{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.803 visninger | Oprettet:

Hurtig hjælp til marsvin unger {{forumTopicSubject}}

Da jeg kom hjem her for lidt siden fandt jeg en af mine rex unger død i buret.
En af de andre unger virker meget afkræftet og sidder bare stille. Hvad kan jeg gøre for at hjælpe den ? Kan en anden mor måske fodre den ? Kan jeg selv give hende noget ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hurtig hjælp til marsvin unger
  • #1   30. dec 2012 hvordan har moderen det? har hun mælk i patterne? hvis hun har mælk så er det fordi der er noget galt med ungerne og så hjælper det ikke med en anden mor. De kan evt være født for tidligt? hvor gamle er de?

  • #2   30. dec 2012 Den ene er fra i fredags den anden fra i onsdags. De andre unger i det ene kuld virker friske. I det andet kuld er der som sagt en af ungerne der er døde.
    Den lille dreng fra i fredags løber rundt og søger men enten kan han ikke finde ud af det eller ??
    Den lille rex pige har jeg givet noget sukkervand som hun gerne ville have men hun virker meget afkræftet.


  • #3   30. dec 2012 kan også være en af de voksne der har jokket i dem, det lyder som om de går nogle stykker sammen (og det er ok! bare pladsen er derefter)... går de mange sammen på for lidt plads?

  • #4   30. dec 2012 du skal have fat i noget mælkeerstatning til nødstilfælde - sukkervand er kun sådan en stakket frist.
    Jeg ville nok selv vælge at se om jeg kunne få noget næring i pigen og så se om det hjælper. Drengen ville jeg først og fremmest prøve at lægge til patten 'manuelt' og så se om han hitter ud af det. Han KAN være født med sådan en blød gane-noget, der gør at det undertryk de laver ved at sutte, resulterer i at mælken ryger op igennem næsen - og så synes de naturligt nok at det ikke er så fedt. Det sker så ikke hvis man vælger at flaske sådan en unge op.


  • #5   31. dec 2012 Det er ikke utænkeligt, at det hænger sammen som Sweet Leafs beskriver det. Jeg har haft nogle stykker jeg har måtte opflaske fordi de ikke selv ville die.

  • #6   31. dec 2012 jeg har aldrig set ganespalte (som det lyder til i taler om) ved marsvin, kan man selv se den slags, eller er det kun dyrlægen der kan?

  • #7   31. dec 2012 forøvrigt er det stærkt arveligt ved mennesker (det er i flere led i svag grad på min mands side, dog er han sluppet og ingen af vores børn har det derfor heller), mon ikke det er det ved dyr også?

  • #8   31. dec 2012 undskyld mine små korte indlæg men kom lige til at tænke på at hvis marsvin (eller andre dyr med voksende tænder!) får den slags så passer tænderne jo ikke sammen så FÅR et marsvin ganespalte så tror jeg nok jeg personligt "bare" ville aflive med det samme jeg opdagede det... for ellers skal det jo sandsynligvis opereres ligesom man gør på menesker.

  • #9   31. dec 2012 jeg havde en unge til dyrlægen for en del år siden, så husker ikke de korrekte termer som dyrlægen beskrev ham med.. men det var noget med 'blød' omkring ganen og ihvertfald ikke med ordet ganespalte, så jeg er altså ikke helt overbevist om at det drejer sig om helt det samme. Desuden har de meget få unger jeg har oplevet med det, fint klaret sig i mange år.

  • #10   31. dec 2012 Tja, jeg har endnu aldrig oplevet, at en af mine flaskeunger skulle opereres, så jeg ville nok hellere forsøge opflaskning før aflivning.

  • #11   31. dec 2012 Ellers kan samme argument om aflivning jo bruges på moderløse unger - og jeg ville da nødigt undvære mine små tykke flaskebebiser, som lige nu futter rundt og strutter af livsglæde.

  • #12   31. dec 2012 En lille opdatering. Jeg har nu givet den lille rex pige mælk hveranden time hele natten. Hun er stadig i live men ligger bare hele tiden. Synes ikke det ser godt ud. Og mængden af mælk hun får ned er ikke så stor

  • #13   31. dec 2012 lina: jeg troede din hun var død? ikke at ungerne havde ganespalte, det var jo det som var mit argument for en evt aflivning.... i det her tilfælde fejler mødrene ikke noget, der for jeg tænker det er ungerne der er syge, og ikke nødvendigvis noget arveligt, det var dig der kom ind på det kunne være en bestemt lidelse, som jo så faktisk er arvelig.

