{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.755 visninger | Oprettet:

kæmpe knude... {{forumTopicSubject}}

har lige opdatet at min gamle dame perle har en kæmpe knude på den ene side af halsen, den er på størrelse med en stor vindrue!!! skal til dyrlæge 11.15 håber ikk det er noget:-( den er kuglerund og hård...
hun er ikke mærket af det, spiser og vimser rundt og snakker stadig meget smiley hun er fra juli 06, så hun har snart nogle år på bagen...
laver lige et album så i kan se det...

Hun spurgte mig da jeg ringede om det er der hvor de gemmer mad, men det ved jeg ikke om det er for ved ikk helt lige hvor det er:-(

andre der har oplevet det samme?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kæmpe knude...
  • #1   20. sep 2012 Jeg gætter på at det er et marsvin det handler om?
    din dyrlæge lød til at tro det var et hamster, de gemmer nemlig mad i kindposerne som netop ligger ned langs halsen.

fik du sagt til dyrlægen at det var et marsvin du kommer med?

• #3   20. sep 2012 ja dyrlægen kender mig, så de ved godt det er et marsvin smiley hmm race, hun er ret langhåret på ryggen og har en hvirvel midt i hovedet:-)

profilbillede
  • #4   20. sep 2012 lægger lige billedet herind af knuden set fra siden... jeg kan få fat om den hele vejen rundt om den...

profilbillede
  • #5   20. sep 2012 et mere...

profilbillede
  • #6   20. sep 2012 hvis dyrlægen har spurgt om det var i kindposen når hun vidste det var et marsvin der havde problemet så ring til en marsvinekyndig dyrlæge i stedet, det er HAMSTERE der har kindposer...

det kunne være lymfekræft som Annbritt siger, det er især ældre dyr der får det, men så er der normalt også hævelser i andre lymfekirtler, fx under "armene" og i lysken.
    Er der hævelser der også ville jeg bede om en aflivning når hun begynder at vise tegn på ikke at have det godt (spiser mindere/sover mere), det er uhelbredeligt.

• #7   20. sep 2012 har lige læst lidt på google, håber det "bare" er en byld der kan fjernes... sidst jeg fik et marsvin under narkose pga noget med tænderne døde hun desværre samme aften(Pinella)...

• #8   20. sep 2012 kunne også være en tandbyld i en kindtand hvis hun ikke har andre hævelser.... den kan drænes og hvis man imens giver antibiotika i en længere periode er der chance for helbredelse.

• #9   20. sep 2012 hun skal ikke lide så må hun hellere få fred smiley så skal jeg så bare til at finde et nyt hjem til mit andet(baby) da jeg syns det er synd hvis hun skal gå alene når hun altid har været sammen med perle... hun er også kun 2 år... vi har besluttet at vi må skære ned i vores dyrehold :-((( da vi begge har fuldtidsjob, og en søn på 3½, 1 hund og venter hvalp der kommer hjem den 7 oktober... men ku ikk dræmme om at aflive baby når hun jo er frisk... hva mener i om at beholde hende og have hende og gå alene???

• #10   20. sep 2012 uh det er så svært når man elsker sine dyr, og vil dem det bedste, for jeg er jo sikker på at de har det bedst hos mig;-) har aldrig givet et dyr væk før og kan mærke at jeg får ret svært ved det hvis baby skulle ud og bo et andet sted;'-(

• #11   20. sep 2012 vent med at gi den anden væk til du har aflivet hende her... hvis hun SKAL aflives, kan jo være det kan behandles. Jeg har også en gående fra 06 (og 3 der er ældre uden stamtavle) og jeg ville da gøre pænt meget for at holde hende i live..... ja faktisk alt sålænge det er rimeligt over for marsvinet

• #12   20. sep 2012 ja vil også gerne have hende helbredt, men har stadig det med den anden i hovedet og kender flere der har haft deres i narkose hvor de også er døde kort efter og en på vej hjem i bilen:-( så syns jeg det er bedre at stoppe mens legen er god og de ikk skal alt for meget væmmeligt igennem, det er jo også en pæn alder alligevel, nu lyder det som om jeg vil af med hende, det er ikke sådan det skal lyde for elsker dem, men har så svært ved det, så jeg må tænke alle konsekvenserne igennem... håber virkelig ikke det er noget alvorligt...

