{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.112 visninger | Oprettet:

Marsvin der taber sig {{forumTopicSubject}}

Hejsa. På det sidste synes jeg at mit ene marsvin har tabt sig. Han havde nogle enkelte dage i sidste uge, hvor han ikke virkede til at være så godt tilpas, men han er blevet frisk igen. Han spiser, drikker, og spæner rundt når han er ude at løbe. Det jeg ikke kan lide er, at han virker til at have tabt sig.

Han savler ikke, så tror ikke det kan være tænderne. Han spiser gladligt gulerødder, hø, græs, mælkebøtteblade, spinat (det er han så træt af lige nu), og andet grønt. Han får også et særligt tørfoder fra Versele Laga der hedder Cavia Pro. Han har alle dage været et meget kræsent marsvin, og hvis man har serveret frugt for ham er han nærmest løbet væk af skræk.

Det jeg har hørt fra buret er nys i ny og næ, men da de går to sammen, er det ikke til at vide hvilken en af dem det er.

Har I et bud på hvorfor han taber sig?


Kommentarer på:  Marsvin der taber sig
  • #1   25. sep 2012 Nu siger du "han virker til at have tabt sig"... har du ikke vejet ham? Har du tjekket hans tænder? Hvordan er hans pels, øjne, næse og mund?

  • #2   25. sep 2012 Er han blevet tjekket af en dyrlæge?

  • #3   25. sep 2012 'En god ide er og veje sine grise en gang om ugen og holde vægtskema - det gør jeg.

    Men som louise skriver, så tjek hans tænder.. og med nys kan det altså også være noget luftvejsinfektion.


  • #4   25. sep 2012 Hvis et marsvin har tandproblemer, så er det som regel kindtænderne, ikke fortænderne. Og det er en dyrlæge der skal tjekke dem.

  • #5   25. sep 2012 Nej jeg har ikke vejet ham. Jeg kan mærke det på ham når jeg sidder med ham. Jeg har fået en tid hos dyrelægen på fredag. Hvad vejer I jeres marsvin på? En almindelig køkkenvægt?
    Tænderne har jeg prøvet på at tjekke, så meget som han vil tillade mig det. Han er ikke glad for at blive taget op. De virker ikke til at være for lange heller, men det kan være svært at sige. Er hvert fald glad for at vi har fået en tid på fredag, for vil gerne sikre mig at han har det godt.
    Jeg har overvejet om han kunne være forstoppet, for han har det med at æde løs når der bliver serveret. Hans pøller har været lidt kortere end normalt.


  • #6   25. sep 2012 Hans øjne, næse og mund virker til at være fint. Pelsen har alle dage været et problem. Jeg overtog ham da han var et halvt år gammelt, og blev allerede der behandlet for Sellnick. Siden da har jeg givet ham et bad med gnaver shampoo ca. 1 gang i måneden, for at holde hans pels ren. Jeg ved at der er forskellige meninger om det med bad, men det var det jeg blev rådet til.

  • #7   25. sep 2012 Jeg bruger også at veje mine marsvin en gang om ugen for at sikre, at de trives, som de skal. Det er efter min mening en god idé at gøre. smiley

    Jeg bruger selv min køkkenvægt; lægger et lille tæppe/viskestykke ovenpå vægten, før jeg tænder den, og sætter marsvinet der på. Jeg har en køkkenvægt, som kan veje med ned til 1 grams nøjagtighed.

    Hvis der ikke er noget synligt på dit marsvin, men du har en mistanke om, at han mistrives og taber sig, så ville jeg nok personligt, hvis jeg var dig, vælge at få ham tilset af en dyrlæge. Som Cavy Cats skriver; hvis det er kindtænderne, som volder problemer, er det kun noget, dyrlægen kan tjekke. Og mit bedste bud, når han ellers virker sund og fin, er altså tænderne, hvis han taber sig.



