{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.565 visninger | Oprettet:

Slem øjenbetændelse. {{forumTopicSubject}}

Hej. Vi passer en lille hermelin han-kanin, som har en slem øjenbetændelse. Det gør ikke ondt på ham. Hver gang der vokser hår ud, kradser han i det, fordi det klør, så hårene omkring øjnene falder af.
Har i et råd til hvordan man kan hjælpe ham af med det? Ejerene vasker det tit. De har snakket med en dyrlæge, som der mente eneste middel var en operation, tror jeg.
På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slem øjenbetændelse.
  • #1   4. aug 2013 har han indadvendte øjenvipper eller hår på indersiden af øjenlågene? hvis han har det kan det opereres og det kan være arveligt så videre avl er usmart... billede? dyr viser ikke smerte på samme måde som mennesker: når han virker påvirket (og det gør han, du siger han klør i det) kan det sagtens være det også gør ondt.... dyr render ikke rundt og siger "av av" ligesom mennesker, de holder kæft til det gør rigtig ondt hvor de så skriger, alle mellem stadie piv piv lydene vi mennesker har er ligesom sprunget over... så få ham opereret som dyrlægen har rådet til eller få ham aflivet...

• #2   4. aug 2013 Nej, altså han ikke ondt det er helt sikkert. Det er en ganske almindelig øjenbetændelse. Når hårene vokser ud omkring øjnene kradser han fordi det klør. Han trives i bedste velgående. Det er hverken noget arveligt, eller hår der sidder det forkerte sted.

• #3   4. aug 2013 Kradser han fordi hårene klør, eller kradser han fordi øjenbetændelsen får det til at klø?

Man kan få ampuller på apoteket med saltvand, til at dryppe i øjet. Det kan også bruges på dyr, og er meget effektivt ved mindre ting.

Hvis det ikke kan slå infektionen ned, skal en dyrlæge ind over, og der skal egentlige øjendråber til.

• #4   4. aug 2013 Fordi øjenbetændelsen får det til at klø.
    Kan man bruge alm. vand med lidt salt i som en start?

• #5   4. aug 2013 Kamille te smiley
    Ved ikke om det virker på en kanin som har meget af det.
    Men det kan hjælpe smiley

• #6   4. aug 2013 Nej, så skal du bruge kogt, afkølet vand.
    Ellers skal du til at lave en opløsning der passer til den der er i kroppen. Mener det er en 0,3% saltvandsopløsning.

• #7   4. aug 2013 Okay, tak for svar smiley

• #8   4. aug 2013 Aldrig brug kamillethe i øjet

• #9   4. aug 2013 Det er udenom, ikke i selve øjet. Det svier...

• #10   4. aug 2013 Kamillethe hører slet ikke til i nærheden af øjet..

Hverken the eller saltvand behandler øjenbetændelse.. Det kræver dråber fra dyrlægen

• #11   4. aug 2013 Jeg har haft en kanin med øjenbetændelse og der brugte jeg kamillethe, og det gik væk.
    Jeg tog en vatpind og dybbede den i det afkølet kamillathe og rundt om øjet.

• #12   4. aug 2013 Kamillethe har ikke samme PH værdi på øjet.. Det svare til at man forsøger at gøre et sår rent med faurenet vand.. Det ser sikkert fint ud, men man kan være meget uheldig og gøre det hele værre

• #14   4. aug 2013 er hans tænder tjekket? -de kan presse og blokere tårekanalerne...

• #15   4. aug 2013 Sorry, det sgu min fejl smiley
    Det gik bare væk.

• #16   4. aug 2013 Hans tænder ser ud som om de er en smule for lange - jeg skal intet kunne sige, da det jo ikke er min. Det kan godt lyde sandsynligt med tænderne.

• #17   4. aug 2013 I SKAL HAVE KLORAMFENICOL ELLER FUCITHALMIC, DET ER DET SAMME DER BRUGES TIL MENNESKER, DRYP 3 GANGE OM DAGEN DE FØRSTE DAGE OG DEREFTER 2 GANGE 1 UGE SÅ ER DET VÆK-----

• Heidi Z
    Heidi Z Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 18
    #19   5. aug 2013 Kamillethe. der er et stof i det som gør at det kan løsne hornhinden fra øjne. såvel dyr som mennesker. kamille har mange gør enskaber, bare ikke til øjne. smiley

• #20   5. aug 2013 Kamilletheen er også droppet. Lige nu fjerner vi snask med ganske alm. Lunkent vand. Der er ikke så meget andet at gøre.

