{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
766 visninger | Oprettet:

kastrere ældre hanmarsvin {{forumTopicSubject}}

Hej alle...

Er der for store risici ved at kastrere et marsvin på 4 år?

Jeg har en ældre herre gående, han har grå stær, tror det er en af grundene til at jeg slet ikke kan sætte ham sammen med andre hanner. Han har været overfaldet hos tidligere ejer af den han gik med... han kan heller ikke gå op af andre, da han stresser ekstremt op.. så pt går han alene...

jeg har haft ham lidt i løbegår med en lille flok på to piger i sommers, som gik ret fint... og tænker simpelthen om det bedste for ham er at kastrere ham og lade ham gå med de to, for alternativet er alene, trods han fungerer fint alene... så synes jeg jo klart det er bedst at han kunne sætter ham med andre, der må bare ikke komme unger ud af det...

men ville i lade en dreng på 4-4,5 år gå igennem en kastrering? hvis han egentlig har det fint alene? planen pt. er at han kommer til at gå op af et par tøser, da jeg nu har forsøgt med alle mine 4 andre hanner, men han overfalder dem lige med det samme, voldsomt! men det er også lidt et sats om han kan enes med de to tøser indenfor, det er jo trods alt ude i en stor gård at de gik fint sammen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kastrere ældre hanmarsvin
  • #1   4. okt 2013 kommer an på om han virker gammel? jeg har haft 2 kastreret i den alder. Den ene forløb helt uden komplikationer. Den anden fik noget brok, altså hvor noget af tarmen faldt ned i pungen og dannede en bule. Den sidste blev opereret TO gange mere i løbet af en uge fordi det faldt ned igen efter første omoperation... da det så også faldt ned sidste gang sagde jeg stop og gik og klemte det op på plads (det var helt smertefrit for ham) 2-3 gange om dagen i en uge og så pludselig blev det deroppe... han levede fint 3 år mere. Den helt uden komplikationer blev knapt ni. Jeg er ikke sikker på det med brokket havde noget at gøre med alderen, nok snarere en inkompetent dyrlæge, det var første og sidste gang jeg fik en opereret der... inden af mine virkede gamle, havde ikke tabt sig siden de var unge eller noget, de vejede begge 1200g+ da de blev opereret. Det betyder mere om de er fysisk gamle end hvad der står på fødselsattesten...

  • #2   4. okt 2013 hmm jeg har haft ham nogle måneder og han har taget godt på, men vejer omkring 1100 g.. Men han har lidt med luftvejene indimellem, kan ikke helt finde ud af hvad det er, snakkede med en dyrlæge om det, som mente det kunne være allergi, da jeg havde givet ham noget andet hø... men det kommer med mellemrum og går så væk igen...

    Tusind tak for svaret, det giver lidt at sammenligne med... Han er ikke en der føles yngre end han er, tværtimod tror jeg ikke han er en, jeg har mere end 2-3 år maks. må da indømme, at havde det ikke været fordi man læser alle vegne hvor utrolig synd det er at have marsvin gående for sig selv, så havde jeg slet ikke haft kastretion op til overvejelse, men ønsker jo det bedste for ham i hans pensionist-tilværelse smiley hehe


  • #3   5. okt 2013 Jeg har fået en på 3½ kastreret, efter den nye kastrationsmetode. Han var helet på godt 1½ uge, ingen komplikationer overhovedet smiley

  • #4   5. okt 2013 Bare sørg for at finde en dyrlæge, der kastrere gennem bugen, for så slipper du for komplikationerne smiley

  • #5   5. okt 2013 Jamen det vil jeg forhøre mig om hos de forskellige dyrlæger... Tak smiley

Kommentér på:
kastrere ældre hanmarsvin

Annonce