{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.410 visninger | Oprettet:

til dyrlæge med "smådyr", gør du? {{forumTopicSubject}}

jeg er lidt nysgerrig her, tager du til dyrlæge hvis dit smådyr (hamster,mus osv.) har skade eller er sygt? eller afliver du det bare på egen hånd?
selv synes jeg det er lidt fjollet at betale så mange penge for at komme til dyrlæge med så lille et dyr, men jeg ville nu alligevel tage mine ørkenrotter til dyrlæge hvis de var syge, da jeg jo selvfølgelig holder meget af dem, og da jeg aldrig selv ville ku tage livet af et dyr.

venligst ingen hade-kommentare til folks valg/beslutning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  til dyrlæge med "smådyr", gør du?
  • #1   22. jul 2012 Jeg tager mine marsvin til dyrlæge smiley Har en gang ofret 1200 kr. på et marsvin som desværre endte med at blive aflivet, men jeg har aldrig fortrudt at jeg brugte de penge for tænk nu hvis jeg kunne ha' reddet hende.
    Så ja smiley


  • #2   23. jul 2012 Anja P: 1200,- er ingenting. Jeg har to gange betalt 5000,- for at få marsvin til dyrlægen på en søndag/helligdag. Begge endte dog med at dø.

  • #3   23. jul 2012 er ked af at jeres marsvin endte med at dø smiley men det gør mig lidt glad at i tog til dyrlæge med dem smiley

    Cavy Cats Opdræt: lidt off topic, men har undret mig over dit billede med nej tak til ildere på gnavergalleri, hvad kan det være? er bare nys. smiley


  • #4   23. jul 2012 Har dyret en chance for at overleve og få et godt liv bagefter, så kommer det da naturligvis til dyrlæge.

    Er det på forhånd en tabt sag, eller vil dyrets livskvalitet efterfølgende være så forringet at det ikke vil være et værdigt liv, så bliver det aflivet i stedet.


  • #5   23. jul 2012 ~ Von Fancy ~ : forståeligt smiley

  • #6   23. jul 2012 Cavy: Jeg synes 1200 er meget

  • #7   23. jul 2012 JA jeg har taget til dyrlæge med min hamster, brugte over 1000 kr. hun endte med at blive aflivet. Men hvis min degu fx skal have dyrlæge, tager jeg også til dyrlægen, ville gøre det samme med en mus:)

  • #8   23. jul 2012 Det kommer an på hvad der er galt.
    Jeg mener at alt for mange lapper på dyr, der bare burde aflives. Det bliver simpelthen uværdigt.
    Mindes et udsendelse med en australsk dyrlæge, der fjernede en enorm knude på en mus. Musen havde det virkelig skidt bagefter, fordi den havde mistet så meget blod... Sådan noget er for langt ude efter min mening.

    Jeg kan ikke selv aflive mine chinchillaer, men nogle gange ville jeg ønske jeg kunne. Hvis jeg fik mindre dyr, ville jeg helt klart overveje selv at gøre det, hvis jeg mente en aflivning var den rigtige udvej.
    Ved sygdom der muligvis kunne behandles, ville jeg tage en tur om dyrlægen.


  • #9   23. jul 2012 ja selvfølgelig tager jeg til dyrlægen. sidst var jeg til dyrlæge med Asti der havde reddet sig en lungebetændelse.

  • #10   23. jul 2012 Hvis man har anskaffet sig et dyr, så har man også ansvaret hvis den skal til læge.
    også selv om det er en vandrende pind (ved ikke noget om det, men det lød sjovt)
    ha ha


  • #11   23. jul 2012 Jeg var på vej til dr.dyr med min hamster en søndag aften.. Ringede dog til vagt dyrlægen først, og snakkede med ham, og han mente det godt kunne vente til mandag, og der var så heller ikke noget mandag.. men 100% jeg ville tage afsted med mine dyr, hvis der var nogen chance for at de ville overleve, og have det godt bagefter!

  • #12   23. jul 2012 Det kommer an på hvad der er galt.

    Jeg har været til dyrlægen med en dværghamster som havde kræft i munden, den blev aflivet. Det blev 580 kr. Var kun 12 år gammel og kunne altså ikke selv aflive mit kæledyr - men kunne sagtens aflive mine foderdyr selv.