• #13   20. sep 2012 så bruger dyrlægen en forkert narkose er altså min vilde påstand... jeg har aldrig mistet en i narkose og har da fået lagt 10 i narkose efterhånden.. Anette fortalte mig engang at hun brugte en nyere metode: noget med de forhen brugte en narkose som der skulle gives modgift for når dyret skulle vågne, og nogle vågnede så ikke alligevel.... hvor hun bare gav lidt mild sovemedicin (der ville klinge af) og så gas for resten. Gassen har den fordel at (forklarede hun) at indenfor 1 min efter den er taget fra, så vågner dyret... OG skulle det ske et dyr var svagt og ikke så godt tålte at blive lagt i narkose kunne de hurtigere tage den fra end hvis de skulle til og give antimiddel mod den gammeldags narkose... her kunne de bare fjerne masken og så gik bedøvelsen hurtigt over. Nogle dyrlæger er altså ikke så gode til smådyr, men de indrømmer det jo ikke selv for de har TEORIEN, har bare ikke anvendt den i praksis ret mange gange og mangler rutinen.... men når dden du bruger siger marsvin har kindposer og har slået dit forrige marsvin ihjel med narkose så ville jeg altså kraftigt overveje at bruge en anden.... måske nogle andre i østjylland har nogle de vil anbefale hvis Lystrup er for langt væk...

• #14   20. sep 2012 hvis de døde på vej hjem i bilen, så tror jeg at de har fået dem hjem for tidligt.
    det der plejer at være problemet er at de ikke kan holde varmen selv, og hvis de kommer hjem, inden de er vågne nok til at kunne det, og hvis de så bliver sat direkte i buret derhjemme, eller man ikke tager hensyn til at sørge for at de har varmen på vej hjem, så kan de dø af kulde.
    jeg har aldrig haft problemer med mine og narkose, men kun fået én med hjem som stadig var groggy efter narkosen.
    Jeg har altid pakket dem godt ind på hjem turen, og så har de siddet på håndklæder på en varmepude i nogle timer, med masser af fristende grønt.
    for det meste har de siddet der indtil de har fået det for varmt og er kravlet ud af håndklæder, hvorefter de så er kommet ned i buret igen smiley

• #15   20. sep 2012 jeg bor ved næstved på sydsjælland;-) så der er lige langt nok... hende jeg talte med var ikke dyrlæge, men hende der sidder ved skranken... de sagde til mig sidste gang, der hvor det gik galt, at nogle marsvin kan bare ikk tåle narkose, det samme med kaniner og andre smådyr, er sikker på at de ved hva de gør, mine dyrlæger skriver at de er smådyrs dyrlæger, og de har hjulpet mig rigtig mange gange med marsvinene og hundene så har fuld tiltro til dem smiley

• #16   20. sep 2012 Susan: eneste tidspunkt min dyrlæge ikke bruger gas, er hvis de skal ind og lave noget med tænderne smiley
    det er lidt svært at komme til tænderne hvis der er en maske over marsvinet hoved smiley

• #17   20. sep 2012 det var netop det min pinella skulle have ordnet, han lod mig se hende ind i munden man ku se at der sad en masse mad og grønt i halsen på hende som ikk kunne komme ned i maven pga der var noget med tænderne, hun skulle have ordnet de bagereste, men som skrevet klarede hun det jo ikke smiley

• #18   20. sep 2012 sært... sidst jeg kiggede på din profil stod der østjylland.... har du lige været inde og ændre det?

• #19   20. sep 2012 har ikk rettet på den i 2 år, for kan se der står at jeg er 30 i beskrivelsen;-)

• #20   20. sep 2012 nå nu vil jeg gøre os klar og køre, håber hun kommer med hjem smiley tak for jeres kommentare:-)

• #21   20. sep 2012 knæk og bræk...:)

• #22   20. sep 2012 held og lykke:)

• #23   20. sep 2012 Det var en betændelses knude, de beholde hende og fjerner den, hvis noget sskulle opstå hvor de ku se at det ikke vil gå godt bad jeg dem give hende fred... opdatere jer når jeg selv ved mere...

• #24   20. sep 2012 så er der da en chance i det mindste:)

• #25   20. sep 2012 Hvor lyder det godt, at det bare var en byld smiley

• #26   20. sep 2012 Ja det er der, men uha vrælede sgu lidt da jeg skulle være herre over hendes skæbne, men som skrevet elsker jeg mine dyr og gør hva jeg kan for dem...

