{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.023 visninger | Oprettet:

Ærgerlige tendenser især blandt unge/nye kaninejere.. {{forumTopicSubject}}

Nu opretter jeg normalt ikke emner, der ikke har et rent faktuelt indhold, men gennem et stykke tid har jeg bemærket flere og flere kontroversielle emner både her og andre steder, om kaniners livsstil og velbefindende (eller mangel på samme).

Der findes ikke nogen facitliste for hvordan man holder kanin/kaniner, men jeg synes mange af de nye tendenser som opflaskning af svage unger, unødvendige operationer, voldsomme burstørrelser eller overdreven fokus på ude-af-buret-tid, lægger et stort pres på mange af de især nye og unge kaninejere, der endnu ikke hviler i sig selv mht. omgang med deres dyr..

Som eksempel kan jeg nævne en ny avler, der ønskede at opflaske to mindre unger fra et relativt stort kuld, da vedkommende var bange for, de skulle falde fra. Få dage senere fik avleren så et nyt problem, da det ikke længere var muligt at se forskel på de syv ungers størrelse, og de derfor ikke vidste hvilke to af ungerne, der havde brug for mælk - Svaret med de logiske briller er selvfølgelig INGEN AF DEM, da de nu klarer sig lige godt allesammen, men dette svar blev ikke taget for gode varer, for nu havde avleren sat næsen op efter at have flaskeunger.

Eller en kaninejer, der havde dårlig samvittighed over at skulle lade sin kælekanin bo i en hesteboks vinteren over, frem for i et udeanlæg der kunne blive svært fremkommeligt i tilfælde af snevejr.. Hvorfor skulle det være et problem, ja, jeg forstår det ikke..

Endelig så jeg igår et af de mange emner, hvor en kaninejer regnede det for en statsgaranti at deres hunkaniner ville kunne enes og trives i samme bur, såfremt de begge havde gennemgået en neutraliserings operation hos dyrlægen. Siden hvornår er man begyndt at operere dyrenes personlighed ud i samme ombæring?
Neutralisering kan kun garantere én ting, nemlig at dyret er infertilt, og derfor ikke kan reproducere sig selv. Potentielle bivirkninger som bedre hormonbalance, bedre omgang med artsfæller og reducering i cancer-risici kan i min verden ikke opveje risikoen for komplikationer vedr. operationen og dødsfald som følge af narkosen..

Jeg kan forestille mig, det må være lidt af en kamp at skulle leve op til alle de forventninger, både tidsmæssigt og økonomisk.
Jeg synes osse jeg ofte ser spørgere blive groft kritiseret, hvis disse høje 'krav' ikke bliver overholdt, hvilket resulterer i, at der enten ikke bliver spurgt i tvivlstilfælde eller der bliver løjet om forholdene.

Vi har alle sammen vores egen mening om tingene, men den absolutte laveste fællesnævner må vel være:

- Vores dyr skal være forsvarligt fodret.
- Boligforholdene skal være sikre, så kaninerne selv eller andre ikke kan skade dem.
- Dyrene skal tilses som lovgivningen foreskriver det.
- Bliver man bevidst om sygdom eller smerter hos et dyr, skal der tages hånd om problemet/problemerne.
- Samt en generelt forståelse for, at ingen som udgangspunkt anskaffer sig et dyr for at behandle det dårligt..

Meningen med hele dette sure opstød er, at bede Jer læsere, om at acceptere holdninger, der ikke nødvendigvis lever op til ens egne, høje standarder - såfremt 'laveste fællesnævner' er overholdt!

Jeg håber de fleste kan finde hoved og hale i ovenstående, og at det kan blive grundlag for en fornuftig debat - uden navne på kaninejere/brugere på forum, tak..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ærgerlige tendenser især blandt unge/nye kaninejere..
  • #1   12. sep 2013 Jeg respekterer, dem der ikke går ind for neutralisering. Og forventer skam også, at folk respekterer neutralisering og ikke skriver at man ødelægger kaninens personlighed osv smiley

    Forstår ikke voldsomme burstørrelser? - Jo mere plads, jo bedre. Eller mener du, at man har " voldsomme burstørrelser " som kaninen ikke har brug for?
    Jeg regner med du mener, at jo mere plads jo bedre... men vil lige være sikker:)


  • #3   12. sep 2013 Jens:

    Jeg synes der har bredt sig en forudindtagelse om, at neutralisering løser alle problemerne - Det løser med garanti kun et, og det er fremkomsten af uønskede unger.

    Og burstørrelserne, der refererer jeg til de mange forum emner, hvor nye stakkels kaninejere køber et bur med mål, der rent faktisk overholder de mål sat af fagorganisationen, men som bliver haglet ned af andre bruger, der mener det er 'for lille'.
    Og jo, store bure kan have en negativ virkning på nogle racer. F.eks kan jeg personligt omvende tamme hermelin hanner til aggressive, burterritoriale bæster ved blot at lade dem bo i 'for store' bure. Det tager mig kun en uge..

    Line:

    Netop, det afhænger meget af dyret, og derfor bliver jeg så ærgerlig, når nye kaninejere presses til at anskaffe sig enorme bure til opstart for derefter muligvis ende med en stresset kanin.


  • #5   12. sep 2013 Jeg synes, at det er en formidabel diskussion, du har rejst. Du undgår næppe et knus næste gang,vi ses.

    Jørgen


  • TNJ
    TNJ Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 3 Følgere: 14 Svar: 103
    #6   12. sep 2013 Helt enig. Nu har jeg været i gang lidt over et års tid med kaniner, og hold da op. Vipper den forkert med øret skal den til dyrlæge NU, er den ikke ude og rende mindst x antal timer om dagen er det nærmest dyrplageri, (og nogle kaniner stresser altså af at komme for meget ud af buret, jeg har da en enkelt eller to -omvendt andre, der ikke kan få motion nok! Som nævnt, det er meget forskelligt fra kanin til kanin.) Burstørrelser, jamen altså, de skal jo helst have en balsal -personligt, jeg har to der bor i de der Trixie bure der ofte omtales som fængsler. Der sørger jeg jo "bare" for, at netop de kaniner er nogen af dem, der ofte skal ud og løbe, de har "fortrinsret", og ja, det fungerer rigtig, rigtig godt.

