{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.308 visninger | Oprettet:

Kathrine D
Kathrine D
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8

Marsvin og buler {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Jeg har en skinny han på ca 2 måneder +, som har fået buler rundt omkring på kroppen. En på ryggen, en på halsen og en på hver sin side af munden. Hvor den ene ved munden er sprunget og der kom hvid talg ud eller lign.

Det er buler der ikke gør ondt på ham, og de kan rykkes rundt med.Han æder og snakker som han nu plejer. Havde ham til dyrlægen i dag, men dyrlægen siger han ikke ved præcist hvad det er.
Han skal være på antibiotika en uge for den der er sprunget, og så skal jeg komme igen, hvis de ikke er forsvundet eller blevet mindre skal han bedøves og ha taget prøver.

Er der nogen der har erfaring med hvad det kan være? Jeg vil så vidt muligt gerne undgå at han skal bedøves, så kunne være dejligt hvis der var nogen der evt. havde nogle erfaringer med det? Eller bare få af vide de forsvinder med tiden smiley

Vh Kat

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Marsvin og buler
  • #1   4. dec 2012 Hvis der kommer hvid talg ud, så er det nok enten talg knuder eller bylder smiley
    Hvis du finder en ordentlig dyrlæge, så vil vedkommende kunne tømme dem uden de skal bedøves, hvis du ikke selv er glad for at gøre det.

• Kathrine D
    Kathrine D Tilmeldt:
    sep 2012

#2   4. dec 2012 Jamen det ligner ikke der er bare lidt hul på dem... Den ene var pludselig "åben" da vi var ved dyrlægen, og så tømte han den.... Men så skal man vel presse til?? Det gør vel ondt på den?

• #3   4. dec 2012 Der skal laves hul i dem først og derefter skal det presses ud, ja. Det gør mere ond på dem at have bylderne.

• #4   4. dec 2012 Du kan også bare vente og se, om antibiotikaen kan tage dem. Det kan det nogen gange.

• #5   4. dec 2012 er det talg/hudfedt? for så er de jo ikke inficeret. Jeg tror dem Cavy snakker om er de bylder man populært kalder teenagebylder da det især er unge marsvin der får dem? Men teenagebylder er inficeret og kræver antibiotika. De smitter desuden. De andre er fedtknuder og svarer nærmest til en lukket hudorm og smitter ikke... de generer normalt ikke dyrene men er stærkt arvelige... jeg har også talt med en dyrlæge som forklarede de kunne være en indikation på dyret var mere disponeret for kræft senere hen. Det var så rigtigt nok ved den han jeg havde der havde mange, han nåede dog at blive 8 før han måtte aflives pga kræft, så han nåede da en pæn alder alligevel... hvad du bør gøre ved dem der fremover er svært at sige når vi ikke ved hvad type buler eller bylder det er... hvis det lugter grimt det der kommer ud er det sandsynligvis teenagebylder (smitsomme!)

• #6   4. dec 2012 Dem på hver side af munden, ligner de den på billedet her, nederst: (link fjernet) ?

På ryggen lyder ikke som en byld (oftest ikke et sted bylder lige kommer) - men skinnyer der er godt i stand har en tendens til at få talgknuder. Sådan en kan du prikke hul på og klemme tør for talg. Det gør som regel ikke så forfærdelig ondt hvis det blot er en talgknude.

• Kathrine D
    Kathrine D Tilmeldt:
    sep 2012

#7   4. dec 2012 Susan: Tænkte også det var ungdomsbylder. Men umiddelbart lugtede det ikke.. Hm.

Von: Ja, lige nøjagtig sådan nogle.

Men hvad skal jeg prikke hul med? Bare en nål? Jeg har fået klorhexidin til dyr, som den ene bule, der var åben skulle renses med 2 gange dagligt, skal det bare renses med det efter tøming samtidig med antibiotikaen? (Den er vel rimelig udsat sådan åbning)

• Kathrine D
    Kathrine D Tilmeldt:
    sep 2012

#8   5. dec 2012 lige et billede af de tre på stribe

profilbillede
  • Kathrine D
    Kathrine D Tilmeldt:
    sep 2012

#9   5. dec 2012 ps. Er det svamp bag øret?

profilbillede
  • #10   5. dec 2012 det ligner bestemt mest bylder. Jeg ville tage afsted til dyrlægen

• #11   5. dec 2012 Det bag øret er den bare plet alle marsvin har der, så den er helt normal.

• Kathrine D
    Kathrine D Tilmeldt:
    sep 2012

#12   5. dec 2012 Tak for hjælpen smiley

Ehhh,men det er ikke noget dyrlægen behøver at tage prøver for? Nu sagde dyrlægen i tirsdags, at den nu får antibiotika i en uge og så må vi se... Ellers skal den bedøves og ha taget prøver. Og det var det jeg gerne ville undgå...

• #13   5. dec 2012 dyret får ofte tømt bylderne af dyrlægen og får antibiotika uden narkos eller lign.

Og det er formentligt også det der sker her, eventuelt får du vist hvordan du selv kan tømme og rense bylden efterfølgende.

Det lyder ikke som en marsvine køndig dyrlæge og jeg ville overveje at finde en anden

• Kathrine D
    Kathrine D Tilmeldt:
    sep 2012

#14   5. dec 2012 Ja, det var også planen, hvis ikke bedøvelse var nødvendig.

Men nå. Det var lidt spild af penge smiley Er der nogen der har kendskab til en go' en i Århus området?

• #16   6. dec 2012 jeg har aldrig haft problemer med Anette Munk Andersen på Nordre dyrehospital i Lystrup, men de andre dyrlæger der er der har jeg ikke SÅ gode erfaringer med mht til marsvin.... så hvis ikke jeg kan få Anette, og det er akut, så bruger jeg Thomas Holmen andersen, også i Lystrup. Men det her lyder ikke sådan VILDT akut, så jeg ville ringe og høre hvornår Anette er ledig...

• Kathrine D
    Kathrine D Tilmeldt:
    sep 2012

#17   7. dec 2012 Jeg takker for hjælpen!! smiley

Kommentér på:
Marsvin og buler

Annonce