1.678 visninger
|
Oprettet:
Afrikansk pygmæ pindsvn {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har i lørdags hentet det sødeste lille Afrikanske pygmæ pindsvin, hun er 2 år, og hedder Aya, hun har ingen stamtavle.
Hun vejer kun 250 g, men er også meget lille, synes hun er ved fint huld.
Jeg har nu nogle spørgsmål til jer med pygmæ pindsvin:
Hvad fodrer i dem med, og hvorfor?
Vasker i jeres, hvis ja, hvor tit og hvordan?
Hvilken bundstrøelse går jeres på?
Kom gerne med en masse guldkorn
Har i varmelampe/varmeplade, hvis ja, hvorfor?
aug 2011
Følger: 57 Følgere: 67 Gnavere: 8 Emner: 87 Svar: 2.013
dec 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Derfor spørg jeg nu herinde, måske jeg så finder ud af en anden slags strøelse er bedre osv osv... Det er jo så heldigt at man lærer hele livet.
Jeg søger råd fra folk der har erfaring med afrikanske pygmæ pindsvin.
jan 2012
Følger: 21 Følgere: 22 Gnavere: 2 Emner: 79 Svar: 842
Buret skal være så stort som overhovedet muligt. Afrikansk Pygmæ Pindsvin er dyr der er glade for at bevæge sig. I deres naturlige habitat, - levested, bevæger de sig over lange afstande.
Første gang man ser hvor lange ben disse pindsvin rent faktisk har, bliver man noget forbavset. Og Afrikansk Pygmæ Pindsvin kan løbe stærkt.
Et bur beregnet til marsvin eller kaniner kan bruges. Der bør være tråd på toppen også, da pindsvin er ganske framragende klatrere.
Og så kan de blive MEGET, MEGET flade! Derfor skal afstanden mellem tremmerne være så lille som mulig. Pindsvin kan komme ud gennem det mindste hul! Og de vil prøve! De kan trække sig op i kløerne på forpoterne og vips, - så er de væk!
Nogle bruger et terraie, - det har vi ikke erfaring med, mem kan meget nemt se det praktiske i at man ikke har den farvede plastbund der hindrer ethvert kik ind hvis man er i øjenhøjde med buret.
Hvorfor laver man dog ikke klare plastbunde til marsvinebure?
Indretning
Et hjul at løbe i. Det er et must! Og det skal være stort!
Det skal helst være med lukket bund, alternativt med meget fintmasket net. Hjul der består af tremmer med afstand er ubrugelige, og kan rive dyrets fod af led.
Der findes hjul helt i træ, men disse egner sig ikke til Afikansk Pygmæ Pindsvin da de ikke kan gøres tilstrækkelig rene, og nogle pindsvinemaver fungerer (bedst) når de løber i hjulet. Hjulet skal kunne holde grundig rengøring.
Det kan volde visse problemer at få fat i et hjul der er stort nok. Det skal være min. 28 cm. i dia. Og meget gerne større.
Vi har bestilt et hjul: Silent Spinner i england på 32 cm ( 12"). Det er helt i plast, kan både spændes fast i tremmerne eller stå selv.
Og det er lydløst! Hvilken lettelse!
Hus
Der bør være mere end 1 hus, da pindsvin kan lide at have valgmuligheder. Der kan købes fine færdige huse, eller man kan fremstille selv. Ja - en lille papæske kan også fint bruges. Der skal ikke være "vinduer" i husene, da husene tjener som sovehule.
Nogle tilbyder deres pindsvin fine huler af fleece beregnet til ildere, og lign.
Bundlag
Det kan der siges mange ting om og enhver opdrætter har sit eget favoritbundlag.
Nogle bruger kattegrus. Vi synes det støver!
Vi har prøvet spagnum. Det ser flot ud men det støver.
Vi har prøvet fint barkflis. Det ser fantastisk flot ud, men det støver. Til gengæld er der i dette matriale en udfordring for pindsvinet med at grave efter melorme.
Vi har også prøvet træpiller for at undgå støvet. Det larmer når pindsvinet bevæger sig, og må være fantastisk ubehageligt at gå på. Det er meget tungt at håndtere. Så det droppede vi hurtigt.
dec 2012
jan 2012
jan 2012
dec 2012
maj 2010
Følger: 17 Følgere: 88 Gnavere: 5 Emner: 79 Svar: 4.006
apr 2010
Følger: 113 Følgere: 106 Gnavere: 18 Emner: 114 Svar: 1.108
Ret mig hvis jeg tager fejl, men tror hun søger personlige erfaringer og ikke noget fra nettet
Held og lykke med pindsvinet. Har selv overvejet sådan en lille en et par gange
Afrikansk pygmæ pindsvn