{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.701 visninger | Oprettet:

kaniner sidestilles med hund og kat. {{forumTopicSubject}}

Godaften smiley
Håber der er nogen kloge hoveder der kan hjælpe mig lidt her. Kan det passe at et boligselskab kan sidestille kaniner med hunde og katte, når det ikke står i reglerne? Jeg har fået en klage over mine kaniner, og nu mener boligselskabet at da jeg har hund må jeg jun have en kanin (vi må have to husdyr her) Jeg har googlet det og kan kun finde et boligselskab hvor det står udført i deres regler.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kaniner sidestilles med hund og kat.
  • #1   27. jul 2012 hvis der står HUSDYR I lejekontrakten så går kaniner indunder der, ellers hedder det hund og kat og eller burdyr

• #2   27. jul 2012 Det er helt op til boligselskabet at tolke reglerne. Så hvis de mener at kaninen går under antallet, så er det det der gælder.

• #3   27. jul 2012 Hvad klage, kan man få over en kanin?

• #4   27. jul 2012 lugt og støj smiley hvis det er en stamper

• #5   27. jul 2012 Så meget kan en kanin da ikke stampe? og lugter den, skifter man da bare tingene deri ?
    Kan slet ikke forstå, klager på en kanin, jeg har 3. og jeg kan slet ikke lugte dem

• #6   27. jul 2012 kaniner er ligeså lidt husdyr som alle andre dyr i bur, så medmindre der står "husdyr, herunder..." og så en remse hvor der også er nævnt kanin, så kan de ikke bede dig skille dig af med dem. svarer til hvis du kun måtte holde EN mus, eller EN fugl eller hvilet som helst andet burdyr. Med uspeficeret husdyr menes der kun hund og kat MEDMINDRE der er indskrevet andet i reglementet...

• #7   27. jul 2012 Som Susan S skriver er husdyr, hund og kat. Kaniner er burdyr..
    Desværre er der visse boligforeninger - herunder den jeg selv bor i - der mener det at husdyr også gælder kaniner og gnavere smiley

• #8   27. jul 2012 Man plejer at sige, husdyr, er dem der kan gå på trapper. Altså kat, hund
    Men hvis de siger det, kan du vel intet gøre

• #9   27. jul 2012 Her hvor vi bor må vi have EN hund eller EN kat, så ingen burdyr, udover burfugle som boligselvskaberne ifølge lejeloven ikke kan forbyde. Men hvordan står det skrevet i din/jeres kontrakt?

• #10   27. jul 2012 Og læser man loven, så er "husdyr" = pelsdyr avlet i fangeskab... Så det er jo et tolkningsspørgsmål om det kun gælder hund og kat...

• #11   27. jul 2012 Her hedder det også at man må have 2 husdyr (under dette gælder hund og kat). Burdyr, fisk osv må man have så mange af man vil, så længe de ikke generer naboerne...

• #12   27. jul 2012 Derfor spørger man altid ind til hvad der menes, før man flytter ind et sted, eller hvis man bor et sted hvor man overvejer at anskaffe dyr.

Men selvom du skulle få medhold, så er de faktisk i deres gode ret til at forbyde at du har specifikke dyr, hvis de er til gene for dine naboer. De bestemmer selv om grænsen går ved 1 klage eller ved 100 kager.

• #13   28. jul 2012 burdyr er at regne for et møbel så længe de holdes i buret jvf. LLO. (har ingen direkte kilder, kun det jeg har via telefonsamtale med en LLO-dame som nævnte nogle afgørelser, hvori burdyr faktisk går under møbel, hvis ikke de er specificeret i lejekontrakten)

Men man kan jo altså godt få klager over møbler der generer og boligselskabet er i sin gode ret til at sige kræve dyr/møbler fjernet hvis de har fået gentagende klager på det.