    Nu er jeg heldigvis også lidt ældre, og kan måske bedre "hvile" i det, men der ER mange krav at leve op til. Det "sjove" er så, når man er ude og se steder, som absolut ikke lever op til de krav, der bliver stillet til mig som kaninkøber. Og andre steder, hvor det bare fungerer... Men ser jeg glade, sunde dyr, så kan jeg altså ikke se mig gal på det...
    Mht. den med dyrlægen, jeg kunne da aldrig drømme om at lade et dyr lide. Inden jeg bliver sablet ned for at være dyremishandler, jeg synes bare, der er nogen der ofte er liiidt hurtige til at råbe vagt i gevær førend det er nødvendigt...


  • #8   12. sep 2013 Rigtig godt emne at få en debat over, jeg er kun enig i ts. for jeg har tænkt det samme. .

    Jeg oplevde selv jeg havde et album med en mor og datter (kanin) som fortsatte med at gå sammen efter de andre var fravænnet. jeg havde oprettet albummet så gammel ejer kunne se de stadig hyggede sig men indrømmer gerne jeg ikke havde skrevet og gerderet mig mod mulig spørgsmål.

    et år efter kommer der en kommentart fra en yngre pige, tror den lød i retningen af "ej fatter ikke nogen vil risikere at have dyr gående sammen, syntes virkelig du skal skille dem ad" hvor jeg lige stoppede op og tænkte, hmmm måske skulle man tænke at glasset var halvt fuldt i stedet, og bare spørger, for jeg har dem selvfølgelig ikke gående sammen mere det stoppede da ungen blev kønsmoden, men bare det at der bliver skrevet så hurtigt syntes jeg er lidt uheldigt nogen gange. Nu var det et meget mildt eksempel men ofte ser jeg bare sådanne for mig lidt angreb.

    OBS det her er hvad jeg ser og jeg skriver det, da der bliver lagt op til debat om emnet smiley er meget spændt på at læse og lære om modpartens synspunkter


  • #9   12. sep 2013 Dejligt Jørgen, det vil jeg da glæde mig til smiley

    Lykkevang:

    Nemlig, de eksempler du kommer med, er præcis sådan nogle, hvor jeg sidder og ryster på hovedet nogen gange.
    Og som du siger, når vi netop besøger nogle af disse højtråbende 'kanin-rettigheds forkæmpere', så er vilkårene for dyrenes trivsel måske slet ikke så gode, som det, de prædiker overfor andre.

    Igen, tror jeg det i sidste ende har noget at gøre med, at man føler sig så presset til at gøre en over ordenlig stor indsats, at man ser sig nødsaget til at lyve.. eller gradbøje sandheden..


  • #10   12. sep 2013 undskyld men jeg er ikke enig i at burene kan blive for store, ellers må der rende mange skøre kaniner rundt ude i naturen, de stakler...... jeg tror personligt mere problemet er hvis dyret føler sig utryg over fx et tremmebur der ikke giver læ fra oven. Sidder den der i et stort bur hvor den ikke rigtig kan fornemme siderne og at de ER lukket for fjender samtidigt med den måske er utryk i forvejen over lyde osv så ja kan det blive et problem... men et problem jeg er sikker på kunne løses ved simpelthen at dække nogle af siderne og toppen til så den er mere sikker på sit rum og hvorfra fjender kan komme.
    MEN at hegle nogen ned over størrelsen på deres bur kunne jeg nu ikke finde på, jeg ved jo ikke om kaninen er ude og løbe fire timer hver dag så den får masser af motion. Min kanin kommer ud og løbe på græsset sammen med marsvin fordi han er utryg når han kommer ud alene, den har jeg også måttet få at høre for mange gange trods der intet er sket. -ja bortset fra en af marsvinehannerne var lidt grov ved kaninen en gang... men det er forbygget nu ved han kun kommer ud med de samme to hanmarsvin hver gang som er de sødeste jeg har:)


  • #11   12. sep 2013 Der kan man bare se!

    Folk sidder jo og brænder inde med deres holdninger, frygter at vise billeder af deres bure, og føler sig nødsaget til forsvarstaler for at have billeder af 2 kaniner ved siden af hinanden..

    Hehe, om der er en modpart, det tror jeg egentlig ikke. Vi har jo alle sammen ét eller flere (jeg har mange) punkter, hvor vores egen standard er væsentligt lavere end dem, jeg omtaler øverst.
    Så mon ikke der er flere der har lyst til at stå frem, hvis det føler sig sikre i dette emne?

    Susan:

    Du skal jo ikke undskylde for din mening, den har man ret til at have - Min pointe er bare, at man ikke skal presse sin egen høje standard ned over andre, der i bund og grund behandler deres dyr forsvarligt.


  • #12   12. sep 2013 Sikken god debat smiley
    Men jeg er enig med Susan. En kanin kan ikke få store bure nok.
    I naturen er der jo heller ikke indhegninger som kaninen sidder i. Den har jo praktisk talt et helt land at boltre sig på hvis det er det den vil. Der må godt nok være mange skøre kaniner i naturen så.
    Måske det mere handler om at der er 'åbent' foroven at kaninen føler sig utryg og den er 'fanget'.
    ..Og ja nu laver jeg lige en af de ting du nævner man skal tænke over, men jeg ville aldrig byde en kanin 60 x 60 cm Elizabeth.. Mine kaniner har midlertidigt et bur på 100 x 60 og de er ude mindst 15 timer dagligt.


  • #13   12. sep 2013 mangler virkelig en like knap til hovdeindlægget skride godt skrevet er 100% enig

  • #14   12. sep 2013 Mine kaniner står ved siden af hinanden og der er 3 tremme stykker imellem så de ikke kan nå hinanden men se og lugte hinanden.

  • #15   12. sep 2013 Så enig med dig TS.

