{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Marsvin og kartofler?
  • #1   8. aug 2012 Marsvin må ikke få kartofler.

• #2   8. aug 2012 Nej hverken rå eller kogte

• #3   8. aug 2012 nå, det står ellers på nettet smiley

• #4   8. aug 2012 lethal dosis for marsvin af solanin er ca 40mg solanin pr kg marsvin i laboratorieforsøg. En alm kartoffel indeholder alt fra 2-20mg, de grønne mest. Et alm sundt marsvin kan sagtens tåle en kvart kartoffel i ny og næ uden at tage skade på organerne. Peberfrugter indeholder MERE solanin end de fleste katofler (jeg har ikke tjekket tomater, men de tilhører samme famillie så der er sikkert også solanin i dem).
    Så forgiftningsårsagen er altså ikke grund nok til at undgå kartofler.... det er derimod stivelsesindholdet og næringsindholdet, katofler er fyldt med stivelse og det har marsvin ikke brug for.
    Dem der ved noget om kulhydrater kender også forskellen på sukker-stivelse-fibre, det er stort det samme hvis vi går i dybden med kemien, men de sidste er meget sundere for kroppen fordi de frigives langsommere. Og nøjsomme dyr som marsvin SKAL ha kost der mest består af langsomme kulhydrater, de er slet ikke skabt til de der høje udsving i blodsukkeret og risikerer at udvikle diabetes og alt muligt ved for højt indhold af sukker og stivelse i kosten.
    Jeg gætter i øvrigt på at grunden til man advarer mod giftighed i kartofler er at man normalt giver marsvinene affaldet (i hvert fald i peru hvor de holdes som slagtesvin), dvs de grønne kartofler og skrællen. Skrællen indeholder mere solanin end resten af kartoflen og de grønne indeholder endnu mere... så fodrer man regelmæssigt med skræl og grønne kartofler kan der godt ske forgiftning...

jeg fandt i øvrigt et indlæg på et andet forum da jeg søgte lidt på det.
    http://chelsea.forumup.dk/about7325-0.html
    jeg har ikke gennemlæst det ordentligt så jeg ved ikke om hun er enig (at det ikke er giftigt men det er usundt) men tænkte at det altid er godt med flere vinkler på et emne... så kan i jo selv læse og tænke...:)

• #5   8. aug 2012 der er osse bøger der siger at marsvin skal fodres med æg og rejer - det gør det ikke mere rigtigt af den grund.

• #6   8. aug 2012 ej seriøst? Sweet Leaf: hvilken bog står det i, gad godt læse den*SS*

• #7   8. aug 2012 "det ikke er giftigt men det er usundt" - og det er så basalt set nok derfor 99% vælger bare at korte det ned til, at marsvin ikke skal have kartofler hverken rå eller kogte, eftersom mange ikke ville kunne skelne hvornår noget er for meget i den forbindelse.
    Samtidig når der er så mange andre mere egnede ting at fodre med, så er det unødvendigt at løbe risikoen.

• #8   8. aug 2012 Derudover så er der vist nok noget med at solanin forgifning ikke sker ved at de får kartoffler en gang med at det ophobes eller lign.

Men som von Fancy skriver, hvorfor løbe risikoen når der er så meget andet at fodre med.

• #9   8. aug 2012 Sweet Leaf™: Vil også gerne vide hvad den bog hedder... nej det kan da godt være at det ikke er mere rigtig men hvor i alverden skal jeg vide det fra? Det er jo derfor jeg spørg. Har ikke skrevet på noget tidspuknt at det var rigtigt at de skulle have kartofler. Jeg skrev det stod på nettet. Læs gerne emnet igen inden du kommentere noget smiley

-Til jer andre: Helt fint. så er det afgjordt smiley Ingen kartofler til dem smiley

• #10   8. aug 2012 Sortfod: Jeg fodre dem skam ikke med det. Jeg spurgte bare da det jo åbentbart var meget rart at vide smiley

• #11   8. aug 2012 Jeg husker altså ikke hvad bogen hedder, da det var en bruger på et andet forum som fortalte det. På daværende tidspunkt var det osse en forholdsvis ny bog - max udgivet 2-5 år før. Det var ret tydeligt at de fleste informationer ville have været korrekte, hvis dyrearten havde været hamster. Så det lugtede lidt af meeeeeeeget kikset oversættelse. Og det er jo tit der at den går galt med fagbøger - oversætterne oversætter, men de har ingen reel viden om emnet. Lidt som når man bruger Google translate - her får man osse nogen spøjse resultater med jævne mellemrum.

• #12   8. aug 2012 Iorden med bogen så smiley
    -Google translate er ikke lavet til at oversætte sætninger. Kun ord smiley

Kommentér på:
Marsvin og kartofler?

Annonce