{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.592 visninger | Oprettet:

Pris på kastration, marsvin {{forumTopicSubject}}

Hey.
Jeg ville gerne have kastreret en af mine hanunger, da jeg gerne vil beholde ham.
Da jeg alligevel havde fat i dyrlægen om vaccination af hestene, spurgte jeg lige til pris, selvom jeg godt ved det ikke ville være dem jeg ville bruge.
900 kr!!! Var nær kløjst i kaffen!

Er det hvad i andre giver? Han mente det var det samme som for en kat, det var jo meget sværere på et marsvin!
Er det meget besværligt? For så ved jeg da ik om jeg tør? Og har i en foretrukken alder for kastration? Havde nemlig tænkt han skulle vente til sommer/efterår mindst...

På forhånd tak for svar

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pris på kastration, marsvin
  • #1   11. mar 2013 Jamen kasteration af et marsvin ER noget andet - det er sværere fordi de er mindre og de skal mere "ind" i dyret end på f.eks. en kat.
    - 900,- er meget normal pris.

Nu har jeg set en ret stor andel af kasterationer af marsvin, kat, kanin m.fl. og marsvin er noget andet end en kat - selvom mange tror det da er ingenting og sådan et lille dyr kan ikke koste så meget, - jamen jo for det dyrlægen skal arbejde med er jo også småt smiley
    - Kattens sidder bagpå og er utrolig nemt lige at "smutte ud" smiley Kaninen er tilgengæld værre end marsvinet. Men begge dyr kan ha' tendens til at "hive dem op" - især kaninen, vi måtte stå og "ryste" min kanin som skulle kasteres engang smiley For ligesom at få dem til at slappe af og komme ned.

Det er ikke farligt - besværligt, jeg ville sagtens turde - hvis man sørger for at huske at der ALTID er en risiko for at ligge et dyr i narkose!

Min dyrlæge siger der skal være "noget" at kastrere, så kan de.

• #2   11. mar 2013 900 kr er så ikke engang den højeste pris jeg har hørt, tror det vildeste var 1700kr

Marsvin skal desuden sys i flere lag, og tåler ikke narkose specielt godt. Fik engang en meget detaljeret forklaring på forskellen på marsvin og fx kanin ved kastration, og der ER altså stor forskel.

Prisen kan variere meget fra dyrlæge til dyrlæge, så du kan jo ringe rundt og spørge. Hvis du gør, så spørg osse lidt ind til hvordan de gør - for det sidste du ønsker er at spare penge på at en dyrlæge kastrerer marsvinet som var det en kanin, for det er den hurtigste vej til komplikationer og nok et dødt marsvin.

Den billigste pris jeg har givet var 550kr hos Trine Cramon, men hun er vist steget lidt siden.

• #3   11. mar 2013 Det er deropad, som jeg har givet for mine hanner i hvert fald. Årsagen er mest at de er så små, at det er svært at komme til. Det må være lidt af et pillearbejde smiley
    Og så skal de virkelig være opmærksomme på at få lukket såret, da det jo rører bundlaget hele tiden (imodsætning til hunde og katte, som ikke på samme måde, får såret i kontakt med den slags)
    Jeg ved nogen dyrlæger er begyndt at lave kastrationen gennem bughulen (mener jeg), netop for at mindske risikoen for infektioner.
    Jeg har ikke selv fået lavet sådan en på en af mine, så jeg kan ikke fortække mere om det. Men det er der helt sikkert andre der kan smiley
    Når ja, og så er det anbefalet, at marsvinet bedøves af gas, og ikke af en sprøjte, da det er nemmere at styre, og derfor nemmere at vække det igen.

Jeg er ikke nervøs for at lade flere hanner kastrere, ikke så længe det er en dyrlæge, der véd, hvordan det skal gøres:)
    Og så skal du huske at holde marsvinet varmt, når du får det hjem. De er ikke gode til selv at gøre det, når de er lidt groggy efter bedøvelsen
    Jeg selv plejer at sætte dem på min varmepude (med håndklæde imellem!) med et håndklæde over sig, og masser af fristene grønt (også vigtigt, da det er om at få systemet igen igen). Og så får de lov at sidde der i nogle timer, indtil de synes det er for varmt og kravler ud. Så plejer de at være sig selv igen, og kommer ned i buret.

Kort fortalt vil jeg anbefale dig at finde én som kender til at kastrere marsvin. Det er det sikreste smiley
    Du bor lidt langt væk, så den jeg bruger, tror jeg er liidt for lang en køretur for det smiley

• #4   11. mar 2013 Okay, troede ik det var så dyrt...
    Er også fordi når jeg ser folk sælger kastrater, koster de omkr 400, så tænkte prisen lå i det leje... Så er kastrater sgu billige.. smiley

Hmm så må han i al fald beholde kuglerne foreløbig, ku ellers godt bruge en kastrat til at holde orden på kællingerne smiley

• #5   11. mar 2013 Der er jo det ved det at folk ikke vil betale fuld pris for en kastrat. Hvis du skat betale for selve dyret + operationen, så løber det jo hurtigt op i 800-1000kr, og så kan man jo lissågodt kastrere en af sine egne.
    Så marsvinekastrater sælges med tab. Nogen opdrættere vælger at kastrere hanner, som ikke bliver solgt, og så æde tabet ved salg.
    Prisen på en kastrat ved salg ligger på 350-450kr, for mere vil folk ikke betale.