    Jeg har selv fået hug fordi min kanin går i et voliere sammen med en masse fugle, og folk amok uha tænk hvis fuglene hakker ham men efter han er flyttet ned i voileret er han blevet så glad og han er en helt anden kanin.
    Fuglene hakker ham ikke, de nyder hinandens selskab og de får tit en gratis ridetur af Eggi smiley



  • #16   12. sep 2013 Nu kommer jeg lige med noget indput, der kke er specfikt relateret til kaniner:

    Der florerede en overgang et indlæg, hvor alle blev beskrevet som værende på forskellige stadier af begynder, og den indgangsvnkel kan jeg rigtig godt lide. Det lægger nemlig op til, at man lærer hele livet.

    Her blev der også snakket om, at de næst-nyeste begyndere, dvs. dem der har haft dyrene lidt, og har siddet og læst rigtig meget op på tingene, men måske ikke har så vanvittig meget reel erfaring, ofte er dem der sidder og proklamere, at tingene skal gøres på en given måde.
    De gamle i gården ender derfor med at trække sig, fordi de ikke gider diskuterer med dem "der ved det hele", og så bliver det til sådan noget "sådan her skal man gøre" halløj.

    Det kan man jo også se, hvis man ser på indlæg fra kaninejere her inde. Der er et par på siden, der må siges at hører til de gamle i gården. De har knap så travlt med at snakke om hvad der er korrekt, men snakker i højere grad om hvad der virker.

    Efter mn mening, er det rigtg smart at man har en "boks" man holder sig inden for, når man starter ud. Efterhånden som man opbygger erfaring (for den kan man ikke læse sig til, selvom nogen tror det), kan man begynde at tænke lidt uden for boksen.

    Jeg har jo f.eks. chinchillaer, og fodre nok på en lidt uortodoks måde. Som udgangspunkt ville jeg aldrig råde en der var helt ny, til at fodre som vi gør her hjemme, fordi det kræver at man har en smule styr på hvad der er godt for ens egne dyr.

    Jeg bliver faktisk også led og ked af dem, der pludselig mener at dyre skal have uanede mængder af plads, og alle der ikke lige giver samme areal som dem selv, de er onde ved deres dyr.
    En ting folk ofte glemmer her, er kvantitet vs kvalitet. Hvad skal dyret bruge et 3m2 stort bur til, hvis der intet er i buret? Så bliver dyret da rigtig forvirret oven i hovedet, hvis det ikke kan lave andet end at løbe rundt og rundt.


  • #17   12. sep 2013 Jeg er så enig i at bure kan blive for store - igen set ud fra synspunktet der hedder kvantitet vs kvalitet.
    I naturen har kaninen noget at give sig... Lede efter mad. Slås med artsfælder om terrtorium, holde øje med fjender osv.

    Hvis man ikke kan byde kaninen nogen form for stimuli i et kæmpe bur, så kan man lige så godt lade være.

    Eksempel:
    Jeg så en gang et kæmpe bur til chinchillaer, der var til salg. Buret var virkelig stort, og det var jo også meget godt. Men der var kun 1 pind i buret (at kalde det en gren ville være at overdrive). Så der var reelt ingen steder dyrene kunne komme hen. De ville altså kunne tulle målløst rundt på bunden, hoppe op på den ene gren, eller klatre op af gitteret.

    Det er jo totalt misforstået, når man laver sådan noget.


  • #18   12. sep 2013 jeg forstår ikke: dvs nogle mener det bedre at sidde i et lille bitte bur uden nogle interessante ting end i et stort bur uden nogle interessante ting? jeg forstår ikke logikken, sorry;)

  • TNJ
    TNJ Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 3 Følgere: 14 Svar: 103
    #19   12. sep 2013 Ikke fordi det skal vendes til en burdiskussion men...
    Små bure er i min verden et problem, hvis kaninen sidder der 24/7 365 dage om året. Så kan man diskutere, hvad store/små bure er -det vil vi formodentlig heller ikke være enige om smiley
    Jeg har begge dele, og har placeret kaninerne som jeg mener det fungerer bedst. Ikke alle kaninerne fungerer i de to meter lange bure, andre fungerer ikke med de lidt mindre størrelser. (Alle bure er hjemmelavede og med tre lukkede sider og skjul, men visse kaniner bliver mere stressede/territoriale i de store bure. Har jeg oplevet i praksis.)
    Men det finder man ud af efterhånden, men jeg er ind imellem ved at få fnidder af de lidt mere påståelige typer, der mener alle kaniner trives bedst med masser af plads. Det er et af de områder, hvor der (måske?) findes mere end en sandhed... smiley
    Det er fint at læse en masse, det er dejligt, at man sætter sig ind i det, inden man anskaffer sig et dyr, det har jeg stor respekt for. Men hvor har jeg bare lært rigtig meget af at gøre en masse, (også fejl!) i praksis... smiley
    Og så savner jeg et forum som kaninliv, hvor man ikke blev sablet ned hver gang man søgte gode råd, men hvor de erfarne avlere/kaninholdere ofte havde en lidt mere praktisk tilgang til tingene...


  • TNJ
    TNJ Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 3 Følgere: 14 Svar: 103
    #20   12. sep 2013 Pia- netop... smiley

  • #21   12. sep 2013 Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk skal hakke på hinanden, dem der kender sine dyr, ved jo også hvordan de har det, og hvad der er bedst for dem! Man skal passe på med bare at stemple folk for at have for små bure, det kan jo være de er ude i løbegården hele dagen, det kan man jo ikke vide ud fra burets størrelse..

  • #22   12. sep 2013 Susan:
    Det er ikke det jeg mener, og det er du vist også godt klar over.

    Der fokuseres efter min mening, i alt for høj grad på størrelse af burene, og ikke på indholdet i burene. Derfor skriver jeg kvantitet vs. kvalitet.
    Hvad skal en kanin bruge et 3m2 stort bur til, hvis der intet er i buret, ud over en høhæk, en foderskå, og en vandflaske/vandskål. Den får jo intet ud af bare at have et areal den kan være på.
    Hvis man nu i stedet fokuserede på aktivering, så er min påstand, at størrelse ikke er det vigtigste. Det er indholdet i buret.
    Naturligvis bør der være nogle minimums mål, så kaninen ikke går i et bur, hvor den kun lige kan dreje rundt om sig selv.