  • #8   25. sep 2012 Mange tak for alle jeres svar smiley Håber ikke at han skal aflives. Han er fra sommeren 2010. Jeg tror han kan være lidt forstoppet. Han holder sig fra spinat i de her dage, det er han vidst træt af. Men spiser gladligt andet salat, gulerødder, og hø. Han var ellevild i søndags da han fandt ud af at jeg havde græs med hjem fra skoven af. Han weetede da han hørte posen, og var næsten ved at være på vej ud over buret, hehe. Heldigvis er buret så højt at det ikke kan lade sig gøre smiley

  • #9   25. sep 2012 Nu skal de helst heller ikke have ret meget spinat, da det er en af de ting, der er med til at forårsage urinvejssten. Så hvis han har fået spinat ofte er det nok meget godt at han ikke vil have det nu.

  • #10   25. sep 2012 Hvilke salater kan man få hvor der er C vitamin? Jeg ved at der er spinat, og da han er meget kræsen er det noget af det han har fået tit. Han får også hovedsalat, salat nr. one, og de der firkantede pakker man kan få med babyleaves og den med det blandede mix. Synes det kan være svært at finde det rigtige, da han netop er kræsen.

  • #11   25. sep 2012 Ah et andet spørgsmål smiley Hvilket slags grønt fodrer I jeres marsvin med?

  • #12   25. sep 2012 Giver du ham kun salater? Ingen andre typer grønt?

    Rød peberfrugt er bedre at give ofte end spinat er det.


  • #13   25. sep 2012 Ja, ikke ret meget salat i hvert fald.
    Gulerødder, peberfrugter, hvidkål, rødbeder, pastinakker, persillerødder og så ellers græs og mælkebøtter er det de oftest får.


  • #14   25. sep 2012 Han kan ikke lide peberfrugter. Det har jeg prøvet at servere for ham, der udover har jeg også prøvet forskellige slags frugter og melon. Det eneste han gider er æble, og det skal være skraldet.
    Persille kan han godt lide. Det gælder dem begge. De er begge to desværre ret kræsne.


  • #15   25. sep 2012 Nåh ja rødbeder kan de godt lide også. Jeg har læst mange skrøner om at marsvin ikke skal have så meget kål? Derfor har jeg ikke forsøgt mig med det. Og selvfølgelig får de også mælkebøtter og mælkebøtteblade smiley Det er et hit.

  • #16   25. sep 2012 Er der nogle af jer der giver jeres marsvin brændenælde, basilikum, eller Timian?

  • #17   25. sep 2012 Jeg har læst at det skulle være godt for dem også, men har ikke turde prøve det.

  • #18   25. sep 2012 Men går udfra at de ikke må få brændenælde rå? For de brænder jo smiley Men spekulerer så på om det er bedst at skolde brændenælderne eller om der er nogen der har prøvet at tørre dem?

  • #19   25. sep 2012 der er masser af c vitamin i hvidkål og grønkål.....
    ellers ordentlig foder altså marsvin piller med c vitamin.

    salat og agurker er bare vand og der er ingen c vitamin.



  • #20   25. sep 2012 Mine får så meget og så varieret grønt, som muligt... bl.a. får de:

    Græs, mælkebøtter, urter og grønt fra haven
    Gulerødder
    Rødbeder
    Broccoli
    Lidt agurk
    Lidt salat
    Rød peberfrugt
    Bladselleri
    Majskolber
    Blomkål
    Hvidkål
    Grønkål
    Lidt æble (man skal passe på med for meget - det kan give læbesvamp)
    Lidt pære
    Kiwifrugt
    Lille smule persille
    Friske krydderurter

    Ja, listen er lang, og jeg kunne sikkert blive ved lidt endnu. smiley


  • #21   25. sep 2012 Det er en god lang liste. Så er der noget at vælge imellem smiley Majskolberne er de kogte inden de får dem?

  • #22   25. sep 2012 Nej, man koger ikke marsvins grøntsager.

  • #23   25. sep 2012 Okay tak. Jeg er ny i det med at have marsvin, så i al den tid jeg har haft dem har jeg læst rundt omkring på nettet. Men synes nogen gange det kan være forvirrende, at finde ud af hvad der er godt for dem og hvad der er knap så godt. For der er lidt forskellige meninger rundt omkring - især hvad angår kål.

  • #24   25. sep 2012 Hehe tottelotterne smiley Jeg har også gjort det jeg synes var bedst ud fra min viden, men det er også svært med to marsvin der er så kræsne som de er. De er bestemt ikke altædende smiley Men jeg må se om jeg ikke kan få vænnet dem til hvidkål. Hvor meget skal de have af det af gangen?

