{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.237 visninger | Oprettet:

angrebet af fluer? {{forumTopicSubject}}

hej
jeg har nu for 3 gang stået og kæmmet en af mine kaniner der går ude hele tiden, for flue æg. det er nogle flotte grønskindne nogen. og de fylder pelsen bagpå hvor kaninen ikke kan nå, med noget gullig stas og lægger så æg der. jeg synes det er mærkeligt, for ingen af dem er syge eller har sår, er der andre der har oplevet det??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  angrebet af fluer?
  • > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #1   29. jul 2013 Det er spyflue angreb. Jeg har aldrig selv oplevet det, men kender flere der har.
    Jeg mener at de har vasket og klippet / barberet kaninen helt ned, men spørger dem lige ad igen for en sikkerheds skyld. smiley

Rettelse:
    Her er nogle citater:
    "Og når du ser dem, så klipper du dem af. Hvis de f.eks. sidder i et sår e.l., så tag til dyrlægen, som så lægger kaninen i narcose og renser det hele op."

"En extra tilføjelse til listen er OVERVÆGTIGE kaniner.

Nu har jeg to gange i klinikken inden for en uge måtte behandle svært overvægtige kaniner med spy i rumpen - og lad mig da bare afsløre at ingen af de to overlevede (den ene døde ved ankomsten til klinikken)...
    Det går RIGTIG stærkt og der skal hurtig behandling til før kaninen klarer sig igennem.

En overvægtig kanin kan ikke komme rundt om sin tykke mave og evt. hagepose og kan derfor ikke selv gøre sig ren og så har spyflueæg og -larver frit slag."

"Hvis man holder godt øje og når at opdage det, mens det stadig kun er æg, så kan det hurtigt klippes væk.
    Men er æggene først klækket og er blevet til larver, så æder de sig hurtigt ind i kaninens hud/kød, og så er vi ude i narcose, oprensning og meget dårligere chancer.
    Og fede kaniner, der ikke kan vaske sig selv ordentligt, de har jo ikke en chance."

• #2   29. jul 2013 iv hvor skummelt Simse! jeg troede kun det var dyr med diarre eller sår der fik den slags? men altså også overvægtige dyr? hvad med marsvin? blvier de tit angrebet selvom de hverken har diarre eller sår?

• #3   29. jul 2013 Pindsvin får fx, hvis de kommer til at sove 'udenfor'. Og ikke alle fejler andet end at de ikke kan finde ud af at gå ind og sove i huse/huler.

• > Simse <

#4   29. jul 2013 De overvægtige fik det pga. de ikke kunne rense sig bagi, og så var det jo nærmest en invitation til spyfluerne.
    Kaniner med sår er mere udsatte end kaniner uden - jeg ved ikke noget mht. marsvin og spyfluer, men kunne forstille mig at det er det samme.

Nej det sker sjældent af hvad jeg har hørt.
    Jeg har fx haft ude-kaniner i 5 år uden spyflue angreb. (kun almindelige fluer i toiletbakkerne)

• #5   29. jul 2013 ok... blev da lige helt parnoid der og spekulerede på om man skulle tjekke alle 30 svin dagligt... vi har jo vinduer og døre stående åbne hele tiden lige nu og dyrene er også på græs på skift det meste af dagen når vi er hjemme.

• #6   29. jul 2013 Ingen af mine er overvægtige eller har sår, jeg har kæmmet dem med en luse kam og fået dem alle væk, så de alle er overlevet. Jeg tænker at når de står i bure kan de ikke løbe væk og bliver fluerne ved giver kaninen vel op på et tidspunkt.

• > Simse <

#7   29. jul 2013 Lige præcis Sanne, og jeg tror bestemt ikke at de selv fjerne ALLE æggene.

• Lone J
    Lone J Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Svar: 1
    #8   23. jul 2015 Hej, vi måtte desværre få aflivet en hunkanin sidste sommer pga larver. Hun var nok for tyk i virkeligheden. Nu har vi så igen en hunkanin med æg i pelsen omkring enden. Hannen har ikke noget, men hunnen er også meget større end hannen, så sikkert overvægtig. Hun har ganske rigtigt svært ved at holde sig selv ren bagi. Hvordan får man lige sat den ene på kur, når de går sammen? Vil det hjælpe at sætte hende inden for? Vi har lige købt noget fintmasket insektnet, som vi vil tømre på buret. Kan man evt. få noget salve til at smøre i pelsen, som gør at æggene ikke klækkes?

• #9   23. jul 2015 Jeg fik noget til at dryppe i nakken, så når laven begynder at æde kaninen dør de. Men det virker kun i små mængter. Jeg kæmmet mine med lussekam.
    Nu ved jeg jo ikke hvordan du fodere, men de fleste kaniner bliver tykke fordi folk giver for mange piller. Jeg giver kun 10-15 g pr kg kanin. Resten af kaninens foder skal komme fra hø og grønt.
    Han og hun bør heller ikke gå sammen hele tiden. Og flue angreb bliver nedsat hvis kaninen er i skygge, og har virkelig meget plads

Kommentér på:
angrebet af fluer?

Annonce