    En anden foruroligende tendens ifht. aktiverng, er desuden hjul i burene.
    Af en eller anden grund er det blevet sådan ved foruroligende mange dyr, at der SKAL være et hjul i buret, ellers lider dyret.
    Jeg har intet imod hjul, men mener samtidig ikke at det er den eneste aktiveringsform der findes. Her ud over må jeg også indrømme, at jeg mener, at hvis man ikke mene man er i stand til at aktivere sit dyr tilstrækkeligt, uden at tilbyde dyret et hjul, så bør man nok overveje om man overhovedet skal have det dyr.


  • #23   12. sep 2013 Hvor er det dejligt, at så mange har lyst til at deltage smiley

    Jeg kan se nogle er begyndt at blande vilde kaniner sammen i konteksten omkring burstørrelser, det synes jeg måske ikke er helt relevant, da de vilde- og tamme kaniner ikke har helt de samme behov.
    Som andre har nævnt, har vilde kaniner et behov for store fouragerings arealer, hvor den tamme kanin får dækket det behov på et areal svarende til diameteren på vand/madskålen og rummålet af høhækken..

    Som bonusinfo kan jeg tilføje, at jeg ligesom Elizabeth tilbyder mine (bedste) dyr på 1,2 kg og derunder bur arealer på 55 x 55 cm - og de trives på alle fronter smiley

    Jeg kunne sagtens forestille mig samme problematik indenfor gnavere, og det vil da glæde mig at høre mere fra rotte-, muse-, hamster-, marsvin-, chinchilla- ejere. Og hvis jeg har glemt nogle racer, er det bare fordi jeg er lettere uvidende omkring de forskellige racer. Kom endelig med dem smiley


  • #24   12. sep 2013 Vi har 4 små og en kæmpe rotte.
    Vores rotter vil ikke kunne klare at skulle bo i et bur, de ville få stress.
    Så de er for det meste ude hele tiden og være sammen med os, de elsker at løbe frit på gulvet og putte sammen med os.

    Den kæmpe bor i et bur, men det er mest fordi han bygger huler og æder ting, men han er ligeglad med burets størrelse bare han har en kattebakkke, tæpper og mad så er han ligeglad.

    Vi har omkring 130 fugle i forskellige arter, vi har 1 kæmpe voliere til dem, og er igang med at bygge et andet voilere, vi går op i at dyrene trives og har det godt.
    Vi får tit fugle fra folk som ikke gider at havde dem, og der er tit fugle som slet ikke kan flyve fordi de kommer fra små bitte bure, og de er tit stresset i starten pågrund af al den plads de ligepludselig får.

    Vi har 2 snegle, og de har et fuglebur, og det er nok plads for dem at kravle rundt på.


  • #25   12. sep 2013 pia: nej det var jeg ikke klar over for du siger et stort bur uden noget spændende i er skidt i forhold til et lille bur for mange dyr. Ergo går jeg ud fra du mener der heller ikke er nogle aktiviteter i det lille. I skrift fremgår kun det man skriver, jeg kan ikke læse dine tanker, derfor går det så tit galt den slags diskussioner: nogle siger noget og går ud fra andre kan læse resten imellem linjerne. Personligt vil jeg da mene at et bur på 60x60 kan være bedre end et på 120x60 hvis den i det lille bur kommer ud fire timer om dagen og har legetøj i buret mens den i det store aldrig kommer ud og buret er tomt, og ER det det du mener er jeg enig, men du har altså ikke skrevet det nogle steder;)

  • #26   12. sep 2013 Ja selvfølgelig er der forskel på vilde- og tamme kaniner. Men de har stadig samme instinkter, begge har brug for at kunne graver, at kunne stå oprejst, at lave noget, bruge hjernen, bevæge sig mm.

  • #28   12. sep 2013 Jeg er ret meget enig med ts.
    Derudover er jeg sikker på at kaninerne i naturen ikke graver kæmpe palæer og bor ,i i jorden... De sover ikke oppe på de store arealer.. Så er de da nemt bytte, men det er mine gisninger.. Har ikke læst noget nærmere om det.
    Mine kaniner bor i enkeltrum i Mejlskov bure.
    Har læst mig frem til at det osse er for småt.. Suk.
    De kommer ud 5 timer hver dag minimum.
    For et år siden havde jeg harald Nyborg bure til dem, og så læste jeg lidt om det, og købte de andre.
    Jeg synes det er meget svært, men nej, jeg havde ikke mine gående i harald Nyborg bure fordi jeg ville mine kaniner det ondt.. De gik der fordi jeg var uvidende og stolede på at når man købte et bur i en dyrehandel eller andre steder, ja så var det vel for hulen lavet til at man kunne sætte en kanin ind i det!?
    Jeg synes i DEN forbindelse selvom det er en anden snak, at de skulle ændre burstørrelserne til et mindste mål.
    Men tilbage til emnet.
    Jeg fik en lille hun kanin hjem for 14 dage siden.
    Jeg satte hende ind i et Mejlskov rum, og hun hjernede rundt derinde.
    Hun er ikke så stor så jeg satte hende i et lidt mindre bur og hun faldt til ro med det samme.
    Planen er selvfølgelig at hun skal ned i det andet igen, men jeg prøver mig frem til jeg vurderer at hun er klar.
    Hvad angår neutralisering.
    Det er sjovt at læse så mange "imod" meninger jeg har læst på det sidste...
    Engang læste jeg meget... Få den neutraliseret, så falder den til ro.
    Det har ændret sig meget, og min egen mening er at hvis staklen er så hormon ramt at den stresser og eller er til skade for sig selv så må man gøre op med sig selv om man kan ændre på forholdene og den får det nemmere, eller om man vil neutralisere den og tilpasse den efter forholdene.
    Jeg kan ikke på forhånd sige hvad jeg ville gøre da det helt og holdent er afhængigt af situationen.
    Mange falder jo osse til ro igen.

    Et dyrlæge besøg JA, når det er tydeligt at det ikke bliver bedre snare værre uden hjælp, men det er da et klart vurderings spørgsmål om det er her og nu, eller vent til i morgen, og jeg synes det er helt fint at folk spørger herinde før de slæber ninus op til nærmeste dyrlæge midt om natten for noget der godt kunne have ventet, men omvendt skal dyret jo altså ikke ligge med smerter hele natten så det kan altså godt være svært at vurdere, og specielt via en computer skærm. Det er osse meget svært at rådføre og lytte til råd når meningerne i en debat kan være så forskellige som de er.