  • #25   25. sep 2012 Jeg ved heller ikke hvorfor mine er så kræsne. Selv vandmelon ser de forskrækket på. Jeg har prøvet med brocolli og det er heller ikke sagen.

  • #26   26. sep 2012 Tottelotterne: Der er rigtig mange gode vitaminer i hvidkål.

    Anne P: Mine kan rigtig godt lide hvidkål, men jeg oplever faktisk, at de ikke spiser så meget af det af gangen (jeg tror det mætter dem ret godt). Så hvis du har to og du feks skærer det i strimler (det er et helvede at forsøge at pille bladene af et af gangen), så bare en god håndfuld vil jeg mene smiley


  • #27   26. sep 2012 Og så er hvidkål også en af de ting, der er billige her om vinteren. Det samme med rødbeder (ikke de syltede, men de hele). Rødbeder er der også godt med vitaminer i.
    Jeg har endnu ikke oplevet nogen af mine, der har sagt nej til en bid rødbede smiley


  • #28   26. sep 2012 min erfaring er, at marsvin er vanedyr, og de kan godt være meget forsigtige overfor nye foderemner... det ku jo være faaaaaaaarlig eller sådan noget.

    Jeg havde så en trunte engang, der ikke ville røre en rødbede med en ildtang - og fordi hun var matriarken, så smittede det samtlige af dem hun gik med.. så ingen af dem ville spise dem. Der gik faktisk et par år efter at hun faldt væk, før de andre ville spise en rødbede.
    Den hurtigste måde at introducere nye foderemner på, er at have nogen alt-ædere til stede. For når bare én sætter tænderne i noget nyt, så smitter det på de andre... lidt a la en aha-oplevelse "nåååeh, den kan spises!"


  • #29   26. sep 2012 Hihi sweet leaf. Jeg håbede nemlig at pjuske kunne blive den altædende. Men Mickey har desværre oplært ham for godt i at være kræsen.

  • #30   26. sep 2012 Cavy cats: så vil jeg prøve med hvidkål. Må hellere få købt hvidkål og rødbede idag. For noget tid siden kunne de heller ikke lide persille, men gud ske tak og lov er de begyndt at spise det også. smiley

  • #31   26. sep 2012 Rødbederne jeg før har prøvet er dem der er rå og skal skrælles. Det kan de godt lide smiley

  • #32   26. sep 2012 marsvin er som børn: får de lov at leve af vingummier så gør de det, til de falder om af fejlernæring... spinat er direkte farligt at give ofte. Det går ud over tænder og knogler pga oxalsyren der er i. Og ja det kan give tandfejl pga hvis kæbeknoglerne også afkalker (det afkalker marsvinet knogler og bør ALDRIG gives til drægtige og kun sjældent til andre) så skrider rødderne og tænderne bliver skæve.
    Marsvins urin er af natur basisk, mange grøntsager (google hvilke) gør den endnu mere basisk med risiko for stendannelser og nyreproblemer. Kålarterne derimod indeholder svovl som omdannes til svovlsyre i kroppen og tisses ud med urinen, derfor er kål rigtig god til at sikre urinen ikke kammer for meget over og bliver endnu mere basisk. Har marsvinet allerede det der hedder "utætte nyrer" pga forkert kost kan den faktisk dø af mælkebøtter: de er vanddrivende og for et dyr med utætte nyrer er det ikke sagen at få noget der øger udskillelsen endnu mere af væske og næringsstoffer. DET kan give et kraftigt vægttab på kort tid og dyret bliver dehydreret og dør til sidst. Drikker han meget? det er nr 1 tegn på utætte nyrer, vægttab nr 2...
    Du siger du vasker ham med gnavershampoo ofte, hvis det er den fra KW kan det godt være den som er årsag til hans pelsproblemer, rigtig mange marsvin kan ikke tåle den.


  • #33   26. sep 2012 Se det er det jeg mener. Det er forvirrende med alle de forskellige meninger omkring de forskellige grøntsager. Jeg vasker ham ca. 1 gang i måneden - når jeg kan se at hans pels trænger til det. Han har alle dage haft dårlig pels, lige fra da jeg overtog ham. Inden jeg overtog ham var han også i behandling. KW har jeg også hørt blandede meninger om. Hvilken shampoo bruger du Susan S?

