{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
933 visninger | Oprettet:

Kanin i løbegård, Bange eller? {{forumTopicSubject}}

Hej GG.

Min kanin Leo trygger sig i løbegården og virker ikke så glad for at være der.
Han er ikke vokset op med at være i løbegård så kan det være derfor?

Når jeg kommer ind til ham eller snakker til ham mens jeg står ved siden af ham så er han glad og løber rundt.

Håber i kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin i løbegård, Bange eller?
  • #1   22. jul 2012 er han alene i løbegård? for så kan han måske være ensom? og det kan virke værre for den, hvis den kommer ind på et større område smiley

  • #3   23. jul 2012 hvorfor må kaniner ikke gå sammen ?

  • #4   23. jul 2012 Malene:
    Jeg vil altid råde til at holde kaniner enkeltvis, og det vil jeg her begrunde:

    Ikke flokdyr!
    Kaniner er kolonidyr, ikke flokdyr. Mange tror at kaniner lever i flokke, fordi man ofte ser vilde kaniner flere sammen. Men det er en misforståelse. Kaniner lever i kolonier, og det er noget ganske andet. En koloni består af et antal enkeltindivider, der har bosat sig i nærheden af hinanden for at drage nytte af hinanden, bl.a. når de skal beskytte sig mod fjender. Kaninerne advarer hinanden mod farer ved at stampe i jorden med bagbenene, og gemmer sig i deres underjordiske gangsystemer. På den måde drager de alle fordel af de gangsystemer som kolonien har gravet.

    Hanner slås!
    Men kaninerne lever hver deres liv, uafhængigt af hinanden. De har hver især deres eget territorium, og især hannerne vil forsvare deres bo mod andre hanner. Har man en gang set en kamp mellem to hankaniner, glemmer man det aldrig. de kæmper til sidste blodsdråbe, og de vil prøve at bide den andens testikler i stykker, og dermed kastrere hinanden. De sår de får, bliver ofte inficerede, og kan være dødelige. I naturen kan man sige at kaninerne "selv er ude om det". Den ene kan jo frit flygte. Det kan burkaniner ikke!

    To hanner sammen kan resultere i store lidelser for kaninerne!

    Unger og ungdyr
    Kaninunger enes fint i den tid de får mælk fra deres mor. Men så snart de bliver 2½ til 4 måned gamle, ophører idyllen for hannernes vedkommende. Nogle racer er tidligere end andre. Kuldbroder eller ej, den enkelte hankanins hormonsystem går i gang, og kaninens instinkter gør at den ikke kan tolerere andre hankaniner omkring sig.

    Ofte opdager man ikke kampene før der er gået for lang tid. Så ser man måske sår på ørene, og kigger man på bugen vil man se flere sår, måske inficerede.

    Kastration
    Kastration er en mulighed, men den er ikke et ukompliceret indgreb for kaniner. Kaniners anatomi i lysken gør også at den ofte vil få komplikationer bagefter, hvis den overlever. En kastration koster typisk 700-800 kroner pr. hankanin. Men en kastreret han og en hun kan få et hyggeligt liv sammen, hvis hunnen ikke får unger.

    Så: Lad være med at sætte hanner sammen! Har du anskaffet dig en kanin, er det dig der er ansvarlig for at kaninen får dækket sit sociale behov. Kæl med den, snak med den, og har du to kaniner, så lad dem gå med tråd imellem, så de stadig kan lugte og se hinanden.

    To hunner sammen?
    De fleste ved nu godt at to hanner sammen er en rigtig dårlig ide, heldigvis. Men mange er overbeviste om at to hunner sammen er lykken for kaniner.

    Jeg vil sige, at det er en sandhed med modifikationer. Hunner der er vokset op sammen, kan ganske rigtig gå længere sammen end hannerne. De bliver lidt senere kønsmodne, og er ikke så territoriebevidste. MEN de er stadig kaniner, selvstændige individer hvis natur ikke tillader dem at bo tæt sammen. På et tidspunkt vil en hunkanin komme i brunst, og så raser hormonerne: En hunkanin i brunst vil ikke tolerere en anden hunkanin. Hunkaniner kan være lige så drabelige mod hinanden, som hankaniner.

    Kan ikke anbefales, men...
    Jeg vil ikke anbefale to hunner sammen, men jeg vil medgive, at det i nogle tilfælde kan lade sig gøre. Hvis man vil forsøge sig med to hunner sammen, skal man holde dem under meget tæt observation, og dagligt checke dem for sår og bid. God plads gør chancerne større, og en hankanin i nærheden gør dem mindre. Race og temperament har også noget at sige.

    Disse råd gælder også for kaniner i løbegård o.l., hvor en del kaninejere har flere hunner sammen.

    Han og hun sammen?
    En han og en hun sammen vil ret hurtigt resultere i et kuld unger. Efter parringen, der normalt tager få sekunder, er hunnen befrugtet. Man kan evt omparre nogle timer efter, eller næste dag. Nogle hanner vil blive ved og ved med at forsøge at parre hunnen, hvis de går sammen. Hannen river nogle gange små totter hår ud af hunnens nakke, og nogle hanner nipper i hunnens nakkeskind. Hunnen kan ikke slippe væk, og vil måske bide fra sig. Selv om det måske, efter nogle minutter, ser ud som om hannen lader hunnen være i fred, har du ingen garanti for hvad der sker i de mange timer du ikke er i stalden. Det du ser som "to kaniner der slapper af sammen", kan meget vel være "to udmattede kaniner der hviler efter en lang nat med gentagne parringsforsøg". Kun konstant overvågning kan sikre hunnens ret til at være i fred for en parringslysten han. Når hun skal fole, skal hannen dog være fjernet i god tid inden. Går de sammen folingen over, vil han ofte parre hende på dagen eller dagen før folingen, og 31 dage efter får hun igen et kuld. DET er synd.

    Mia heim:

    min kanin var også lidt "bange" for at gå i løbegård smiley men det hjalp da han fik et lille udehus som han kunne ligge i smiley prøv måske det smiley


  • #5   23. jul 2012 okay smiley tak for svar

  • #6   23. jul 2012 Så lidt smiley

Kommentér på:
Kanin i løbegård, Bange eller?

Annonce