Marsvin og lopper... {{forumTopicSubject}}
Nu får jeg lige brug for lidt gode råd og erfaringer fra I kloge folk herinde igen... for min dyrlæge, som jeg kontaktede i dag, var desværre ikke til megen hjælp, og jeg blev ikke et hak klogere af at tale med hende.
Sagen er, at jeg i dag har haft 2 af mine plejekillinger til kastration, vaccination, øremærkning og sundhedstjek, og i forbindelse med dette konstaterede dyrlægen til min store overraskelse, at killingerne havde lopper. ARGH!! Loppekur til hele banden; alle mine 5 egne, voksne katte, alle 6 plejekillinger og hunden.
Men spørgsmålet er så: Hvad med marsvinene??
Jeg har hørt eller læst et sted, mener jeg, at lopper ikke går på marsvin og kaniner... men er det rigtigt?
Er der nogen af jer, som har erfaringer at dele ud af og evt. ved, hvad jeg kan/skal behandle marsvinene med, hvis lopperne også er gået på dem?
dec 2011
Følger: 23 Følgere: 18 Gnavere: 2 Emner: 18 Svar: 336
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 12 Svar: 2.259
mar 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Gnavere: 8 Emner: 13 Svar: 66
jul 2010
Følger: 1 Følgere: 102 Gnavere: 24 Emner: 19 Svar: 3.101
Men altså lopperne kan ikke overleve på marsvinene og kaninerne. Og der er ikke noget der hedder marsvine eller kanin lopper.
maj 2012
Følger: 7 Følgere: 6 Gnavere: 12 Emner: 37 Svar: 409
Bare lige for at være HELT sikkert.
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
maj 2012
Dyrlægen nævnte Frontline som en mulighed. Det er ikke godkendt til marsvin, men der skulle ifølge dyrlægen stå i indlægssedlen, at det også kan bruges til marsvin.
Men nu holder jeg i hvert fald bare lige i første omgang øje med mutterne - en gennemgang af muttepels med tættekam her i aften afslørerede i hvert fald ingen tegn på nogen former for ubudne gæster på mutterne.
Derimod fandt jeg ud af, at Aslan faktisk kan lide at blive friseret...
apr 2010
Følger: 10 Følgere: 18 Emner: 22 Svar: 2.752
maj 2012
Men jeg håber selvfølgelig slet ikke, det bliver nødvendigt at behandle - jeg håber, at lopperne holder sig væk fra mutterne. Til alt held bor mutterne i soveværelset, hvor hverken kattene eller hunden kommer ret meget.
Marsvin og lopper...