{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.106 visninger | Oprettet:

Langhårede marsvin? {{forumTopicSubject}}

Jeg har forelsket mig i de langhårede grise og tænker at jeg vil have en til at gå at nyde herhjemme smiley Jeg er mest til Alpaca eller Lunkarya, tror jeg.. Men jeg vil gerne høre pro's & con's på de forskellige racer, er der forskel i sind, er nogle nemmere at pleje pels på osv. Så vidt at jeg har luret mig frem til har Peruaner og Alpaca hvirvler men har nogle af de andre det?

Jeg forestiller mig at den ikke kommer til at bo her i fuld pels da jeg ikke udstiller men jeg vil stadig gerne have gode forslag til pelspleje, generelt bare gode råd til forskellen ved at have en LH i forhold til at have Teddy og Skinny smiley

På forhånd tak.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Langhårede marsvin?
  • #1   20. nov 2012 du skal jo holde øje med filtere... men man kan klippe i en fiks 'page', hvor du klipper 'op' bagtil og så giver mere længde længere fremme på grisen - det er nydeligt at se på, og hjælper mod filterne. Tendensen er ofte bagben og mås.
    Hvis grisen er et svin, så kræver det en gang vask i ny og næ.

I det store hele plejer langhårede at have et godt temperament.... logisk nok, for havde de ikke det, så ville det ikke være muligt at holde dem i fuld pels med wrappere.

• #2   20. nov 2012 Godt at vide, det er noteret at jeg skal være opmærksom på måsen smiley

Jeg bader mine skinny'er i Chris Christensen hvis de bliver for beskidte, kan det bruges til LH også? Jeg bruger det med succes på både mine hårløse hunde og mine langhårede hunde også.

• #4   20. nov 2012 Jeg har selv. Langhåret, jeg går primært op i Sheltie, men har coronetter som jeg avler indover, og har også en peruaner som kæl, syndes Sheltie og coronetter er forholdsvis rolig og kan blive ret tamme, men det er jo også forskelligt fra marsvin til marsvin hvordan deres temp er men syndes de er forholdsvis rolige, som shampoo bruger jeg alm bare Spectrum ten men op til udstillingerne bruger jeg aromatic for at få hømiderne helt ud af pelsen hvis der er nogle

• #5   20. nov 2012 du kan fint bruge en hvilken som helst marsvine-egnet shampoo.

Når det gælder hvirvler så har sheltie og texel ingen, coronet og merino har crest, peruaner og alpaca har numsehvirvler.
    Lunkaer kan komme i 3 varianter: sheltie-, coronet- og peruanerbaseret.
    De flester herhjemme er nok peruanerbaseret... måske fordi de får et funkier look.

• #7   20. nov 2012 jeg er ikke sikker... har ikke beskæftiget mig så meget med lunkaer, og synes ikke jeg tør udlede noget på baggrund af dine billeder af ham.

Men kig ham efter i rumpen... sådan på baller/hofter vil der være et 'hvirvelcentrum' hvis han er peruanerbaseret.

• #8   20. nov 2012 Jeg har haft et par peruanere og alpacaer, og jeg synes ikke deres temperament er nær så godt som de andre langhårede. De er lidt mere hysse.

• #9   20. nov 2012 Jeg har "kun" et enkelt Coronet marsvin indtil videre, men er faldet lidt for Coronet og Merino, som jeg planlægger at gøre lidt ud af at avle (primært Coronet) ved siden af mit lille kæledyrsopdræt. Nu er temperament og personlighed jo forskellig fra marsvin til marsvin, og jeg har kun min Indy at gå ud fra indtil videre, men han har det skønneste temperament. Han er sød, mild, nysgerrig og rolig hele vejen igennem og har været let at gøre tam.

Mht. pelspleje bliver han børstet 2 gange om ugen og klippet cirka en gang om måneden i "grydefrisure" for at undgå filter i pelsen. Jeg startede med at vænne ham til det, fra jeg fik ham som unge, og det har aldrig voldt problemer. Han sidder lige så pænt og hygger sig og gnasker på et stykke grønt, mens jeg friserer ham. Det er lige før, jeg tror, han synes, det er hyggeligt. smiley

Bottom line; Coronet, som jeg har kendskabt til racen, kan jeg kun anbefale. De andre kender jeg desværre ikke så meget til... ikke endnu, i hvert fald. smiley

• #10   20. nov 2012 Annbritt, hvad vil du anbefale så af race, gerne en krølle? Vil helst have en med fint temperament nu det "bare" er en kælegris smiley

• #11   20. nov 2012 Texel og merino, helt klart smiley

• #12   20. nov 2012 Stald HGS: Det ser ud til at være en lunkarya af peruaner typen. Himalaya er bare farven på den.

• #13   20. nov 2012 Stald HGS: Faktisk ser den mere ud til at være en minipli, men det er så hvad det er.

• #15   20. nov 2012 En blanding mellem alpaca og lunkarya. Egentligt er det bare et kæledyr, for den er ikke rigtig den ene race og ikke rigtig den anden race.
    En lunkarya skal ikke være blød i pelsen og det ser din ud til at være.

• #16   20. nov 2012 Annbritt, kan du så ikke lave mig en himalaya og en chokolade? smiley Hvad er forskellen på Merino og Texel? Er Texel ikke en LH Rex genetisk?

• #18   20. nov 2012 Korrekt, Sandra S.

Og jo, texel, merino og alpaca er genetisk langhårede rex.

Og nej, jeg kan ikke garantere at jeg kan lave dig texel eller merino i himalaya og chokolade, for jeg avler primært efter udstillingsegnede dyr, ikke efter farver, og lige netop de to farver er ikke nogen, der giver særlig god kvalitet på pelsen.

• #19   20. nov 2012 Æv, måske dukker de op alligevel smiley

• #21   21. nov 2012 jeg opdrætter også texel og merino, men som Annbritt, ikke i farver, da det er pelsen som er vigtigt til udstilling.

jeg har opdrættet de racer i rigtig mange år efterhånden.

Kommentér på:
Langhårede marsvin?

Annonce