{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.429 visninger | Oprettet:

Fugtige/kolde grøntsager til kaniner og gnavere? {{forumTopicSubject}}

Hej GG smiley

Nu må jeg simpelthen lige stille spørgsmålet, for efter at være blevet spurgt flere gange af flere forskellige, er jeg faktisk begyndt at tvivle lidt på min idé om, at kaniner og andre gnavere for den sags skyld (Skriver bare kanin her, for det er det dyr jeg har), ikke må få grøntsager der lige er taget ud af køleskabet, og så også skyllet?
Men er der overhovedet noget i det, eller er det bare en eller anden skør idé jeg har sat i hovedet på mig selv? smiley

På forhånd tak for svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fugtige/kolde grøntsager til kaniner og gnavere?
  • #1   17. sep 2013 de kan godt tåle de er skyllet. Men i hvertfald med marsvin, så er det ikke godt de er kolde direkte fra køleskabet. Det kan være hårdt for maven.

  • #2   17. sep 2013 Vi giver da også vores kaniner fra køleskabet og så skyllet smiley

  • #3   17. sep 2013 Okay tak for svar smiley
    Tænkte nok der var noget med det kolde, men det i fht. det våde/fugtige, så er der intet problem i det, sålænge det ikke er drivende vådt, eller det er måske også ligegyldigt? smiley


  • #4   17. sep 2013 mit kommer direkte fra køleskabet. det har jeg ingen problemer haft med.

  • #5   17. sep 2013 afhænger måske også af hvor koldt man stiller sit køleskab f.eks. Mit køre generelt meget koldt.

    Og gulerødder kan godt nok være kolde når de har lagt i køleskab.


  • #6   18. sep 2013 Sådan rent fysiologisk har det på samme måder som vi mennesker ikke har godt af det, noget at gøre med at det simpelthen kræver meget af kroppen at varme dem op, og nyrene kan blive lidt "stresset" af det og det kan give diarre, ligesom maven ikke bryder sig om kolde og fugtige ting da det kan indbyde til svamp kan vokse. Ikke noget der på den måde er farligt, det er bare ikke så naturligt. Mange mennesker spiser og drikker koldt, og vi fungere, mange vil dog hurtigt kunne mærke en klar ændring hvis de begyndte at tilbyde kroppen lidt varmere ting, og på samme måde tænker jeg det gør sig gældende for kaniner/andre pattedyr smiley

  • #7   18. sep 2013 Selvfølgelig må de det.. Da jeg råfodrede mine rotter kom grøntsagerne direkte fra køleskabet..

  • #8   18. sep 2013 Koldt foder kan sænke temperaturen i mavesækken og siden i tarmen. Derved kan der opstå vækst af skadelige bakterier, hvilket kan udmunde i fordøjelsesforstyrrelser - herunder diarré.

    Så derfor skal koldt foder ikke gives på tom mave. Har kaninerne ædt lidt kraftfoder eller endnu bedre hø, inden der gives koldt grøntfoder eller kolde rodfrugter, er systemet "varmet op", og kaninerne æder ikke så meget koldt foder på kort tid.

    Jørgen


  • #9   18. sep 2013 det er vel logisk tænkt det samme som hvis mennesker giver sig til at drikke en halv liter vand direkte fra køleskabet eller lign. Så kan vi da også godt blive sådan lidt koldt hele vejen ned, altså ligesom få et kulde chock.

    Jeg kan i hvertfald.


  • #10   18. sep 2013 Nu er det ret få der drikker en halv liter vand direkte fra køleskabet i et væk..

  • #11   18. sep 2013 det var en sammeligning, men jeg kan da også godt sige at jeg synes da langt fra det er behageligt at spise en gulerod direkte fra køleskabet. Den er kold og den er hårde end hvis den ikke ligger i køleskabet.

    I bund og grund må folk gøre op med sig selv hvad de vil, jeg vil ikke byde dyrene grønt direkte fra køleskabet.


  • #12   18. sep 2013 Tak for svar alle sammen smiley

    Jørgen: Tak, det var rart også lige at få en forklaring på, hvad der reelt set sker i kroppen smiley


Kommentér på:
Fugtige/kolde grøntsager til kaniner og gnavere?

Annonce