{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.561 visninger | Oprettet:

(KANIN) skider SLIM?? og skære tænder????? {{forumTopicSubject}}

øøøøøøhm..

hjælp.. har lige købt en hankanin unge.. nok også det dummeste køb ever...

han har siden jeg kom hjem med ham skidt slim og skære tænder konstant..
han drikker gerne men spiser ikke.. jeg har self. af erfarring hold alt fra ham, hø, grønt, halm osv.. altså de ting han ikke er vant til..

det dirre agtigt, men slim alligevel.. han er vag, men ikke vag nok til bare at ligge, han vil gerne hoppe stille og roligt rundt men alligevel ikk regere hvis der kommer en hund eller jeg hurtig hen til ham...

hvorfor??? og hvad fejler han????

der ud over når han sidder helt stille ser det ud som om han sidder i en "trangse" han sidder og væver med hovedet fra side til side.. (det tænker jeg dog self. godt kan være smerter at han gør denne handling)

HVAD TÆNKER I ???? hjææææææææææælp.. sys sku det synd for ham... hvis ikk han blir bedre imorgen, afliver jeg ham, synes virkelig det skrækkeligt for ham..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  (KANIN) skider SLIM?? og skære tænder?????
  • #3   5. jun 2013 åhh shit, den stakkels!! ved i hvad dyrlægen giver dem?? som kan rede dem ???


  • #4   5. jun 2013 og hvordan opstår det tarm betændelse?


  • #5   5. jun 2013 han er super tynd nu, og temmelig vag, håber der en chance for han kan redes.. jeg står bare og skal indlægges imorgen kl 08 på sygehuset.. så det da flot..

  • #6   5. jun 2013 Bare hurtigt til en dyreklinik der har åbent om natten!

  • #7   5. jun 2013 Lige meget han er død smiley

  • #8   5. jun 2013 Tror ikke du skal sætte dine forventninger for højt hvis det er det jeg frygter det er for så skulle han have været i meget tidlig behandling da dødelighede er stor. Kan bare ikke huske hvad det hedder men har haft to kaniner med det hvor den ene døde

  • #9   5. jun 2013 Jeg snakkede med dyrlægen og i de 8 min havde han lagt sig til at dø imens... smiley kæft en stakkels..

  • #10   5. jun 2013 Sorry du var hurtigere end mig

  • #11   5. jun 2013 Det gik så stærkt alting.. først da slimet kom idag blev jeg nervøs smiley og lige siden har alting bare gået for hurtigt.. smiley

  • #12   5. jun 2013 Hvor syndt:(. R.I.P. Lille nins<3

  • #13   5. jun 2013 Du skriver, at han drikker.Det ER positivt
    Holder den balancen, når den går rundt? Hvad med øjnene, ser den normalt rundt på hvad der foregå omkring den? Lægger den mærke til, at din hund er der ?
    Hvis den fortsætter med ikke at ville spise maden, vil jeg mene, det er det vigtigt, du giver den noget godt hø, lidt grønt, banan(gerne most med en gaffel), æble(most) youghurt. Giv det i hånden.
    Jeg har hørt fra en ven, at ved meget tynd mave hos hendes kanin, tog hun kaninpillerne fra en dags tid og gav den A38 i stedet for. Det gjorde gavn i det tilfælde. Men hendes havde ikke de andre symptomer, du fortæller


  • #14   5. jun 2013 Precious: Den er ikke i blandt os mere:(.

  • #15   5. jun 2013 Det ku lyde som coccidiose (staves)

  • #16   5. jun 2013 ØV smiley hvor sørgeligt. teksten kom hurtigere end jeg regnede med Så var han altså meget utilpas smiley

  • #17   6. jun 2013 havde du fået ham hjem i dag? hvis du lige har fået ham burde du nok klage til opdrætter...

