{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.656 visninger | Oprettet:

Alpaca i Sheltieavl? (marsvin) {{forumTopicSubject}}

Hvad syntes i om at blande alpaca med sheltie for så at sælge en unge til en sheltie avler uden at informere om dette?

Er det ikke ufattelig uanvarlig af en opdrætter at sælge sådan noget til en om er helt ny inden for emnet?

ET er at man skal avle krøl eller hvivler ud af sheltien men, 2 ting på en gang?? Jeg syntes det er taveligt!!

Hvad syntes i?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alpaca i Sheltieavl? (marsvin)
  • #1   8. jan 2013 Det er så tarveligt nåravlere ikke informere om den slags!!

• #2   8. jan 2013 At avlere*

• #3   8. jan 2013 Øøøøhm... så vidt jeg ved så er hvirvlerne domimante.
    Så at du får en sheltie unge efter en parring mellem en sheltie og en alpaca/peruaner, burde ik ha den mindste betydning.
    Det kan jeg selvfølgelig være jeg husker galt.
    Men krøllerne bæres i hvert fald. Er nu ret sikker på hvirvlerne er dominante.

Og ellers så køber man da ik et dyr ved en opdrætter uden overhoved at vide hvad forældrene er!

• #4   8. jan 2013 Som ny i faget har personen valgt at tro på en god gavet avler som har avlet i mange år. og som ny kan man da ikke have den fjerneste ide om hvad man skal spørge om andet end at hun fik afvide at ungen sagtens kunne bruges i sheltie avlen.. stamtavlen er først modtaget senere.

Ja hvivler er dominante og er derfor noget der skal avles ud og det samme med krøl. det skal jo også avles ud så man ikke risikere på et tidspunkt at få en mærkelig pels eller krøl unger..

Jeg har efterfølgende købt dyret til min kæledyrsavl.
    Syntes det er træls

• #5   8. jan 2013 hvis det er en alpaka UDEN ekstra hvirvler burde det ikke give pelsfejl på sheltien efter den. Ang. krøllerne... ja der ville jeg jo have kigget i stamtavlen efter sådan noget før jeg købte...

• #6   8. jan 2013 i betragtning af at krøl er ressessivt, så kan du snildt stadig få krøllede unger ud af en sheltie-sheltie parring, selvom der ikke er skyggen af krøl på tavlen.
    Så den der tanke med at avle krøllerne ud... jooeh.. ideen er god, men du har bare ingen mulig måde at vide med sikkerhed om en sheltie/coronet/peruaner er krølbærer eller ej.

• #7   9. jan 2013 Hvis sheltien ingen hvirvler har, så har det overhovedet ingen betydning i avlen, hvorvidt den er efter en alpaca. Jeg har haft to forskellige sheltiehanner i min avl for nyligt, som begge var ud af en alpaca forældre, og de lavede super fine unger begge to. Uden hvirvler.
    Ønsker man til gengæld ikke at få krøller i sin avl, jo, så burde opdrætteren have informeret om før salget, at sheltien var krølbærer.
    Men udover det, så er det ikke verdens undergang. Og der er ingen grund til, hvorfor den skulle indgå i kæledyrsavl, når dyret er racedyr og sagtens vil kunne lave super fine racedyrsunger. Såfremt der altså er tale om en sheltie af en ordentlig kvalitet, selvsagt.

At hvirvler er dominante betyder, at ungerne ikke får hvirvler medmindre en af forældrene har dem. Dvs. er dyret sheltie giver det ikke afkom med hvirvler, uanset om forældrene til den er alpaca eller peruaner.

• #8   9. jan 2013 Det er nok derfor den erfarne opdrætter ikke har informeret om, at sheltien er efter en alpaca. Fordi vedkommende er erfaren nok til at vide, at har dyret ikke selv hvirvler, så har det ingen betydning, hvorvidt forældrene har smiley

• #9   9. jan 2013 Mærkelig pels?
    Altså enten har dyret hvirvler eller ej.
    Hvis det er en sheltie så er du jo allerede af med hvirvlerne, så dem forstår jeg altså ik at der er den store bekymring om?
    Og som Sweet Leafs siger så kan krøllerne bæres uendeligt så du kan sagtens lave en sheltie X sheltie parring med 10 generations glathårede og stadig få texel ud af det smiley

• #10   9. jan 2013 Og som Sofie siger, så kommer der jo netop texel - eller merino eller alpaka, afhængigt af den anden forælder - som jo stadig er racedyr og kan blive solgt som sådan.
    Så lige præcis i et sådan tilfælde, så er spørgsmålet mere om hvor god kvalitet den pågældende sheltie er - for er den ringe kvalitet, laver den jo nok osse ringe unger. Er den i fin kvalitet, ja så laver den nok nogen fine unger - krøller eller ej.

• #11   9. jan 2013 Som fodnote.
    Jeg opdrættede for en tid siden langhår både med og uden krøl. Og da informationer om et salgsdyrs ophav kunne ses på hjemmesiden, så informerede jeg altså ikke ekstra om det der allerede stod på siden.
    Hvis køber ligeledes har haft adgang til disse informationer på en hjemmeside, så har man lært at ikke kun købe ud fra et billede, men lige tjekke de ting af, som man selv har muligheden for, inden man henvender sig. Og evt selv spørge ind til detaljerne når man så henvender sig.