Dog bør man da stadig få en "første advarsel" om at de har modtaget klager, og at tingene skal bringes i orden, så der ikke kommer flere klager - FØR de kræver dyr fjernet smiley

• #14   28. jul 2012 Jeg har en enkel nabo der nu har klaget to gange, de mener at der er hygiejne problemer, hvilket nok bare er noget de finder på, jeg ved jo selv at mine bure bliver ordnet som de skal. Første gang der blev klaget ringede jeg straks til boligselskabet og fortalte hvor mange dyr jeg har, hvor mange jeg har haft og hvordan det fungere. Hun sagde at jeg skulle skrive en modklage, og så måtte vi se på det hvis der kom flere klager. Hun sagde også at jeg jo ikke bliver smidt ud hvis jeg fik en klage mere, men nu har jeg fået 14 dage til at skille mig af med alle kaninerne ellers ryger jeg ud. Der står i reglerne at vi må have en hund og en kat, der står ingen steder noget om andre dyr, og derfor mener jeg ikke at de bare kan opfinde en regl og smide mig ud på den. Jeg ved at der er rigtig mange heroppe der har både kaniner og marsvin ud over deres hunde og katte, og vi har boet her i 4 år uden der har været noget før. Det er virkelig frustrerende, men vil kæmpe for min ret og mine dyr. Har nu været inde og læse på en masse andre boligselskabers hjemmeside, og et par stykker har udførlige lister med tilladte og ikke tilladte dyr, men vores har ikke. Tak fordi i tog jer tid til at svare

• #15   28. jul 2012 Hvis du nu ender med at få medhold, og de indføre en ny regel i vedtægterne, så gælder den ikke med tilbagevirkende kræft.
    Du har ret til at beholde de dyr du har på nuværende tidspunkt, men må ikke anskaffe flere (Såfremt du har flere end en evt. ny regel fastsætter man må have).

• #16   28. jul 2012 Cecilie - folk kan klage ligeså tosset de vil over alt muligt, også selvom kaninen hverken har larmet eller lugtet. Tit handler det også om at folk har ondt i røven over et eller andet, og så klager de.

• #17   28. jul 2012 mine naboer anede ikke jeg havde andet end katten indtil jeg selv fortalte det, jeg har ellers også lige et par undulater og 30 marsvin og en kanin:) nogle mennesker klager bare fordi de ikke kan lide tanken om der bor en masse dyr, det er typisk folk der aldrig selv kunne drømme om at holde husdyr (de fælder og lugter). Den slags mennesker skal helst bare ikke vide at man har dyrene, så gå stille med dørene med dyrene hvis i bor i etagebyggeri, så får ingen ondt i røveren...

• #18   28. jul 2012 Jeg fik også et par klager her for nylig over lugtgener fra kaniner, på trods af at dyrene har været på græs ved svigerfar i sommerperioden, så vi har haft viceværten oppe og tjekke og "godkende" lejligheden. Så ofte ER det bare folk der har ondt i røven.

• #19   28. jul 2012 Som de andre også siger, går kaniner ind under burdyr som marsvin og andre.
    Som regel klapper udlejere i når man nævner LLO heldigvis, for ellers kan det være svært at overbevise om man gerne må have burdyr når det står nej til husdyr, been there...
    Nogle klager seriøst over alt, min første underbo opfandt ting jeg gjorde og larmede med - fordi han ikke kunne lide mig. Det eneste han kunne ramme mig på var larm og mine dyr, så det var det han opfandt klager ud fra - til trods for en anden i opgangen havde kat (som direkte ikke er tilladt her) hvilket han vidste. smiley
    LLO inddraget da jeg blev truet med opsigelse af lejekontrakten pga. klagerne - siden har jeg ikke hørt noget fra boligselskabet omkring klager eller noget.
    Jeg har altid været meget påpasselig med mit dyrehold - smider f.eks. ikke affald i containerne, sviner ikke i opgangen, lader ikke dyrene larme unødigt mv. for netop ikke at genere alle andre - en udlejer kan nemlig godt opsige en hvis ens dyrehold er til gene for andre, selv om burdyr er ok i en lejlighed. Men i 99% af tilfældene er det bare nogen der har ondt i røven - desværre...

• #20   28. jul 2012 Her må jeg ikke have husdyr.

Min udlejer mener heller ikke jeg må ha marsvinene. Men han tør ikke gør noget ved det, da jeg har sagt han lige kan prøve for så bliver det LLO han høre fra i stedet for mig.