  • #18   6. jun 2013
    Mucoid Enteropati:

    "Mucoid Enteropati er en sygdom, hvor kaninens tyktarm bliver fyldt med store mængder slimet indhold. Den forårsager stor dødelighed de steder, den rammer.
    Symptomer består i pludseligt ophørt fødeindtagelse, dog drikker nogle dyr meget vand i begyndelsen. Tarmen lammes, og mavesæk samt tyktarm bliver udspilede. Senere følger meget ildelugtende diarré. Døden indtræffer efter 1- 5 dages meget smertefuld sygdom, og det er aldeles i både din og dyrets interesse, at den aflives tidligt i forløbet.
    Sygdommen forårsages af ensformig, uhensigtsmæssig fodring med alt for store mængder kraftfoder. I miljøer med dårlig hygiejne kan coccidier gøre situationen værre..
    Behandlingen af ramte kaniner foregår hos dyrlægen med væske, smertestillende og 'fiberpasta'. Men selv med behandling er dødeligheden 80-90%
    Det er meget nemt at forebygge Mucoid Enteropati. Nemlig begrænsning af adgangen til kraftfoder og rigelig fodring med godt hø. Sygdommen opstår oftere der, hvor dyrene sent begynder at spise grønt, så ved at tilbyde ekstra godt hø og grønt så tidligt i kaninens liv som muligt er bestemt osse forebyggende!"


  • #19   6. jun 2013 Endnu et indlæg hvor folk ikke tager til dyrlægen, eller får afliver når kaninen tydeligvis lider smiley
    Din kanin har været syg i mindst en uge!!


  • #20   6. jun 2013 Det gør mig ondt, at du har mistet din kanin. smiley Men jeg håber, at dette har været en lærestreg, så du tager til dyrlægen med det samme næste gang, du står i en lignende situation.

  • #21   6. jun 2013 Det er altid farligt at stille diagnoser på sygehistorier, men "Mrs. Nøvling" har utvivlsomt ret i diagnosen.

    Jørgen


  • #22   6. jun 2013 Vil give Nøvling ret langt hen af vejen.
    Men ikke at det kommer pga dårlig hygiene og for lidt grønt.
    Det kan altså komme alligevel, også selvom man gør rent ofte, bruger godt hø, godt halm og foder alsidig.

    Men enig i det er en forbistret måde at miste sine kaniner på, og meget smertefuld for kaninen. Så en kanin med de symptomer, bør efter min mening aflives eller behandles hos dyrlæge.


  • #23   6. jun 2013 susanna, der står "I miljøer med dårlig hygiejne kan coccidier gøre situationen værre.."... dvs det kan gøre problemet værre, der står ikke det er pga dårlig hygiejne det opstår.... men klart det kan gøre det værre for dyr der går i dårlig hygiejne og er presset af parasitter vil jo være mere skrøbelige overfor anden sygdom i det hele taget... så den kan man ikke være uenig i;)

  • #25   6. jun 2013 Jeg er meget ked af at sige det,
    Men min søster har købt 2-3 kanin unger, der sked slim.
    det er en sygdom kun kanin unger får, og de dør af den.
    Men skynd dig til dyrlægen, måske er det ik det samme


  • #26   6. jun 2013 cecillie: den er død

  • #27   6. jun 2013 det er synd du har ladet ham sidde så længe uden at få ham behandlet....... du burde have fået ham aflivet eller behandlet.

  • #30   6. jun 2013 Jørgen:

    Hehe, selvom citatet er omformuleret til egne ord, så kan du sikkert godt genkende beskrivelsen smiley

    Susanna:

    Jeg skal ikke kunne sige det, har aldrig haft dyr med omtalte symptomer. Jeg har såmænd bare baseret beskrivelsen på én, skrevet af en kyndig dyrlæge smiley


  • #31   6. jun 2013 R.I.P. lille kanin <33'



  • #32   6. jun 2013 Kender godt Jørgen smiley
    Og han ved også vi har haft problemer for nogle år siden, uden at vi i fællesskab med ham kunne finde en grund..

    Men ja Susan du har ret, selvfølgelig øger det risikoen for sygdom, hvis der er beskidt. Så ja hygiene og det rigtige foder er vigtigt det er vi helt enige i. Så jeg tog det bare lige for nært smiley


  • #33   7. jun 2013 Så må jeg hellere "gyde olie på vandene".
    Der er ingen tvivl om, at overfodring med kraftfoder og underforsyning med struktur i foderet er den væsentligste årsag til udvikling af mucoid enteropati. Tilstedeværelse af rigelige mængder coccidier forværrer situationen.
    Men der er ikke noget kendt enkelt smitstof, der fremkalder sygdommen.