    Ind i mellem kan jeg godt forstå hvis folk tilbageholder spørgsmål herinde, og det er skide synd for at sige det rent ud.
    De unge nye kanin ejere og dem der som mig har holdt kanin i dukkehus, opretter sig herinde for at få gode råd og lære af andres erfaringer, ikke for at få smidt hele dyreværnsloven omkring så og så mange timer inde/ude så store eller små bure osv osv i hovedet på en hård måde.
    Jeg vil gerne ændre på mine forhold hvis der er noget der ikke er efter bogen, men jeg vil dæleme gerne have det afvide på en ordentlig måde.

    Puuha.. Det blev en hel roman, og alle er sikkert langt fra enige med mig, men jeg mener bare at man jo som ny ikke skal være bange for at spørge til råds eller få lidt hjælp generelt... Fælles for os alle er vel at vi elsker vores dyr og gerne vil dele vores oplevelser og glæder/sorger omkring dem med andre.
    God dag.


  • #29   12. sep 2013 Det er rigtigt, Katrine. Men at sige det ikke kan stresse en tam kanin at være i et stort bur, fordi den vilde kanin ikke har det problem, er jo ikke helt sandfærdigt.

    ____________

    Og nu noget helt andet, jeg ved ikke om det har nogen sammenhæng med oprettelsen af dette emne, men for kort tid ringet op af et par drenge, der åbenbart keder sig lidt idag herinde på gnavergalleri..
    De ringede under påskud at være interesseret i en af mine kaniner til nogle makabre gøremål, og det skulle vel egentlig forstås som telefonfis/drengestreger.

    Dog har jeg valgt at tolke det som en direkte trussel på mine kaniners ve og vel, og eftersom sidste kommentar der blev slynget ud var noget med 'homoseksuel', må jeg (overfortolke) og gå ud fra, nogen mener jeg er bøsse/lesbisk og derfor skal mine kaniner dø.
    Drengene er i midlertid ikke alt for snu, eftersom jeg har deres telefonnummer, og navnet på ejeren af telefonen blev nævnt i voicemailen, så det kender jeg osse nu. Og med min stædighed kombineret med oceaner af tid pga. min sygemelding, skal det nu nok lykkes mig at presse 3-5 daglige opkald til den telefon ind i mit skema. Jeg kunne forestille mig, det ville blive træls i længden..

    Samtidig vil jeg så sige, at skulle man have fortrudt opkaldet og læser dette, så godtager jeg en undskyldning via privatbesked.


  • #30   12. sep 2013 Problem løst. ^^

  • #31   12. sep 2013 Susan:
    Jamen så var det da godt at jeg fik uddybet, så du i endnu højere grad kunne gå efter manden frem for bolden smiley

    Nøvling:
    Jeg har været lidt inde på det, men kommer glædeligt med noget mere smiley
    Inden for chinchillaer, er det nærmest ved at være sådan, at dyrene skal have et helt værelse, før de trives. Eller rettere, det var på vej ud af den tangent, men det er faktisk aftaget en del igen, efter folk begyndte at sige hvilke burforhold de havde deres dyr under.
    Pelsavlernes bure kan virke små, men mange bruger med success disse bure til især opdræt. Faktisk er mit indtryk, at mange chinchillaer har en langt bedre tilværelse på pelsavlernes farme, i de bure de bliver tilbudt her, end de har hjemme i privaten hos folk.
    Her får de nemlig deres basale behov dækket. Ordentlig mad, vand, hø, sandbad, mulighed for avl samt det faktum, at der ikke er nogen der piller ved dem hele tiden. Dyrene er generelt rolige og nemme at håndtere. Det er en chinchilla der ikke trives, på ingen måde (dyr der trives kan også være svære at håndtere, men her vil det ikke være aggressivt).

    Det skaber faktisk også problemer, når folk af ren og skær venlighed, prøver at "opgradere" deres dyrs bure. Nogle dyr trives fint med at komme over i et bur med mere plads, mens andre helt enkelt går psykisk ned på det.
    En del dyr kan man så langsomt vænne til større forhold, ved at give dem mere og mere plads, mens andre dyr simpelthen ikke trives på meget plads. Det omvendte er dog også gældende.

    Nu ved jeg fra mig selv (et enkelt dyr) og et par andre opdrættere, at dyr der har meget nemt ved at stresse, som udgangspunkt trives bedst i mindre bure. De bliver simpelthen overstimulerede når de ryger i noget der er for stort, og begynder at bide sig selv.

    Jeg har ingen kvaler med at holde mine dyr i de bure de går i, men jeg har det sådan lidt svært med at lukke folk jeg ikke kender ind, hvis de i forvejen har chinchillaer, fordi mange har nogle, efter min mening, overdrevne ideer til bure til deres chinchillaer.
    En ting er at det skal være stort, men det skal også være godt indrettet. Det betyder bl.a. at dyret ikke må kunne falde fra top til bund, for chinchillaer er kendt for ikke altid at ramme rigtigt når de hopper. Og så skal man også kunne komme til buret, med hensyn til rengøring.


  • #32   12. sep 2013 Pia:

    Jeg synes din pointe med pelsavlerne faktisk er rigtig godt, for skønt mange nok ser pelsavlere (af alle racer) som nogle værre skurke, så må de om nogen være interesseret i, at dyrene trives i deres forhold - De mister jo ultimativt penge, hvis dyrene bliver syge eller hvis farmene 'dumper' kontrolbesøg.

    Og inden nogen bliver vrede, jeg siger ikke, alle dyr opdrættet til pels lever et liv i sus og dus! smiley


  • #33   12. sep 2013 pia:

    "Jamen så var det da godt at jeg fik uddybet, så du i endnu højere grad kunne gå efter manden frem for bolden
    "

    forsøger du at være morsom? Det er da din fejl du ikke skriver hvad du tænker, det kan aldrig være min fejl jeg ikke kan tankelæse...


