{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
879 visninger | Oprettet:

Frank O
Frank O
Tilmeldt:
14. mar 2021
Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15

Nyt bur {{forumTopicSubject}}

Goddag.
Ny på siden her, og håber der er masser af gode tips og råd at hente.

Fruen ønsker sig et par kaniner, og det skal hun da have.
Så jeg er gået i gang med at bygge et bur til de små.
Vi venter på et par dværg schenke, så det er jo ikke en kæmpe race.
Men hvor stort er stort nok ?

Jeg har indtil videre lavet en løbegård på 240x80cm. 70cm høj.
Dertil kommer der et hus i to etager som måler 40x80cm. 90cm højt. Det er placeret uden for løbegården.

Er huset stort nok til sådan to banditter ?
Med lidt held så sover de sammen foroven og gør deres daglige griserier forneden.

Hullerne ind i huset er 22x22cm. Her tænker jeg det er rigeligt?
Samtidig er der planer om at jeg laver en lille form for vindskærm i begge indgange, for at mindske mængden af træk ind i huset.
Det skal lige siges at buret bliver placeret under et stort halvtag, på fliser. Så de vil altid stå tørt og for det meste godt skærmet mod vinden.

Jeg laver en udtræksbakke både for oven og for neden.
Det bliver lavet i 1,5mm galvaniseret stålplade

Hvad syntes i ellers generelt om designet jeg arbejder på? Er der nogle punkter jeg bør ændre ?

Det skal siges at jeg bruger Lærke træ lægter og fyrtræ krydsfiner.
Alt sammen ubehandlet selvfølgelig 🙂

Mvh. Frank


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt bur
  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #1   14. mar 2021

    profilbillede
  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #2   14. mar 2021

    profilbillede
  • #3   15. mar 2021 Lad vær med at have dem i samme bur, kan jeg kun sige. Kaniner er kolonidyr og ikke flokdyr. De trives bedst i deres eget bur smiley

    Og HVIS de endelig skal leve sammen, så få dem neutraliseret smiley


  • #4   15. mar 2021 Man kan sagtens havde flere kaniner sammen selv om de er koloni dyr, det kræver bare et stort volier hvor de har mulighed for at gå hver til sit, samt at de er neutraliseret, for nogen kaniner har det fint med hinanden og kan putte, andre trives alene, ikke alle kaniner er ens, de har forskellige personligheder. smiley

    Men vil man havde kanin vil jeg anbefale og læse alt på denne side inden man anskaffer dem så man er sikker på at kunne give dem det behov de har brug for. smiley
    https://frikanin.dk/helaarsgaarde


  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #5   15. mar 2021 Vi køber et søster par fra samme kuld, og planen er at de skal neutraliseres.
    Og af samme grund som det, så er der også to huse plus et løst stående i selve løbegården. Netop for at de skal have plads nok til at kunne gå hvert til sit.


  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #6   15. mar 2021 Det skal også tilføjes at de i de kolde vinter måneder vil komme ind i vores udestue og bo.
    Og når vi er i haven, så vil de få lov at rende frit. Alt er fuldkommen hegnet ind, og de vil være under opsyn imens.


  • #7   15. mar 2021 Er jeres udestue kold i vinter månederne? Hvis ja tænker jeg det er fint nok, hvis nej så skal i igang med og tjekke op på kulde og varme forskelle på kaniner da en ude kanin der har sat vinterpels ikke kan tåle og komme ind i varmen da den så kan få hedeslag. smiley Så er udestuen varm skal i nå og havde kaninen ind inden den begynder og sætte vinterpels. smiley

  • #9   15. mar 2021 Hvis kaniner skal gå sammen , sksl begge to neutraliseres. Uanset køn og uanset familierelation. Dette gælder også kuldsøskende. Derudover skal de bondes korrekt.
    Om du har tænkt dig at købe søskende er irrelevant. Kaniner nærer ikke familiefølelser.


  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #10   15. mar 2021 Udestuen har hen over vinteren ikke været under 18 grader. Så det vil jeg ikke kalde koldt 🙂 det skal så lige tilføjes at der er gulvvarme i den, og den kan skrues ned.

