jun 2012
nu ved jeg godt du ikke avler kaniner men hvis avleres kaniner ikke engang måtte få unger en gang om året så ville de da godt nok skulle have mange kaniner for bare at have kaninunger en gang i mellem
kan kanin bliver for gamel til at få unger?