    Hvad angår kål, så har jeg hørt og læst at kål kan gå hen og give trommesyge, og at der er mange vitaminer i Spinat. Det er jo ikke nemt at blive klog på smiley Men jeg vil prøve med lidt kål af gangen. Hvordan tilvænner jeg dem til kål når de ikke har været så vandt til det? De er som sagt yderst kræsne.

    Han drikker en del, men det gør den anden også. Dog har Pjuske ikke tabt sig. Hvis det er utætte nyrer, hvordan kan det behandles?


  • #34   26. sep 2012 jeg vasker kun MEGEt nædigt mine marsvin og hvis det sker bruger jeg minkolieshampooen fra KW, den affedter ikke så meget syntes jeg. Jeg tror det er over 1 år siden jeg sidst havde nogle i bad.... med rent bundmateriale burde alle korthårede marsvin kunne holde sig selv rene. Måske han i virkeligheden har en svampeinfektion i huden, har han meget skæl?
    Ang. tilvænning: de DØR ikke at kun at få tørfoder og hø i et par dage så læg kålen der og spiser de den ikke, ja så får de ikke andet:) (altså udover tørfoder og hø) præsis som når ungen på¨knapt 3 her står og vræler "CHOKOPOPS" og mor siger "havregrød" så bliver det ENTEN havregrød eller ingenting (og der er skam både smørklat og kanelsukker på, så helt SLEM er jeg ikke).... og hverken marsvin ELLER børn har sultet sig ihjel her med den taktik;)


  • #35   26. sep 2012 Det vil jeg prøve, for spinat er altså også ret dyrt i længden. De har ellers været helt vilde med det. Måske jeg i dag skulle prøve at lægge rødbede og rød peber ned til dem. Jeg ved de kan lide rødbede, men det kunne være rart hvis de også kan lide rød peber.

  • #36   26. sep 2012 utætte nyrer kan ikke behandles, dyret magrer mere og mere af og æder mere og mere for at følge med, til sidst kan den ikke følge med mere, stopper med at spise og drikke, får ketose og dør i løbet af få dage.
    Ja men sorry, sådan er scenariet altså hvis marsvin først HAR utætte nyrer. Jeg har oplevet det en 5-6 gange med hanner (aldrig med hunner) og Er symptomerne først trådt i kraft har jeg aldrig oplevet der er gået mere end ½-3/4 år før det endte med en aflivning.
    Hvor meget drikker de? der hvor jeg bliver mistænksom er hvis en han drikker mere end 2 dl vand i døgnet.... det er ok en drægtig/ammende hun drikker dem mængde, hun skal jo drikke for både sig selv om unger, men drikker den sådan +2 dl om dagen og magrer af så ville jeg kraftigt mistænke utætte nyrer og så er mælkebøtter bla virkeligt skidt at fodre med...
    Ved mennesker transpalnterer man i øvrigt, men det kan man jo ikke med smådyr, så der er det altså en langsomt virkende dødsdom hvis den får den diagnose. Dyrlægen kan stickse urinen og få en meget god ide om det ER det hvis der er proteiner/blod i urinen uden der er infektion, det løber simpelthen bare ud af nyrene med næringsstoffer og dyret bliver derfor tyndere trods god appetit. Hvis det er det så ville jeg aflive inden han var magret for meget af: forstil dig selv at gå og være konstant sulten fordi du ikke kan holde på dine næringsstoffer, når først vægten ER begyndt at dale er det ikke værdigt...


  • #37   26. sep 2012 De drikker ca. 1 dl vand om dagen hver. De har en stor vand flaske, og jeg oplever altid at der kun ryger en lille del af vandflasken. Men der er vel ikke andet for end at vente og se hvad dyrelægen kan sige på fredag.

  • #38   26. sep 2012 ja.... men det er mistænkeligt hvis et dyr taber sig selvom appetitten er som den plejer... der er også muligheden for at den anden stresser ham? er de gode venner?

