{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.259 visninger | Oprettet:

Hvilken gnaver? Akvarium. {{forumTopicSubject}}

Hej.
For et par år siden havde jeg et vinterhvid dværghamster. Jeg kunne godt tænke mig en ny lille gnaver og nu har jeg et tomt akvarie til at stå.
Akavriet er 60x30x30 og planen er jeg vil lave en hylde mere, så det bliver i to etager.
Jeg var meget glad for mit dværghamster, men tænker om man ville få mere ud af at have et guldhamster, til kæl, da de er større og nemmere at håndtere (gætter jeg på?).
Nu har jeg sidde og kigget lidt rundt på nettet og er nu faldet over ørkenrotter, hvilket også lyder som en "sjov" lille gnaver.
Så mit/mine spørgsmål er altså.
Hvad er jeres erfaring ang dværghamster eller guldhamster?
Fordel og ulemper mellem ørkenrotter og hamster?(ved godt man skal have min. 2 ørkenrotter) Tænker at ørkenrotter er svære at kæle med pga af de virker meget mere livlige, men derfor måske også sjovere at se på?
Jeg er også meget i tvivl om jeg skal vælge en han eller en hun?
Så vil meget gerne høre jeres erfaringer og holdninger?
På forhånd tak! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken gnaver? Akvarium.
  • #1   2. jul 2013 Jeg er mest til guldhamstere, netop pga. deres størrelse i forhold til dværghamstere.

    Ørkenrotter har jeg også haft, men de var ikke så nemme at håndtere.


  • #2   2. jul 2013 Ørkenrotter har jeg selv haft. De er som regel ikke til kæl og sådan, det var mine ihvertfald ikke smiley Men ja de er sjove at se på smiley

  • #3   2. jul 2013 Tak for svar smiley
    Jeg tror også mest jeg hælder til guldhamster. Er der forskel på hvor meget de forskellige køn lugter, eller hvor tamme de bliver, synes i?
    Og så er der problemet at finde en. Synes jeg har svært ved at finde en i nærheden af Hornslet/Århus/Randers området. Da jeg ikke har bil, skulle den gerne være rimelig tæt på. Der er selvfølgelig altid Plantorama og lign steder, men ville bestemt foretrække en opdrætter!

    Vil gerne høre flere holdninger og erfaringer! smiley


  • #4   2. jul 2013 Nej det synes jeg ikke, hverken mht. lugt eller hvorvidt de bliver "tamme".

    Altså jeg bor i Silkeborg, og har jævnligt guldhamsterunge til salg - har en på 7 uger lige nu, og nogle der er klar på onsdag i næste uge. ((link fjernet)

    og ellers er der en opdrætter i Skjern, Holstebro, Grinsted, Horsens, Vejle, Aalborg. (dem jeg lige kan huske)


  • #5   2. jul 2013 Silkeborg er jo ikke så langt væk, men det er desværre stadig svært at komme derhen uden en bil smiley . Har du et billede af den på 7 uger?

  • #6   2. jul 2013 Har et billede fra den var 6 uger. Det er den til højre.
    Vi kan evt. finde transport via denne gruppe: https://www.facebook.com/groups/309180655833175/?bookmark_t=group


    profilbillede
  • #7   2. jul 2013 og her - til venstre foran hjulet

    profilbillede
  • #8   3. jul 2013 Guldhamster, ørkenrotter, mus og dværghamster kan man alle have i akvarie/terrarium. Men det er ikke altid godt at have dyr i akvarium pga. varmen og den mindre mængde luft der er nede i et akvarium. Hvis det er muligt for dig, så læg akvariet på siden, så du er sikker på ordentlig luft gennemstrømning. Jeg lærte det selv via. erfaring. De stod inde i et værelse hvor solen opvarmede dem og de blev varme og fugtige.

    Dog vil jeg ønske dig held og lykke med dine gnavere. ^^


  • #9   3. jul 2013 Min erfaring med små gnavere er at hamstre er nemmere at kæle med en dværghamstre og ørkenrotter, da de andre er for livlige og ikke rigtig gider blive siddende og blive nusset. Guldhamstre ville jeg heller ikke forvente det store nussebehov fra, men de er lidt mere rolige end dværghamstre og ørkenrotter. De kan sagtens kravle op i din hånd så du kan løfte dem, men de vil også gerne ned igen så de kan undersøge tingene:)

  • #10   3. jul 2013 Jeg har tre akvarier og to terrarier uden luft-problemer, men det kan nemt ske hvis det står det forkerte sted som Amee skriver.

  • #11   3. jul 2013 Har selv haft 2 ørkenrotter i akvarier, og de led ingen nød mht. luft smiley
    Så det burde kunne virke under de rette omstændigheder.

    Nu havde jeg dem ikke som kæle-kæledyr, men jeg nød at kigge på deres arbejde - de var meget dygtige og opfindsomme!

    Det øverste akvarium (80 l.) på billedet var der, de fik mad, vand og menneske kontakt. De sov der osse for det meste.
    Det nederste (180 l.) var fyldt ca. 1/3 med ugødet sphagnum, men lag af kviste og halm til at holde på jorden. Dernede lavede de flotte huler og de mest fantastiske gange - det meste var synligt pga. glasset.

    Så jeg har kun haft gode erfaringer. Men trods en ventileret top, kan det anbefales at lufte ud jævnligt - det skader i hvert fald ikke smiley

    Held og lykke med valg af dyr smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Hvilken gnaver? Akvarium.

Annonce