{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.417 visninger | Oprettet:

Ørkenrotter, flodrejer eller melorme {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen:)

Jeg skal til at bestille ekstra udstyr til mine kommende ørkenrotter, og kigger i den forbindelse på tørrede flodrejer og melorme.
Er en af varianterne bedre end den anden, eller er de begge gode proteinkilder og lækre snacks?

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ørkenrotter, flodrejer eller melorme
  • #1   1. jul 2013 jeg ved ikke noget specielt om ørkenrotter andet end det alle andre også ved, men svarer det at fodre ørkenrotter med flodrejer ikke nogenlunde til at fodre en isbjørn med pingviner? altså i naturen ville den jo aldrig spise den slags? Det er sikkert fint på kort sigt (og mere "spiseligt" for insektforskrækkede ejere) men i det lange løb kan fodring med emner dyret ikke er udviklet til at spise give problemer... man ser det især ved dyrearter der lever længe, fx katte der får nyreproblemer efter mange år på billigt tørfoder. Altså der er protein i, men det er der også i soyabønner, derfor fodrer man jo ikke med dem (undtagen i det billige foder)... at protein fra art til art heller ikke bare er hip som hap ser man ofte i menneskes verden hvor børn der fint kan tåle menneskemælk viser sig at være overfølsom overfor koprotein når de overgår til komælk. Så i min verden er det ikke bare animalsk eller vegetabilsk protein vi bør tænke over, man bør også tænke over om proteinkilden egentligt er et naturligt fødeemne for pågældende art... jeg tvivler et eller andet sted lidt på at en ørkenrotte ville spise rejer i naturen... Men efterspørglen bestemmer som sagt udbuddet og jeg tror helt sikkert der er mange dyreforskrækkede mødre derude der fx hellere ville have en dåse med tørrede rejer stående end lade poden dyrke melbiller og andet kravl til sin ørkenrotte... så de er sikkret ok i en snæver vending et par gange om måneden måske, men at give flodrejer til hverdag som proteinkilde til et dyr som spiser planter og insekter i naturen syntes jeg virker ligeså unaturligt som hvis jeg fodrede mine marsvin med hvede fx...

• #2   1. jul 2013 Det giver meget god mening. Jeg køber melorme i stedet, det ved jeg da at de har godt af:) Tak for hjælpen og det lange svar Susan! Det er rart lige at få et andet perspektiv på tingene:)

• #3   2. jul 2013 Der er intet galt i at give dine ørkenrotter flodrejer smiley
    Pointen er mere, at der er tale om animalske proteiner = godt for ørkenrotter.
    Flodrejerne er jo ikke ment som et foder, men som en godbid.
    Nøgleordet her er: Susan ved ikke noget om ørkenrotter smiley
    Hun har dog lidt ret i én ting: At give flodrejer til ørkenrotter er ligeså unaturligt som at give marsvin pillefoder smiley

Jeg har givet flodrejerne fra LUX-shoppen til mine mus, og de er tossede med dem smiley