  • #39   26. sep 2012 De kan hvert fald ikke undvære hinanden. Hvis jeg tager Pjuske op så render Mickey rundt og leder efter ham og kalder på ham med sin weet lyd. Mickey er den ældste, og det er ham der styrer hvordan løbet det kører. Også ham der spiser først. Nogle enkelte gange har jeg oplevet at de er blevet sure på hinanden hvor Pjuske har givet næsestød mod Mickey. Der har jeg været inde og blande mig, for at få ro på dem. Men det er meget få gange at det er sket. Pjuske plejer at trække sig hvis der er optakt til et eller andet.

  • #40   26. sep 2012 Og hvis jeg tager Mickey op, så plejer der ikke at være så meget uro. Pjuske kan godt gå hen og lige søge lidt efter Mickey og ellers går han til maden. Hehe.

  • #41   26. sep 2012 og jeg kan så ikke lure ud af det om det er pjuske eller mikey der er syg...?

  • #42   26. sep 2012 Det er Mickey der er syg.

  • #43   27. sep 2012 Jeg tror faktisk at det kan være hans tænder, for jeg har lagt mærke til at han går udenom gulerødder og agurk for tiden, hvilket jo er det lidt hårde. Han nipper med nød til de små æble bidder jeg har lagt. Og så er tilvænningen til kål gået i gang. De er sandelig ikke tilfredse. Jeg har blandet det med lidt hakket rødbede, og rødbeden ryger lige ned, men hvidkålen . . . . . ikke på vilkår. (Ikke endnu hvert fald, hehe)

  • #44   27. sep 2012 Personligt ville jeg, hvis jeg var dig, vælge at få Mickey undersøgt af en dyrlæge.

  • #45   27. sep 2012 Louise H: Han skal til dyrelæge i morgen smiley Det var bare for at høre I andres erfaringer også smiley

  • #46   28. sep 2012 Ok, det lyder godt. smiley

  • #47   28. sep 2012 Men jeg er nu 100 procent sikker på at det er hans tænder, den stakkel. Han undgår gulerødder, og agurker - noget som han ellers plejer at kaste sig over. Så kl. må gerne gå hurtigt så vi kan få det ordnet kl. 15 i dag. Nu skal jeg hen og købe noget mere hø, så han har noget at spise indtil da. Han er ikke så glad for salat heller lige nu. smiley

  • #48   28. sep 2012 hvis du har en tid kl 15 så ordner de det sandsynligvis ikke i dag men først i morgen. Hvis han spiser mærkbart mindre end han plejer risikerer du han får ketose efter operationen alligevel (går ud fra han skal i narkose og have ordnet kindtænder, det plejer at være der det er galt). Så du burde nok prøve at få noget energirigt i ham inden da så han kan klare sig... jeg kan anbefale havregrød, måske han kan slubre det i sig selv, men ellers kan du blende det fint (blender og så mose gennem en sigte så de store klumper ryger fra) og give det med en sprøjte. Jeg plejer at koge det på vand (marsvln tåler ikke mælk) og putte en stor klat syltetøj i, så plejer de fleste marsvin at guffe det i sig. Mine får gerne resterne fra ungernes havregrød:)

    Marsvin får normalt ikke bare tandfejl af ingenting, tandfejlen er altid SYMPTOM på noget andet... det kan fx være dyret ikke har spist godt i en periode pga anden sygdom og kindtænderne derfor er blevet for lange. Jeg har også en gang fået to marsvin ind som begge havde det i svær grad (de blev aflivet dagen efter hos dyrlægen, der var intet at gøre) fordi de stort set kun levede af frugt (peberfrugt, æbler osv) og fik alt for lidt hård kost så de kunne slibe tænderne naturligt. De havde både diarre (pga for meget frugt og for lidt stråfoder) og var utrivelige på alle måder. ER han omkring 1 års alderen og kan du ikke komme på nogen anden årsag der kan have givet det burde dyrlægen starte med et røntgenbillede for at få konstateret om det er den arvelige form.... det kan man se på om hele tanden ligesom hælder for meget, for så vil den ikke kunne slibes naturligt mon tanden ovenover og det vil komme igen og igen så dyret skal have ordnet tænder hver anden måned resten af livet.


Kommentér på:
Marsvin der taber sig

Annonce