• #21   5. aug 2013 Det skal være kogt vand i bruger.
    Der er en reel risiko for at der er bakterier i det vand man får direkte fra vandhanen. Det er ikke noget der er skadeligt at indtage, men det er bare ikke smart at rense ud i betændelse med noget der er bakterier i.

• #22   5. aug 2013 Nej, det har du ret i. Det skal jeg huske! smiley

• #23   5. aug 2013 Det er selvfølgelig altid trist, når en kanin, der ellers lever et godt, ugeneret liv, har sådan lidelse.

Jeg er altid særlig opmærksom når det handler om hermeliner, da vi herhjemme jo primært avler denne race.
    Hermelinen er plaget af mange arvelige, genetiske skavanker - som gennem avl er menneskeskabt.
    Dårlig udvælgelse af avlsdyr og skødeløst, profitabelt salg af disse 'mini-kaniner' til kæl gør osse, at kaniner der burde aflives bliver solgt, osse til videreavl. Farvevarianter som 'ræverød' er så godt som gået til grunde på den konto.

Et lille fladt hoved er ønskeligt på en hermelinhan, problemet er bare ofte, at pladsen til bl.a tænder/kæber og tårekanaler bliver begrænset.

Det er op til ejeren hvor længe problemet skal stå på, men hvis jeg havde ejerskab over en kanin med kronisk øjenbetændelse ville den blive aflivet.

• #24   5. aug 2013 Nøvling:
    Nu ved du jo ikke om det er kronisk eller ej...

• #25   5. aug 2013 Pia N:

Nej, det ved jeg ikke. Nu starter min sætning godt nok osse med: 'men hvis jeg', hvilket indikerer, det er et hypotetisk eksempel.
    Skulle jeg endeligt drage den konklusion omkring omtalte kanin, så ville jeg bygge det på, at TS skriver 'ejeren vasker det tit'. Så er der jo enten tale om én lang øjenbetændelse eller hyppige episoder, hvilket alt efter min mening må opfattes som kronisk - da kaniner ikke bør have øjenbetændelse på noget tidspunkt..

Men du har fuldstændig ret, jeg ved det ikke smiley

• #26   6. aug 2013 Det er en lang. Jeg ved ikke hvor lang tid det har varet, men det er ikke noget der kommer i perioder. Kaninen bliver ikke afliver, det er jeg næsten sikker på, da den som sagt lever i bedste velgående. Derfor ser JEG ingen grund til aflivelse.

• #27   6. aug 2013 Det er jo helt op til ejeren at vurdere, hvornår betændelsen bliver en byrde.

Alle kaniner har på et tidspunkt fået f.eks et stykke halm i øjet, som har givet lidt flåd, men jeg kan ikke tro at konstant tilstedeværende betændelse i øjet kan være rart for dyret.
    Samtidig ville jeg (som avler) jo heller ikke ønske at give disse egenskaber videre til afkommet. Og da jeg ikke sælger syge dyr, ville sådan en kanin altså blive aflivet her.

- Jeg siger ikke, det er det eneste rigtige at gøre. Vi må bare huske, at dyrene ikke selv kan bestemme og er afhængige af, vi træffer gode beslutninger på deres vegne..

• #28   6. aug 2013 De har haft den et par år efterhånden. Det er ikke noget den har gået flere måneder med, og det er ikke noget den "født" med. Den kan sagtens have fået noget i øjet, men nu bliver der altid tjekket om der sidder noget, og snask, osv. bliver altid fjernet.
    Selfølgelig er det ikke rart, men som sagt lever den i bedste velgående.

• #29   6. aug 2013 Øh... det bliver da ikke hypotetisk bare fordi du starter med "hvis jeg"...

Kommentér på:
Slem øjenbetændelse.

Annonce