1.134 visninger
|
Oprettet:
Marvin og kulde {{forumTopicSubject}}
Jeg tænkte på om Marsvin kan gå ude i en stald med vores kaniner, de har dog et bur hver for sig.
Der er varmelampe oppe.
De tager ikke skade eller noget af at gå derude.
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
De kan sikkert sagtens overleve ved mindre grader, men der er forskel på at overleve og så på at trives.
Jeg ville ikke byde mine marsvin det, ej heller med en varme lampe.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 12 Gnavere: 9 Emner: 8 Svar: 128
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Gnavere: 8 Emner: 88 Svar: 310
Tidligere stod mine ude på vores altan, og nu er vi flyttet og de går nu ude i en tilbygning til garagen, hvor de har fået et stort område..
Der er ingen træk, og ingen frostgrader inde ved dem. og deres huse er isolerede. Under 10 grader er der nok i de her dage, men de har det ganske fint, aldrig syge, og friske og veloplagte som de altid har været.
Jeg ville dog vente med at flytte dem ud til det er blevet varmt, for de tåler ikke den temperaturforskel.
Mine har været vant til det fra unger af, men når de ikke er vant til det, kan de gå hen og blive syge.
Men du vil få flest nej svar herinde fra
jun 2010
Følger: 1 Følgere: 40 Gnavere: 1 Emner: 17 Svar: 2.732
Det er jo så fordi der rent faktisk er udført forskning på det område, der viser at ved temperaturer under 10 grader kan de få kulderystelser og deres livskvalitet samt levetid kan risikere at sænkes markant.
Personligt har jeg det sådan, at hvor der er for koldt for mig uden jakke, er der for koldt for mine marsvin, uanset om de har pels eller ej.
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 4 Gnavere: 8 Emner: 88 Svar: 310
Hvis du absolut skal samligne dyr og mennesker, så er der også forskel på hvor kuldeskær folk er... jeg går med vinterjakke...min bror går med åben sommerjakke og fryser ikke..
Men dette er noget hvor der altid er uenighed.
Men kan jeg se at der er en af dem der ikke trives med det, så blir der også lavet om inde ved dem, det er klart, men indtil videre, fungere de fint som de plejer..og jeg kender mine dyr bedst, så jeg burde vide det
jun 2010
Nu har jeg også marsvin uden pels, så mine dyr har altid min. 22 grader, så de vil aldrig blive budt så lave temperaturer.
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 7 Svar: 2
Tror det handler meget om, de står i læ og har isolerede huse/læskure at gå ind i med masser af lun halm/hø what so ever..
Jeg mener sagtens de kan gå ude, især med varmelamper.
Mvh Mie:)
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
dec 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Gnavere: 4 Emner: 6 Svar: 64
dec 2012
De er friske og livlige
jun 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Gnavere: 8 Emner: 9 Svar: 70
dec 2012
apr 2010
Følger: 32 Følgere: 36 Gnavere: 7 Emner: 72 Svar: 2.537
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 12 Gnavere: 9 Emner: 8 Svar: 128
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Derudover ville jeg ikke opholde mig ved dyrene hvis de gik så koldt, så ville dyrene ende med bare at gå derude og få tjekket vand og foder. Og det ville jeg synes var synd for dyrene.
Men som sagt det er dit valg, jeg ville bare aldrig byde mine dyr det.
jun 2010
Vil du byde dine dyr det, så gør det da endelig.
Om ikke andet, kan det jo være der så ikke går så længe før du så skal have nogle nye.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 59 Gnavere: 15 Emner: 48 Svar: 1.534
Nu er der for en gangs skyld lavet forskning med noget indenfor marsvin, der faktisk er relevant at vide - hvorfor så ignorere det?!
- Og hvorfor spørge, når man alligevel ikke vil ta' de svar som modsætter sig ens ønske, op til vurdering!?
Nej, mine marsvin går indenfor - i stuetemperatur. Det gør mine kaniner også, det er sjovere for mig.
- Men mine marsvin skal aldrig udenfor om vinteren, medmindre jeg kan være sikker på at buret har minimum 10 grader.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
eller jo, det gør jeg selvfølgelig... men jeg forstår ikke hvorfor du spørger, når du selv konkluderer *De tager ikke skade eller noget af at gå derude.*
Så er det jo ligemeget hvad folk svarer....
maj 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 12 Emner: 37 Svar: 409
Sådan helt overordnet vil jeg sige, at der er mange ting, som "sagtens kan lade sig gøre", og jeg er da sikker på, at der findes marsvin, som ikke dør eller bliver syge, og som oven i købet lever, til de bliver gamle, selv om de står udendørs. Men at noget kan lade sig gøre, er ikke ensbetydende med, at det er det rigtige for dyrene set ud fra et dyrevelfærdsmæssigt synspunkt.
Du kan også spærre en hund inde i en løbegård på 6 m2 10-12 timer i døgnet eller lade en hest stå i en 12 m2 boks i døgndrift, uden den dør af det, og dyrene vil sikkert elske dig lige højt af den grund og vil sikkert også kunne blive gamle osv. Men det ændrer ikke på, at dyrene vil mistrives under en sådan løsning. De vil blive understimulerede og ofte udvikle stereotyp adfærd.
Min pointe: Vi mennesker byder dyr RIGTIG mange ting, som måske nok fungerer for os, men som så absolut ikke er optimalt for dyrene. Men bare fordi det går, er det ikke ensbetydende med, at det er rigtigt, og at dyret har godt af det.
Marvin og kulde