Men jeg havde også 2 katte i lang tid, og pludselig en dag var der en gammel mand på 1,sal som fik ondt i røven over det ( jeg bor på 3 sal) og klagede til udlejeren. Jeg har så siden påstået jeg ikke har kat mere, så han aner ikke jeg forsat har 2 katte.

Min ene nabo som jeg har boet dør om dør med i snart 9 år ved det dog godt, og har intet mod det. Hun ved også jeg har marsvin da man kan høre dem gennem væggen når de plager for foder.
    Men som hun siger vi skal alle kunne være her.

Hun ved dog ikke hvor mange marsvin jeg har, da jeg aldrig fortæller nogen hvor mange.

Lejligheden på den anden side, har der været nye lejere i jeg ved ikke hvor mange gange, de bor der aldrig særlig længe. ( lejlighederne har fugt her, så måske derfor bla.).

Men altså jeg vil også sige fortæl ikke nogen hvad du har og hvor mange, for folk får let ondt i røven over det.

Og angående kaniner, så vil de fleste betegne dem som husdyr. Og det er en stor gråzone det med dyr i lejekontrakter. Og derfor er der i prinsippet aldrig noget som er helt sikkert. LLO har dog gennem tiden vundet rigtig mange sager omkring det med husdyr kontra burdyr.

• #21   28. jul 2012 Der hvor min veninde boede måtte man have 2 husdyr, og hun havde to katte, så de fik besked på at skille sig af med deres hamster. - en HAMSTER! Hvordan kan den genere nogen?

• #22   28. jul 2012 Ja der er seriøst nogen der bare SKAL klage over et eller andet, som Von Fancy og Sortfod også er indepå.

Sådan er det her i den boligforening hvor jeg bor.
    Du må have ET husdyr (hund eller kat), mener endda også der står i kontrakten at et husdyr betyder en hund eller kat.
    Alligevel kender jeg nu adskillige mennesker der har fået klager over kaniner.
    Boligforeningens undskyldning for dette er at de mener kaniner og marsvin tiltrækker rotter.
    Jeg fatter dælme bare ikke at en anden person her i området så har lov til at lave HELE sin have om til fuglevoliere. Hele vedkomnes have er fyldt med store fuglevoliere. Og det bliver der ikke gjort noget ved. Og det er da ved gud en ting jeg kunne forestille mig kunne genere naboerne pga. larm.. Men ja ja..

Selv har jeg fået klage over min 3 katte til trods for at de er indekatte. Der var simpelthen en stodder overfor mig, der fik ondt i røven over at se dem sidde i mit stuevindue - og de sidder der ALDRIG alle på samme tid, så han har virkelig stået og brugt tid på at glo ind af mit vindue ;s Sådan rimelig ubehageligt synes jeg.
    Den klarede jeg dog ved at skrive under på hos boligforeningen, at jeg kun har ÉN kat. Mere er der ikke blevet gjort ved det, og nu er mit vindue skærmet med sådan noget toning til bilruder, så nu kan han glo alt det han har lyst til smiley

Men ja, her hvor jeg bor der SKAL folk altså bare klage. Min mormors nabo har sågar fået en klage over at han har for mange pynteting i sin forhave?! Hvad dælen rager det andre folk?!

• #23   28. jul 2012 mapenzi hold da helt kæft smiley frygteligt at man ikke kan have sin privatliv i fred smiley men smart tænkt med toner

• #25   28. jul 2012 Jeg kan som sådan godt forstå den frustration folk udtrykker, men på den anden side, så synes jeg der går lovlig meget selvretfærdighed i den, hos dem der har skrevet under på at de må have x antal katte, og så anskaffer sig flere katte.
    Det er jo et klart kontraktbrud, og man får den der fornemmelse af, at man tilsyneladende ikke mener, at loven er lige for alle.

Da vi flyttede, var det en betingelse at vi måtte få chinchillaerne med. Det er ikke tilladt at holde hund, og man må have 1 kat pr. lejlighed. Vi spurgte med chinchillaer, og fik grønt lys.

Jeg kender da til nogle stykker der har mere end en kat, og har ikke i sinde at klage over det, men samtidig har jeg stadig den der med, at man har sagt ja til at overholde nogle regler, og så skider man bare på det...