    Jeg er overbevist om, at denne sygdom er den mest tabsvoldende i "velfodrede" danske kaninhold.

    Og jeg læser med en vis skepsis, hver gang der skrives: 25 g kraftfoder/kg kanin.

    Så føler jeg, at ejeren "sidder på en tikkende bombe".

    Jørgen


  • #34   7. jun 2013 Godt Jørgen smiley

    Men jeg må sige, de 25 g./pr. kg. kanin fungerer jo fint for hermelinere og dværgvæddere her i huset - altså henholdsvis 1- og 2 'snapseglas' med foder. Derfor rådgiver jeg på den måde, da det er nemmere at forholde sig til end ' ½ dl.' eller 'en lille kop'.
    Om det osse fungerer for de små, mellemstore, store og kæmperacer har jeg ingen erfaring med.


  • #35   7. jun 2013 Mine kan ikke holde sig på 1/2 dl piller om dagen smiley
    Jeg har hopkaniner (3 kg) og belgiske hare smiley


  • #37   18. jun 2013 PRØV HØR HER .....

    jeg gjorde alt hvad jeg kunne!! DESUDEN står der jo INGEN steder at jeg har ladet ham have det sådan i en uge, det kunne jeg ALDRIG tilbyde ham eller noget andet dyr!! jeg synes det MERE synd at i kan drage jer en klonklusion om hvordan og hvor vit jeg har handlet mht. ham...

    det hele skete på et DØGN!!!! hvor meget KAN jeg nå at gøre, som jeg også skrev snakkede jeg med dyrlægen og det var MENS jeg snakkede med dyrlægen han desværre ikke kunne mere...

    så STOP venligst jeres moral-prædiken om en hendelse og situration i ikke kender til ende..!! det fuldkommen TÅBELIGT at gide at bruge tid på noget man intet ved noget om..

    jeg gjorde hvad jeg kunne for ham så snart jeg så det! ..

    og til alle jeres info:
    har jeg bedt om opduktion på ham fra dyrlægen (hvilket halvdelen af jer nok aldrig gad bruge penge på!)
    MEN opduktionen er kommet retur og det er fastslået at det er: Mucoid Enteropati....
    dyrlægen var også sikker på denne sygdom og forklarede mig om den da jeg kørte op med ham! men jeg ville ha det på et papir.. opdrætter ER kontaktet og jeg har self. fået pengene retur..

    ---------
    men TAK til alle jer ANDRE der viser sympati og medfølelse og tak for alt jeres info og hjælp på hvad han kunne fejle...



  • #38   18. jun 2013 Er det ikke ved at være lidt lang tid siden nu?.. smiley

  • #39   19. jun 2013 jo det er så.. men jeg gider ikke have på mig at jeg ikke varetager ens kanin ve og vel...

    så det fastlagt nu og så der ingen tvivl om jeg har gjort mit bedste..

    her er billedet af ham


    profilbillede
  • #40   19. jun 2013 Tror skam hellere ikke at du kunne have gjort det anderledes. Eller bedre.

  • #42   25. jun 2013 Hvis han skære tænder er det nok fordi at de er for lange til Dyrelæge med ham og held og lykke

  • #43   25. jun 2013 Ehm Camilla - læs lige tråden igennem

  • #44   26. jun 2013 Ehm Betina M - det har jeg gjordt

  • #45   26. jun 2013 Camilla: Hvis du havde læst tråden igennem. Så burde du vide, at kaninen er død...

  • #46   26. jun 2013 Ja jeg kan godt læse det

  • #47   26. jun 2013 Okay?
    Men hvorfor skriver du så... " til Dyrelæge med ham og held og lykke"
    Hvis du jo godt ved at den er død. smiley


  • #49   26. jun 2013 Nemlig.

  • #50   26. jun 2013 men i princippet var det jo det jeg gjorde, for at få opduktionen smiley he smiley

Kommentér på:
(KANIN) skider SLIM?? og skære tænder?????

Annonce