• #6   11. mar 2013 Der er en dyrlæge nede ved grænsen som nogle opdrættere tager ned til og får kasteret hos til billige penge, - derfor gik der også lidt "inflation" i kastrater og prisen kunne ikke holde sig på de 350+ kr, langt fra.

Jeg solgte en kastrat for 150,- fornylig, mere var folk ikke interesseret i at give.
    - Bittert, men sandt. Det er desværre nede i det prisleje de er endt i, ihvertfald herovre i Jylland.

• #7   11. mar 2013 noget helt andet er at jeg ville så personligt ikke bruge en hestedyrlæge til kasteration af marsvin.... rigtig mange dyrlæger laver ged i den mht til marsvinekasteration og jeg har personligt mistet flere hanner på den konto. Jeg ville forhøre mig på forskellige forums om nogen kan ANBEFALE en i dit nærområde.

• > Simse <
    > Simse < Hjælpe-administrator

Følger: 96 Følgere: 139 Gnavere: 24 Emner: 145 Svar: 6.125
    #8   11. mar 2013 Prisen er jo heldigvis kun en engangs-pris, og som de andre siger er 900 kr. meget normalt, men gå efter dyrlægen og ikke prisen. smiley

• #9   11. mar 2013 Jeg gav 650 kr. Begge gange mine kaniner blev kastreret smiley

• #10   12. mar 2013 Susan S, vil bestemt heller ikke bruge min hestedyrlæge som jeg har skrevet i indlægget...

Ja det kan jeg jo så godt se, hvem vil give 1000kr for et marsvin når du kan få dem smidt i nakken...

Heldigvis har jeg plads til alle mine hanner endnu, så må jeg spare sammen til en kastration...

Hvor gamle skal de ca være?

• #11   12. mar 2013 ok, så misforstod jeg det åbentbart da du skrev "Da jeg alligevel havde fat i dyrlægen om vaccination af hestene" som om at du ville bruge samme dyrlæge...
    alder, ja nogle siger så unge som muligt, så heler de hurtigere, andre siger det jo lige skal være LIDT at fjerne først, jeg ville personligt ikke få det gjort på en han under 500g i hvert fald.

• #12   12. mar 2013 "Selvom jeg ved det ikke er dem jeg ville bruge" smiley

Okay tak for svar, ville også synes det var rart han havde lidt størrelse først...
    Men nu skal han også lige blive gammel nok til at forlade mor... og bliver hans brødre ikke solgt, ku det være jeg sku overveje at få dem snippet også... smiley så er de lidt lettere at rokere rundt på... smiley

• Jannie G
    Jannie G Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #13   14. mar 2014 Vi fik i december 2013 anbefalet to hanmarsvin da dyrlægen mente det var den bedste kombination. Men det gik så ikke så godt, da de ikke kunne enes selvom de fik et stort to etagers bur. Så nu er de forlængst skilt ad igen

Har overvejet at få den ene kastreret og så vil jeg hører om dette muligvis vil afhjælpe problemet.
    De er blevet meget tamme og meget sociale. Hvor meget ændre det sig bagefter. Den ene er lidt mere modig og en drillepind. Og den anden mere forsigtig

Hvem skal man vælge eller er det bedst at det bliver begge to?

Og hvad med alder ? De er fra november engang smiley

• #14   14. mar 2014 Kastration af marsvin ændrer ikke deres temperament og adfærd, jeg ville få en lille hanunge til dem hver i stedet, eller kastrere begge og give dem en hun hver.
    Ingen af dem er tjent med at gå alene

• Jannie G
    Jannie G Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #15   18. mar 2014 En hanunge hver? Hmm jøsses, de er jo selv unger endnu så ikke flere marsvin og da slet ikke hunner da :-D. Så vil jeg hellere kastrere dem begge to, men hvis det ikke ændre deres adfærd hvad skulle det så hjælpe?

• #16   18. mar 2014 jamen kastration hjælper jo på at dine hanner ikke går alene + at du ikke får nogen unger ud af det. Dvs. du ender i max 4 marsvin... 2 kastrater + 2 hunner.

• #17   18. mar 2014 Det gør jo hannen ik kan producere unger, og kastrater er meget effektive til at holde styr på stride hunner eller en større flok hunner... Min kastrat har 15 damer han holder orden på..m

Kommentér på:
Pris på kastration, marsvin

Annonce