2.237 visninger
|
Oprettet:
angrebet af fluer? {{forumTopicSubject}}
hej
jeg har nu for 3 gang stået og kæmmet en af mine kaniner der går ude hele tiden, for flue æg. det er nogle flotte grønskindne nogen. og de fylder pelsen bagpå hvor kaninen ikke kan nå, med noget gullig stas og lægger så æg der. jeg synes det er mærkeligt, for ingen af dem er syge eller har sår, er der andre der har oplevet det??
Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
Jeg mener at de har vasket og klippet / barberet kaninen helt ned, men spørger dem lige ad igen for en sikkerheds skyld.
Rettelse:
Her er nogle citater:
"Og når du ser dem, så klipper du dem af. Hvis de f.eks. sidder i et sår e.l., så tag til dyrlægen, som så lægger kaninen i narcose og renser det hele op."
"En extra tilføjelse til listen er OVERVÆGTIGE kaniner.
Nu har jeg to gange i klinikken inden for en uge måtte behandle svært overvægtige kaniner med spy i rumpen - og lad mig da bare afsløre at ingen af de to overlevede (den ene døde ved ankomsten til klinikken)...
Det går RIGTIG stærkt og der skal hurtig behandling til før kaninen klarer sig igennem.
En overvægtig kanin kan ikke komme rundt om sin tykke mave og evt. hagepose og kan derfor ikke selv gøre sig ren og så har spyflueæg og -larver frit slag."
"Hvis man holder godt øje og når at opdage det, mens det stadig kun er æg, så kan det hurtigt klippes væk.
Men er æggene først klækket og er blevet til larver, så æder de sig hurtigt ind i kaninens hud/kød, og så er vi ude i narcose, oprensning og meget dårligere chancer.
Og fede kaniner, der ikke kan vaske sig selv ordentligt, de har jo ikke en chance."
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
Kaniner med sår er mere udsatte end kaniner uden - jeg ved ikke noget mht. marsvin og spyfluer, men kunne forstille mig at det er det samme.
Nej det sker sjældent af hvad jeg har hørt.
Jeg har fx haft ude-kaniner i 5 år uden spyflue angreb. (kun almindelige fluer i toiletbakkerne)
mar 2012
Følger: 15 Følgere: 22 Gnavere: 1 Emner: 93 Svar: 4.241
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 43 Svar: 791
jul 2015
Følger: 1 Svar: 1
jun 2011
Følger: 8 Følgere: 7 Gnavere: 2 Emner: 43 Svar: 791
Nu ved jeg jo ikke hvordan du fodere, men de fleste kaniner bliver tykke fordi folk giver for mange piller. Jeg giver kun 10-15 g pr kg kanin. Resten af kaninens foder skal komme fra hø og grønt.
Han og hun bør heller ikke gå sammen hele tiden. Og flue angreb bliver nedsat hvis kaninen er i skygge, og har virkelig meget plads
angrebet af fluer?