{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.683 visninger | Oprettet:

E. Cuniculi - Kanin {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Ville bare lige høre om der er nogen af jer der har erfaringer med sygdommen Encephalitozoon cuniculi – også kaldet E. Cuniculi her inde?

Mistænker min kaninunge Tiny for at have det da den har mange af de forskellige symptomer som fx. :
- nedsat balanceevne
- rystelser
- svage bagben
- Stirrende og cirkulerende øjeblikke
og så sætter tit den hovedet på skrå og bevæger øjnene frem og tilbage.
Dog spiser den normal og som i kan se på videoen (som jeg linker om lidt) så reagere den også på når jeg gør noget.

Dyrelægen mistænker den for at ha' fået mellemørebetændelse(selvom hun ikke kan se nogle former for betændelse i øret) og har aldrig hør om sygdommen E. Cuniculi før, men jeg er sikker på at det er den sygdom og har ladet mig fortælle at den kan kureres med Fenbendazol, som dyrelægen så heller ikke mener at man kan give kaniner. Hun har valgt at den skal på antibiotika i 10 dage.

Er der nogle som kender til denne sygdom, har haft kaniner med den og evt. kan fortælle mig hvordan i og jeres dyrlæge håndterede det? smiley



Kommentarer på:  E. Cuniculi - Kanin
  • #1   17. apr 2013 Allerførst vil jeg lige advare imod, at man skriver E. Cuniculi, idet E. også kan stå for Eimeria, og Eimeria Cuniculi er den mest almindelige coccidie hos kaniner..

    Den lille parasit, som du beskriver (og som jeg opgiver at stave til), er ganske udbredt - også hos sunde kaniner.

    Jeg har kun ved én lejlighed set en besætning med mange tilfælde af kaniner med de symptomer, du beskriver (her var der sikkert komplikationer p.g.a. sekundærr bakterieinfektioner - du kan evt, studere noget om bakterien Pseudomonas Aeroginosa).

    Ellers er det kun enkelte spredte tilfælde, der ses.

    Behandling med antiparasitære midler har mig bekendt ingen kurativ effekt - næppe heller forebyggende, og jeg vurderer, at bivirkninger i form af manglende doseringsnøjagtighed vil være større end den effekt, der kunne opnås ved behandling.

    Indtil for få år siden var lidelsen aflivningsgrund, men ved ret intensiv behandling af enkelte syge kaniner vil en del kaniner kunne komme sig fuldstændig, andre blive bedre, men ikke helt symptomfrie, og endelig vil der være irreversible skader i hjernen hos nogle, og tilstanden vil da være uhelbredelig.
    Behandlingen tager sigte på at helbrede de skader, som parasitten forårsager, og antibiotika indgår i de fleste behandlingssituationer.

    Jørgen


  • #2   17. apr 2013 Mellemørsbetændelse kan ikke ses som betændelse i øret..

Kommentér på:
E. Cuniculi - Kanin

Annonce