• #4   2. jul 2013 cavy: jeg har startet mit indlæg med at jeg ikke ved noget om ørkenrotter andet end det alle andre også ved, så det er ikke nogen nyhed du fortæller det;) men jeg ved en hel masse og fodring af hunde og katte og marsvin og kaniner, det er alle dyrearter jeg har stor erfaring med gennem tiden. Min kat fx havde allergi da jeg overtog hende, det har hun ikke mere da jeg fandt ud af med udelukkelsesmetoden at hun ikke tåler gluten (hvede) og begyndte at undgå alt kattemad med korn i. Jeg køber kattemad med højt indhold af fjerkræ, grønne planter/urter (noget som faktisk kunne have været i kyllingens mave og dermed blive ædt af katten hvis den selv havde nedlagt den) og så lidt andre stoffer som muligt.
    Men fælles for alle dyrearter er jo at man gør bedst i at fodre dem med fodermidler de ville spise naturligt: deres krop har haft lang tid til at indrette sig på en bestemt fodring igennem udviklingen og det gør man bedst i at have respekt for og fodre dem så naturligt som muligt. Man fodrer jo heller ikke et marsvin med nødder eller korn selvom det ER vegetabilsk og de derfor "burde" kunne fordøje det. Jeg går naivt ud fra at ørkenrotter følger de samme uskrevne regler som andre dyrearter og også bør fodres så varieret som muligt indenfor visse rammer... jeg ville personligt gøre mere i biller og orme til en kødædende gnaver da det er hvad de kan få fat i, i naturen. Jeg tror de rejer er et af de produkter det er lykkedes dem at sælge fordi folk syntes det er nemt og knapt så klamt som at have levende larver og biller i en spand. Ligesom youghurtdrops til et marsvin eller en stang af korn klistret sammen med honning til en kanin (begge dele heller ikke noget de ville spise i naturen og som man må formode deres tarnflora ikke er beregnet til at nedbryde.
    Seneste viden er at mennesker har forskellig tarmflora alt efter hvad føden er: fx har asiater mange bakterier der er gode til at nedbryde ris og sushi, det kan (udover renligheden kan være tvivlsom) være en af grundene til vi får dårlig mave på rejser: vores mave er ikke gearet til at spise så fremmed mad. Hvorfor skulle man ikke gå ud fra dyr har det ligesådan? vi er trods alt også bare et pattedyr.

• #5   2. jul 2013 Nej, men man fodrer marsvin med pillefoder. Hvilken busk ude i naturen vokser de på? Så burde marsvin jo heller ikke kunne tåle pillefoder. Så går ikke ud fra, at du giver dine pillefoder?

http://www.lux-shoppen.dk/toerrede-flodrejer-p-1084.html#.UdLIjJwdeP0 det er det her produkt, vi taler om. Der er ikke nogen forskel, om du giver dem her eller tørrede melorme, i forhold til ernæringsværdien.
    Og de kan da overhovedet ikke sammenlignes med youghurtdrops. Flodrejerne er et naturprodukt. Youghurtdrops er rent sukker.

Og nej, jeg ved godt, at du starter med at sige, at du ikke ved noget om ørkenrotter. Også derfor det undrer mig, at du i det hele taget udtaler dig om noget, du ikke ved noget om, og derved kommer med information, der er skrub forkert, i forhold til ørkenrotter.
    Det er sådan noget der er skyld i, at der sidder børn og unge rundt omkring, som er fuldstændig fejlinformeret omkring de dyr de har.
    Du kan altså ikke sammenligne ørkenrotter med din allergiske kat.
    Men har du overvejet at få arbejde i en dyrehandel? Der er kravet vist, at man skal kunne fortælle en masse vås om dyr, man ikke aner et klap om smiley

• #6   2. jul 2013 Jeg har ørkenrotter. Og jeg er enig med Cavy Cats her.

• #7   2. jul 2013 du bliver ved med at pære i at det her er ørkenrotter, jeg kan ikke se nogen dokumentation for at de skulle fungere anderledes end andre dyr? der er også mange der giver tørrede griseører til deres hunde. Tørrede totalt uden hensyntagen til renlighed og de får ofte rigtig dårlig mave af dem. Men det er jo også "et naturprodukt" så det kan da ikke være derfor lille Fido skider grønt i dag, det må da være et tilfælde...

• #8   3. jul 2013 Susan S: Igen... de her tørrede flodrejer er ligeså gode for ørkenrotter som de tørrede melorme og andre tørrede insekter er det. Og det er så igen ligeså naturligt for dem som de piller vi giver vores marsvin.
    Og jeg ser dig da ikke have de samme problemer med at give marsvinene pillefoder?
    Og nej, tørrede flodrejer er IKKE tørret på samme måde som hundenes griseører er det smiley

• #9   3. jul 2013 Men jeg opgiver... jeg gider ikke diskutere med en person, der ikke har interesse i at lære noget om noget, de ikke ved noget om.

• #10   5. jul 2013 Mine ørkenrotter får noget foder, der indeholder tørrede melorme. Derudover får de tørrede fjordrejer fra Lux-shoppen. De spiser begge dele med stort velbehag uden at få dårlig mave smiley

Bettina

Kommentér på:
Ørkenrotter, flodrejer eller melorme

Annonce