    Har været afsted med en guldhamster, som havde haft noget toiletpapir i munden og da hun spyttede det ud var der blod på - det var sket to gange inden for 1 måned, men dyrlægen kunne ikke se noget der skulle være galt i hendes kindposer eller med tænderne. Det blev 560 kr.
    Der har ikke været noget siden da.

    Har været til dyrlægen med en degu som stadigvæk blødte 2 uger efter fødselen, dyrlægen kunne ikke se nogle baktiere eller andet skidt i blødt, så han gjorde intet, men det kostede 400-et eller andet. Det blev billigere hun kom på samme tid som da vores kat skulle kastreres.
    Det fortsatte i 4 uger og derefter aflivede jeg hende selv.

    Har også været afsted med to mus med mider, de fik to indsprøjtninger hver over to gange med to ugers mellem rum. Det blev omkring 500 kr. i alt.

    Har også haft mine chinchillaer til dyrlægen - den ene var afsted to gange pga. øjenbetændelse og to gange pga. en kasteration samt noget brok, hvor han døde to uger efter den sidste operation.
    Det kostede omkring 200 kr. de to gange med betændelsen, og 1300 kr ved kastrationen.

    Har haft kaniner til dyrlægen af flere årsager.
    Den værste var en kanin med brækket hofte - den blev aflivet da det ikke var sikkert hvorvidt det kunne redde den, og så ville prisen være 12000-15000 kr.


  • #13   23. jul 2012 Altså 7-9-13 har aldrig haft behov for dyrelæge til mine hamstere.
    Men tilgengæld har jeg været ved dyrelægen med kærestens fisk, kostede mig 750 kr. Uden hun kunne hjælpe mig og den information hun gav mig passede ikke, men sådan er det. smiley
    Jeg mener som så mange andre her i tråden at der ikke er nogen grund til at suse til dyrelægen og betale flere 1000 kroner for et dyr som så alligevel ikke ville få et værdigt liv bagefter, kan ikke selv aflive, men det gør min kæreste for mig.


  • #14   23. jul 2012 Jeg tager mine hamstere til dyrelægen, har de en chance for overlevelse skal de have den! Mine små dyr er mit et og alt, og vil give dem det længste og bedste liv de kan få..

  • #15   23. jul 2012 For et par uger siden da jeg stadig havde Rasmus (min tidligere dværgkanin) Han gad ikke spise eller lave noget så vi tog til dyrelægen han sagde at Rasmus skulle have noget medicin som vi skulle give ham og vi var til dyrelægen 3 gange på en uge, og det endte med han blev aflivet:( Men han havde jo den chance og hvis han blev rask ville han have det godt, men han lyste ikke op. Så dyrelægen valgte at aflive ham:( min mor kom af med 1500 kr. ca.

  • #16   23. jul 2012 Jeg vil også lige sige jeg tager altid til dyrelægen med mine kaniner.;)

  • #18   23. jul 2012 Hvis rotten fejler noget, jeg mener kan behandles, eller jeg ikke ved hvad det er, så kommer den til dyrlæge, ja.

    Hvis jeg på forhånd VED at der kun er en vej, afliver jeg selv hjemme.

    Jeg vil gerne ofre det det koster at tage til dyrlæge, men jeg har mine grænser hvad angår operationer.

    Men jeg mener at dyret bør have chancen, hvis der er en rimelig chnce for overlevelse - det skylder jeg det.
    Har en dreng, der lige har været til dyrlæge 2 gange pga. et skadet øje. Og sådan noget er langtfra nok til en aflivning uden tjek først.


