Opdragelse af chinchilla? {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg har før haft chinchilla, fik hende dog da hun var 8 år. Hun var helt tam og godt opdraget, kom når man kaldte på hende, hoppede selv i buret efter en tur i stuen og ødelagde aldrig noget.
Nu, efter hendes død, har jeg anskaffet mig en anden chinchilla, Charlie, på 2 år.
Han er ikke tam, da hans tidligere ejer kun var hjemme i weekenderne, da hun var på efterskole, og han blev derfor passet af hendes forældre. Så han kom ikke i hænder andet end i weekenderne.
Det er som sådan ikke noget problem for mig, da jeg selv kan gøre ham tam. Han er nemlig både nysgerrig og en smule kontaktsøgende.
Mit problem er at han ingen opdragelse har!
Han bider i ALT, ledninger, træ, tøj, alt hvad han kommer i nærheden af. ( han har dog ikke bidt mig! )
Og jeg har hørt om chinchillaens ''prøvebid'' men det her er meget slemt, for han ødelægger ting. Hans ''hus'' der står i hans bur har allerede fået en ny udgang.
Mit spørgsmål er så : Hvordan opdrager man en chinchilla? For jeg ved det virkelig ikke!
Havde tænkt mig at belønne ham når han gør noget godt, men han er bange for mig hvis jeg bevæger mig i nærheden af ham, så det er ret svært. Og jeg kan ikke bare se til mens han ødelægger mine ting, indtil han er tam.
Håber i kan hjælpe mig.
XOXO
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
Det er et meget unormalt dyr du har haft tidligere. Det er helt normalt at de bider i ting, og praktisk talt umuligt at "opdrage" dem ud af.
Eneste mulighed er ikke at lukke ham ud, hvor der er ting han ikke må bide i.
Du hverken kan eller skal opdrage ham til at han ikke må bide i ting, da det er en del af hans natur, og det er synd at forhindre ham i at udleve naturlig adfærd.
Han har tilsyneladende et stort behov for at bide i ting.
Så du kan lade ham blive i buret og ødelægge hvad du kommer der ind (kom aldrig noget i et chinchillabur, du ikke vil have ødelagt).
Du kan også lukke ham ud, men begrænse ham til badeværelse, gang e.l. hvor der ikke er ting <i>han</i> kan komme til skade af at gnave i, og du ikke har så meget imod får lidt bidemærket.
feb 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 10
Jeg har bare hørt om rigtig mange der opdrager deres chinchilla til ikke at bide i ting, så troede faktisk det var muligt og ''normalt'' ( selvfølgelig ikke for dyret )
Giver ham ting i buret han kan bide i, så han har noget at bide i hele døgnet, men alligevel foretrækker han at bide i ting uden for hans bur.
Grunden til at jeg valgte en chinchilla var, at flere fortalte mig at de sagtens kunne lære ikke at bide ting,så dyret kunne være udenfor buret og holde mig med selskab størstedelen af tiden, hvilket også passede med den første.
maj 2010
Man kan til dels lærer dem at forstå et "Nej", men de hopper tilbage og bider i ting igen efterfølgende.
Der er desværre en rigtig dum tendens til, at folk har atypiske dyr, og så fortæller de at adfærden er helt normal, og man sagtens kan træne dem.
Nogle dyr bider mindre i ting end andre, og de er nemmere at få til at stoppe i større eller mindre grad.
Så det du har fået at vide, er simpelthen ikke rigtigt.
Så skal du have en hund eller kat i stedet...
feb 2013
Men tak for dit svar!
maj 2010
Jeg ved ikke hvordan de har det med at bide i ting, men så kunne du jo overveje at kigge på f.eks. ildere (hvis det bliver aktuelt med et andet dyr på et tidspunkt)
feb 2013
Har undersøgt rigtig mange burdyr, men der er jo selvfølgelig nogle krav.
For dyret skal være natteaktivt, det skal kunne klare sig hele dagen uden mig, og nogle weekender kun med den mest nødvendige pasning og en hurtig tur rundt i stuen.
Og så skal den samtidig være underholdene, da jeg har dyret for at fjerne den følelse af ensomhed der er kommet efter jeg er flyttet selv.
Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til og høre rundt omkring var chinchillaen perfekt.
maj 2010
feb 2013
Opdragelse af chinchilla?