    Men jeg kan godt følge tankerne med vinterpels og pludselig øget temperatur.
    Alternativt er måske at lade dem gå ude og så pakke buret og løbegård ind i rockwool måtter hele vejen rundt undtaget på forsiden ? De skal som sagt stå på fliser under halvtag og med 180cm højt hegn hele vejen rundt om, så de er godt skærmet mod vind og vejr.


  • #11   18. mar 2021 Jeg har to kaniner som trives rigtig godt sammen, jeg synes buret ser rigtig fint ud fordi de har mulighed for både at være i løbegården og sove hver for sig som kaniner jo også foretrækker fordi de er kolonidyr, jeg synes virkelig det er et flot design, held og lykke med kaninerne

  • #12   18. mar 2021 Jeg vil lige kommentere på løbegårde - specielt til unger og ungdyr. Det er bedst at de er flytbare, da der ophobes coccidier (parasitter) i gødningen, hvis det er et permanet område. Alternativt skal området være nemt at rengøre, altså at fjerne afsat gødning.. . I øvrigt hører jeg til dem, der siger, at ALLE over 3½ måned skal være i rum for sig selv for at undgå uønsket adfærd.

  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #13   21. mar 2021 Så er jeg kommet et godt stykke med projektet.

    Der mangler lige trådhegn i den ene ende og forsiden, og på toppen på de to låg.
    Og så skal jeg have lavet møg-bakkerne færdige og platformen med rampe.

    Og så skal jeg lige have gået alle kanter efter med grov sandpapir så der ikke er nogle splinter og alt for skarpe kanter.


    profilbillede
  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #14   21. mar 2021

    profilbillede
  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #15   21. mar 2021

    profilbillede
  • #16   21. mar 2021 Det ser rigtig fint ud, men jeg ville stadigvæk ikke turde "satse på", at de to kaniner kan gå sammen. Særligt ikke, når de er blevet kønsmodne smiley

  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #17   21. mar 2021 Tak 🙂

    Vi prøver at se om det går. Avleren vi skal have fra, tror ikke det bliver et problem når de har så meget plads og har god mulighed for at gå hvert til sit.
    Men går det ikke, så må jeg jo starte saven op igen og lave en løbegård mere.


  • #18   21. mar 2021 Tror jeg nok ville have lavet løbegården mindst dobbelt så bred. Den ser egentlig stor ud, og kaninerne kommer helt klart til at have mere plads end de fleste, men de ser ud til stadig at begrænses til at løbe frem og tilbage. pt er min flyttet i en hesteboks og han elsker virkeligt at kunne spæne rundt, op ad og bag om halmballer ect

  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #19   22. mar 2021 Der kommer en platform hen foran de to øverste huller, som dækker godt og vel 1/3 af løbegården.
    Så det giver den mere plads og mulighed for at hoppe op og ned osv.
    Men vores tanker er nu også at de skal have lov at løbe på græsset så ofte som muligt. Hele haven er hegnet ind med finmasket hønsenet, så der er rig mulighed for at de kan fjolle rundt. Så hvis vi selv er i haven, så får de lov at komme med smiley vi har absolut ikke i sinde at de skal være i buret hele tiden. De skal ud og strække ben så meget som muligt 🙂 jeg har en drøm om at de kan tage sig af mælkebøtterne som altid skal hjemsøge plænen 😂


  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #20   28. mar 2021 Endelig blev jeg færdig med byggeriet. Så skal der bare indrettes med alt tilbehøret. Paprør, hø hæk, madskåle og vandflasker, legetøj og bunkevis af halm og hø.

    Der blev lige tilføjet en lille hule under rampen op til 1 etage. Tagpap på platform og rampe, så det ikke er glatte overflade. Og så skulle der selvfølgelig en lille låge i også, så vi bare kan åbne og så render kaninerne selv ind og ud som de lyster når vi går i haven.


    profilbillede
  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #21   28. mar 2021

    profilbillede
  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #22   28. mar 2021

    profilbillede
  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #23   28. mar 2021

    profilbillede
  • Frank O
    Frank O Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 11 Emner: 2 Svar: 15
    #24   28. mar 2021 Jeg mangler bare lige møg bakkerne i huset, så er alt fiks og færdig. 1 etage er lavet med løs skillevæg, så det i princippet kan laves om til et stort rum i stedet for to små. Hvis det er krævet.

    profilbillede
Kommentér på:
Nyt bur

Annonce