  • #19   23. jul 2012 dyrene er mine og jeg bestemmer suverænt hvad der skal ske med dem...så derfor:
    Er det et gammelt dyr og vil behandling koste et par tusinde ville jeg sansynligvis aflive fremfor smide et par tusinde ud på den fik ½ år mere hvoraf de 2 mdr gik med at komme sig over operation... Det spekulere jeg ret meget over: hvor lang tid vil det tage dyret at KOMME sig over behandlingen?
    Engang havde vi en hund (vi har haft flere, men nævner lige et eks kun) som efter flere år at have døjet med tynde mave og opkastninger endelig fik diagnosen kræft i i milten. Der gav dyrlægen udemærket vejledning: det kunne opereres, de kunne fjerne det meste af milten og den ville så langsomt gendannes over 1 år. Fedt tænkte vi, i sving. Men så fortsatte hun: "men hunden ville have det ksidt meget af tiden og den ville være meget udsat for infektioner, vi skulle holde hende fra alle andre hunde imens fx..."... okay.... det var ikke så rart så jeg endte med at spørge dyrlægen hvad hun ville ha gjort hvis det var HENDES hund og økonomi jo så ligesom var ude af billedet (vi havde råd, men hun fablede hele tiden om det var dyrt) og så nåede vi jo frem til at hun helst så den hund blev aflivet... hunden var 11 år gammel og havde den være 1 år, jas så ville hun ha opereret, men ikke på en gammel hund, den skulle ikke lide det sidste år dem måske alligevel levede bare for vi kunne beholde hende...
    Og det skal man tænkte over: vil dyret have et værdigt liv bagefter?
    Så personligt afliver jeg for næsten alt der ikke kan gives utøjsmiddel eller antibiotika for. Tandfejl = aflivning (det kommer igen i 3 ud af 3 tilfælde jeg har prøvet at få det behandlet), drægtighedssyge = aflivning (nogle holder ud længe, men ingen kommer sig helt over det uanset de får binyrebarkhormon, væske osv). Ja jeg kunne blvie ved: kan jeg ike regne med dyret vil popcorne af glæde over en stak mælkebøtter efter en måneds tid så blvier den sendt til de evige græsmarker... husk på: dyrene VED ikke selv hvor længe de skal være syge, de tror det er for evigt...


  • #20   23. jul 2012 Ja selvfølgelig ville jeg da tage til dyrlægen, dyrets art er da underordnet, så længe det er et dyr, som hospitalet ville kunne håndtere (det ville jo ikke give nogen mening, at troppe op med en lille edderkop smiley ). Jeg har en gang været til dyrlægen med en vildmus. At man overhovedet kan sætte liv op i mod penge, synes jeg er forkasteligt.

  • #21   23. jul 2012 Veo: jeg håber da ikke du fik regnigen for en vild mus? vilde dyr er normalt gratis...

  • #22   23. jul 2012 hvis dyret er sygt her, bliver det højest sandsynligt aflivet, på en human måde.. dyret har ikke ondt hvis det bliver aflivet.. så ingen dyrlæge til mine gnavere smiley
    - Før i andre begynder at sige man SKAL tage til dyrlæge hvis ens dyr er sygt.. vil jeg lige sige at mine dyr lider ikke under behandling/operation + det efterfølgende stykke tid..
    Kunne godt finde på at tage til dyrlægen hvis dyret skulle kastreres..


  • #23   23. jul 2012 Mit marsvin Sky fik hedeslag og det eneste der var at gøre var at tage ham til Dyrelægen og dyrelægen sagde at han var på vej til at få englevinger og så blev han aflivet på dyrelægens regning ;(

  • #24   23. jul 2012 Susan: Jo jeg skulle betale. Det var dog en mus fra et kuld, jeg havde flasket op, som skulle sættes ud i naturen igen. Hun havde en tarmvirus, som hun fik medicin for (som jeg også betalte). smiley

  • #25   23. jul 2012 Jeg har været afsted til dyrlægen med rotter, med bumblefoot, bylder, infektion i luftvejene, infektion i ben og en der skulle have kejsersnit, alle klarede den efterfølgende, og det dyreste var kejsersnittet til 2600.

    Hvis dyret har en chance for at klare den kommer den til dyrlæge og får behandling, hvis ikke aflives den, enten ved dyrlæge (han er ikke så dyr igen) ellers gør min kæreste det.


  • #26   23. jul 2012 jeg vurdere om der er noget at gøre, eks en hankanin hvor jeg kontateret tandfejl i kæben, jeg valgte at tage det dag til dag, hans fejl udviklet sig ikke mere men hellere og der var ingen problemer, her i går opdagede jeg en bule/byld på undersiden af kæben ovenover tandfejlen, det er kommet hurtigt og jeg valgte at aflive ham med det samme

  • #28   23. jul 2012 Jeg er glad for at jeg har tilladelse til at sprøjte kaniner, heste og diverse andre produktionsdyr selv - det spare man en del på. smiley

    Jeg synes det er helt i orden hvis folk hellere vil få deres dyr aflivet end at tage den til dyrlægen - så længe det ikke er småting som øjenbetændelse, blod efter fødsel og lignende.

    Foderdyr ville jeg ikke tage til dyrlægen, med mindre det var et vigtigt forælderdyr og en lille ting som hurtigt kunne kureres.