  • #34   12. sep 2013 Er man ubegavet hvis man ikke kan forstå emnet? smiley
    Jeg må helt ærligt sige at jeg ikke helt forstår det :|


  • #35   12. sep 2013 Hehe Mia, det behøver man ikke at være smiley

    Hvad er det, du ikke helt forstår? smiley


  • #37   12. sep 2013 Forstår egentlig bare ikke helt hvad du mener med emnet. Altså...
    Ehmm.. Læste det lidt mere grundigt igennem, tror jeg har forstået det lidt bedre nu.
    Eller ikk.. smiley smiley

    Ah, ligemeget smiley


  • #38   12. sep 2013 Jeg er enig med Ts.

  • #39   12. sep 2013 Det er iorden, Mia, ellers må du spørge igen smiley

  • #40   12. sep 2013 Susan:
    Jeg uddybede hvad jeg mente, og alligevel bliver du ved med at være på tværs smiley
    Ja, det har du ret i, det synes jeg er lidt morsomt.

    Mia:
    Der er ingen skam i at sige, at man ikke forstår hvad folk siger og/eller mener.
    Det er meget bedre end dem der bare lader som om smiley


  • #41   12. sep 2013 Nøvling
    Tamme og vilde kaniner har jo overordnet set samme instinkter. Jeg tror stadig alle kaniner har det bedst i store bure end små, og hvis kaninen er utryg mangler den efter min mening et 'skjulested'.


  • #42   12. sep 2013 Katrine:
    Sådan som jeg forstår Nøvlings oplæg, så er det også helt fint at man mener, at størst er bedst.
    Det bliver bare et problem, når man siger til andre, at det de gør, ikke er godt nok, fordi man selv mener det burde være større, på trods af at dyrene trives i de bure de går i.


  • #43   12. sep 2013 " Siden hvornår er man begyndt at operere dyrenes personlighed ud i samme ombæring? "

    Langt de fleste dyr bliver roligere af ikke at have hormoner flyvende rundt i kroppen..


  • #44   12. sep 2013 Min kanin Tilde, kan ikke lide at være i store bur, hun bliver sky og meget nervøs, selvom hun har skjule sted. Hun er tilfreds med at sidde i et bur på 100x50x50. Selvom hun er ret stor. Og udover det har hun heller ikke det store behov for at være ude.

    Jeg er træt af at få kastet i hovedet, at ønsker man det bedste for sin kanin ja så gør dem steril. Jeg kunne aldrig drømme om at udsætte mine kaniner for det stressende og unødvendigt indgreb.


  • #45   12. sep 2013 Nøvling:
    Det her er noget helt andet, men lidt interessant alligevel http://politiken.dk/tjek/forbrug/ECE1853822/kaeledyr-bliver-opgivet-og-efterladt-som-aldrig-foer/


  • #46   12. sep 2013 Pia N
    Åh, så misforstod jeg indlægget, tak frodi du påpegede det.


  • TNJ
    TNJ Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 3 Følgere: 14 Svar: 103
    #47   12. sep 2013 Alle vores kaniner har skjul i deres bure. Men derfor er der stadig visse af dem, der ikke kan finde ud af det i de store bure.

  • #48   12. sep 2013 Katrine:

    Du er i din gode ret til den mening, det skal hverken jeg eller andre forsøge at ændre på.
    Men som Pia osse forklarer, kan kaniner godt klare sig meget mindre end 'masser af plads', og det kan være problematisk at irettesætte nye kaninejere efter sine egne, forhøjede moralske principper.

    Beltane:

    'Langt de fleste' - Ja, langt de fleste dyr har en lavere hormonproduktion når man de organer, der styrer kønshormoner bliver fjernet. Men når operationen bliver gjort til første valget ved 'vanskelig adfærd', kan andre faktorer blive uforandret - og det kan netop være de glemte faktorer, der er grunden til problemet.

    Jeg synes personligt, det er en synd og skam, at ungdyr på 6-8 mdr ikke får lov at gennemgå deres udvikling (som jo ofte betragtes som vanskelig i 'teenage' perioden) fordi man som ejer føler sig magtesløs og presset til operationer.
    I andre emner, hvor jeg tilkendegiver samme holdning, får jeg ofte privatbeskeder, hvor andre brugere fortælle mig, hvor kede af det de er over at føle sig nødsaget til den slags indgreb, både pga. de økonomiske omkostninger, men så sandelig osse pga. faren for komplikationer og dødsfald.


  • #49   12. sep 2013 Hvem siger de ikke går igennem deres udvikling?

    Jeg har aldrig oplevet at dyr holder op med at udvikle sig efter de er neutraliseret, det er jo ikke i kønsdelene, men hypofysen det sker i.


  • #50   12. sep 2013 Jeg mener heller ikke, de stopper deres udvikling. Selvfølgelig vil de stadig vokse.

    Jeg synes bare, det er en anelse suspekt, at vi som avler (og finder infertile kaniner ubrugelige til det formål) ikke har samme slags problemer med vedvarende vanskelig adfærd, hvis neutraliseringen er den endegyldige løsning på problemet.

    Derfor er jeg modstander af 'neutralisering for hyggens skyld', fordi jeg mener, der findes andre løsninger er kan være lige så effektive - måske endda bedre.


    Jeg vil gerne komme med et eksempel på, at neutralisering ikke altid har den hormonpræventive virkning; vores hankat Nilsson.

    Nilsson blev kastreret som 5 måneder gammel killing, da han skulle være lejlighedskat, og vi gerne så han ikke begyndte at strinte - og det gik osse fint.
    Men da vi flyttede til hus med have, og han fik lov at gå omkring, skete der noget mærkeligt; han begyndte at strinte udenfor, hvor han kunne lugte (og vi ved) nabolagets andre hankattes strinteri! Vel og mærket 2½ år efter kastrationen..

    Det har givet os en lille aha-oplevelse, for han burde jo ikke strinte? Men det gør han, det er osse okay, for omgangen med de andre katte har åbenbart vækket noget i hans instinkter - ligesom jeg tror, kaniner osse kan beholde 'hormon adfærden', længe efter de organer er 'skåret væk'..