• #27   20. sep 2012 ja... men selvom det "bare" er en byld skal vi ikke slagte fedekalven endnu og fejre, for hvis den er opstået pga en tandbyld kan det ende med aflivning alligevel hvis det er en tandrod der er dårlig. Det er ret kompliceret at fjerne en kindtand ved et marsvin og man ville også skulle fjerne den i overmunden så også pga den ellers skulle slibes hver uge. Det er ikke noget jeg ville byde et af mine dyr på +6 år og jeg tror også min dyrlæge ville fraråde det.
    Var det et ungt dyr havde jeg tænkt alm. byld, men det er altså ikke ret tit at ældre dyr får de der halsbylder... så lad os nu vente og se hvad dyrlægen når frem til, men håber da for mutten det bare er en alm halsbyld og ikke en kindtandstandbyld.

• #28   20. sep 2012 Ja vi ved ikke hva det viser, men håber det er positivt... hun mente ikke det havde noget med tænderne at gøre, men de ville kigge for en sikkerheds skyld... hunsagde at den ku også have stukket sig på et strå og det havde givet bylden , og hos marsvin indkapslede betændelsen sig i sådan en kugle så man kunne ikke bare snitte hul for man ville ikke kunne få trykket alt ud... så derfor markøren, som jeg ikke er vild med overhovedet...

• #29   20. sep 2012 Vi krydser fingre for hende smiley

• #30   20. sep 2012 Så kom vi hjem og alt er gået godt, hun sidder i en kasse med spåner pakket ind i et håndklæde... hun er vist stadig lidt forvirret, men har spist et par græsstrå... her er hun:-)

profilbillede
  • #31   20. sep 2012 Et mere...

profilbillede
  • #32   20. sep 2012 godt hun spiser, blev endelig ved med at friste hende smiley

og det var en byld af en eller anden art?

• #33   20. sep 2012 Åh hvor godt hun slap af med den smiley
    Så skal hun bare forkæles godt og grundigt ovenpå den omgang smiley

• #34   20. sep 2012 Ja fyldt med tyk betændelse ... nu er hun gang med agurk, så til aften kan hun komme ind i buret til baby igen:-)

• #35   20. sep 2012 Min dyrlæge (en ny der lige er startet) sagde til mig da jeg spurgte om det var synd for baby at hun skulle gå alene hvis nu perle ikke klarede det, at jeg skulle give hende lidt tid for nogle marsvin havde bestemt ikke noget imod at være alene selvom det er mod deres natur, nogle ville blomstre op hvis nu den anden havde været den der bestemte, hvilket perle er smiley forhåbentligt blir det ikke nødvendigt at afprøve foreløbig smiley

• #36   20. sep 2012 Maj-Britt, må jeg spørge hvem du brugte (dylæge)?

• #37   20. sep 2012 Heii maria:-) du har ligefrem en pb af mig:-)

• #38   20. sep 2012 MB - har svaret smiley
    Undrede mig nemlig over det du nævnte med maden og netop de dyrlæger der ved jeg er meget erfarne - speciel Mikkel (Torben) - omkring marsvin smiley

• #39   20. sep 2012 Hmm hva var det med mad ? Hun fortalte faktisk også at spåner ikke er ret gode for dem og gå i, det bedste er spaghnum, altså det man bruger til have;-) perle er kommet ind i buret til baby nu:-) gemmer sig stadig i håndklædet:-)

profilbillede
  • #40   20. sep 2012 hvis du skal bruge spagnum ville jeg nok tage noget der ikke var gødet, mens ellers er det sikkert fint, for det støver jo ikke, og det har jo en ret god sugeevne smiley

• #41   20. sep 2012 ja hun sagde også¨at det behøvede jo ikk være gødet da der ikk skulle være blomster i smiley

• #42   21. sep 2012 Ja så måtte perle lige endnu en tur til dyrlæge i formiddags, hendes øje var helt mat til morgen, så hun fik noget rød farve i øjet og vupti så lignede hun er rum marsvin;-) de ku så se at hun havde fået en ridse på hornhinden, så vi behandler da også lige et øje nu vi er igang alligevel;-)

profilbillede
  • #43   21. sep 2012 Stakkels lille gris at være udsat for så meget. Men flot at hun tager det så pænt smiley Det er jo en flot alder smiley

• #44   21. sep 2012 stakkels dyr da, hun er godt nok uheldig lige pt, synes jeg. men så længe det nemt at ordnes så..

• #45   21. sep 2012 Stakkels Perle, hvor er hun godt nok bare uheldig.

• #46   21. sep 2012 ja det har ikk været de mest heldige dage smiley men hun er vist glad, for hun snakker og spiser og slingre ikke mere når hun går smiley

Kommentér på:
kæmpe knude...

Annonce