• #26   28. jul 2012 Ilder-mor - Ja det synes jeg godt nok også da! Og jeg er ikke den eneste han klager over. Han klager over min kæreste som også bor herude, fordi han kører på scooter på stierne herinde, det må man nemlig ikke. Fair nok, men manden selv kører på motercykel på stierne, og det må man dælen dytme heller ikke!
    Så synes nogen folk skulle lære at feje for egen dør før de fejer for andres smiley

Furrytails - hvis der her menes mig så har jeg hele tiden haft 3 katte.. det er ikke nogen jeg har anskaffet mig, men haft dem med da jeg flyttede ind smiley

• #27   28. jul 2012 Mapenzi - du vidste vel godt at du kun måtte have en kat da du flyttede ind gjorde du ikke? smiley

• #28   28. jul 2012 mapenzi, ARh lyder MEGET som min gamle nabo, han var dog sådan en gammel knark som også brokkede sig over ALT selvom hans egen hund ALTID stod og glammede og larmede ude i haven, -_- og han syntes også det var vældigt spænende og se på min indretning af min lejlighed

• #29   28. jul 2012 Lykkeline - Det gjorde jeg, men ellers ville jeg bo på gaden nu smiley
    Og NEJ jeg skiller mig ALDRIG af med nogen af mine katte - det er mine "børn".
    Og jeg er ikke den eneste herude, stort set alle har mere end et dyr.
    Det retfærdiggøre det selvfølgelig ikke, det er ikke det jeg mener smiley Jeg mener bare at hvis ikke dyrene genere nogen kan jeg ikke se problemet. Selv vil jeg da heller bo ved siden af en med 10 hunde, der IKKE gør, end én hund der konstant gør smiley
    Og den sammenligning kommer nok lidt af at jeg bor i nærheden af 2 personer, der hver har bare en hund, men de hunde gør KONSTANT -.-

Ilder-mor - Åååhh ha det er træls med såen nogen mennesker. Specielt hvis de selv laver noget de "ikke må".. Kan folk da ikke feje for deres egen dør før de fejer for andres. Suk..
    For ham der klagede over mig spiller også tit MEGET højt musik, som hans nabo er træt af. Hun har klaget over ham, men han kan sq ringe op på boligkontoret og få af vide hvem der har klaget!! - Det kan vi andre sq ikke få af vide for det må de ikke fortælle! :s Der er forskel på folk herude må man sige..

• #30   28. jul 2012 Mapenzi: citerer lige fra dit indlæg: "Det kan vi andre sq ikke få af vide for det må de ikke fortælle! :s Der er forskel på folk herude må man sige.. "

hvis ovenstående er sandt, altså at du ikke har fået aktindsigt når du bedte om det så er klagen faktisk lige til at pudse næse i... de SKAL sige hvem der er hvis de giver dig en klage, ellers behøver du ikke tage klagen alvorligt kan man også vende det om og sige....

• #31   28. jul 2012 Nej?! Er det rigtigt? Anede jeg godt nok ikke, for sådan er det herude. Du får IKKE af vide hvem det er der har klaget når du får en klage.
    Eller dvs. det er der så nogen få stykker der gør jo, men det er ikke standarden, de nægter at oplyse hvem der klager.

• #32   28. jul 2012 de kan IKKE bruge en anonym klage til at udsætte en lejer, sådan er loven.

• #33   28. jul 2012 Det kan godt være loven er sådan. Jeg aner det ikke, og går ikke op i det.

Men derfor behøver de jo ikke at oplyse dig om det alligevel, medmindre du er stædig og blander LLO ind i det. Ellers gør de det nu alligevel.

Jeg fik bla. ikke oplyst det da der blev klaget over jeg havde kat. Og ved at von Fancy heller ikke fik det oplyst da der var klaget over hende.

Så det er jo egentligt først hvis man er stædig og blander LLO ind, at man eventuelt vil få oplyst hvem klagen er fra hvis det er en træls udlejer eller træls bolig selvskab man har.

Kommentér på:
kaniner sidestilles med hund og kat.

Annonce