    Pia:

    Det var ikke min mening at glemme dig før, jeg kom bare i tidskneb smiley

    Ja, som artiklen siger, er det som regel ikke produktions dyrene der lider nød, bl.a grundet den kontrol producenterne er underlagt. I øvrigt tror osse det handler om stolthed og respekt for erhvervet - Hvor imod disse 'helgener' der tager imod uønskede dyr (det gælder selvfølgelig kun et fåtal) let kan få den holdning, at hvad end de byder dyret, er det bedre end det de kom fra, eller bedre end døden. Og som man kan læse i artiklen er det desværre ikke altid sandt..


  • #51   12. sep 2013 Sikke et godt og tankevækkende emne smiley
    Alle folk, der anskaffer sig kanin, vil jo gerne dyret det aller bedste. Der findes så mange informationer om kaniner. Nogle konkluderer noget, og videregiver det som information til andre nye ejere, så disse måske ikke selv sætter sig ind i hvilket dyr en f.eks. kanin er.
    Her kan jeg komme med eksempler på flere spørgere herinde, der opretter forumemner om bur til dennes og familiens kommende kanin. Denne vil høre meninger og ideer om og til buret. samt i visse emner om der er plads til deres kanin. Her er det bure der anses for at være et hamsterbur eller marsvinbur. Forresten inden jeg fortsætter, gør jeg lige opmærksom på, at jeg intet har imod (mindre) bure til kaniner, sålængee de ikke skal sidde der flere uger og måneder i træk.
    Jeg tænker på, at kaniner er aktive dyr, der gerne vil grave, søge efter mad, ligge strakt, stå oprejst og også gerne hoppe omkring og røre sig. Alt det skal der være plads til i buret, hvis kaninen skal opholde sig deri.
    Efter hvad jeg har erfaret begynder mine kaniner hvertfald at kede sig i i burene om morgenen. Så derfor skal der være noget stimulation/underholdning uanset hvor meget eller lidt dyrene opholder sig i bur, men det fylder jo - og kræver igen et større bur. Jeg synes, da ikke man skal gå på kompromis med burets størrelse.

    Jeg synes ligeså meget jeg ser så sent som igår, at det er dem der svarer, der bliver kritiseret. Det kan ske af mange forskellige grunde. En af dem er, hvis de svar der håbes på ikke kommer, hvilket resulterer i et ikke særlig positivt eller lærerigt forumemne. - Her mener jeg bare, at når man som trådstarter spørger, må man også forberede sig på, at der kan komme mange synspunkter og input. Alle kan ikke være ligeså passende. Så som spørger må man da ikke tage alle input eller erfaringer for meget til sig


  • #52   12. sep 2013 Der er heller ingen der siger den er endegyldig.. SOm avler har man også mere plads end alm. kanin avlere (Eller man burde hvertfald have det)

  • #53   12. sep 2013 Precious:

    Tak smiley
    Når der oprettes emner og spørgsmål, hvor det er tydeligt, at dyret ikke behandles ordenligt eller trives, skal dette selvfølgelig nævnes. Men hvis man ændrer sin tankegang og svarmåde til:

    "Jeg er godt klar over, du vil dit dyr det bedste. Derfor spørger du, og jeg giver mit bud på, hvordan du kan gøre det bedre."

    Frem for:

    "Dyreplager! Dyyyyreplaaager! Fatter du slet ikke, du er ond ved dit dyr?!"

    Så har spørgeren osse mere lyst til at lytte til fornuft.

    Det skal selvfølgelig give problemer, når spørgeren kun ønsker skulderklap. Uheldige formuleringer, der giver et andet indtryk end det, der menes, bidrager osse til en dårlig stemning..

    Beltane:

    Nej, nemlig smiley Jeg tror på, at vanskelige dyr er styret både af hormoner og personlighed, så neutraliseringen netop ikke er det quick-fix, som mange gør det til. Igen skal jeg huske at sige, jeg synes det er iorden man neutraliserer sit kæledyr. Jeg kan bare være lidt lunken ved begrundelserne af og til.. smiley

    Nu skal jeg passe på jeg ikke bliver forudindtaget, men jeg må spørge dig, hvad forskellen på 'avler' og 'alm. avler' er? Og hvor mange kaninavlere har du besøgt? smiley

    - Jeg har efterhånden besøgt en del, og tendensen er klar: Man kan IKKE lave en sammenligning mellem burstørrelser og dyrenes sind og velbefindende, beklager!

    Nogle af de dygtigste avlere jeg kender, med de 'bedste' dyr og bedste sind på deres dyr, bruger ikke store bure, rigelig med strøelse, tid ude af buret, grøntfoder, medicin, navne og andet, man i kæle-regi forbinder med 'godt dyrehold'.
    De nærer derimod en stor respekt for racernes natur, og derfor får de så gode resultater på alle fronter, og har meget sjældent adfærdsproblemer blandt dyrene.

    Det er avlere jeg har stor respekt for, selvom mine standarder på flere punkter er langt højere end deres. Og jeg har intet problem med at sende familier/købere i deres retning, da jeg ved de (trods omgivelserne) har gode, glade afbalancerede dyr smiley


  • #54   12. sep 2013 Det var en iPad fejl (kærestens) der skulle stå alm kanin ejere

  • #55   12. sep 2013 Haha, okay! smiley Jeg var da godt nok lidt i tvivl om, hvor jeg hørte hjemme smiley

    Men jeg tror kælekanins ejeren på mange punkter kan tilbyde sin kælekanin mere plads og opmærksomhed end avleren kan/vil. Det ser jeg bestemt ikke som en dårlig ting, men avleren behøver jo ikke at være ond og væmmelig, bare fordi de ikke kan tilbyde deres 20-30-100 + dyr samme vilkår som 'forkælede' kælekaniner smiley


  • #56   12. sep 2013 Og dem der har 50 dyr har så en fordel som dem med kæledyr ikke har - deres dyr får de stimuli andre dyr giver, ved at kunne lugte, høre og evt. se de andre dyr.