  • #14   31. dec 2012 jeg synes så heller ikke et ganeproblem er grund nok til at aflive - hvis arveligheden er et problem, så må man jo beslutte at hverken avle på mor, far eller søskende.
    Men at aflive et dyr, som man KAN flaske op til et sundt og velfungerende dyr, blot fordi det ikke selv kan die.. det synes jeg er koldt og kynisk. Det er ikke en gangbar løsning i mit hjem.


  • #15   31. dec 2012 lina: de får ofte problemer med bylder i næse og svælg senere hen uden operation fordi der vandrer høstykker og andet op i næsehulen også, derfor mit argument om aflivning hvis et dyr har ganespalte. Hvorfor trække pinen ud...

  • #16   31. dec 2012 Muligt, men det har jeg aldrig oplevet - så jeg kan omvendt argumentere for at det slet ikke har været ganespalte.
    Vi bliver ikke enige - jeg er villig til at give dyret en reel chance, og det er du vist ikke... so what's your point?


  • #17   31. dec 2012 lina: jeg er slet ikke inde på hvad dit dyr fejler/fejlede, jeg kunne faktisk ikke være mere ligeglad med dens diagnose. Min "pointe" som du ville have opdaget hvis du havde læst mine indlæg, er at bliver et dyr født med ganespalte så er det mest humane at enten få den opereret ELLER aflivet. Et dyr trives ikke i længden med en åben ganespalte. Så skulle det vise sig at en/flere af disse unger led af dette, ja så´SKAL der ske lidt mere end bare at fodre op med mme... de skal enten opereres eller aflives, hvis man altså ønsker at være human og ikke bare selvisk. Og igen snakker jeg ikke om dit dyr med blød gane, det er SLET ikke det samme som en ganespalte... jo den kan have besvær med at sutte pga den ikke så nemt danner det rette undertryk i munden, men ved en blød gane er der ikke et hul direkte op i næsen som der kan sidde alt muligt fast i.

  • #18   31. dec 2012 Det er jo ikke nødvendigvis grundet ganespalte hver gang en unge ikke dier. Skulle man så tage til dyrlægen for at få det tjekket hver eneste gang? Eller bare vælge den billige løsning og gå i gang med at opflaske? Eller bare aflive dem allesammen, uanset hvad grunden måtte være til, at de ikke dier (dvs. uanset om det er fordi de har ganespalte, fordi moderen ikke vil lade dem, eller fordi der er for mange i kuldet til, at alle kan komme til)?
    Og hvis dyr med ganespalte ikke trives og derfor SKAL opereres, så kan jeg med sikkerhed sige nu, at det ikke har været pga ganespalte, at de mange flaskebabyer jeg efterhånden har haft ikke har diet ved deres mor, for de trives ganske godt og har også en helt normal størrelse når de er voksne.
    Jeg tror ikke der er ret mange marsvin, der fødes med ganespalte hvis jeg skal være helt ærlig.


  • #19   31. dec 2012 cavy: jeg kan ikke se en eneste der forslår det skulle være den årsag hver gang? altså ganespalte? Det eneste jeg har sagt, som måske med skæve briller på i forkert styrke på;), er at når mødrene her har det fint og de andre unger har det fint, ja så tror jeg der er noget galt med ungerne. Og helt ærligt burde den som bare ligger altså aflives eller tilses af dyrlæge, hvis nogle spørger mig...

  • #20   1. jan 2013 Jeg bruger slet ikke briller.

  • #21   2. jan 2013 Jeg vil lige komme med en opdatering - desværre ikke en god smiley
    Min lille rex pige klarede den desværre ikke - for at gøre det hele endnu værre var endnu en unge død idag :-((
    Jeg forstår det simpelthen ikke. Synes de virker skravlede iforhold til de teddy unger jeg har haft men de løber rundt i buret.
    Nu er der 4 stk tilbage og jeg krydser fingre for at de klare den.


  • #22   3. jan 2013 øv det var kedeligt... krydser fingre for resten:)

Kommentér på:
Hurtig hjælp til marsvin unger

Annonce