  • #29   23. jul 2012 man må da gerne selv give sit marsvin en indsprøjtning? jeg får da altid baytril til injektion fordi det er mindere hårdt for deres maver...


  • #30   23. jul 2012 Hm det tror jeg nu ikke.
    Er ret sikker på at man ikke må, det fik vi i hvert fald af vide på skolen - men nogle dyrlæger giver det med folk hjem alligevel.

    Da min chinchilla skulle have baytril var det oralt, men det kommer måske an på dyret?


  • #32   23. jul 2012 Selvfølgelig gør jeg det, hvis jeg ser der er behov for det.. Det er jo en del af dyreværnsloven..

    Hvis jeg bedømmer det alligevel "bare" vil ende i en aflivning, eller det vil forringe dyrets livskvalitet ind til dens død, så afliver jeg den selv hjemme..


  • #33   23. jul 2012 Sandra, som jeg forstår det giver hun dem det med en sprøjte pga. det er hårdt for maven at få det oralt.
    Men jeg er altså ret sikker på at man ikke må gøre det selv, med mindre man er dyrlæge, vetenær eller har medicinhåndterings kursuset (det er kun for produktionsdyr)


  • #35   23. jul 2012 ok...hm måske det er fordi jeg er laborant jeg gerne må så (det ved de godt jeg er), jeg har jo lov til at arbejde med forsøgsdyr og alt muligt...

  • #36   23. jul 2012 Jeg har ogsaa foer faaet udleveret indsproejtninger til min kanin. Det var smertestillende, fordi den naegtede at synke det medicin den skulle have oralt hvis ikke den havde faaet noget saa dens smerter ikke var for store.

    Saa jeg fik forklaret af dyrlaegen hvor jeg skulle stikke den osv...


  • #37   23. jul 2012 Men jeg fortrækker jo også dyrelægen, fordi jeg var jo enormt glad for at jeg fik lov til at sidde med min lille dreng på skødet mens han faldte stille roligt i søvn og så da han sov fik han det sidste. Så istedet for at man siger farvel og BANG så er det væk. Unskyld men sådan opfatter jeg det, ikke sikkert det er sådan med hjemme afliving. (det er IKKE meningen at sige at det er dårligt for dyret):)

  • #39   24. jul 2012 Simone: min oplevelse med dyrlægeaflivninger er så ikke helt så sukkersød... jeg har to gange oplevet det tog ½ time, eller mere, at tage livet af et marsvin. Den ene gang (som var værst) gav dyrlægen først sovemiddel og så så hun ud som om hun sov efter fem min. Da han så stak med det andet vred hun sig ud af hænderne på ham og LØB hen af bordet (det var ikke kramper, hun vågnede simpelthen igen) og dette skete TRE gange mere med ca 5-10 min mellemrum. Efter 45 min sagde jeg at "nu går jeg udenfor og så får du det marsvin aflivet på den ENE eller den ANDEN måde, det der vil jeg IKKE se på mere... jeg tror han forstod mit vink for han kom ud et min. efter og har sikkert knækket nakken på hende. Jeg fik en lang undskyldning og han virkede ligeså chokeret som mig. Han forklarede også at han fattede ikke hvad der var sket der for han havde givet hende i alt ligeså meget som man normalt gir en shaferhund eller anden hund i den størrelse... eneste forklaring kunne være at der simpelthen var noget galt med indholdet i den flaske (men det forklarer jo så ikke helt at hun vågnede af den første bedøvelse). Forrige gang jeg fik aflivet ved dyrlægen tog det "kun" ca ½ time.... så siden dengang har jeg aflivet hjemme...

  • #40   24. jul 2012 Det kan jeg så godt forstå Susan.
    Men med Rasmus gik det fint han sov og så var det, det. Men jeg fortrækker jo alligevel dyrelægen, men det er jo en smags sag:) Men det må ikke have været rart at dyret vågner flere gange:(


  • #41   24. jul 2012 Min holdning er - anskaffer du dig et dyr - er det din pligt at sørge for det.
    Jeg er lige flyttet for mig selv, og har jo ikke bare pludselig 800 kr til dyrlæge, men derfor spare jeg lidt op hver måned. Mine dyr skal ALDRIG lide, og det så koster det hvide ud af øjenene


Kommentér på:
til dyrlæge med "smådyr", gør du?

Annonce