    Der er positive og negative ting ved begge måder at holde dyr på smiley
    Der kan jo også argumenteres for, at alle dyr burde få lov til at formere sig, fordi det er det mest naturlige for dem, og en meget stor del af hvad de er (dermed ikke sagt at man bare skal gå amok med avl, det kunne bare være et af de positive argumenter for at holde kaniner anderledes end de der kæmpe voliere lignende forhold så mange er fortalere for)


  • #57   12. sep 2013 Det er rigtigt, Pia.
    Vi oplever ofte en kædereaktion, der starter i den givne ende vi træder ind i stalden, som spreder sig til alle dyrene. De reagerer, som jeg ville forvente en koloni ville reagere smiley

    Ja, holdningen om lige rettigheder til forplantning lever i bedste velgående blandt mennesker, og jeg er sikker på den for nogle er lige så gældende for dyr. Jeg er umiddelbart ikke helt enig i nogle af de lejre..

    Men jeg vil for så vidt give dig ret, hovedmålet for ethvert levende væsen er at sikre sit genetiske arvemateriale en plads til næste generation, det er succes kriteriet i naturens verden smiley


  • #59   13. sep 2013 Jeg er ved at få forstå det der.. Altså med, burstørrelser.

    Mener i at vilde og tamme kaniner ikke har samme instinkt?
    Altså at vilde kaniner er vant til masser af plads, og tamme ikke er vant til det ?
    Jeg ved det ikke.. Men ihvertfald.

    Er der ikke forskel på racerne?
    - Hermeliner - lille race - mindre bur?
    Belgisk kæmpe - stor race - stort bur?


  • #60   13. sep 2013 Jens, jeg forstår det som at tamkaniner ikke får lov til at bruge deres instinkter fx ved at søge efter maden i stedet for at få det serveret i en skål.

  • #61   13. sep 2013 Lena:

    Nu er DK's anbefalinger for dværgracer netop ½ kvm, som i cm-mål sagtens kan være 50 x 100 - Jeg anbefaler altid selv efter DK's offentlige anbefalinger, men forklarer gerne hvorfor mine hermelin hanner bor på mindre plads.
    Så jeg synes ikke, du gør noget forkert, i hvert fald smiley

    Jens:

    Vilde kaniner har brug for store områder til at finde mad. Jeg tror, at hvis en vild kanin kunne finde alt hvad den skulle bruge på få kvm, så ville den ikke have et stort behov for at komme udenfor dette areal, på samme måde har tamme kaniner deres fouragerings område koncentreret i madskålen samt høhæk - Den behøver altså ikke bevæge sig flere hundrede meter i flere retninger for at finde mad og vand.

    Samtidig skal vi huske på, at alle kaniner (ja, osse blandinger) på et eller andet tidspunkt er kommet fra en avlslinie. Racer som f.eks sølvkaniner har allerede været beskrevet som en reel race siden 1631, så i minimum 400 år har mennesker præget - og avlet vilde egenskaber ud - af tamkaninen..

    På den måde kan vi - der har med de mindste racer at gøre - nogle gange opleve panikangst hos dyr, der er havnet i for store bure..


    Men nu skal jeg nok lige ridse DK's burmål for hver racekategori:

    Dværgracer 60 x 80 cm = 0,48 kvm (0,7 til 1,9 kg)
    Små racer 70 x 110 cm = 0,77 kvm (1,71 til 3,2 kg)
    Mellemstore racer 80 x 125 cm = 1,00 kvm (3 til 4 kg)
    Store racer 80 x 160 cm = 1,28 kvm (4 til 4,6 kg)
    Kæmperacer 80 x 190 cm = 1,52 kvm (5,5 kg og derover)


  • #62   13. sep 2013 Her kommer lige mit input, vilde kaniner og tamkaniner adskiller sig ikke ret meget fra hinanden. Vores tamkaniner har ikke mistet deres naturlige instinkter og adfærd ved at vi har dem som huskaniner. Blandt vilde kaniner er der en fører kanin som får rangordenen=den der bestemmer, så også vores kaniner har dette i sig.
    Min erfaring er, at jo mindre plads en kanin har og altid har den plads kan den blive meget territerial overfor både dens ejere og, hvis der er andre kaniner tilstede, fordi det ikke er naturligt for den. Igen fordi dens instinkter (fra vilde kaniner)) fortæller den, at det kun er den ene kanin (typisk den der bestemmer) skal have pladsen og territoriummet for sig selv. Det er jo bare hvad min holdning er, Jeg kan sætte mig ind og forståi, at der sagtens kan være forskelligt til hermelinkaninerne, Nøvling smiley Hermelinracer siges at være mere opmærksomme end andre racer og blandinger


  • #63   13. sep 2013 Jeg har iøvrigt en lille kanin, netop hermelin blanding (med hollænder i, tror jeg). Ved den lægger mærke til, at den i nogle situationer bliver ekstra nervøs (absolut ikke dårligt) Det adskiller sig bare fra mine andre kaniner udenfor. Det er bla. situationer som,når en fremmed tager den op, gæster der er støjende. Det er skægt at se,hvordan racerne har forskellige instinkter og temperamentsforskel. Det må være takket være opdtrættere at dette beholdes. Og beskrivelserne i bøgerne og på kaninavlerforeningen giver pote nu hvor der er meget i det der er erfaret og står

  • #64   13. sep 2013 Jeg tror heller ikke tamkaninen har mistet sine vilde instinkter. Vi hører jo ofte om kælekaniner, der slipper fri og kan leve/overleve vildt i naturen.

    Men jeg er helt sikker på, at man de sidste 4-500 år har luget 'det værste af det vilde' ud af dyrene, og samtidig skabt dem en tilværelse, hvor tamkaniner ikke har været afhængige af deres vilde instinkter for at overleve.

    Jeg kan kun tale af erfaring, hvad angår hermelinen - f.eks solgte jeg sommers et 2 år gammelt avlsdyr (dejlig, kælen hermelin han!) til netop kæl, til en familie der havde haft kanin i en del år - én måned senere kom han tilbage, aggressiv, flyvsk, 'snappen' og generelt utilpas ved håndtering i bur. Familien havde ikke mishandlet ham, han havde såmænd bare boet i et bur, der var dobbelt størrelse af hvad han var vant til..
    Med dværgvæddere har vi endnu ikke oplevet at burene har været for store/små, de går alle hver især på 120 x 60 cm smiley


Kommentér på:
Ærgerlige tendenser især blandt unge/nye kaninejere..

Annonce