Men igen, hvis dyrets kvalitet og pris hænger sammen, så synes jeg ikke køber er blevet snydt eller har købt katten i sækken.
    Omvendt synes jeg det er lidt synd for køber at du har reageret sådan - for Sofiendals opdræt er jo forholdsvist gammelt og erfarent i langhår.

• #12   10. jan 2013 Sweet Leaf: Forstår hvad du skriver.. Jeg syntes bare stadig ikke at det er i orden at sælge sådan et dyr uden at informere køber om evt bærer-gen ovs. Syntes det er synd at man i dagens DK blander en masse dyr sammen for så egentlig at sælge dem som "renracet". Ja den ligner jo en sheltie men derfor er den jo ikke renracet.

Ja Sofiendals er gammel af gårde og ved en del om langhårede. Men bland ikke tingene sammen. Jeg er datter af Linda som har haft navnet i mange år og jeg har jo måske en helt anden mening? Jeg siger tak for din mening, men det er jo bare min holdning at man ikke sådan bare blander dyrene på kryds og på tværs smiley

Men tak for svar alle sammen. Jeg ønsker jo også bare at få noget respons på min evt forkerte mening og tager det da til mig, uanset hvor det kommer fra smiley

• #13   10. jan 2013 Jeg synes så at det er overkill at reagere sådan - netop fordi visse racer udemærket kan blandes og give racedyr, uden at forringe racen. Så jeg vil stadig mene at sælger ikke nødvendigvis har gjort noget galt eller uetisk.
    Hvis køber er SÅ forhippet på at der ikke måtte være andet blandet ind end sheltie, så må det jo være op til køber at forhøre sig - netop fordi de langhårede racer meget ofte bliver blandet sammen.
    Og igen... x antal generationer sheltie udelukker så stadig ikke at de kan være krølbærere.

• #14   10. jan 2013 Sweet Leaf: Jeg giver dig ikke uret.. Men tænker bare at det er sådan noget man fortæller nå man ved at det er til en begynder ? Jeg ville aldrig blande disse 2 racer sammen. men igen det er jo bare min mening.

Jeg har ikke forstand på krøl og mente egentlig at det var "lige" dominant som hvirvler.

• #15   10. jan 2013 Jeg forstår ikke hvorfor det er noget der er så vigtigt at sælger skal oplyse om, hvis det ikke har nogen reel betydning i fremtidig avl?

• #16   10. jan 2013 Von Fancy: Jeg blev bare utrolig irriteret over at min "med avlere" laver sådan noget. Men det var vist bare mig der ikke vidste at krøl ikke er dominante.

Min uerfarenhed. jeg indrømmer gerne at jeg ikke vidste det.

• #17   11. jan 2013 jeg vil gerne forsøge at forklare lidt om generne der er i spil her, håber i kan bruge det til noget:

genet for hvirvler ved alpaka er faktisk det samme gen der står for hvirvler ved abyssiniere. Hvorfor har alpakaen (og peruaneren) så kun 2 numsehvirvler? jo det er fordi man der et andet gen indover som undertrykker alle hvirvlerne pånær de to på numsen, de er for dominante. Man kan nærmest sige at genet for hvirvler er dominant, men genet for undertrykning af hvirvlerne er også, men kan ikke undertrykke ALLE hvirvlerne, kun nogle af dem. -de to gener "kæmper" lidt om dominansen.
    Hvis i er med så langt (dem at jeg der ikke ved noget om gener, er sikker på flere her allerede ved dette;)) kan vi gå videre til at se på en sheltie: hvis den IKKE evt har nogle pelsfejl KAN det være udtryk for at den ikke har det gen der undertrykker hvirvler. Det gen er recessivt, men kan derfor også bæres af alpakaen. Også har vi balladen: parrer du en alpaka (eller peruaner) som kun har ET hvirvelundertryknings-gen med en sheltie som slet ikke har hvirvelundertrykningsgenet (eller kun har et) vil du sansynligvis få enkelte unger som BÅDE har et enkelt hvirvelgen OG et/to gener der ikke kan undertrykke hvirvlerne... og så får du pludselig en langhåret aby... eller noget midt mellem en langhåret aby og en peruaner = en peruaner med for mange hvirvler...
    Så personligt ville jeg godt turde købe en FEJLFRI sheltie efter den parring i nævner, men jeg ville aldrig købe en peruaner/alpaka efter sådan en parring fordi jeg på den måde kan få blandet ressecive gener ind som i de næste generationer kan gøre der dukker masser af peruaner/alpaka op med ekstra hvirvler...

• #18   11. jan 2013 Dog er det Susan S beskriver set meget meget meget meget sjældent.
    Der har været en til salg herinde på et tidspunkt, og det er faktisk den eneste jeg nogensinde har set, hvor dette er sket.
    Jeg ville faktisk være mere nervøs hvis folk blandede coronet/merino med peruaner/alpaca, end hvis dyrene havde en sheltie forældre og en alpaca forældre, uanset om vi så taler sheltie, peruanere eller alpacaere.

Kommentér på:
Alpaca i Sheltieavl? (marsvin)

Annonce